nicky
door nicky Jun 1, 2006 om 22:34
Geldzaken & recht

Dupe van een overheidsinstelling

Ruim 3 jaar geleden ben ik betrokken geraakt buiten mijn schuld om, bij een verkeersongeval, waardoor ik gehandicapt ben geraakt ben aan mijn linkerbeen. Ik ben toendertijd alles kwijtgeraakt, zowel mijn baan als mijn sociale contacten, en ben door een hel gegaan, ook ben ik daardoor mijn baan kwijtgeraakt bij de thuiszorg, ben lichamelijk zeer sterk achteruit gegaan in de loop der tijd en na veel papierrompslomp, doktersbezoeken, medische keuringen enz. enz. uiteindelijk in de WAO beland, weliswaar met een klein maandelijks inkomen van nog geen 500 euro (netto). Mijn eerste uitkeringsbetalingsdag van de WAO, was op 23 maart. Wanneer mijn WAO inging van te voren, is mij nooit medegedeeld, wel kreeg ik in februari een brief van het UWV wat een beschikking bevatte omtrent de WAO keuring. Voor 23 maart 2006 heb ik een wekelijkse ziektewetuitkering gekregen van 125,70 per week. Nadat ik mijn WAO had ontvangen op mijn girorekening, bleven de wekelijkse ziektewetuitkeringen doorgaan. Ik heb hierover heel vaak gebeld met het UWV te Alkmaar en het UWV te Eindhoven, mijn arbeidsdekundige dhr. Lucien van Houten, en mijn WAO begeleidster mevr. Gardeniers hebben mij toen verzekerd dat alles rond zou komen en dat de wekelijkse bedragen zouden stoppen als ik er geen recht meer op. Ik vondt het gewoon niet kloppen, waarom krijgt de ene persoon alles en de andere niets. Ik weet niet hoe vaak ik hierover heb gebeld, brieven heb geschreven of gemaild, echter bij het UWV kan men schijnbaar geen nederlandse taal, want ik heb nooit respons gekregen op mijn vraag hoe het nou eigenlijk zat, bij het 0900 nummer (het centrale nummer ben je een half uur aan het uitleggen en weten ze nog niet wat ze ermee aan moeten. Als ik dan uiteindelijk iemand gesproken had dan vroeg ik of men mij terugbelde, helaas praat ik limburgs dus misschien niet goed genoeg nederlandse taal, want ook dat gebeurde nooit.

Nu eindelijk afgelopen woensdag werd ik eindelijk teruggebeld door dhr. Brackke van het UWV te Eindhoven (afdeling ziektewet) met de mededeling, dat het allemaal verkeerd is gegaan, dat er een fout is gemaakt door een medewerker, waardoor men mijn uitkering weer via de pc heeft geactiveerd om wekelijkse uitbetalingen te laten plaatsvinden. Een stomme fout toegegeven door het UWV maar ik moet nu uiteindelijk de hele boel terugbetalen en zit ik ongevraagd in de schuld wegens een fout die notabene een overheidsinstelling zoals het UWV heeft gemaakt. Natuurlijk begrijp ik dat ik alles terug moet betalen en het gaat hier volgens hun over een bedrag van ruim 1500 euro. Maar voor die tijd heb ik moeten leven, er groeit wel gras in de tuin, maar ik denk dat dat meer toebedeeld is voor andere levende wezens. Ook heeft men mij al te vaak te kennen gegeven, dat ik recht had op dat geld, dus ik heb uiteraard hier ook wat van gebruikt. Ik heb nog nooit schulden gehad en heb alles altijd keurig, netjes en eerlijk afgehandeld, nu wordt ik nog eens extra gestraft na alles wat ik heb moeten doorstaan bij het UWV vooraf. Ik weet dat ik niet de enige ben, maar ik vraag me eigen af mag dit zomaar. Ik heb steeds een wekelijks nettobedrag gehad zoals reeds eerder vermeld, maar nu moet ik alles in een brutobedrag terugbetalen of kan ik een maandelijkse inhouding van mijn WAO-uitkering verwachten. Wie kan er op de dag van vandaag nog leven van 499euro WAO-uitkering. Mijn vakantiegeld is misschien net genoeg voor 3 keer MAc-Donalds (51 euro) vette hap dus.

Is dit wel gegrond en mag dit allemaal zomaar. Misschien kan een medewerker van het kassapanel mij antwoord geven. Ik ben al ziek genoeg door alles, waarom wordt ik dan nog eens extra gestraft, ben ik misschien te eerlijk.

Een radeloos iemand.

732 13 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 1, 2006 om 23:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo,

Uwv geen handige instelling om wat geregeld te krijgen helaas,

u kunt bezwaar indien tegen het besluit, indien u lid bent van een vakbond kunt u deze inschakelen voor advies en hulp.

U schrijft dat u een beschikking heeft gehad destijd, hieraan kunt u helaas geen rechten ontlenen, dit is net zoiets als een voorlopige aanslag en deze wordt nadat alles gecontroleerd is al dan niet gewijzigd en omgezet naar de Beslissing, en dat is de uitslag zeg maar.

Zoals gezegd kunt u hiertegen in beroep gaan, de wijze waarop dit te doen is bij uw papieren bijgevoegd

Succes,

ve
door verwijderd - Jun 1, 2006 om 23:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik weet dat ik ertegen in beroep/bezwaar kan gaan bij het UWV, daar ik in het verleden hier genoeg ervaring mee heb gehad, maar heeft u enig idee hoelang het duurt totdat je eens een antwoord krijgt.

Ook is mijn energie door mijn ziekte voortgekomen uit mijn handicap een beetje op geraakt, ik ben niet voor niets 80-100 % afgekeurd.

Jammer genoeg ben ik geen lid van een vakbond, maar ik heb wel een rechtsbijstandverzekering. Is het bureau voor rechtshulp misschien een oplossing?

Groetjes en bedankt voor de reacties en goede raad

ve
door verwijderd - Jun 1, 2006 om 23:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Op deze link kunt u een voorbeeldbrief voor een bezwaar vinden;

http://www.itvcontent.nl/waocafe/voorbeeld_bezwaarschrift.doc

Vraag iemand u te helpen, bv van familie en vul deze in en dien het in zoals aangegeven en binnen de termijn,

succes,

ve
door verwijderd - Jun 2, 2006 om 00:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Nicky,

Hoewel ik er geen ervaring mee heb, leef ik met je mee. Het UWV is wat dit soort zaken betreft het toppunt van bureaucratie. In mijn werk (belastingadviseur) ervaar ik dat ook jaarlijks meermaals.

UWV vordert altijd het bruto te veel ontvangen bedrag terug. Je kan dat opgeven als negatief inkomen op je aangifte inkomstenbelasting en zo het verschil tussen bruto en netto terugvragen.

Zoals je zelf al schrijft, je had al wel het vermoeden. Vraag het UWV desnoods om een betalingsregeling.

Veel succes en sterkte gewenst,

groet, Cannacampo

ve
door verwijderd - Jun 2, 2006 om 12:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Nicky,

Na zeer aandachtig lezen van de vraagstelling en alle reacties allereerst het meest belangrijke wat u moet doen.

U heeft een rechtsbijstandsverzekering en schakel die per onmiddelijk in!!

Zorg dat u alle erelevante documenten bij de hand hebt en vergeet vooral ook niet die met betrekking tot het ongeval. Het ongeval is buiten uw schuld zegt u dus er is een gerede kans dat u nog aanspraak kunt maken op een letselschadevergoeding.

Voor wat betreft de UWV kunt u via uw rechtsbijstandsjurist aan voeren dat bij de UWV ook met regelmaat sprake is van het niet terugvorderen van uitgekeerde bedragen als de fout nadrukkelijk bij UWV ligt en dat betekent dat UWV met twee maten meet. De fout ligt niet bij u, u heeft diverse pogingen ondernomen om de fout hersteld te krijgen. Zelfs daarop is aanvankelijk niet gereageerd.

U zegt geen bericht te hebben gehad wanneer uw WAO uitkering inging. U moet evenwel een beschikking hebben gehad. Verder is het zo dat de WAO uitkering inging op de datum die exact twee jaren na de datum van de eerste ziektedag ligt (ik moet eigenlijk zeggen lag, omdat nu sprake is van WIA.

Ik zou u nog meer adviezen kunnen geven, dat kan uw rechtsbijstandjurist ook.

Herhaald, neem per onmiddelijk contact op met uw verzekeraar en ga niet zelf aan de slag met brieven, ook al zijn de suggesties daartoe nog zo goed. Het zelf aan de slag gaan kan belemmerend zijn voor uw rechtsbijstand.

ve
door verwijderd - Jun 2, 2006 om 14:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

omdat je met je wao uitkering onder het bestaansminimum zit, moet je een aanvulling krijgen van de sociale dienst, het minimale inkomen van een alleenstaande is ongeveer 800 euro.

carrie

ve
door verwijderd - Jun 2, 2006 om 14:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Carrie,

De aanvulling wordt uitbetaald door het UWV tot het bestaansminimum, nadat hiervoor een verzoek is ingediend. De sociale dienst heeft hier niets mee te maken. Het UWV moet aanvullen als dat nodig is.

Vladja

ve
door verwijderd - Jun 2, 2006 om 15:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ten eerste, zoals Gerrit al opmerkte, neem direct kontakt op met je rechtsbijstandsverzekeraar.

Er is opgemerkt dat je aan een beschikking geen rechten kunt ontlenen, maar dit is pertinent NIET WAAR. Binnen het UWV worden de termen BESCHIKKING en BESLISSING door elkaar heen gebruikt. Zodra er een mededeling in staat over hoe, tot wanneer en waar je bezwaar kunt maken is het een rechtensgeldende beslissing.

Voor een aanvulling moet je in eerste instantie inderdaad bij het UWV zijn. Het UWV betaalt echter wel een toeslag maar die is aan een maximumbedrag gebonden. Als het inkomen na meeberekenen van de toeslag nog steeds minder is dan het voor jouw geldende minimum is het echt wel de Sociale Dienst van de gemeente die moet bijspringen om jou het bestaansminimum te garanderen.

Voor wat betreft de terugvordering, vroeger wilde er nog wel eens besloten worden (nadat een verzoek daartoe was voorgelegd aan het Bestuur van de Bedrijfsvereniging) dat een terugvordering geheel werd kwijtgescholden of verminderd. Al sinds 1998 is dat niet meer aan de orde en MOET er teruggevorderd worden, ongeacht waar de 'schuld' van het ontstaan ligt. En het bruto terugvorderen wat gedaan wordt heeft puur te maken met het feit dat loonbelasting en premie's niet verrekend kunnen worden met jaren waarvan het belastingjaar al is afgesloten.

Geef al die dingen aan bij je rechtsbijstandsverzekeraar.

Succes,

Linda

ve
door verwijderd - Jun 2, 2006 om 15:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Betreffende de rechtsbijstandsverzekering moet u nagaan of dat in dit geval gedekt wordt, bij naspeuring blijkt dit niet overal het geval tenzij dit in pakket gekozen is

en in sommige gevallen moet u sowieso al 6 maanden deze verzekering hebben (zelfs als dit in de polis gedekt wordt) voor u hier gebruik van kunt maken.

ve
door verwijderd - Jun 5, 2006 om 17:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Normaliter als je alleenstaande bent, moet de gemeentelijke instelling (Sociale dienst) je uitkering aanvullen. Ik woon echter samen en dan krijg je dus geen aanvulling, wat eigenlijk logisch is.

In ieder geval bedankt voor de tip. Groetjes

ve
door verwijderd - Jun 5, 2006 om 17:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste meneer Gerrit,

Ik heb alleen een beschikking gehad over de WAO, met terugwerkende kracht is die ingegaan in november 2005, maar mijn eerste betaling heb ik gehad op 29 maart 2006.

Voor die tijd kreeg ik dus een wekelijkse zw-uitkering betaald en die moest dus stoppen vanaf 1 maart 2006, het UWV betaald namelijk een maand later iedere keer, logisch, want had ik gewerkt dan moet je ook eerst werken en dan krijg je pas je loon.

Ondertussen heeft men contact met mij opgenomen en moeten de betalingen nu dus stoppen, uiteraard heeft men mij al telefonisch verzocht om alles terug te betalen, maar ik ben al eens eerder in beroep/bezwaar gegaan bij het UWV te Alkmaar, dus ik heb al eens met het bekende bijltje gehakt. Ik kijk nu even nog de kat uit de boom en wacht het deze week af, daarna ga ik in ieder geval mijn rechtsbijstandsverzekering inschakelen, als het mocht blijken dat ik wederom een wekelijke betaling krijg.

Ik ben een eerlijk mens, alleen wordt je zeker in mijn geval geconfronteerd met oneerlijke corrupte mensen, die de baas mogen en kunnen spelen, maar ik laat me niet zomaar aan de kant zetten.

Bedankt voor de goede raad.

ve
door verwijderd - Jun 5, 2006 om 17:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Stacy bedankt voor de tip waar ik de voorbeeldbrief kan gebruiken, ik ga ervoor en probeer gewoon mijn recht te halen.

Groetjes

ve
door verwijderd - Jun 5, 2006 om 19:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

nickey, wil tzt vorderingen of ontwikkelingen melden, ik en ik neem aan ook anderen zijn zeer benieuwd. Ik houd de vraag open.