boy
door boy Jan 10, 2012 om 18:35
Geldzaken & recht

Erven en legaat

Ik heb onderstaande vraag

Situatie: Ouders ( 63 en 61 jaar)
1 kind 43 jaar ( er zijn geen andere kinderen)
2 kleinkinderen ( 13 jaar en 10 jaar)

Vermogen ouders bestaat uit alleen spaargeld, auto en inboedel (geen onroerend goed).

Tussen ouders en het kind loopt het niet zo lekker, en ze zijn van plan om dit ook te onterven ten gunste van de kleinkinderen .
Nu heeft kind weliswaar recht om legitieme portie, maar is dit ook te omzeilen? Ik denk bv aan een legaat voor de 2 kleinkinderen ( bijv een spaarrekening met nr x, en geen vermelding van bedrag) opeisbaar bij overlijden langstlevende.

Het overige vermogen betaalrekening en inboedel kan wat mij betreft naar het eigen kind, zal waarschijnlijk minder zijn als zijn legitieme portie.

NB voor de tijd dat kinderen nog geen 18 jaar zou ook nog aan een bewindvoerder gedacht kunnen worden tevens natuurlijk ook aan testamentair executeur

Alvorens contact op te nemen met een notaris wou ik vragen om iemand mij kan zeggen of zoiets wettelijk kan.

Of zijn er nog andere mogelijkheden.

Boy

6641 5 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Jan 10, 2012 om 19:57
5124 Antwoorden / 4 Vragen

De omvang van de legitieme portie kan pas bepaald worden op het moment dat iemand overleden is. Het onterfde kind (de legitimaris) moet dan vervolgens zelf een beroep op de legitieme portie doen. Is er op het moment van het overlijden niets, dan is de legitieme portie ook niets.

De legitieme portie volledig omzeilen zal niet lukken.

Een praktische oplossing is natuurlijk om het onterfde kind wel een legaat te geven van allerhande prullaria zoals een oude caravan en inboedel. De waarde daarvan komt in mindering op de legitieme portie.

Met een legaat aan de kleinkinderen red je het dus niet aangezien een legitimaris daarop mag inkorten.

godefrieda
door godefrieda - Jan 10, 2012 om 20:56
195 Antwoorden / 12 Vragen

U bent in die situatie: familielid of is dit een hypothese?

De grootouders kunnen wel al een belastingvrije schenking (2011) tot € 2.000,00 doen per kleinkind, dus eigenlijk € 1.999,99 per kleinkind !!

boy
door boy - Jan 11, 2012 om 07:01
92 Antwoorden / 44 Vragen

Marcel je zegt dat een legitimaris mag inkorten op het legaat aan de kleinkinderen.

Houdt dit in dat hij dan een procedure zou moeten aanspannen tegen zijn eigen kinderen m.a.w. dat testament rechtsongeldig is

Godefrieda het betreft een famlijelid waar dit speelt (gelukkig niet bij mijzelf)

Boy

marcel75
door marcel75 - Jan 11, 2012 om 08:35
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Godefrieda,
De vrijstelling is gewoon € 2.000,--. Alleen als je meer krijgt, moet je belasting betalen.

boy,
Het testament is zeker niet ongeldig, maar de legitieme portie mag niet geschaadt worden door allerlei legaten en erfstellingen aan een niet-legitimaris. Hij zal daarvoor een procedure moeten aanspannen tegen de "erven van".

Wordt het legaat echter gemaakt aan de kinderen van het onterfde kind en zijn die kinderen nog minderjarig, dan zal ook aandacht gegeven moeten worden aan het ouderlijk vruchtgenot en de mogelijkheid dat een (klein)kind komt te overlijden nadat hij het legaat heeft ontvangen maar voor het onterfde kind. Als je dat laatste niet wilt, zul je met een tweetrapsmaking moeten gaan werken. Kortom; specialistenwerk en dus op naar de notaris om het goed te regelen.

boy
door boy - Jan 11, 2012 om 17:29
92 Antwoorden / 44 Vragen

Marcel, bedankt voor je duidelijke antwoorden.
Het is en blijft natuurlijke een moeilijke materie.

Ik zal dit familielid ook zeker adviseren om contact op te nemen met een notaris

Boy