de
door desireebrandsma Feb 10, 2012 om 17:11
Geldzaken & recht

Eneco en persoonsgegevens

Ik ontvang een brief van transportleverancier eneco dat men mij aangemeld heeft bij een gemeentelijke instantie voor schuldhulpverlening. Het is een geprivatiseerd bedrijf, naar mijn mening gebruikt men dit als dwangmiddel. Het aanbieden van de mogelijkheid tot schuldhulpverlening aan de klant is verplicht,maar Indien de kleinverbruiker aangeeft geen gebruik te willen maken van schuldhulpverlening, mogen deze gegevens niet doorgegeven worden. Het eneco stelt echter in de brief dat de gegevens reeds zijn doorgegeven aan de betreffende instantie. Het eneco maakt hier dus ongewenst gebruik van de gegevens vd klant teneinde het incasso proces te bespoedingen , zonder de klant hier toestemming voor te vragen. De kleinverbruiker heeft dus geen keuze of hij zijn of haar gegevens door een private onderneming aan een instantie door wil laten geven

1404 12 Rapporteer

getty
door getty - Feb 10, 2012 om 17:38
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dit doen ze alleen omdat u blijkbaar uw nota's niet (op tijd) betaald. Lijkt me dat ze dan wel enige manieren hebben om u over te halen om te betalen. Wanneer u gewoon op tijd betaald had, hadden ze dit niet gedaan. Ik zie het als een manier van Eneco om u te helpen uw problemen op te lossen. Het is aan u daar wel of niet wat mee te doen (met het risico van afsluiting)

jantje7
door jantje7 - Feb 10, 2012 om 17:44
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Ja, het was beter geweest u direct af te sluiten en de kosten hiervan bij u in rekening te brengen. Maar ook bij Eneco weten ze dat je van een kikker geen veren kunt plukken. Gewoon op tijd betalen.

Jantje

sonjaatje
door sonjaatje - Feb 10, 2012 om 17:48
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Beetje brutaal om jou zomaar ongevraagd aan te melden, nooit van gehoord dat bedrijven dat mogen doen.

Dat ze de mogelijkheid doorgeven aan de klant is prima, maar daar houdt hun bemoeienis ook op.

de
door desireebrandsma - Feb 10, 2012 om 17:55
4 Antwoorden / 1 Vragen

De vraag is dus niet of ik had moeten betalen en wanneer,en zo ja waarom niet, de vraag is: mag men mijn gegevens aan derden verstrekken?

getty
door getty - Feb 10, 2012 om 18:01
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Heeft niet iemand namens u (bv een hulpverlener van u, familie ?) aan enoco gevraagd om u aan te melden? Als je op de site kijkt van eneco melden ze mensen alleen op verzoek aan, maar niet uit hun eigen initiatief.

getty
door getty - Feb 10, 2012 om 18:02
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik bedoel dus mogelijk zonder uw medeweten?

de
door desireebrandsma - Feb 10, 2012 om 18:09
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben niet aangemeld door derden en kan dit bedrag betalen. Het stuit mij alleen tegen de borst dat ik ongevraagd aangemeld ben. De brief is een standaardbrief die iedereen met een betalingsachterstand ontvangt, ( gebeld met eneco).
Op mijn vraag of dit juridisch wel toegestaan is, was het antwoord van de klantenservice dat het zo een groot bedrijf is dat men dit heus wel uitgezocht zou hebben. Nu weet ik dat men van overheidswege de elektriciteitsbedrijven verplicht heeft de klant hulp aan te bieden bij een betalings achterstand, om afsluitingingen in de winter te voorkomen. Hier is echter geen sprake van het aanbieden van hulp, maar van de mededeling: U bent aangemeld. Ik twijfell dus aan de motivatie van Eneco. Wellicht heeft men een verplichting opgelegd door de overheid aangewend om incasso te bespoedigen.

Cookies
door Cookies - Feb 10, 2012 om 18:11
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=desireebrandsma schreef op vrijdag 10 feb 2012, 17:11]Ik ontvang een brief van transportleverancier eneco dat men mij aangemeld heeft bij een gemeentelijke instantie voor schuldhulpverlening. Het eneco stelt echter in de brief dat de gegevens reeds zijn doorgegeven aan de betreffende instantie. Het eneco maakt hier dus ongewenst gebruik van de gegevens vd klant teneinde het incasso proces te bespoedingen , zonder de klant hier toestemming voor te vragen.

Ik wil je zeker niet beledigen, maar kan het zijn dat je de tekst verkeerd interpreteert? Veel mensen hebben n.l. problemen met de (semi) ambtelijke taal.

Ook gezien onderstaande tekst die op hun site staat:

Afsluiting van energie voorkomen

Heeft u betalingsproblemen of schulden, dan kunt u gebruik maken van schuldhulpverlening voor consumenten. Neem hiervoor contact op met uw gemeente. Een schuldbemiddelingsregeling kan voorkomen dat Eneco Retail BV de levering van energie beëindigt.

Op uw verzoek kan ook Eneco Retail BV u aanmelden bij een schuldbemiddelingsinstantie. Stuur ons in dit geval binnen vijf dagen na dagtekening van de brief een fax (faxnummer: 088-8950948).

de
door desireebrandsma - Feb 10, 2012 om 18:17
4 Antwoorden / 1 Vragen

Tekst letterljk: Als voorlaatste stap in ons proces hebben wij uw contactgegevens, klantnummer en informatie over de hoogte van uw betalingsachterstand doorgegeven aan de schuldhulpverleningsinstantie van uw gemeente. Ambtelijke taal is voor mij geen probleem. Juist daarom viel het mij op. Vraagstelling is: Heeft het eneco het recht om ongevraagd mijn persoonsgegevens door te geven?

ro
door ron530 - Feb 10, 2012 om 18:22
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Over het algemeen is het zo dat problematische betalers"wanbetalers" door energieboeren gemeld worden bij instanties om zo een laatste kans beleid in gang te zetten. Die gang is niet verplicht en zeker geen dwangmiddel het is maar wat je er zelf mee doet, afwijzen is afsluiten van energie met alle andere kosten van dien.
De energieboer doet dat niet zomaar, er moet al een reeks van niet of te laat betalen aan vooraf gegaan zijn.

Cookies
door Cookies - Feb 10, 2012 om 18:28
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=desireebrandsma schreef op vrijdag 10 feb 2012, 18:17]Tekst letterljk: Als voorlaatste stap in ons proces hebben wij uw contactgegevens, klantnummer en informatie over de hoogte van uw betalingsachterstand doorgegeven aan de schuldhulpverleningsinstantie van uw gemeente. Ambtelijke taal is voor mij geen probleem. Juist daarom viel het mij op. Vraagstelling is: Heeft het eneco het recht om ongevraagd mijn persoonsgegevens door te geven?

Nee, lijkt mij zeker van niet! Ze handelen hiermee ook tegen de informatie in die op hun eigen website staat. Persoonlijk vind ik deze gang van zaken schandalig.
Adviseren: oké en zijn ze vlg mij ook verplicht tegenwoordig voordat zij tot afsluiting overgaan. Maar iemand zonder akkoord, uit eigen beweging aanmelden: NEE.

eneco mdw
door eneco mdw - Feb 14, 2012 om 08:07
70 Antwoorden / 0 Vragen

Beste desireebrandsma,

Ik lees in uw bericht op dit forum dat u zich afvraagt of we uw gegevens mogen doorgeven aan uw gemeente. U geeft aan dat u ons hiervoor geen toestemming heeft gegeven. Ik geef u graag een reactie.

Ik stel graag voorop dat Eneco vertrouwelijk omgaat met de gegevens van haar klanten. Ik leg hieronder aan u uit waarom we uw gegevens aan de gemeente verstrekken.

Op grond van artikel 9 van de Ministeriële Regeling met betrekking tot het afsluiten van elektriciteit en gas, is uw energieleverancier verplicht uw gegevens en het openstaande saldo, bij dreigende beëindiging van de energielevering, te melden bij uw gemeente. Dit is alleen aan de orde in de winterperiode. In de zomer wordt er geen melding gemaakt bij de gemeente.

Het klopt dat u ons hier niet om heeft gevraagd. Dit is een besluit vanuit de overheid om al het mogelijke te doen in de winter om beëindiging van energielevering te voorkomen
Informatie hierover is opgenomen in de incassobrieven die naar u zijn verzonden.

Ik vertrouw erop dat ik u hiermee een duidelijk antwoord geef. Heeft u hierover toch nog vragen, neem dan gerust contact met mij op. Mailt u mij via onlineservice@eneco.nl.

Met vriendelijke groet,

Mike, medewerker Eneco