br
door broodnochvis Jul 31, 2014 om 18:22
Geldzaken & recht

Eigen risico van huur bestelbusje volledig betalen

Afgelopen maandag heb ik een bestel busje gehuurd. Aan de rechterkant is een streep ontstaan (lakschade) van ongeveer een halve meter. Het bedrijf in kwestie vertelt mij dat ik ongeacht de reparatiekosten 950 euro moet betalen, het volledige eigen risico bedrag. Mag dit zomaar? Wat zijn mijn rechten?

8251 28 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 31, 2014 om 18:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat staat er in de huurvoorwaarden?

czar
door czar - Jul 31, 2014 om 18:32
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Nou, die streep zat er toch al in toen u het busje mee kreeg :-)

Verder wat Tijger1 zegt.

tenormin
door tenormin - Jul 31, 2014 om 19:34
16836 Antwoorden / 108 Vragen

KLIK . Is wel een ouder bericht (en commercieel) sorry redactie! Maar had u zich even verzekerd waar u busje huurde? Althans, hebben ze u dat aangeboden? Lijkt me een fiks bedrag. Zelf de lak schade dus veroorzaakt. Kan natuurlijk zijn dat het niet bij 1 deel is gebleven (voordeliger te herstellen) maar b.v. over twee deuren. Noem maar een boom in het bos. Vraag eens bij een andere garage wat zij zouden rekenen voor deze herstelling.

acjzr1
door acjzr1 - Jul 31, 2014 om 19:52
295 Antwoorden / 3 Vragen

I.h.a. is bij de verhuur van auto's de huurauto krachtens de daartoe in het huurcontract opgenomen standaardvoorwaarden door het autoverhuurbedrijf verzekerd tegen wettelijke aansprakelijkheid en tegen cascoschade, waarvan de desbetreffende premies, t.w. de WA-premie en de casco-premie, aan de huurder worden doorberekend.
Indien en v.z.v. een in de afgesproken huurperiode ontstane schade niet op de verzekeraar dan wel een derde kan worden verhaald, wordt de huurder voor deze schade aansprakelijk gesteld.

Dit laatste komt voor indien in de gesloten cascoverzekering een bepaald bedrag aan eigen risico is ingebouwd.

Bron: wetten.overheid.nl

Indien dus de schade hoger is dan het eigen risico, dan bent u verplicht het eigen risico volledig te betalen. Is de schade echter lager dan het eigen risico, dan kan men u enkel verplichten tot het vergoeden van het schadebedrag. Is dus de schade €600,00 en het eigen risico €950,00, dan hoeft u niet meer dan €600,00 te betalen.

tijger1
door tijger1 - Jul 31, 2014 om 19:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dat buske is dan ook nog wel even uit de running, dus die kosten komen er dan nog bij.

forever-nl
door forever-nl - Jul 31, 2014 om 20:04
400 Antwoorden / 11 Vragen

Het uit de running zijn eventueel lijkt me gevolgschade en het is nog maar de vraag of iemand die iets huurt dat moet betalen. Bovendien lijkt dat me hier niet het geval, het busje is niet total loss gereden ofzo toch?

czar
door czar - Jul 31, 2014 om 20:15
1209 Antwoorden / 20 Vragen

De vraag blijft of TS wel aansprakelijk is.
Zat de schade er al niet toen TS het busje huurde?

tijger1
door tijger1 - Jul 31, 2014 om 20:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@forever

Het ding moet wel naar de spuiter.

tot15karakters
door tot15karakters - Jul 31, 2014 om 20:24
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Naast de schade zelf missen ze ook verhuur inkomsten over de periode van herstel dus ook daarvoor mogen ze een bedrag rekenen.

Dit staat in hun voorwaarden en het regelen schade en dus niet verhuurbaar zijn kost ook geld.
Dus naast de schade zelf komen deze kosten er ook altijd bij.
Daarom is het bedrag vaak hoger dan bij normale auto in eigendom.

acjzr1
door acjzr1 - Jul 31, 2014 om 20:47
295 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tot15karakters schreef op donderdag 31 jul 2014, 20:24]Naast de schade zelf missen ze ook verhuur inkomsten over de periode van herstel dus ook daarvoor mogen ze een bedrag rekenen.

Dit staat in hun voorwaarden en het regelen schade en dus niet verhuurbaar zijn kost ook geld.
Dus naast de schade zelf komen deze kosten er ook altijd bij.
Daarom is het bedrag vaak hoger dan bij normale auto in eigendom.

Dat neemt niet weg dat de verhuurder zonder het definitieve schadebedrag te weten het volledige eigen risico opeist. Gemiste inkomsten vallen ook onder schade.

tenormin
door tenormin - Jul 31, 2014 om 21:30
16836 Antwoorden / 108 Vragen

De verhuurder van busje is een zaak. Zal daar ook voor verzekerd zijn (derving van inkomsten e.d.). Tenzij het en z.z.p. -er is, dan word het waarschijnlijk wat moeilijker. Maar in principe moet zo'n verhuurdersbedrijf daarvoor verzekerd zijn. Dus nogmaals, TS, vraag eens elders wat een andere garage zou rekenen voor het weer in orde maken van schade van zo'n busje.

door 1953 - Jul 31, 2014 om 22:15
3725 Antwoorden / 95 Vragen

U had een overeenkomst ondertekend en daarmee ook de voorwaarden aanvaard.

billieboy
door billieboy - Aug 1, 2014 om 13:40
84 Antwoorden / 29 Vragen

Dus de vraag blijft of je alleen de werkelijke schade en ook de gevolgschade moet betalen. Zo niet dan betaal je de schade, die niet hoger kan zijn dan het vastgestelde risico bedrag.

Bent u samen met de verkoper om de auto heengelopen en heeft u vooraf gekeken of er geen schade was? Zo niet hoe weet u of de verkoper dan dat u de schade hebt veroorzaakt. Laat u geen oor aannaaien hoor......:-)

audb
door audb - Aug 1, 2014 om 16:32
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Het niet kunnen verhuren van de bus valt onder een bedrijf risico en mag niet worden doorberekend aan de klant.

jpm
door jpm - Aug 1, 2014 om 16:55
820 Antwoorden / 28 Vragen

Ik kan me ook voorstellen dat u het bedrag van het eigen risico verhaalt bij uw eigen WA verzekering (niet die van de auto, maar de verzekering die de meeste mensen hebben voor schade aan derden, zoals veroorzaakt door je kind of je honden).

tijger1
door tijger1 - Aug 1, 2014 om 16:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jpm

Schade veroorzaakt met een auto valt NOOIT onder een AVP.

br
door broodnochvis - Aug 1, 2014 om 18:57
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is de schade: http://oi59.tinypic.com/104racj.jpg
In het contract staat dat in het geval van schade het eigen risico in rekening wordt gebracht (dus ongeacht hoeveel schade). Ik heb alleen geen idee of dit rechtmatig is.
Verder ben ik al wel overeengekomen met de verhuurder dat ik ook zelf het busje weer mag huren en dan naar de maker kan brengen, kan me voorstellen dat dat al voordeliger is dan de 950 euro betalen.

ro
door ron530 - Aug 1, 2014 om 19:05
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@JPM, schade aan voertuigen die je geleend of gehuurd hebt wordt niet door een WA personen verzekering gedekt. Het eigen risico is met een extra bedrag af te kopen om dit soort schades af te dekken. lakschades zijn dure schades je zit zo aan de 950 euro, edoch als de schade lager uitvalt dient het eigen risico naar beneden bijgesteld te worden.

ro
door ron530 - Aug 1, 2014 om 19:07
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Dat is een fikse schade geen onbenullige kras. Ik schat de schade inclusief overspuiten op 1500 euro als het niet meer is.

labren
door labren - Aug 1, 2014 om 22:44
862 Antwoorden / 0 Vragen

een gehuurt busje of auto is altijd alris verzekert !!! waarom moet U dan de schade betalen ?????meestal zit er alleen een eige risico aanvast van 100 of 250 euro maar dat kan je als je hem huurt afkopen door hem alris te verzekeren !!! ik heb in het verleden heel erg veel busjes en auto,s gehuurt voor mijn werk , heb er zelfs 1 een gehuurde totallos gereden , was alleen mijn eigen risco kwijt!!!!

forever-nl
door forever-nl - Aug 1, 2014 om 22:59
400 Antwoorden / 11 Vragen

Het lijkt dat tussen huurder en verhuurder een eigen risico is vastgesteld van 950 euro. Mijn advies aan huurder is deze foto even te mailen naar één of meerdere schadebedrijven en te vragen wat het ongeveer kost om zonder verlies van kwaliteit te repareren. Dat zou een indicatie kunnen geven van de redelijke kosten die verhuurder mag doorberekenen.

wimmi20
door wimmi20 - Aug 2, 2014 om 00:55
2154 Antwoorden / 7 Vragen

JPM,
wat vertelt u een onzin !
Prive WA verzekering is niet voor gemotoriseerde voertuigen.
Zelfs niet voor een scootmobiel.

En 950 euro eisen voor iedere schade is van de gekke.
Stel : je rijdt een spiegelglas kapot van 80 euro.
Dan ga je toch geen 950 euro betalen ?
+++++++++++++++++++++++++++++++++++============

quote=jpm schreef op vrijdag 1 aug 2014, 16:55]Ik kan me ook voorstellen dat u het bedrag van het eigen risico verhaalt bij uw eigen WA verzekering (niet die van de auto, maar de verzekering die de meeste mensen hebben voor schade aan derden, zoals veroorzaakt door je kind of je honden).

jpm
door jpm - Aug 2, 2014 om 09:10
820 Antwoorden / 28 Vragen

Het lijkt wel of ik hier aan een soort 'schandpaal' wordt gehangen waar ik opmerk dat je je WA verzekering aanspreekt. Schade aan derden heb je verzekerd met deze verzekering. Als je een bus van een verhuurder beschadigt dan is het toch niet gek om te zien of je verzekering deze schade vergoedt? Zo onzinnig is dit niet, ook niet als dit door uitsluitingen niet zou kunnen. Dus Wimmi20 houdt u zich een beetje in, uw tegenredenering als mening klopt ook van geen kanten, want: zeer onvolledig.
Dus: het kan best dat ik er naast zit, maar dan is het een uitsluiting van mijn eigen WAP en die heb ik in de voorwaarden van mijn verzekeringsmaatschappij niet gelezen.

tijger1
door tijger1 - Aug 2, 2014 om 10:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jpm

U wordt niet aan de schandpaal genageld.

In geen ene AVP is schade veroorzaakt met een voertuig, die onder de WAM valt, gedekt. Dus noch de schade die veroorzaakt is net dat voertuig, noch de schade die dat voertuig daarbij zelf oploopt.

Vaak wordt er in soortgelijke topics geadviseerd de AVP aan te spreken, maar dat is een standaard uitsluiting.

jpm
door jpm - Aug 2, 2014 om 10:36
820 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 2 aug 2014, 10:12]@jpm

U wordt niet aan de schandpaal genageld.

In geen ene AVP is schade veroorzaakt met een voertuig, die onder de WAM valt, gedekt. Dus noch de schade die veroorzaakt is net dat voertuig, noch de schade die dat voertuig daarbij zelf oploopt.

Vaak wordt er in soortgelijke topics geadviseerd de AVP aan te spreken, maar dat is een standaard uitsluiting.
Ik wil dit graag aannemen, dus u hebt ongetwijfeld gelijk, maar het is vreemd dat ik dit niet in mijn polisvoorwaarden kan vinden.

tijger1
door tijger1 - Aug 2, 2014 om 10:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jpm

Dan zult u die voorwaarden wat zorgvuldiger moeten lezen.;-)

jpm
door jpm - Aug 2, 2014 om 10:44
820 Antwoorden / 28 Vragen

OK, doe ik.

bkvdm
door bkvdm - Aug 4, 2014 om 17:01
2 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=broodnochvis schreef op donderdag 31 jul 2014, 18:22]Afgelopen maandag heb ik een bestel busje gehuurd. Aan de rechterkant is een streep ontstaan (lakschade) van ongeveer een halve meter. Het bedrijf in kwestie vertelt mij dat ik ongeacht de reparatiekosten 950 euro moet betalen, het volledige eigen risico bedrag. Mag dit zomaar? Wat zijn mijn rechten?