ju
door juano Apr 30, 2008 om 20:46
Geldzaken & recht

Drogist en zijn weegschaal.

Mijn vrouw bestelde bij de drogist 25 gram wijnsteenzuur. De drogist plaatste een grote papieren zak op de schaal en begon het spul in de zak te schudden.
Ik vroeg of het niet eerlijker was bij deze geringe hoeveelheden de schaal met de zak op nul te stellen. Volgens hem hanteerde hij de gangbare methode.
Even rekenen, in plaats van de bestelde 25 gram wijnsteenzuur kreeg mijn vrouw;
20 gram wijnsteenzuur, kosten € 0,92
papieren zak gewicht 5 gram, kosten € 0,23
Ik wil dit niet direct oplichterij noemen, het riekt er wel naar.
Wie weet of de drogist goed of fout handelde ?

3730 33 Rapporteer

labswans
door labswans - Apr 30, 2008 om 21:11
1918 Antwoorden / 10 Vragen

De drogisterij handelde goed en is dit niet verplicht om op 0 te tarreren

Een ander voorbeeld bij 200 gram pindas doen ze ook niet het zakje op nul zetten en dna de pindas toevoegen

Het mag legaal op deze manier dus

labswans

poltol
door poltol - Apr 30, 2008 om 21:57
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

U heeft een niet erg alerte drogist. Hij zou bij dit soort bestellingen moeten wegen zonder verpakking. Meestal worden dit soort hoeveelheden immers gebruikt voor het maken van een andere oplossing en/of mengsels. Of het toegestaan is of niet doet m.i. niet ter zake. 25 gram is 25 gram, punt uit.

Vr.gr. poltol

grindweg
door grindweg - Apr 30, 2008 om 22:32
2308 Antwoorden / 28 Vragen

het is niet verboden maar zeer ongewenst. de verpakking op zich kost natuurlijk ook geld

hutch
door hutch - Apr 30, 2008 om 23:03
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Dag Juano,

u zegt het zelf al: u bestelde 25 gram wijnsteenzuur. Dit heeft u niet gekregen, maar wel betaald. Die zak mag uiteraard niet meegewogen worden.

U heeft 25 gram besteld, 20 gram gekregen, dus u heeft (formeel gezien) nog recht op 5 gram..... Hoe die drogist de verpakking herberekend is zijn probleem, niet de uwe.

U dient dat te krijgen wat u besteld EN betaald heeft.

Gr. Hutch

le
door lekkergratis - May 1, 2008 om 04:38
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ga toch weg. Na afdracht BTW, omzetbelasting en inkomstenbelasting blijft er minder dan 10 cent over. Dat is wat de drogist overhoudt voor het werk dat hij eraan heeft. Wees blij dat je nog ergens vakkundig geholpen wordt in een zaak waar je nog steeds een grote sortering aan producten kunt vinden (i.t.t. Kruidvat, Trekpleister, Etos e.d.) Probeer ergens anders maar eens zo'n kleine hoeveelheid te kopen. Voor arbeid moet ook betaald worden. Het gaat niet om een voorverpakt product.

le
door lekkergratis - May 1, 2008 om 04:42
2 Antwoorden / 0 Vragen

Na de discussie die u met de drogist had, bent u akkoord gegaan met de gang van zaken en is een geldige koopovereenkomst tot stand gekomen. U had ook van de koop kunnen afzien.

an
door ankhor - May 2, 2008 om 13:11
122 Antwoorden / 0 Vragen

Geen idee, ik weet wel dat vaak het gewicht van potten erop staat en dan ook het uitlek gewicht.

De prijs die op die wijnsteen staat is dus voor het produkt, en niet voor de verpakking. Dus ik vind dat het produkt gewogen dient te worden.

En in de prijs zal hij best de tijd die hij eraan besteden zal meeberekent hebben en andere zaken, dus het verhaal dat je maar blij moet zijn dat er nog plaatsen zijn die het in kleine porties verkopen slaat dan ook nergens op. Eveneens doet de belasting op dit alles er ook niets toe, en de winkelier zal er inderdaad weinig extra aan verdienen, mar daar gaat het hier niet om.

Maar aan lui die vinden dat dat moet kunnen verkoop ik graag stofgoud, zet ik een dik glazen potje op de weegschaal en ga daarna  daar het stofgoud in afwegen, wedden dat je dan protesteert. ;o)

fr
door fredhannie - May 2, 2008 om 13:13
19 Antwoorden / 2 Vragen

Van de gemelde € 0,10 die overblijft moet ook nog de inkoop af. Ik vind het niet zo gek als je nog op deze manier geholpen wordt met zo'n kleine hoeveelheid. Men kan ook van een produkt zeggen we doen het alleen nog maar per bv. 100 gr. of meer dan ben je duurder uit.

vl
door vliet47 - May 2, 2008 om 13:16
1 Antwoorden / 0 Vragen

Dat stoort mij ook altijd, maar het probleem is natuurlijk veel breder; wat te denken van de slager die zijn verpakkings materiaal als vlees verkoopt.

In wezen is het oplichting, u wilde 25 gram hebben en slechts 20 g gekregen plus de ongevraagde papieren zak van 5 g.
Door het niet weigeren van deze manier van doen bent u als het ware akkoord gegaan met de onjuiste handelwijze van de drogist.

Men zou beter zijn eigen verpakking mee kunnen nemen in dit soort  gevallen, anders weet ik ook geen oplossing.
Maar als u 25 g wilt hebben dan zou u die ook moeten krijgen lijkt mij.

sa
door salomon - May 2, 2008 om 13:34
8 Antwoorden / 4 Vragen

Ik meen gelezen te hebben dat je kunt eisen dat er gewogen wordt zonder verpakking...

Zo heb ik ook gelezen dat als je een biertje besteld in de kroeg en je krijgt het in een colaglaasje, dat je dan een 25cl-glas kunt eisen...wat ik nog nooit iemand heb zien doen overigens....

to
door tomtijger - May 2, 2008 om 13:39
5 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben hier op de Hoogstraat in Rotterdam een kaasboer, die keurig per kaasbestelling voor de verpakking 10 gram in mindering brengt. Ik denk wel dat dit een uitzondering is.

Ik vind dit eigenlijk heel logisch want wanneer hij dit niet deed zou hij op jaarbasis onrechtmatige extra winst maken.

ta
door tangojazz - May 2, 2008 om 13:40
7 Antwoorden / 5 Vragen

Het is gebruikelijk dat je betaald voor het netto product. Het gaat nu om wijnsteenzuur. Even rekenen het gaat niet om wijnsteenzuur maar stel het gaat om poeder goud. Prijs ongeveer € 2066,00  per gram. In dat zelfde papieren zakje dan kost dat zakje van 5 gram

€ 10330.00. Dat zou niemand accepteren denk ik. Maar het principe blijft hetzelfde. Je hoort te betalen voor het netto product. In het verleden woog de drogist het product dan ook af in de schaal en deed het dan in het zakje. Wat die drogist dus beweert is klik klare onzin.

chouffebier
door chouffebier - May 2, 2008 om 13:51
32 Antwoorden / 27 Vragen

Gewoon niets meer kopen daar en zoeken naar een drogist die wel naar uw wensen is.

du
door dubbelzout - May 2, 2008 om 13:53
100 Antwoorden / 0 Vragen

20 gram wijnsteenzuur, kosten € 0,92
papieren zak gewicht 5 gram, kosten € 0,23
Ik wil dit niet direct oplichterij noemen, het riekt er wel naar.

Waarom koopt u het niet gewoon per kilo? Dan is de schade die u opgelopen hebt à 0,23 te verwaarlozen.

En vanzelfsprekend kan de drogist ook zodanig uitleveren dat u die 0,23 niet "verliest", maar dan ook niet zeuren dat het wijnsteenzuur ineens 2,30 per 20 gram gaat kosten.

Anderen zeiden het al: vind nog maar eens een drogist die dit in deze hoeveelheden uitlevert. In een zakje doen, niet mekkeren dat u voor minder dan een euro aankoopt, terwijl de transactiekosten van de koop officieel vastgesteld zijn op 0,18 euro als u cash betaald. Gemakshalve kun je dus stellen dat de drogist verlies heeft geleden op uw wereldschokkende aankoop.

Fijne dag verder.

du
door dubbelzout - May 2, 2008 om 13:53
100 Antwoorden / 0 Vragen

20 gram wijnsteenzuur, kosten € 0,92
papieren zak gewicht 5 gram, kosten € 0,23
Ik wil dit niet direct oplichterij noemen, het riekt er wel naar.

Waarom koopt u het niet gewoon per kilo? Dan is de schade die u opgelopen hebt à 0,23 te verwaarlozen.

En vanzelfsprekend kan de drogist ook zodanig uitleveren dat u die 0,23 niet "verliest", maar dan ook niet zeuren dat het wijnsteenzuur ineens 2,30 per 20 gram gaat kosten.

Anderen zeiden het al: vind nog maar eens een drogist die dit in deze hoeveelheden uitlevert. In een zakje doen, niet mekkeren dat u voor minder dan een euro aankoopt, terwijl de transactiekosten van de koop officieel vastgesteld zijn op 0,18 euro als u cash betaald. Gemakshalve kun je dus stellen dat de drogist verlies heeft geleden op uw wereldschokkende aankoop.

Fijne dag verder.

holstein
door holstein - May 2, 2008 om 14:30
922 Antwoorden / 16 Vragen

Misschien heeft u hier wel langer sores over dan een auto die u heeft gekocht, maar ja, 23 cent is 23 cent.......

                                          smile-eyes

jvdorst
door jvdorst - May 2, 2008 om 14:38
186 Antwoorden / 5 Vragen

Gewoon een eerlijke drogist opzoeken. Misschien voor 2 euro extra benzine rijden, maar u staat dan wel in uw gelijk. Zielig gedoe om hier een topic voor te openen.

drevil
door drevil - May 2, 2008 om 14:57
223 Antwoorden / 14 Vragen

"erger me eraan dat reclame, post en krant regelmatig nog uit de
brievenbus steken. Bij de krant heb ik het op kunnen lossen door te
dreigen met het stopzetten van het abonnement, maar hoe los ik het op
bij reclamedrukwerk dat soms een heel weekend uit de bus steekt. Ik wil
het drukwerk trouwens wel blijven ontvangen. De post (tpg) zegt de
manager al een paar keer op de vingers getikt te hebben, maar voorlopig
gebeurt het nog regelmatig."

Zo iriteren we ons allemaal wel eens aan kleine dingen...
Zielig gedoe om dat als "zielig gedoe" te bestempelen...

ko
door koolschijn_1 - May 2, 2008 om 15:00
10 Antwoorden / 1 Vragen

Ja,dat vindt ik gemeen.De c 1000 doet dit met ROSBEEF ook,door dikke schaaltjes te gebruiken.Ze zeggen dan dat het niet wordt mee gewogen.Ik heb andere ervaringen,zo kan men OOK GELD VERDIENNEN! De waren wet MOET BETER CONTROLEREN OP DIT GEBIED !!!!! Ik betaal voor VLEESWAAR en niet voor het schaaltje per gram.Klagen bij de waren wet,en consumenten bond.We moeten het wel MAASAAL doen,hoe meer klachten hoe beter.De winkelier een poepje laten ruiken.Ook is soms de zzak niet vers,maar van de vorige dag,en wordt er een nieuwe stikker op geplakt.SCHANDE.WILLIE WORTEL

ja
door jank - May 2, 2008 om 16:21
168 Antwoorden / 8 Vragen

@jvandorst
Er worden wel zieliger topics geopend.

Afgemeten naar de hoeveelheid wijnsteenzuur, mag je veronderstellen, dat deze hoeveelheid ergens voor dient. De kosten even daargelaten, topicstarter krijgt nu niet zijn gewenste hoeveelheid wijnsteenzuur. Mogelijk komt hij nu tekort voor een correcte toepassing van dit spul.
Denk in deze trant ook eens aan de dosering medicijnen of medicinale stoffen. En stel dat deze geleverd worden op eenzelfde wijze als de wijnsteenzuur.

vi
door vinders - May 2, 2008 om 19:08
2 Antwoorden / 0 Vragen

Wou graag op het volgende reageren.

wijnsteenzuur.

Ik voel me net zo beetgenomen als deze meneer.

Kocht verleden week asperges op de markt.Ik vroeg om een stuk of zes stengels,liet er nog twee erbij doen.Moest 3,75 euro betalen.Prijs per kilo 7,50 euro.Ik vroeg hoeveel ons het was die mevr zij toen 1 pond.Thuisgekomen waarom weet ik niet heb ze gewogen,en tot mijn stomme verbazing had ik maar 400gr 25.Wel een pond betaald.Dit kan ik niet uitstaan ik wil best betalen maar niet op die manier.Zal zaterdag wel terug gaan zit me nog behoorlijk hoog.Op die manier word je ook slapend rijk.Waar is de eerlijkheid nog.

vl
door vlot06 - May 2, 2008 om 19:26
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dat van de markt kan ik niet anders dan beamen alhoewel daar natuurlijk ook uitzonderingen op zijn. Wat C1000 betreft wil ik toch even opmerken dat ik uit ervaring weet dat de weegschaal daar staat afgesteld om min 1 1/2 gram, het gewicht van het schaaltje wordt dus niet berekend!!!!!  Dat u voor een papierenzak 23 cent betaald vind ik niet zo gek, de drogistij hoeft er toch geen geld bij te leggen. Zo'n papieren zak moet hij ook inkopen.  Petje af voor een drogisterij die nog per gram verkoopt. Laten we gewoon zorgen dat deze bedrijven kunnen blijven bestaan.

bl
door blue - May 4, 2008 om 10:01
11 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb niet het idee dat iemand de drogist die vergoeding voor de zak misgunt. Heb je echt 25 gram nodig, voor een recept bijvoorbeeld, dan is simpelweg uitleggen dat je dat echt nodig hebt toch voldoende als je er meteen bijzegt dat je die zak wel wil vergoeden. Ik begrijp eigenlijk niet waarom die man er geen vast prijsje voor rekent maar dit terzijde.

Overigens, zodra in eenzelfde zak 250 gr drop verkocht wordt, dan is het gewicht van die zak allang niet meer van zo'n grote invloed als bij die 25 gram wijnsteenzuur.

testcase
door testcase - May 4, 2008 om 13:55
189 Antwoorden / 1 Vragen

Ongelofelijk . !8 volwassen mensen die discussieren over een papierenzak voor wijnsteenzuur van enkele duppies......

Het werkt bij mij op de lachspieren.

br
door bruijnen - May 4, 2008 om 14:35
2 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte "koolschijn",

Ik begrijp dat je graag wilt reageren, maar maak het dan leesbaar voor iedereen.

Of onderschrijf je met "willie wortel" omdat de Donald Duck jouw wekelijkse taalbijbel is?

Dus, "koolschijn", ga je niet mengen in kwesties wanneer je de taal waarin ze besproken worden niet machtig bent!

peer007
door peer007 - May 4, 2008 om 15:04
52 Antwoorden / 10 Vragen

Beste,

Dit is zielig

ju
door juano - May 4, 2008 om 15:30
50 Antwoorden / 65 Vragen
ju
door juano - May 4, 2008 om 15:36
50 Antwoorden / 65 Vragen

Niet moeilijk gaan doen over het inkomen van die arme drogist. Deze dient zijn zaken te regelen in de eenheidsprijs. Op basis daarvan doet de klant een bestelling, er dient 25 gram netto spul tegen die eenheidsprijs geleverd te worden. Geen trucjes met verpakkingen.

ft
door ftm - May 4, 2008 om 19:16
102 Antwoorden / 1 Vragen

Tegenwoordig wordt nog maar weinig "los" verkocht. Vroeger woog een kruidenier of drogist het product af in een lege schaal dat hij vervolgens overgoot in een zak(je). Dat is een faire zaak, aangezien de prijs geldt voor het netto product.
Ook Albert Heijn houdt zich daaraan: de dame van het vlees legt eerst een bakje op de weegschaal, stelt die vervolgens op nul en legt vervolgens de plakjes beleg erop. Daarna wordt de prijssticker afgedrukt en wordt de plastic folie erom gedaan met de sticker als sluiting.

edwardus
door edwardus - May 4, 2008 om 19:24
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Ik snap je punt alleen met die goudprijs zit je er een heel klein beetje naast. 18kt ca. €12 per gram.

ju
door juano - May 4, 2008 om 19:43
50 Antwoorden / 65 Vragen

Zielig gedoe.
jvdorst
Veel (kostbare) tuinzaden worden nog steeds afgewogen. Dit zou geen artikel voor de drogist zijn omdat het gewicht van de verpakking verre het gewicht van de zaden overstijgt. Van de drogist zou je met een lege verpakking thuis komen.
Toch wel zielig, ja.

pr
door preventist - May 6, 2008 om 08:03
4 Antwoorden / 0 Vragen

Het antwoordt op uw vraag staat in de ijkwet.

Voorverpakte producten moeten de juiste inhoud hebben zoals aangegeven op de verpakking. Als klant kun je namelijk niet zien hoeveel erin zit, dus je kunt voor kopen niet controleren of je datgene koopt wat waarvoor je gaat betalen.

Bij producten welke ter plaatse verpakt worden, ligt dit anders.

U kunt zien dat u de verpakking ook mee betaalt. De wetgever stelt dat u als klant dan zelf kunt beslissen of u het product wel of niet koopt.

Dus de drogist handelde juist.

Voor al uw vragen m.b.t wegen, weegschalen enz. kunt u terecht op:

www.verispect.nl

pa
door page_1 - May 6, 2008 om 17:10
2 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn al veel reacties op uw vraag gekomen. U heeft in principe gelijk. De zak moet eerst worden gewogen en daarna de weegschaal met zak op 0 worden gezet. Vervolgens de juiste hoeveelheid wijnsteenzuur in de zak doen en afrekenen. Zo heb ik het ooit geleerd toen ik meehielp in de drogisterij van een kennis, en zo werkt het ook in de farmaceutische industrie waar ik nu zelf werk.

Echter, gezien het geringe bedrag dat u voor de wijnsteenzuur moet betalen en ook de kosten die de drogist maakt voor het afvullen en kopen van de verpakking denk ik in dit geval dat uw opmerking dat dit naar 'oplichting' riekt, wel heel erg zwaar beladen en ook niet billijk is. Voor een bedrag van maar Euro 1.15 zou ik hier verder echt geen halszaak van maken, ookal heeft u wellicht in principe gelijk.