maykemeijer
door maykemeijer Mar 18, 2011 om 16:27
Geldzaken & recht

Erfdienstbaarheid

Ik bezit een hoekhuis met een steeg. Vier andere huishoudens hebben recht van overpad. De steeg is betegeld en aan beide kanten zijn schuttingen, waarvan één grenst aan mijn tuin. Er zit mos op mijn schutting, en nu klaagt een buurman dat ik dat moet schoonmaken omdat de mouwen van zijn jas vuil worden.

Ben ik verantwoordelijk voor het schoonhouden van de schutting aan de steegkant? Of is dat een zaak van mij plus de mensen, die recht van overpad hebben? En hoe zit het met de betegeling?

Groet, Mayke

4295 13 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 18, 2011 om 16:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het antwoord op je vraag is niet zomaar even te geven. Dat is namelijk afhankelijk van wat er bepaald is bij de vestiging van de erfdienstbaarheid. Als er bepaald is dat de kosten van onderhoud mede voor rekening van de gebruikers van de erfdienstbaarheid is, dan kun je de kosten delen door 5 en dus 4/5 van de kosten in rekening brengen bij de gebruikers.

Is er niets over bepaald, dan ben jij nog steeds als eigenaar verplicht de steeg te onderhouden en er voor te zorgen dat de gebruikers een vrije en onbelemmerde doorgang hebben door de steeg. Dat betekent dus ook dat de betegeling voor jouw rekening en risico komt, maar in mijn ogen ook het blad- en takvrij houden, netjes houden van de achterkant van je schutting etc.

ve
door verwijderd - Mar 18, 2011 om 18:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Marcel,
Dank je wel voor je snelle reactie. Ik heb meteen de koopovereenkomst erbij gezocht. Hier staat: “kosten van onderhoud van de bevloering en afscheiding van steeg en pad zullen komen voor massale rekening van de daarvan gebruikmakende percelen, ieder voor een gelijk deel”
Lijkt mij dat de buurman mee moet betalen voor het mosvrij maken van de schutting? Toch?
Groeten,
Mayke

ve
door verwijderd - Mar 18, 2011 om 18:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mayke,
Ik mag hopen dat je in je eigendomsbewijs hebt gekeken? Dat is een kopie van de akte van de notaris. Wat daarin bepaald is geeft namelijk de doorslag.

Maar verder kan ik geen andere conclusie trekken dat die kosten inderdaad voor alle gebruikers komen.

Overigens kun je mos volgens mij heel makkelijk met een hogedruikspuit er af spuiten. Als je dus een dezer dagen je terras gaat schoonspuiten, neem dan even de schutting mee.

ve
door verwijderd - Mar 18, 2011 om 19:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Marcel,
Dat eigendomsbewijs moet ik nog maar eens gaan zoeken dit weekend. En wat dat schoonspuiten betreft, heb je natuurlijk gelijk. Ik heb weliswaar geen hogedrukspuit, maar had vorig weekend al een begin gemaakt met het schoon boenen van de schutting. Verder de hele week gewerkt, en ik was van plan om morgen de laatste hand eraan te leggen. Dat ik deze vraag stel is omdat een buurman, die recht van overpad heeft, mij vandaag nogal honds heeft behandeld met betrekking tot die schutting. Ik heb ineens niet zoveel zin meer om op zijn commando te gaan poetsen. Ga het wel doen, hoor! Maar het is handig om even goed te weten hoe het juridisch zit.
Groet,
Mayke

ve
door verwijderd - Mar 18, 2011 om 20:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

maykemeijer

Een hondse buurman verdient een hondse behandeling. Blaf dus terug dat hij zelf de spuit ter hand moet nemen..

Sukses, ReadAC.

ve
door verwijderd - Mar 18, 2011 om 20:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

maykemeijer schreef op vrijdag 18 mrt 2011, 19:20: Beste Marcel,
Dat eigendomsbewijs moet ik nog maar eens gaan zoeken dit weekend. En wat dat schoonspuiten betreft, heb je natuurlijk gelijk. Ik heb weliswaar geen hogedrukspuit, maar had vorig weekend al een begin gemaakt met het schoon boenen van de schutting. Verder de hele week gewerkt, en ik was van plan om morgen de laatste hand eraan te leggen. Dat ik deze vraag stel is omdat een buurman, die recht van overpad heeft, mij vandaag nogal honds heeft behandeld met betrekking tot die schutting. Ik heb ineens niet zoveel zin meer om op zijn commando te gaan poetsen. Ga het wel doen, hoor! Maar het is handig om even goed te weten hoe het juridisch zit.
Groet,
Mayke

Mayke,
Laat de "rest" nog even zitten en nodig je buren uit voor het verwijderen van de "rest".
Kopje koffie erbij met koek en iedereen weet weer wat zijn/haar rechten en plichten zijn.
Is ook goed voor de verdere samenwerking.

Vr.gr. poltol

ve
door verwijderd - Mar 18, 2011 om 21:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Fijne buurman heeft u, zeer vriendelijk in omgang en echt iemand die mensenkennis heeft. Gelukkig voor hem dat hij niet mijn buurman is..........

Ik zou die 'aardige' buurman vragen om mij te helpen met het schoonmaken van die schutting. Het kan niet anders, of hij zal dat met plezier doen, daar voornamelijk hij er bij gebaat is. Zo bespaart hij ook nog eens kosten.

Of ik zou een kostenplaatje maken en hem mededelen, dat zodra het geld binnen is (dus in ieder geval zijn 1/5 deel....), ik direct aan de slag zou gaan met het schoonmaken. Wedden dat 'meneer' niet betalen wil/zal !!

Gr. Hutch

(PS: pas op met een hogedruk spuit. Blijf met die straal wel op gepaste afstand van het hout (of stel de straal niet te hard in), daar er anders (mogelijk) schade ontstaat aan het hout.)

ve
door verwijderd - Mar 18, 2011 om 23:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hutch,
De kostenverdeling is nog mooier zelfs: ieder 1/4e deel. TS hoeft zelf niet eens bij te dragen.

ve
door verwijderd - Mar 18, 2011 om 23:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Liebe Mayke,

Ik voorspel u dat de buurman met zijn bemoste mouwen u problemen gaat geven. Hij is daar namelijk op uit.

Gesundheit!
HerrDoktorOetker

ve
door verwijderd - Mar 18, 2011 om 23:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

marcel75 schreef op vrijdag 18 mrt 2011, 23:14: Hutch, De kostenverdeling is nog mooier zelfs: ieder 1/4e deel. TS hoeft zelf niet eens bij te dragen.

Hoi Marcel,

daar dacht ik ook al aan, maar (strikt formeel genomen) zou TS ook gebruik van dat pad kunnen maken, juist voor onderhoud aan zijn eigendom...?

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Mar 19, 2011 om 09:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hutch,
Dat was in eerste instantie ook wel mijn idee. Het is natuurlijk vooral afhankelijke van de situatie ter plaatse. Maakt TS er ook gebruik van, dan zou je kunnen verdedigen dat de verdeling 1/5 moet zijn. Maar de tekst is niet helemaal duidelijk op dat punt. Maar gelet op het taalgebruik, zal het ook wel al een tijdje terug zijn dat de erfdienstbaarheid gevestigd is. Tegenwoordig wordt de tekst dus iets nauwkeuriger opgesteld om dit soort vragen te voorkomen.

Want wat te doen als 1 van de buren besluit geen gebruik meer te gaan maken van de steeg. Vervalt zijn aandeel in de kosten dan? Blijft een beetje vaag dus.

ve
door verwijderd - Mar 19, 2011 om 15:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heerlijk om jullie reacties te lezen. Vooral de hondse buurman maakt blijkbaar creatief.
Het huis is van voor de oorlog (de tweede wereld). Ik heb nog geen eigendomsbewijs kunnen vinden. Alleen de eerste zes meter van het pad gebruik ik; hier zit een schutting, waardoor ik met mijn clico’s aan de straat kan komen. De resterende vijftien meter gebruik ik niet; ik kom daar in beginsel nooit. Alleen om te kijken hoe de vlag erbij hangt, en om eens een herfstblaadje te vegen of een overhangend takje te knippen.
Overigens heb ik juist weer drie kwartier geboend; wat een rotklus! Bestaat er geen handig goedje, dat voorkomt dat mos zich vestigt? Het is of topic, maar tips zijn welkom.
Groet,
Mayke

ve
door verwijderd - Mar 19, 2011 om 15:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik bedoel: Hier zit een deur in de schutting......