fi
door finchley Aug 23, 2008 om 18:10
Geldzaken & recht

EEN SCHULD VAN 150.000,= EURO VALT WEG NA 3 jaar SCHULDSANERING!!

Hallo allemaal,

Iemand is mij bijna  150.000,=euro schuldig en heeft inmiddels zich aangemeld bij de schuldsaneringsregeling. Dit betekent dat deze mevrouw, van 38 jaar oud na 3 jaar van haar schuld af is en aan mij, nadat de bewindvoerder betaald is. niets van deze schuld afgelost  zal worden. Heeft iemand een idee of ik bezwaar kan maken bij de rechter  die deze sanering uitgesproken heeft of bewindvoerder, of eventueel een andere tip!!

Naar mijn mening kan deze mevrouw, hoewel ze liever lui dan moe is, best wel werken maar zou ik toch zeker mogen verwachten dat het bedrag van 51 euro wat boven de beslagvrije voet ligt toch zeker tot haar 65ste betaald zou kunnen worden.

Inhoudelijk, deze wet is voor de schuldeisers wel een heel onredelijke wet!!

Graag eventuele tips en dank voor jullie moeite.

P.S. Een groot deel van dat geld behoort mijn kinderen toe, vandaar mijn strijd dit in ieder geval terug te krijgen.

12920 12 Rapporteer

eigenwijsje_1
door eigenwijsje_1 - Aug 23, 2008 om 20:43
152 Antwoorden / 5 Vragen

mijn beste,

voor zover ik weet moeten ALLE schuldeisers meewerken aan een schuldsaneringstraject. Als namelijk niet alle schuldeisers willen meewerken, dan kan er geen saneringstraject worden opgestart.

U moet zo snel mogelijk bezwaar maken tegen het opstarten van dit traject en aangeven dat u niet wenst mee te werken omdat er geld aan de (toekomstige) erfenis van uw kinderen is onttrokken.

U moet wel snel zijn, want als de rechtbank al een uitspraak heeft gedaan en u bent in eerdere instantie al akkoord gegaan, dan houdt alles op.

Succes.

fi
door finchley - Aug 23, 2008 om 20:52
7 Antwoorden / 3 Vragen

Goedenavond Eigenwijsje, (excuus, wil u niet voor het hoofd stoten maar weet geen andere manier),

Via de deurwaarder heb ik laten weten niet akkoord te gaan met een aanbod van 51 euro per maand met finale kwijting na 3 jaar. Daar heb ik niets op gehoord en vervolgens bericht gekregen dat ze was toegelaten tot de schuldsanering en er een bewindvoerder was aangesteld. Inhoudelijk, ik heb geen kans gekregen om daartegen beroep aan te tekenen.

Moet ik dat nu alsnog doen dan, want ik vind dit een heel onredelijke regeling, je staat machteloos!!

In ieder geval wel bedankt voor uw reactie

roker
door roker - Aug 23, 2008 om 20:59
7 Antwoorden / 8 Vragen

dit klopt niet hoor!

Als die mevrouw de wsnp aanvraagt, dan beslist de rechter of zij daar voor in aanmerking komt.

En alle schulden voor datum uitspraak vallen onder die regeling.

Het komt zelfs in de staatscourant te staan en alle schuldeisers kunnen zich dan melden bij de bewindvoerder/ster.

deze schulden worden dan meegenomen in het wsnp traject.

Er word elke maand geld gestort op een boedel rekening en  de hoogte van het bedrag, dat hangt dan ook weer af van het inkomen.

Na 3 jaar geen nieuwe schulden gemaakt te hebben en je netjes aan je afspraken te hebben gehouden krijg je een schone lei.

Het geld wat na 3 jaar is gespaart op de boedel rekening word daarna verdeeld over de schuldeisers die zich hebben aangemeld bij de bewindvoeder/ster.

Met andere woorden zodra de rechter uitspraak doet ten gunste van de saniet, kunt u u schuld kenbaar maken bij de bewindvoerder en na 3 jaar krijgt u een deel van de boedel.

groet roker

roker
door roker - Aug 23, 2008 om 21:05
7 Antwoorden / 8 Vragen

 want ik vind dit een heel onredelijke regeling, je staat machteloos!!

Tja voor u is dit mischien heel erg maar u zegt het zelf al in dit geval staat u machteloos.

overegens is het zo, dat na 3 jaar wsnp de schuld aan u niet weg is, u kunt hem dan alleen niet meer innen.

die mevrouw kan wel zelf uit eigen wil na 3 jaar  wsnp en schone lei met u een betalings regeling treffen maar is dit niet verplicht.

fi
door finchley - Aug 23, 2008 om 22:23
7 Antwoorden / 3 Vragen

Roker en Eigenwijsje bedankt voor uw antwoorden.

Eigenlijk had ik gehoopt op een ander antwoord want helaas had ik dit ook al gelezen in de wet WSNP.

Zojuist heb ik een mail gestuurd naar de Tweede Kamer Commissie met vragen o.a. of ik niet geïnfomeerd had moeten worden over deze aanvraag, maar... ook de opmerking geplaatst dat indien er geen hardheidsclausule is voor bepaalde gevallen het door deze wetgeving wel heel gemakkelijk is voor mensen die schulden willen maken, maar dat schuldeisers wel erg benadeeld worden.

Mocht dit in behandeling genomen worden laat ik de uitslag weten.

Geen hoge pet op hebbende van Den Haag verwacht ik hier geen resultaat van maar toch, ik wil het in ieder geval proberen. En wie weet, misschien wordt ik nog wel verrast!! Ik laat het u weten.

mi
door miraltje - Aug 23, 2008 om 23:45
462 Antwoorden / 0 Vragen

u bent in kennis gesteld dat deze persoon in financieele problemen zit en dat u niet akkoord bent gegaan met het minnelijk traject of 1 van de andere eisers als die er zijn.

wanneer 1 of meerder schuldeisers niet akkoord gaan met het minnelijk traject volgt het wettelijke traject ook wel wspn, die wordt als de schuldenaar word toegelaten tot het wspn opgelegd aan de eisers en die kunnen hier niet tegen in beroep.

nog een nadeel voor de eisers is dat van de totale opbrengst na 3 jaar de kosten van de regeling worden afgetrokken, er blijft dus minder over om een deel van de schulden af telossen.

daarom is het voor de eisers van belang dat deze voor het minnelijk traject kiezen daar dit traject meer opbrengt om een deel van de schulden in te lossen.

na deze 3 jaar is de schuld niet meer op eisbaar, de schuldenaar heeft dan een "schone lei"verklaring, en heb tgeen mogelijkheid meer om de schuld te innen.

wat ik wel vind is, hoe kunt u een persoon 1,5 ton uitlenen zonder de kredietwaardigheid te toetsen van deze persoon.

dat is vragen om problemmen, dat geldt ook voor familie of vriendendaar komt alleen maar ellende van.

maw hebt u zelf ook debet aan de ontstaande situatie.

voor leningen zijn financieele instanties die doen onderzoek naar de kredietwaardigheid en kunnen als het misgaat dit soort verliezen  dragen.

als particuliere geldschieter kunt u dit misschien niet doen of heeft u dit niet gedaan en zult daar nu duur lesgeld voor moeten betalen

de nalatenschap voor u kinderen in de toekomst  is nagenoeg weg dat geld krijgt u niet weer.

fi
door finchley - Aug 24, 2008 om 11:02
7 Antwoorden / 3 Vragen

Goedemorgen Miraltje,

Dank voor uw antwoord!

Neen ik heb dit niet gedaan hoor, het betreft iemand die weigerde om alimentatie te betalen, vervolgens met de noorderzon vertrekt naar Thailand, mijn handtekeningen vervalst en geld van mijn rekening afhaalt en ga zo maar door!!

Een schijnhuwelijk aangegaan is met een 40 jaar jongere Thaise omdat die hier een weduwe pensioen zou krijgen. Zij heeft ruimschoots geprofiteerd van mijn geld en wordt nu verantwoordelijk gehouden voor de opgelopen schuld daar deze persoon imiddels overleden is.

U ziet hoe de wetgeving hier in elkaar zit en als slot van dit hele gebeuren wordt deze mevrouw nu ook nog eens een schuld kwijtgescholden waaraan zij aan mee heeft geholpen!

En dat is in het kort samengevat want natuurlijk is er nog veel meer gebeurd op het emotionele vlak zeker wat mijn kinderen betreft!! Financiële genoegdoening zal dit nooit kunnen verhelpen!!

Een punt nog, deze meneer is een oom van een kamerlid!!!

eigenwijsje_1
door eigenwijsje_1 - Aug 24, 2008 om 11:54
152 Antwoorden / 5 Vragen

Beste finchly,

ik neem aan dat er een veroordeling heeft plaatsgevonden, of in ieder geval dat fraude/diefstal bewezen is verklaard.

In dat geval mág er geen toelating tot de schuldsanering plaatsvinden. Er moet namelijk sprake zijn van schulden die "te goeder trouw" zijn onstaan. In geval van fraude of diefstal is er bij voorbaat al geen sprake van "te goeder trouw"

Leer maar eens hier:

Veel gestelde vragen

marcel75
door marcel75 - Aug 24, 2008 om 17:55
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Dat de oom van iemand een publieke functie heeft, heeft geen enkele toegevoegd waarde.

U mag overigens nog van geluk spreken dat de WSNP van toepassing is en dat de schuldenaar niet failliet verklaart is. In dat geval krijgt u per definitie niets terug. Nu wordt er nog een poging gedaan de schuldeisers enigszins te compenseren. Uw uitlatingen en zelfs uw e-mail aan de Tweede Kamer dat deze weet heel onredelijk is, vind ik dan ook zelfs ongepast! Wees dus blij dat er tenminste nog iets komt in plaats van niets.

fi
door finchley - Aug 24, 2008 om 18:57
7 Antwoorden / 3 Vragen

T.a.v. Marcel 75,

Uw mening dat mijn mail aan de 2e kamer ongepast zou zijn deel ik niet, want deze wet geeft de schuldeiser nul komma nul bescherming. Dit had men moeten voorzien en/of eventueel herzien.

Sterker nog, het geeft alleen bescherming aan iemand die er voor kiest royaal op andermans zak te leven en er vervolgens mee weg komt! Dit vraagt een bepaalde mentaliteit die zeker niet de mijne is.

Het gaat hier grotendeels over geld wat mijn kinderen toekomt en tja, ik ben nog iemand die onrecht toegedaan aan mijn kinderen, kost wat kost wil verhalen op de veroorzaker!!

Toegevoegde waarde m.b.t. iemand of zijn familie die een voorbeeldfunctie heeft mag best wel aangehaald worden, zeker als je weet dat bepaalde informatie doorgespeeld is wat zeer ten nadele van mijn kinderen was. Overigens ik heb geen namen genoemd en zal ik natuurlijk ook niet doen, maar dat niet ieder overheidsfunctionaris recht door zee is mogen wij als "burger" best wel eens onder ogen zien.

Voor het overige, per saldo zal er na die 3 jaar niets afgelost worden op deze schuld, terwijl er wel een behoorlijk bedrag is, alleen met een verkeerde kleur wat ik natuurlijk niet kan bewijzen, maar wel heel zeker weet!

Tot slot, ik had gevraagd om hulp of suggesties, waar de voorgaande personen ook op gereageerd hebben, iets waar ik hen heel dankbaar voor ben! Maar niet om onterecht op mijn vingers getikt te worden als een onderwerp niet begrepen wordt of het u niet bevalt!

Een weldenkend mens, maar ook de zittende advocatuur,  ziet het onrecht van deze wet wel in, U dus niet, daarom zal ik op eventuele reacties uwerzijds ook niet (meer) reageren!

Alle anderen, heel erg bedankt, behalve dat ik de Tweede Kamer Commissie gevraagd heb om een eventuele hardheidsclausule of herziening van deze Wet toe te passen heb ik ook geschreven naar de bewindvoerder voor verdere informatie. Ik zal u graag op de hoogte houden indien gewenst, mogelijk dat het anderen ook kan helpen.

marcel75
door marcel75 - Aug 24, 2008 om 20:00
5124 Antwoorden / 4 Vragen

U geeft zelf al aan de tekst van de WSNP gelezen te hebben (naar ik aanneem ook de toelichting en de parlementaire geschiedenis). In dat geval kunt u ook lezen dat voordat de WSNP bestond, een schuldenaar alleen maar failliet verklaart kon worden en u in dit geval meteen niets meer zou krijgen. Een behoorlijke vooruitgang lijkt mij!

Door een hardheidsclausule in te bouwen, zoals u voorstelt, vervalt u weer in de situatie zoals die voor de WSNP was, namelijk geen schuld wordt afgelost en er zal dus een faillissement moeten worden uitgesproken wat zeer nadelig is voor de gewone schuldeisers.

Er is namelijk geen enkele wet te bedenken die een bescherming zou bieden voor een schuldeiser. U had een betere positie kunnen hebben, door bijvoorbeeld beslag te leggen. Uit uw verhaal maak ik niet op dat u dat gedaan hebt (ondanks de behoorlijk hoge vordering) en dus bent u zelf ook debet aan uw schuldeiserspositie.

Ik kan me best voorstellen dat u voor uw geld wilt vechten, maar er zijn nu eenmaal ook regels en wetten bedacht voor mensen die wel geld uitgeven, maar waar niets of te weinig binnenkomt.

Ook de zittende advocatuur is het met het vorenstaande overigens eens.

Uw opmerking dat het legitiem zou zijn om aan te halen dat een oom van de schuldenaar een publieke functie heeft, deel ik uiteraard niet. Ik kan namelijk ook niet instaan voor het handelen van een neef of nicht van mij. De meeste mensen al niet eens voor hun eigen kinderen als die op besluiten om bijvoorbeeld op dievenpad te gaan. Maar goed, deze mening zult u niet mij delen, waardoor als iemand in uw familie de fout ingaat, in uw ogen, u daarvoor ook gestraft dient te worden (logische doorredenering van uw opmerking).

Of er na 3 jaar iets of niets afgelost is, zal na 3 jaar pas kunnen blijken. Zoals de collegae al hebben aangegeven, dienen de komende 3 jaar de inkomsten op een aparte rekening te worden gestort en worden van die rekening de schuldeisers voldaan. Inderdaad is de kans klein dat er een gehele inlossing plaats zal vinden, maar zoals gezegd: beter iets, dan niets.

Als u zeker weet dat er zwart geld is, kunt zich vervoegen tot de rechter. U dient uiteraard aan te tonen dat er een vermoeden is dat er zwart geld is. Op dat moment kan er beslist worden dat de schuldenaar zijn schuldeisers benadeelt heeft en zal hij een bepaald bedrag in de boedel moeten storten. Doet hij dat niet, dan zal de WSNP niet worden opgeheven en kan er faillisemment worden uitgesproken.

mvg
Een weldenkend (maar vaak verder over de gevolgen nadenkend) mens.

fi
door finchley - Aug 24, 2008 om 21:12
7 Antwoorden / 3 Vragen

Nog even voor de goede orde; er was wel degelijk beslag gelegd op het weduwe pensioen waarna de schuldsanering aangevraagd is.

De oom/en nu weduwe zijn de schuldenaren, een neef is het 2e Kamer Lid die hem waarschuwde dat er o.a. een paspoortsignalering kwam waarna hij heel snel terug keerde uit Thailand zodat mijn kinderen de beslaglegging en opbrengst van zijn AOW verloren, maar ook verder info verstrekt om onder de schulden uit te komen. Nogmaals, de naam ga ik natuurlijk niet bekend maken.

Na het betalen van de bewindvoerder blijft er in dit geval niets over, kan de schuld niet meer geïnd worden en is men na 3 jaar schuldenvrij, is dat een redelijke wetgeving?? Neen dus!

Dat er misbruik gemaakt wordt van deze wet weet ik nog van mensen die ik goed ken. Ook hier was een schuldsanering aangevraagd. Beiden werkten, hadden allebei een auto en jawel hoor, hebben nooit een cent afgelost en hadden de schuldeisers, toch vaak zelfstandigen die hard werken voor hun inkomen, het nakijken. Na 3 jaren waren ze schuldenvrij!