Rontv
door Rontv May 24, 2024 om 13:22
Geldzaken & recht

Eenzijdig bepaalde nieuwe einddatum aflossingsvrije hypotheek

wij hebben een oude aflossingsvrije hypotheek zonder einddatum. staat zo in de hypotheekakte
we krijgen nu een brief van de bank met volgende tekst:

'''
Voor leningsdeel xxx hebben we geen einddatum met u afgesproken in de hypotheekakte. Daarna hebben we in onze brieven wel een einddatum aan u dooorgegeven. Deze einddatum blijvne we gebruiken omdat we stoppen met aflossongsvrije hypotheken zonder einddatum
"""

We kunnen ons geen brieven herinneren en ook niet vinden in ons uitgebreid archief

Is er een juridische grond waarop de bank dfit kan stellen gezien de hypotheekakte

3729 7 Rapporteer
ne
door neodutchio - May 24, 2024 om 13:38
5185 Antwoorden / 12 Vragen

Banken hebben een zorgplicht. En ja, daar moeten ze aan voldoen. Oneindig aflossingsvrij mag niet meer ter bescherming van de consument.

Ja
door JannyBoe - May 24, 2024 om 14:55
534 Antwoorden / Vragen

Hallo Ron, u zou kopieën van die brieven op kunnen vragen. Wellicht brengt dat duidelijkheid.
En contact opnemen met de Vereniging Eigen Huis of uw geldverstrekker wel juist handelt.
Succes.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - May 25, 2024 om 19:44
2137 Antwoorden / Vragen

De vraag lijkt mij wat je wil bereiken, wil je een aflossingsvrije hypotheek zonder einddatum behouden, ben je het niet eens met de voorgestelde datum en wil je een andere einddatum of bent je in je wiek geschoten over de eenzijdige vaststelling en kun je verder wel leven met de voorgestelde datum? In het eerste geval consulteer een advocaat of dat uberhaupt mogelijk is, in het tweede geval doe een tegenvoorstel en take it from there en in het derde geval grow up.

pe
door pebk May 27, 2024 om 14:44
592 Antwoorden / 0 Vragen

Een advocaat raadplegen voor zoiets? De TS kan het geld vast wel beter gebruiken.

Het lijkt me verstandiger dit eerst aan en jurist te vragen. Bijvoorbeeld een belletje met het juridisch loket (mits u daar recht op hebt), de rechtsbijstand (eventueel van de vakbond) of een (andere) hypotheekadviseur.

Iv
door Ivo W - May 26, 2024 om 00:11
741 Antwoorden / Vragen

Bij contracten zonder einddatum is het niet ongebruikelijk dat de dienstverlening zoals die exact omschreven is in het contract uiteindelijk een keer wordt gestopt.
Meestal gebeurt dat wanneer de dienstverlener de betreffende contractvorm al langere tijd niet meer aanbiedt aan nieuwe klanten. Het in de lucht houden van de oude contracten voor een steeds kleinere groep klanten wordt uiteindelijk te duur voor de dienstverlener. Als voorstel bieden ze nieuwe voorwaarden aan die overeenkomen met wat nieuwe klanten ook kunnen afsluiten. In dit geval dus een hypotheek met einddatum.

In beginsel is het dan "take it or leave it". Je kunt de nieuwe voorwaarden accepteren. Maar je kunt ook de diensten per direct beëindigen. Het lastige bij een hypotheek is alleen dat dat laatste inhoudt dat je (volledig boetevrij) wel even in één keer de hele openstaande lening aflost.

Een andere reden voor het aanpassen van lopende contracten kan zijn omdat geldende wet- en regelgeving is aangepast. Dan heeft de dienstverlener geen keuze en de klant ook niet. De aanpassingen moeten dan simpelweg doorgevoerd worden.

e-
door e-genius - May 29, 2024 om 17:29
15 Antwoorden / 1 Vragen

Ook wij hebben zoiets aan de hand gehad met onze toenmalige hypotheekverstrekker. Er was bedongen dat we bij extra aflossing, per maand minder gingen betalen. Aangezien we een door de bank afgedwongen depot hadden (en niet gebruikt) die de bank wilde opheffen, gingen we ineens meer betalen per maand ipv minder. Dit kwam omdat het depot ineens aflossing werd. Onze looptijd werd met het "aflossing" verkort. Wij hebben toen navraag gedaan bij onze notaris en die vertelde dat de bank fout zat. Als wij er niet uit kwamen ging de notaris er achteraan zo vertelde hij. Na wat gesprekken met de bank door ons, hebben ze toegegeven dat ze fout zaten.
Dus wellicht is de notaris bij u ook een optie.

Persoonlijk zou ik het vreemd vinden dat een via de notaris opgesteld contract, eenzijdig veranderd zou kunnen worden.
Tenzij wettelijke plicht. De bank heeft niet altijd gelijk... Succes