kl
door kleinekiek Mar 28, 2008 om 14:09
Geldzaken & recht

Erfdeel

hallo

ik heb een vraag over het kindsdeel even een kleine voorgeschiedenis:

moeder 2 jaar geleden overleden vader moeder hadden een langstlevende testament na overlijden moeder is ons kindsdeel vastgesteld maar konden er niet aan komen vader had vruchtgebruik

jaar geleden nieuwe vrouw bij vader gekomen en ik heb stom als ik was vorige maand tegen haar gezegd dat ik bang was als vader te komt te overlijden dat ik met mijn zus en broer niet de erfenisc.q spullen op een goede manier zou kunnen verdelen omdat waij al enige jaren in onmin leven en daarom hoopte dat pa een onafhankelijk iemand wou aanwijzen om het af te wikkelen

waarop zij als andwoord gaf dat ik daar niet bang voor hoefde te zijn wand vader gaat met haar trouwen en dan zou vader het laten beschrijven dat zij alles krijgt

slik... slik kon altijd wel goed met haar overweg dach wel dat zij met een andere reden deze relatie aangegaan is omdat ze nu op rozen zit maar ja het is vader zijn leven

maar na deze opmerking kijk ik er toch anders tegen aan wat hun nu opbouwen dat moeten ze zelf weten maar van mijn moeders kindsdeel moet ze toch echt af blijven zegt mijn gevoel

ze heeft zelf ook 5 kinderen straks gaat alles daarheen nou ja bijna alles

ben ook bang dat ze alles opmaakt vorige week stond er een nieuwe auto en gister hing er ook opeens een nieuwe caravan achter

nou weet ik niet wat mijn rechten zijn maar ik zit met 40.000 kindsdeel van mijn moeder die ik toch echt niet kwijt wil

hoe pak ik dit aan om mijn kindsdeel veilig te stellen

alvast bedankt

monique

391 4 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 28, 2008 om 18:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Eerst wil ik graag weten wat er 2 jaar geleden geregeld is. Ik neem althans aan dat een notaris een verklaring van erfrecht heeft opgesteld.

Dan ben ik vervolgens benieuwd naar de inhoud van het testament. Het lijkt me namelijk sterk dat daarin staat dat uw vader het vruchtgebruik heeft. Het lijkt me aannemelijker dat daarin staat dat alle goederen aan uw vader zijn toebedeeld en dat u een niet-opeisbare geldvordering  op hem hebt. Deze constructie wordt ook wel ouderlijke boedelverdeling genoemd of er wordt verwezen naar artikel 1167 (dit artikel bestaat tegenwoordig niet meer, maar voor 2003 wel).

Die vordering is sowieso opeisbaar bij zijn overlijden, maar het kan ook zijn dat in het testament staat dat de vordering opeisbaar is bij hertrouwen zonder het maken van huwelijkse voorwaarden. In dat geval zou u zodra het ja-woord gegeven is, uw vordering op kunnen eisen.

Is dat niet opgenomen, dan is het maar afwachten wat er op het eind van de rit nog over is. Uw vader mag zijn geld uitgeven zoals hij dat wil.

Als uw vader komt te overlijden krijgen de kinderen van zijn nieuwe partner overigens niets, tenzij hij daarover iets regelt in een testament. Op dat moment kunt u uw geldvordering die u hebt als gevolg van het overlijden van uw moeder opeisen, maar u krijgt vervolgens weer een nieuwe geldvordering, namelijk ter grootte van uw erfdeel in de nalatenschap van uw vader. Daar moet u vervolgens weer op wachten tot dat de nieuwe partner overleden is (mits ze gehuwd  zijn).

Eigenlijk ligt het er dus aan van wanneer het testament was, wat er na het overlijden van uw moeder is geregeld en wat de exacte inhoud van het testament was.

Maar op zich hebt u op dit moment nog geen middel om uw erfdeel veilig te stellen. Het idee van welk langstlevende testament is juist de langstlevende de vrijheid te geven om te doen en laten wat hij wil met het vermogen. En als het op is, is het op.

ve
door verwijderd - Mar 29, 2008 om 01:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Monique

volg in elk geval Marcels raad op. Niemand hier beter in dit soort kwesties dan hij.

Groet en succes

Joost

ve
door verwijderd - Mar 31, 2008 om 19:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Monique,
Uit nieuwsgierigheid herhaal ik graag nog even mijn vragen:
- is er 2 jaar geleden een verklaring van erfrecht opgesteld door een notaris?
- wat stond er exact in het testament van moeder? Heeft vader het vruchtgebruik of staat er in dat alle baten en schulden aan vader zijn toebedeeld (art. 4:1167)?

ve
door verwijderd - Apr 3, 2008 om 13:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik begrijp bij nader inzien alleen even 1 ding nu niet. Volgens een eerdere vraag was moeder in 2004 al weduwe en had een appartement gekocht met het geld dat uit de nalatenschap van vader kwam. Hebben we het hier over dezelfde personen, oftewel ouders van vraagsteller of niet?

zie deze vraag:

http://kassa.vara.nl/portal?_uc=n&_li=y&_scr=cons_question&cat=25476&qid=23183