robert11
door robert11 May 17, 2013 om 16:56
Geldzaken & recht

Erfenis kinderen

Besten,
Ik ben getrouwd geweest en heb 2 kinderen .
Mijn vrouw is getrouwd geweest en heeft 1 kind.
Nu zijn wij getrouwd en hebben samen één kind.
Komen wij te overleden(tegelijk), wie erft wat?
Wij willen onze dochter ellende sparen en haar als enige erfgenaam noemen.
Welke stappen moeten we nemen? Mijn vrouw en ik ben hebben al 35 jaren geen contact meer met de kinderen uit de andere huwelijken.
M.v.g. Robert11

792 4 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - May 17, 2013 om 17:00
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Vraag een gesprek aan met een notaris en vraag aan hem wat de moglikheden zijn. Er zijn notarissen waar het eerste gesprek informatief gratis is,. misschien alleen telefonisch Zoek u maar eens op internet.Dat lijk mij toch dat u dit op deze manier het beste kan doen.

tijger1
door tijger1 - May 17, 2013 om 17:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u beiden tegelijk komt te overlijden, ik neem aan dat u in gemeenschap van goederen bent gehuwd, en er is geen testament, is de helft van uw totale bezit uw nalatenschap en de andere helft de nalatenschap van uw vrouw,

Uw nalatenschap wordt geërfd door uw drie kinderen, ieder voor éénderde deel.

De nalatenschap van uw vrouw wordt geërfd door haar twee kinderen, dus ieder voor de helft.

Uw laatste dochter erft dus zowel van u als van haar moeder.

Als u de kinderen uit eerdere huwelijken wilt onterven, kunnen zij een beroep doen op hun legitieme portie. De legitieme portie is de helft van wat ze geërfd zouden hebben, als ze niet onterfd zouden zijn. Hiervoor is een testament nodig.

En voor welke ellende wilt u uw laatste kind dan sparen?

robert11
door robert11 - May 17, 2013 om 18:33
310 Antwoorden / 25 Vragen

De ellende die mijn dochter bedoel is de inboedel en eventueel het geld op beide rekeningen en enkele spaarrekeningen die nog staan .
Wij zouden niet graag willen dat anderen (dan ons dochter alleen) iets erven waar wij vinden dat ze geen recht hebben .
Wij hebben geen eigen huis of waardevolle bezittingen . Het spaargeld is bedoel om alles netjes te verwerken naar ons dood; begrafenis, belastingen die nog verschuldigd is ná het volgende belastingjaar . Mijn duitse pensioen wordt bruto uitbetaald en het jaar daarna verrekend.
Mag Robert ...

tijger1
door tijger1 - May 17, 2013 om 19:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De andere kinderen hebben in principe evenveel recht als deze dochter, maar als u wilt dat zij minder krijgen, dan zult u naar de notaris moeten.

Van het geld dat er is moeten natuurlijk eerst de schulden, belastingen en de begrafeniskosten worden voldaan. In het testament kunt u ook de inboedel aan haar toewijzen.

U zult ook een executeur moeten aanwijzen om de zaken na uw overlijden te regelen, dat kan meteen in het testament.

Als u niets regelt, moeten alle kinderen voor alles meetekenen, uitgaande van een gelijktijdig overlijden van u en uw vrouw.