ni
door nieves Jun 18, 2010 om 22:54
Geldzaken & recht

Erfenis

Inmiddels ben ik al 1 jaar aan het procederen omdat er door mijn zus en broer geld uit de erfenis is "gestolen". Ik heb volgens mij (en mijn advocaat) recht op datgene wat mij toekomt. Steeds weer worden zittingen uitgesteld en ik begin er behoorlijk moe van te worden. Inmiddels heeft mijn advocaat vele brieven geschreven en uiteraard veel uren gemaakt. Heeft iemand hier ervaring mee? Mijn advocaat zegt dat ik alles stapsgewijs moet aanvaarden en dat ik niet te vroeg moet juigen. Persoonlijk krijg ik steeds meer het gevoel dat er fin. van mij geprofiteerd wordt.

2511 4 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Jun 19, 2010 om 11:11
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Rechtszaken in nalatenschappen (maar ook in het algemeen) duren erg lang en kunnen behoorlijk gerekt worden door alle partijen. Als je gaat procederen in nalatenschappen, moet je er wel heel zeker zijn dat er onder aan de streep nog voldoende overblijft om de erfbelasting van te kunnen betalen anders schiet je die er ook nog bij in. "Normaal" is toch wel dat het zo'n jaar of 2 duurt voordat er een uitspraak in eerste aanleg is. Daarna kan er nog hoger beroep komen.

Maar hoe moeilijk is het om een nalatenschap te verdelen? Je weet hoeveel er was op het moment van overlijden, dat deel je door 3 en dan ben je er.

Overigens zal je advocaat altijd zeggen dat je recht hebt op datgene wat je toekomt. Hij komt immers alleen voor jouw belangen op.

Je mag overigens wel hopen dat je in het gelijk gesteld wordt omdat je dan veelal (een deel) van je proceskosten vergoed krijgt.

ni
door nieves - Jun 19, 2010 om 18:14
38 Antwoorden / 12 Vragen

Marcel, bedankt voor je reactie. Er is een testament en per persoon zouden we 43.000 Euro krijgen. Mijn vader is april 2007 overleden en mijn moeder juni 2009. Na het overlijden van mijn vader is er div. keren geld overgemaakt van mijn moeders rekening op rekening van mijn broer en zus. Mijn broer heeft gezegd dat het een lening betrof en dat hij bereid is om terug te betalen. Mijn zus zegt dat het schenkingen zijn en zij is niet bereid om iets terug te betalen. Voor mij is dit hele gebeuren niet echt goed te bevatten. Er staat immers nergens beschreven dat mijn moeder 80.000 Euro aan mijn zus heeft geschonken. Ik zie het als "stelen"
van de erfenis. Ik weet ook niet waarom e.e.a. zo gegaan is (misschien is mijn moeder onder druk gezet?). Ik moet zelf rond zien te komen met ongeveer 60 Euro per maand en heb een jaar geleden een advocaat toegewezen gekregen. Als ik mijn erfdeel ontvang dan moet ik mijn advocaat betalen en, als ik e.e.a. goed begrepen heb, vervolgens de door mij gemaakte kosten achterhalen op mijn broer en zus. Ik ben allesbehalve een geldbelust-mens maar ik moest procederen omdat ik ten eerste recht heb op mijn erfdeel en bovendien staat rechtvaardigheid bij mij hoog in het vaandel. Ik hoop dat er op korte termijn uitspraak is en dat ik niet nog 1 jaar meer moet wachten. (wachten is niet goed geformuleerd) ik heb het laatste jaar als zeer enerverend ervaren. Je moet rouwen maar dat hele gebeuren wordt belemmerd door deze problematiek. Hopelijk krijg ik binnenkort zekerheid.

pi
door pietabos - Jun 20, 2010 om 11:53
1 Antwoorden / 0 Vragen

Wees je er wel bewust van dat als je inderdaad je deel van de erfenis krijgt je hierover ook nog eens erfrecht moet betalen. Dit is ook geen klein bedrag. Je kunt beter eerst informeren bij de belastingdienst wat je eventueel nog van je deel overhoud. hiervan moet je dan ook nog eens alle kosten aftrekken die je gemaakt hebt. Dus of het allemaal zin heeft om voor je kinsdsdeel te vechten, ik weet het nog zo net niet. Wat je wel kunt doen is, als je van je deel afziet je dit aan je familie moet doorgeven dat je hiervoor wilt tekenen. Hierdoor ben je nl ook niet verantwoordelijk voor het erfrecht. Je familie hierentegen wel en als het inderdaad om een groot bedag gaat dan zullen zij dit heus wel voelen in dat wat zij aan de balstingdienst moeten afdragen. Dit is als ik het goed heb ruim 51%.
Weet je de manier hoe ze jou in deze hebben behandeld zegt meer over hen dan over jou. Het is niet en is onder de maat. Vooral als je al niet breed hebt en je moet van een klen bedrag rondkomen per maand. (hier kan ik ook van meepraten) als ik jou positie zou zijn dan zou ik een afweging maken wat echt belangrijk is in dit hele verhaal. Het contact met je familie zal hierdoor niet meer hetzelfde zijn en zit je er echt op te wachten om een hele strijd aan te gaan wardoor je eigenlijk niet eens weet of het iets zal gaan opbrengen. Ja waarschijnlijk houd je er meer kosten en stress aan over dan iets financieels.
ik denk dat je beter kunt zeggen ik heb een klein inkomen maar leef een eerlijk leven hoe moeilijk dan ook, inplaats dat je als een dief van je overleden ouders moet stelen om iets te zijn in de maatschappij. Vroeger werd je hierdoor afgestempeld als lijkepikkers. Eerlijk duurt het langst zeggen ze toch. En hoe pijnlijk ook je krijgt hierdoor niet je ouders terug. En inderdaad wat je zelf aangeeft eigenlijk moet je rouwen maar door deze hectiek krijg je daar geen kans op. Je kunt jezelf ook nog afvragen is dit wat mijn ouders hadden gewild dat het zo zou gaan lopen bij ons overlijden. Door alles op een rijtje te zetten
hoop ik dat er een goede oplossing uitkomt waar je iets aanhebt en waar je vrede mee hebt en hierdoor rouwing kunt verwerken. Vriendelijke groeten van Pieta.

marcel75
door marcel75 - Jun 20, 2010 om 19:36
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Pietabos,
Erfbelasting betaal je over datgene dat je krachtens erfrecht verkregen zou hebben. Je moet dus gewoon kijken naar de omvang van de nalatenschap, in dit geval: € 129.000,--. Daar haal je de vorderingen die naar aanleiding van het overlijden van vader zijn ontstaan af. En vervolgens haal je daar nog de uitvaartkosten van af. Dat deel je door 3 en dan weet je over welk deel je erfbelasting moet betalen. Of je dat bedrag ook daadwerkelijk krijgt maar fiscaal niet uit.

En de erfbelasting valt overigens reuze mee voor kinderen. Aangezien dit nog onder de oude tarieven valt zal eerst de vrijstelling volledig benut worden, daarna de eerste schijf van 5% gebruikt worden en daarna die van 8%.

Hoe jij dan bij ruim 51% komt en het feit dat je allerlei kosten er van af mag halen is mij een raadsel.

Nieves,
Het is aan jou om aan te tonen dat het geen schenkingen betreft die je moeder gedaan heeft aan je zus. Als zus kan aantonen middels bankafschriften dat het wel een schenking is, zal het erg lastig voor je worden.
Als je broer bereidt is de lening terug te betalen, is daar geen enkel probleem. Hij is nu wel 1/3 van zijn lening/schuld kwijt omdat die aan hem vererft.