pe
door peter007 Jun 10, 2011 om 12:04
Geldzaken & recht

Echtgenoot failliet en eigen woning (wat gebeurd er met rechten van de vrouw?)

Mijn broer is failliet verklaard. Hij en zijn vrouw zijn beide eigenaar van de woning, welke nu verplicht wordt in de verkoop te doen. Zij zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd.

Mogen ze nu aan de helft van de woning van vrouw komen?
Als de woning wordt verkocht, is dan 50% van de overwaarde voor zijn vrouw, zonder dat hier beslag op gelegd kan worden?

(zij heeft niet meegetekend voor de bestaande hypotheek!)

Alvast bedankt voor de reacties

3903 7 Rapporteer

vladja
door vladja - Jun 10, 2011 om 12:09
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Hij is zakelijk failliet verklaard, neem ik aan. Welke bedrijfsvorm had hij, éénmansbedrijf, BV of anders?

Vladja

pe
door peter007 - Jun 10, 2011 om 12:48
16 Antwoorden / 3 Vragen

Hij is zoal zakelijk (bv) als prive failliet verklaard

marcel75
door marcel75 - Jun 10, 2011 om 13:02
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Allereerst moet gekeken worden naar de eigendomsverhouding in de woning. Het verbaast mij dat de echtgenote wel eigenaar is, maar geen medeschuldenaar. Ze zal namelijk de hypotheekakte wel medegetekend moeten hebben, al was het alleen maar vanwege de toestemming van artikel 88 van het Burgerlijk Wetboek,

Los daarvan: als ze beiden eigenaar zijn, moet er gekeken worden naar de manier waarop de woning gefinancierd is. Als de failliet de woning of de rente over de hypotheek voor meer dan de helft heeft betaald, dan valt de hele woning in het faillissement. De echtgenote heeft dan geen recht op een aandeel in de overwaarde.

Wel krijgt de echtgenote dan een vordering voor de eventueel door haar betaalde rente. Die vordering krijgt ze echter op de failliete boedel.

pe
door peter007 - Jun 11, 2011 om 08:18
16 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt Marcel voor je informatie,

als zij dan een vordering krijgt, staat zij dan achter in de rij van schuldeisers, of komt zij dan als 1e aan de beurt. Zij heeft hem voor huwelijk een soort borgstelling laten tekenen voor 25.0000 ivm het feit dat zij 3 jaar lang alle vast lasten (op hypotheek na) heeft betaald en ook een doorl.krdiet 15.0000 voor hem heeft afgesloten (ivm zijn schulden)

pe
door peter007 - Jun 11, 2011 om 08:19
16 Antwoorden / 3 Vragen

oja, en zij heeft niet meegetekend (hypotheekacte)!

marcel75
door marcel75 - Jun 13, 2011 om 18:40
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Peter,
De echtgenote is dan schuldeiser net als alle andere gewone schuldeisers. Ze zal in de praktijk dus niet veel van haar vordering ontvangen.

Dat ze een borgstelling heeft laten tekenen doet daar niets aan af. Ik vraag me wel af wie die borgstelling opgesteld heeft. Een borgstelling is namelijk in dit geval niet zo verstandig. De borg was namelijk al aansprakelijk voor de betaling van de rente.

pe
door peter007 - Jun 13, 2011 om 19:18
16 Antwoorden / 3 Vragen

Dit gaat een beetje boven mijn pet zeg maar, ben 0,0 kundig in dit soort materie, mijn broer dus ook, maar weten door jouw info mee, bedankt weer!