Da
door Damen g Sep 21, 2021 om 11:05
Geldzaken & recht

Erfrecht

2 broers en een zus hebben een erfenis .huis is verkocht en wordt verdeeld met drieen.1 broer heeft de erfenis al gekregen. De andere 2 nog niet. Mag dit wel?

10433 5 Rapporteer

ma
door malty - Sep 21, 2021 om 11:48
1112 Antwoorden / 1 Vragen

U moet de executeur om opheldering vragen, is de broer die de erfenis al gekregen heeft de executeur?

am
door amelissen - Sep 21, 2021 om 14:14
77 Antwoorden / 1 Vragen

Wat zegt de notaris?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 21, 2021 om 16:29
16879 Antwoorden / 202 Vragen

In principe neen en kunt ook u betaling vorderen. Raadpleeg de (een) notaris waarbij ik er vanuit ga dat er m.b.t. de verkoop oooik een notariële akte is.

Ik ga er hietbij vanuit dat de erfenis op zich al eerder is verdeeld en daarmee er geen executeur meer in het geding is.

U kunt ook nader advies vragen bij Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus je gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

Degene die door het nog niet betalen mogel;ijk nalatig is kan dan op basis van de nalatigheid in gebreke worden gesteld ( https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/) en kan er ook zelf een brief worden opgesteld waarin wordt gevorderd dat de betaling binnen 14 dagen plaats dient te vinden en dan is deze te benutten: /voorbeeldbrief-ingebrekestelling/

 Heeft één van de benadeelden (u?) of hebben beide een rechtsbijstandsverzekering, schakel die dan in.

Redacteur
door Redacteur - Sep 21, 2021 om 16:36
1055 Antwoorden / 62 Vragen

Beste Damen G,

Heel begrijpelijk dat je vragen stelt over erfrecht. Kassa heeft een aantal artikelen geschreven over erfrecht om het een en ander duidelijk te maken over wat het is en waar je recht op hebt. Wellicht heb je er wat aan:
Wat moet je weten over erfrecht?
Onterven gebeurt steeds vaker, maar zorgt ook voor problemen

Met vriendelijke groeten,
Carmen
Internetredactie Kassa

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Sep 24, 2021 om 09:56
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als er 1  al  1/3 van de toenmalige woningwaarde eerder kreeg mag je die nu uitsluiten voor het huis.

Zelf gaf ik mijn dochter in 2006 en haar jongere broertje in 2015 een bedrag voor aankoop woningen.

Je mag schenken bij leven en  als nodig is...

maar  als je niets noteerde zullen ze hetzelfde bedrag krijgen bij erfenis.

Maar laten noteren  bij Notaris is wel geldig dus is het toen goed geregeld?

Je moet dus na gaan of die  persoon die eerder veel geld kreeg  iets is geregeld of gewoon  geven?

Belastingvrije Schenkingen vallen normaal buiten een erfenis,  hoe oneerlijk dit ook kan uitpakken later.