ma
door mariannewatje Feb 8, 2015 om 10:50
Geldzaken & recht

Doorwerken naast prepensioen

Na de laatste moeizame jaren in mijn baan in de GGZ heb ik besloten om met 60 jaar met prepensioen te gaan omdat ik het werk te zwaar vind. Logisch dat je dan een aanzienlijk bedrag inlevert op je maandinkomen. Nu heeft mijn pensioenfonds (PFZW) besloten dat er per 01-01-2015 een beding komt dat ik moet ondertekenen waarmee ik beloof om nooit meer te gaan werken. Mijn voornemen is niet na mijn pensionering weer een volledige baan te gaan starten maar wel had ik op langere termijn voor een of anderhalve dag misschien wel weer werkzaam willen zijn. Tot afgelopen jaar mocht je zowel tijdens je prepensioen als pensioen bijverdienen. Voor mij geldt dat ik nooit meer betaald werk mag verrichten. Vanaf mijn zeventiende jaar heb ik dit werk gedaan en nu voelt het als een straf dat ik eerder stop. Deze nieuwe regeling zet een flinke streep door mijn toekomstplannen, mede ook omdat deze plotseling wordt ingevoerd en er niet eens bericht gestuurd wordt naar hun leden. Mag dit zomaar?

9280 24 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 8, 2015 om 11:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik neem aan dat u nog niet met pre-pensioen bent. Ja, de pensioenuitvoerder mag de regeling wijzigen.

Misschien bestaat er bij uw pensioenfonds een mogelijkheid tot deeltijd pensioen. Daar maar navragen.

Cookies
door Cookies - Feb 8, 2015 om 11:05
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 8 feb 2015, 11:03]Ik neem aan dat u nog niet met pre-pensioen bent. Ja, de pensioenuitvoerder mag de regeling wijzigen.

Misschien bestaat er bij uw pensioenfonds een mogelijkheid tot deeltijd pensioen. Daar maar navragen.

Deeltijdpensioen is mogelijk: Stel, u werkt nu 40 uur en u bereikt uw AOW-leeftijd over meer dan vijf jaar. U wilt eerder met pensioen en daarnaast blijven werken, bijvoorbeeld 20 uur. Dan kunt u 20 uur per week met vervroegd pensioen en de andere 20 uur blijven werken. U kunt ook kiezen voor een ander aantal uren. Tijdens de 20 uur dat u werkt, bent u dan niet met (vervroegd) pensioen.

pi
door pieterwolters - Feb 8, 2015 om 11:15
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Het wordt echt tijd dat dat volkomen achterhaalde pensioensysteem eens flink op de schop gaat. Gewoon iedereen een persoonlijke pensioenpot waar werkgever en werknemer geld in stoppen en je bepaalt zelf wanneer je daar gebruik van wilt maken. Die prehistorische voorwaarden zijn toch niet meer van deze tijd?

edrick3
door edrick3 - Feb 8, 2015 om 11:19
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@pieterwolters,

OT
Dan zul je toch bij de regering moeten zijn. Lees de verschillende programma's eens.

ro
door ron530 - Feb 8, 2015 om 11:22
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Pre pensioen en pensioen is bedoelt voor mensen die na hun werkzame leven niets meer hoeven te werken. Pre pensioen gebruiken om een sabbatical periode te creëren en daarna weer te gaan werken heeft consequenties voor de hoogte van dat pre pensioen.

kooikers
door kooikers - Feb 8, 2015 om 12:47
43 Antwoorden / 0 Vragen

De regeling dat je niet naast een pre-pensioen niet mag werken geld bij vele pensioenfondsen. Bij mijn pensioenfonds was dat ook het geval, je hebt dan zelf de keuze van met pensioen gaan of door werken. Ik ben zelf met de VUT regeling gestopt met werken en heb daar ruim 10 jaar van genoten. Je moet financieel wat inleveren maar je hebt dan weer andere voordelen. Het is nu eenmaal een keuze die je persoonlijk maakt.

pi
door pieterwolters - Feb 8, 2015 om 13:09
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=edrick3 schreef op zondag 8 feb 2015, 11:19]@pieterwolters,

OT
Dan zul je toch bij de regering moeten zijn. Lees de verschillende programma's eens.

De regering zou iets kunnen doen, maar werkgevers en werknemers kunnen er ook voor kiezen om een ander soort pensioen in te voeren. Hopelijk zijn de vakbonden dan wel modern genoeg om daar in mee te gaan.

pi
door pieterwolters - Feb 8, 2015 om 13:11
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=kooikers schreef op zondag 8 feb 2015, 12:47]De regeling dat je niet naast een pre-pensioen niet mag werken geld bij vele pensioenfondsen.

Maar wie heeft zo'n idiote regel verzonnen? Er is geld beschikbaar voor een pre-pensioen, dus waarom zou je daarnaast geen geld mogen verdienen? Je benadeelt daar toch niemand mee? Of is dit nog een restant van oude vakbondsdogma's?

ma
door mariannewatje - Feb 8, 2015 om 14:10
4 Antwoorden / 2 Vragen

Dat er verschillen zijn in pensioenfondsen omtrent deze regeling is al vreemd. Maar nu is deze regeling er plotseling gekomen bij PFZW, nog steeds mag je blijven werken mits je pas vanaf 62 jaar jaar stopt. Dus waarom wel met 60 jaar met prepensioen en nooit meer werken terwijl als je langer doorwerkt (twee jaar) je zelfs een volledig baan er naast mag hebben. Dit vind ik zéér vreemd.

tijger1
door tijger1 - Feb 8, 2015 om 14:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vraag het uw pensioenfonds.

Dan dus maar twee jaar langer werken.

jantje7
door jantje7 - Feb 8, 2015 om 14:40
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Voor mij is deze regeling niet echt nieuw. Toen ik zelf ruim 5 jaar geleden met vervroegd pensioen ging, moest ik ook tekenen dat ik geen betaald werk meer zou gaan verrichten. Dit schijnt te maken hebben met een regel dat zodra je pensioen inkomen hebt, je inkomen totaal niet hoger mag zijn dan het inkomen dat je had toen je werkte.

ma
door mariannewatje - Feb 8, 2015 om 19:23
4 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor alle reacties, maar heb nog steeds geen antwoord op mijn vragen gehad.

tijger1
door tijger1 - Feb 8, 2015 om 19:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mijn reactie was: Ja dat mag zomaar.

Cookies
door Cookies - Feb 8, 2015 om 19:32
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=mariannewatje schreef op zondag 8 feb 2015, 19:23]Bedankt voor alle reacties, maar heb nog steeds geen antwoord op mijn vragen gehad.

Je had maar 1 vraag: mag dit zomaar? Daar is door tijger1 op geantwoord.

ma
door mariannewatje - Feb 8, 2015 om 19:49
4 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=carola.83 schreef op zondag 8 feb 2015, 19:32][quote=mariannewatje schreef op zondag 8 feb 2015, 19:23]Bedankt voor alle reacties, maar heb nog steeds geen antwoord op mijn vragen gehad.

Je had maar 1 vraag: mag dit zomaar? Daar is door tijger1 op geantwoord.

Klopt Carola, antwoord op de eerste vraag. Voor mij blijft de vraag waarom wel met je 62e door mag werken maar niet op je 60e. Mij dunkt dat je blijkbaar zoveel mogelijk mensen langer aan het werk wilt houden. Schaf dan prepensioen af voor mensen van 60 jaar als je daar restricties aan verbindt. PFWZ heeft grotendeels pensioengerechtigden uit de zorg en welzijn. Doorgaans zware beroepen waar veel mensen de eindstreep niet halen. Juist in deze tijd, waarin veel mensen ontslagen gaan worden kunnen juist de ouderen op deze manier uitstappen. Door steeds meer hindernissen te leggen zullen deze mensen dus langer doorwerken met als resultaat meer ziekteverzuim en jongeren die niet aan de bak komen. Nogmaals bednakt voor alle reacties. Ik denk dat ik inderdaad in Den Haag moet zijn ......

er
door erky - Feb 9, 2015 om 12:58
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Mariannewatje,
Wat zou je ervan vinden als ik ook van Zorg & Welzijn ging trekken, prepensioen dus! Niets verkeerds mee. Maar vervolgens ga ik weer aan de slag en krijg dan inkomen EN pensioen. Zie hier de reden: De goeden lijden altijd onder de slechten. In de zorg zal ook best zwart gewerkt worden door al die bezuinigingen. En dan bedoel ik naast WW en zo. Het ia al afdoende gemeld dat je als keus wel hebt om te gaan flexen. Lees de voorwaarden maar van PFWZ. Het is trouwens best een goed pensioenfonds vind ik zelf.
Succes!
Erky

be
door bel_1 - Feb 9, 2015 om 13:02
26 Antwoorden / 7 Vragen

Spijtig dat dit ineens over uw hoofd wordt uitgestort. Misschien valt er te overleggen met PFZW?

U zou ook nog navraag kunnen doen bij de Belangenvereniging, zie:
http://www.pfzw-belangenvereniging.nl/

Veel sterkte met het afwegen.

Mvg, bel

fr
door frans56 - Feb 9, 2015 om 13:07
230 Antwoorden / 9 Vragen

ja helaas mag dat, dit is trouwens geen maatregel van uw pensioenfonds maar van de belastingdienst. lees deze link maar eens

http://www.belastingdienstpensioensite.nl/VA_08-014.htm

Is dus een belastingtechnische reden, en niet iets van uw pensioenfonds
dit geld voor iedereen, ongeacht welk pensioenfonds dan ook

anduril
door anduril - Feb 9, 2015 om 13:49
167 Antwoorden / 1 Vragen

Vreemd dat het pensioenfonds nu ineens met een aanvullend beding op de proppen komt. Blijkbaar is dat niet uniform van toepassing, want u moet er voor tekenen. Het is ongehoord dat ze de spelregels alleen voor u willen wijzigen. Als het niet al in het pensioenreglement staat kan dat niet eens; het zou discriminatie zijn.

blok
door blok - Feb 9, 2015 om 14:03
79 Antwoorden / 8 Vragen

ja, flex-werken, of een regeling met de baas treffen voor bijv 2 vaste dagen werken, is dat iets ?

labren
door labren - Feb 11, 2015 om 17:38
862 Antwoorden / 0 Vragen

dit snap ik nou echt niet , wil je nu wel of niet stoppen met werken ?????? als je door wil werken moet je niet met pensioen gaan !!!! of zoek een onbetaalde hobby !!!

blok
door blok - Feb 11, 2015 om 20:01
79 Antwoorden / 8 Vragen

gek is dat, ik kan me dat nou juist wel heel erg voorstellen: na 53 jaar in dezelfde en ook nog es psychisch heel zware baan, een keertje stoppen.
en dan ff op adem komen. en een lichter, makkelijker of vrolijker baantje na verloop van tijd op te pakken.
meer om nog zinvol bezig te zijn.
lijkt me immers niks om na zoveel jr van 100 naar 0 te gaan in 1 keer.

tijger1
door tijger1 - Feb 11, 2015 om 20:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@blok

Na 53 jaar?

blok
door blok - Feb 11, 2015 om 20:31
79 Antwoorden / 8 Vragen

neeeeeeeeeeeeee ............ 43 natuurlijk, snap je dat niet ? ; )