ve
door verwijderd Jul 16, 2006 om 23:25
Geldzaken & recht

Ebay

Ik ben van plan iets te kopen via Ebay maar ik daar totaal geen ervaring mee zeker niet met betalen . Mijn vraag is zijn er dingen waar je goed op moet letten? Alle tips en ervaringen om het niet of wel tekopen via Ebay zijn erg welkom. Ben reuze benieuwd.

Een startende internetter.

Bijvoorbaat dank voor jullie reacties

Vr. gr.Wil. R

23033 22 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 16, 2006 om 23:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Ik doe niets met ebay dus kan je alleen helpen aan wat info pagina`s ( als je die nog niet gelezen hebt ;-)

http://ebay.msn.be/06.htm

http://pages.ebay.nl/help/basics/n-is-ebay-safe.html

http://pages.benl.ebay.be/securitycenter/

Succes,

ve
door verwijderd - Jul 16, 2006 om 23:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Stacy

Als eerste dank voor je supersnelle reactie. Ik heb inderdaad de hele site door gelezen ziet er ook redelijk betrouwbaar uit. Maar wat zijn de zgn.addertjes. We lezen ze graag. Ik neem aan dat jedit ook volgt.

Groet Wil.R

ve
door verwijderd - Jul 16, 2006 om 23:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hier nog wat op radar, misschien interessant ;

http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?p=502382

Ik heb dat ebay nooit wat gevonden, maar denk dat beetje hetzelfde geldt als bij marktplaats en speurders (heb ik wel eens wat op gedaan), hou het simpel zou ik zeggen, ga erheen kijken/ophalen en cash betalen en andersom bij verkoop, laten komen en cash betalen dan kan er weinig mis gaan.

Er wordt wel gewaarschuwd niet in te gaan op engelstaallige bieders, deze zijn vaak niet betrouwbaar en zoals ze stellen waarschijnlijk kunnen ze je advertentie dan niet eens lezen.........dus.......

Veel succes met je avontuur ;-)

ve
door verwijderd - Jul 17, 2006 om 01:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zelf koop ik regelmatig op eBay Deutschland.

Daar spreek ik (in het Duits) met de verkoper af hoe het verworven artikel moet worden verzonden naar mij. In de meeste gevallen, ligt aan de waarde van het verworven artikel,  laat ik het aangetekend 'Einschreiben' verzenden, kost daar EUR 2,05 meer boven de verzendkosten.

Je kunt op diverse wijzen het geld vermaken naar de verkoper, in mijn geval doe ik dat via de Postbank per internet buitenland betaling, mits in Euro's, gratis overmaken. De anndere optie is wat eBay zelf aangeeft via PayPal, daar wordt het artikel zelfs tot EUR 500,- verzekerd.

Via de Nederlandse eBay ben ik ook positief geluimd. Op de Nederlandse markt doe ik ook veel op Marktplaats.nl.

Je moet je registreren via eBay NL! Ik had mij destijds mij nog geregistreerd via eBay Deutschland, mijn registratie aldaar werd later overgeheveld naar Nederland. eBay kent velen veiligheidsmaatregelen om fraude, frauduleuze handelingen, te voorkomen, waarbij u diverse e-mails moet bevestigen. Indien u zelf wilt verkopen dient een creditcard te beschikken. Voor verkoop zelf doe ik liever via Marktplaats.nl.

ve
door verwijderd - Jul 17, 2006 om 08:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het risico met dergelijke veilingsites is dat je iets betaalt en vervolgens niets meer hoort: geld weg en geen aankoop in huis. Maar laat u niet afschrikken: Inderdaad is eBay veiliger dan Marktplaats, door de uitgebreide vorm van registratie en betalingsmethodes en de risico's vallen enorm mee: 99,9% van de aanbieders zijn wel te vertrouwen.

Toch een optie om mee te nemen: Als ik zelf iets op Marktplaats koop, dan doe ik dit alleen bij mensen die redelijk in de buurt wonen en reken aan de deur gewoon contant af.

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Jul 17, 2006 om 12:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ohja, als je je aankoop op eBay via Paypal betaald kun je je geld makkelijk terug krijgen als je niks ontvangt.

Bij het niet ontvangen van een artikel kun je ook geld terug krijgen van eBay maar die procedure is wat ingewikkelder en is voor de duurdere artikelen geschikt omdat ebay provisie vraagt voor de bemiddeling.

ve
door verwijderd - Jul 17, 2006 om 13:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo , ik heb al geregeld iets gekocht op e-bay , en heb alleen nog maar goede ervaringen er mee.als eerste moet je je in laten schrijven dit is gratis , dan kun je bieden . kijk eerst naar de feedback van de verkoper ,dit wordt aangegeven in procenten , heeft de verkoper een feedback van 95 tot 100% ,dan is hij wel betrouwbaar .dan kun je gaan bieden op een object en na 10 dagen heeft de hoogste bieder het object gekocht , het bedrag kun je op verschillende manieren overmaken , ik doe het via overschrijving , heeft de verkoper het bedrag ontvangen , dan stuurt hij het object op. tip: bied niet te vroeg , want dan drijf je de prijs zelf op , bied pas een minuut voor afloop.

groeten roel.

ve
door verwijderd - Jul 17, 2006 om 13:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

wil het je wel een beetje uitleggen , je kunt me bellen op 0621597259

ve
door verwijderd - Jul 17, 2006 om 13:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

wil het wel uitleggen , heb al vaak iets  gekocht via e-bay.

je kunt me bereiken op 0621597259

ve
door verwijderd - Jul 17, 2006 om 14:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb al vele malen tot volle tevredenheid bij e-bay pc games gekocht. Ik doe dit door een maximum bod te plaatsen, zodat ik niet meer uitgeef dan ik er voor over heb. E-bay biedt dan voor mij wanneer ik overboden zou zijn.Door bij e-bay te registreren krijg je een eigen account en via mails en feedback lezen krijg je wel een idee met wie je te maken hebt. ook kun je de koper vragen stellen. Mijn ervaring is als je snel geld overmaakt nadat je het artikel gewonnen hebt, wordt het heel snel verstuurd. Meestal is binnen een week alles rond. Wanneer ik overboden ben, zoek ik het zelfde spel op de duitse e-bay en laat daar op bieden. Ik vind e-bay veel betrouwbaarder dan marktplaats omdat er allerlei zaken zo geregeld zijn dat er weinig mis kan gaan. En ik vind het spannend om de laatste minuten te volgen via mijn e-bay, zodat ik kan zien hoe de veiling afloopt.

ve
door verwijderd - Jul 17, 2006 om 14:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik koop regelmatig via e bay en heb echt goede ervaringen, ik betaal via paypal (dat is een betaalsysteem) en dan is  je aankoop altijd verzekerd.
Ik heb tot nu echt geen klagen, alleen met duitse verkopers, die maken vaak geen gebruik van paypal en eisen een overschrijving.

ve
door verwijderd - Jul 17, 2006 om 14:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik koop en verkoop al jaren via eBay en mijn ervaring is dat dit de meest betrouwbare veilingsite is die ik ken.

Betalen doe je niet via ebay maar gewoon via een bankoverschrijving. Je moet wel eerst betaelen voor je het artikel toegestuurd krijgt. Bij grote en dure artikelen zou ik kijken of het af te halen is zodat je helemaal geen risico loopt.

Kijk naar de feedbackscore van een verkoper en lees die feedback, daar kun je uit afleiden of een (ver)koper betrouwbaar is. Als die feedback erg laag wordt of verschijdene keren negatief gegeven is wordt deze (ver)koper door ebay van de site gehaald.
Kijk ook eens op de prikboreden wat anderen vragen en antwoorden over kopen en verkopen.

Neem en adresgegevens zijn bij eBay bekend zodat iemand makkelijker te achterhalen is (door eBay) voor het geval er iets mis gaat.

Een aanrader wat mij betreft.

ve
door verwijderd - Jul 17, 2006 om 14:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Allemaal dank voor uw reacties ik ga enigzins gerust gesteld een poging wagen.

Groet Wil. R.

ve
door verwijderd - Jul 17, 2006 om 14:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi, Ik koop zelf ook regelmatig iets via ebay.Kijk naar de feedback van een verkoper; daaraan kun je zien of het een betrouwbare verkoper is. Verder is het altijd verstandig om de verzendkosten te weten voor je gaat bieden. Als ze niet vermeld staan kun je ze aan de verkoper vragen. Ook stuur ik als erbij staat wordt verzonden binnen eigen land een mailtje naar de verkoper als ik interesse heb. Daarin vraag ik of ie ook naar Nederland verzenden wil en wat dan de verzend en behandelingskosten zijn. Vaak krijg ik daar een positief antwoord op. Betalingen in Nederland en naar "euro"landen kun je zonder extra kosten doen. Naar Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten betaal ik via Paypal. Dat is een snelle en veilige manier van betalen.  Succes!

ve
door verwijderd - Jul 17, 2006 om 14:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een keer wat via ebay proberen te kopen, maar dat bleek een oplichter te zijn.

Daarna nooit meer wat met ebay gedaan, maar krijg nog steeds mailtjes dat ik mijn account moet updaten vanwege veiligheidsredenen. Dit ondanks dat mijn account is opgegeven, kan je nagaan...dat zijn dus oplichters.

Ik doe regelmatig kopen en verkopen via speurders en marktplaats. Als ik iets wil kopen dan stuur ik 9 van de 10 keer een mail, dat maakt het meteen wat persoonlijker. Meestal heb ik via het mailcontact wel in de gaten of het koosjer is of niet. En de rest van de deal gaat heel simpel: kijken en cash betalen, gelijk oversteken. Als je het niet helemaal vertrouwt, niet gaan. Voor de veiligheid kan je ook met zijn 2en gaan. En laat mensen weten naar welk adres je op weg bent.

Krijg je op jouw aangeboden produkt een te hoog geboden bedrag, dan kan je er van uit gaan dat er iets niet klopt. Bij mij kwam er daarna steevast een mail in gebrekkig Engels. Dat zijn allemaal signalen dat het niet pluis is. Bij een vriendelijke mail dat je er geen trek in hebt houden ze (meestal) snel op.

Over het algemeen heb ik goede ervaringen met kopen en verkopen op marktplaats en speurders.

Suc6! En geniet.

ve
door verwijderd - Jul 17, 2006 om 15:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik doe regelmatig zaken op e-bay ik heb diabetes type 2 en dan moet je zelf voor een metertje zorgen plus meetstrips. Hier kosten de strips bijna 1 euro per stuk. Via e-bay kun je zaken doen in america en heb je ze meestal voor $40 de honderd met de verzendkosten is dat nog maar bijna de helft van wat je hier betaald. Betaal inderdaad via paypal en je aankoop is verzekerd. Duitse verkopers willen meestal alleen via betaalrekening betaald krijgen, maar dat is ouderwets en niet altijd betrouwbaar, lijkt mij.

ve
door verwijderd - Jul 17, 2006 om 16:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ebay is naar mijn mening de meest betrouwbare site. Voordat je koopt of een bod uitbrengt let vooral op de feedbackscore en of aanbieder een geferivieerd gebruiker is van Paypal. Als deze gerigistreerd is bij Pay Pal dan zijn je aankopen gratis verzekerd tot een waarde van maximaal 500 euro. Mocht er dan toch iets mis gaan dan bent u gedekt. Bij andere sites is het risico dat het misgaat veel groter. Vraag altijd naam, adres en eventueel telefoonnummer. Een andere optie is, zelf ophalen. Ik koop en verkoop op deze manier regelmatig en tot nu toe is het op eenkeer na altijd goedgegaan. Die ene keer dat het mis ging ben ik schadeloos gesteld door Pay Pal.

ve
door verwijderd - Jul 17, 2006 om 20:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Slechts 1 ervaring heb ik met E-bay, en da's niet positief. Ik wilde een bod uitbrengen op een keyboard waarvan o.m. niet in de advertentie vermeld was in welke plaats het ding te koop stond. Ik mailde dus de eigenaar, die kennelijk meer met het E-bay bijltje gehakt had met de vraag of hij me ook wilde laten weten waar ik het ding kon ophalen als ik voldoende geinteresseerd was. Hij mailde me terug dat ik dat allemaal wel zou horen als ik degene was die het hoogste bod uitbracht. Van zo'n stom antwoord baalde ik zodanig, immers voor mij was de hoogte van het bod mede afhankelijk van het aantal kilometers dat ik ervoor moest rijden,  dat ik nooit meer naar e-bay gekeken heb.

Veel soepeler, althans volgens mij, gaat het op Marktplaats.nl, dat is sinds enkele jaren van dezelfde eigenaar. Daar staat de woonplaats van de eigenaar altijd bij en vaak ook nog een telefoonnr. via hetwelk je inlichtingen kunt inwinnen.

Succes, Groetjes Bert

ve
door verwijderd - Jul 17, 2006 om 22:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik koop regelmatig iets op ebay ,meestal in Duitsland en dat gaat prima. Je kunt met Paypal betalen, ze bemiddelen als er iets misgaat. Is mij net gebeurt (met een verkoper uit de VS) en ik heb gewoon mijn geld terug gekregen. Ik betaal ook vaak via de Postbank met een Internationale Overschrijvingskaart. Moet je wel bestellen bij de Postbank, kost niets. Na de aankoop krijg je van de verkoper zijn IBAN (International Bank Account Number) en het BIC nummer (=Bank Identifier Code), dat vul je in op die overschrijvingskaart.Als je het zo doet, betaal je geen extra bankkosten. Succes!

Yona

ve
door verwijderd - Jul 17, 2006 om 23:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoi,

ik koop en verkoop al jaren regelmatig via Ebay. het is een hele handige methode om je kasten opgeruimd te houden, en mits je goed oplet, kan er ERG weinig mis gaan...

Let wel goed op de "Feedback Score" van de aanbieder, die is zo'n beetje alles zeggend. wees voorzichtig met ebayers die 0 feedback hebben, je zal merken dat sommige aanbieders ook aan JOU als nieuwe ebayer restricties opleggen, omdat jij je als koper NOG niet hebt bewezen.

voor ebayers die een positieve feedback hebben is het percentage belangrijk: is dat 100% of daar vlakbij, dan kan je ervan uitgaan dat je net zo veilig koopt als in de winkel. LEES ook de feedback eens die mensen geven, daaraan kan je zo'n beetje alles ontlenen wat je maar wil weten over een verkoper of koper: de snelheid van betaling of verzending, de manier waarop ze met klachten of problemen omgaan, etc etc.

als laatste; veel succes daar, en welkom :D

groetend,

Richard Faas

ve
door verwijderd - Jul 18, 2006 om 09:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Goed de feedback lezen en je niet direkt af laten schrikken wanneer er tussen de 100 feedbacks 1 negatieve staat(sommige mensen zijn nl nooit tevreden) ook kijken wat voor een aantal achter de verkoper staat, bij een hoog aantal en een hoge feedback score is het echt wel veilig.

Hoe komt iemand er trouwens bij dat er een creditcard voor nodig is om op ebay te kunnen verkopen? Ik verkoop ook via ebay en doe dat gewoon met overschrijving of paypal, de meeste buitenlanders betalen met paypal, snel en veilig. Een bod is bindend dus geen gezeur meer van bieders die vervolgens niets meer van zich laten horen. Al kunnen ze er wel onderuit maar dan moet er een hele goede reden voor zijn, natuurlijk kan het altijd gebeuren(dat ze niets van zich laten horen) maar de kans is gewoon kleiner.

Als er iets niet betrouwbaar is dan is dat marktplaats wel, het is nu trouwens ook van ebay, maar op marktplaats is een bod niet bindend en zijn er geen extra veiligheids maatregelen, Ebay zelf heeft dit wel. Het blijft altijd een gok iets online te kopen, je kunt zelfs opgelicht worden bij een geregistreerde internet winkel. Jammer dat mensen voor de 1e x iets kopen op ebay en dan gelijk een oplichter tegen het lijf lopen en dan zo vreselijk negatief erover zijn, ook wel begrijpelijk maar ook jammer. Wat je het beste kunt doen is iets kopen in een EBAY WINKEL, dit is vaak professioneler opgesteld en deze zijn vaak gedreven om positieve feedback te krijgen zodat hun winkel steeds beter in de markt gaat liggen. Ook is er op ebay zelf(hulp pagina)ontzettend veel tips te vinden over kopen op ebay.

Ben het niet helemaal eens met het cash betalen verhaal, juist in het buitenland kan je(bepaalde artikelen)de dingen goedkoper in handen krijgen, je maakt het aanbod wel heel erg klein als je gaat kijken naar afhaal afstanden denk ik. Ligt er trouwens ook aan wat je gaat kopen, zoals ik al zei het blijft altijd een risico en je kan het altijd verzekerd laten versturen.

veel ebay plezier

ve
door verwijderd - Jul 31, 2006 om 14:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je moet bij eBay een gebruikersnaam en wachtwoord aanmaken, net als hier bij Kassa.Tot nu toe heb ik 9 keer wat gekocht, meestal bij eBay winkels. Gaat heel eenvoudig zeker betalen via Pay-Pal(is ook van eBay) of creditcard. De verkopers staan erop dat je hun een feed-back(liefs positief) geeft,maar zij dienen jou ook een feed-back te geven.Dat kun je allemaal nazien bij eBay.Vaak zijn artikelen stukken goedkoper als in de winkel. eBay houdt de boel wel in de gaten.Ik zit soms wel uren rond te neuzen bij eBay,net een grote markt en je kunt ook op buitenlandse sites rondkijken.