mousy32
door mousy32 Jul 12, 2012 om 13:08
Geldzaken & recht

Essent verhoogt aaceptgiro kosten

Ik heb vorige week een email gehad van Essent ze verhogen de acceptgito kosten naar: E € 2,38. Ik vind dat op jaarbasis nogal een hoog bedrag worden, voor mogen te betalen met acceptgiro terwijl t overgemaakt word via internet bankieren. Ik heb Essent een email gestuurd dat ik dit niet wil betalen. Echter zij zeggen dat t wel moet ook al maak ik het over via internet bankieren. Ook zeggen dat ze me gebeld hebben, nou de telefoon is hier niet gegaan.....
Verder heb ik in mn email duidelijk aangegeven dat ze mij dan maar geen acceptgiro moeten sturen. daarop heb ik geen antwoord gehad. Ik kan t verschuldigde bedrag prima zelf overmaken zoals ik t al jaren doe.
Hoe zit dit nu eigenlijk allemaal? Want ook als ik zoek in Google kom ik er niet uit. iedereen zegt wat anders.
Ik vind de kosten voor accept in elk geval te hoog. Wat vinden jullie ervan? Oja en automatisch betalen kan via mijn rekening niet dit heb ik in het verleden laten blokkeren. (omdat ik nooit meer wil meemaken dat iemand zomaar wat van mn bank afschrijft)

Geachte mevrouw *******

In uw brief van 5 juli 2012 geeft u aan dat u geen kosten voor acceptgiro wil betalen. Graag geef ik u in deze brief een reactie.

Ik heb u telefonisch niet kunnen bereiken, daarom stuur ik u deze e-mail.

U dient de kosten voor acceptgiro wel te betalen. De reden hiervoor is als volgt:
We dienen als energieleverancier een ruime keuze aan betaalmogelijkheden aan de klant te bieden. De Energiekamer heeft bepaald dat tenminste twee betaalmogelijkheden moeten worden geboden. Essent biedt de klant automatische incasso en betaling per acceptgiro aan. De Minister van Financiën heeft het standpunt dat aan elke betaling kosten zijn verbonden. Het staat een bedrijf vrij om een vergoeding te vragen voor de gemaakte kosten. Essent staat dus, ondanks de gerechtelijke uitspraak en publicatie op ConsuWijzer, na beantwoording van de Kamervragen in haar recht. Ook de Geschillencommissie steunt het standpunt van Essent. Wanneer de klant een acceptgiro krijgt, moet hij daarvoor overeenkomstig de Bijzondere Voorwaarden betalen, omdat Essent een en ander moet verwerken.

Heeft u nog vragen?
Op onze website vindt u antwoorden op veelgestelde vragen. Ook regelt u gemakkelijk en snel uw energiezaken op Mijn Essent. U kunt uw persoonlijke gegevens inzien en wijzigen en grip houden op uw verbruik.

Met vriendelijke groet,

Essent Klantenservice

4840 28 Rapporteer

brainless
door brainless - Jul 12, 2012 om 13:15
324 Antwoorden / 0 Vragen

Als u niet gebruik wil (kan) maken van een automatische incasso, dan is de enige mogelijkheid u een acceptgiro toe te sturen.
Zonder acceptgiro is dit moeilijk, omdat de betalingskenmerk per maand verschilt omdat men zo kan zien welke maand u wel en niet betaald heeft.

hereistom
door hereistom - Jul 12, 2012 om 13:19
740 Antwoorden / 1 Vragen

€2.38 is nog goedkoop voor acceptgiro kosten, ik ken er ook die 5 euro rekenen en is ook logisch, want ze moeten extra kosten maken.
Gewoon via Automatische Incasso betalen en uw probleem is opgelost!

mousy32
door mousy32 - Jul 12, 2012 om 13:20
179 Antwoorden / 8 Vragen

Ik kan een overschrijving via de bank (internet bankieren) doen ovv mijn klantnummer, in t verleden wel vaker gedaan en dat kwam altijd prima aan.
Ik vind deze kosten nogal veel worden die 2,38. Kost me bijna 30 euro extra per jaar. Ik vind dat ze me op deze manier dwingen tot automatisch incasso terwijl dat bij mijn rekening dus niet kan.

stacey
door stacey - Jul 12, 2012 om 13:21
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Je betaald elke maand hetzelfde termijnbedrag en dezelfde betaaldatum dus doe het lekker via automatische incasso is het ook nooit te laat en als het fout gaat kun je, anders dan bij een eigen storting, het bedrag storneren.
Ik snap niet wat mensen daar een probleem aan vinden, ik zie alleen maar voordelen, geen kosten, netjes op tijd, geen omkijken naar ( ff afschrift controleren, maar dat moet bij zelf storten ook) en het is te storneren........

stacey
door stacey - Jul 12, 2012 om 13:23
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=mousy32 schreef op donderdag 12 jul 2012, 13:08] Oja en automatisch betalen kan via mijn rekening niet dit heb ik in het verleden laten blokkeren. (omdat ik nooit meer wil meemaken dat iemand zomaar wat van mn bank afschrijft)

Blokkering kun je opheffen en zomaar/onterecht afschrijven kun je storneren.....
Dus geen probleem lijkt mij.

mousy32
door mousy32 - Jul 12, 2012 om 13:26
179 Antwoorden / 8 Vragen

Ik maak al jaren ( meer als 10 jaar) zelf het geld over naar essent en wil dat zo houden. Automatisch incasso is voor mij geen optie dit is bij mn bank geblokkeerd. In t verleden heb ik heel veel narigheid gehad met een bedrijf dat automatisch het geld incasseerde dus ik wil het in eigen hand houden. Ik snap niet dat hier geen mogelijkheid voor is zonder dat je elke maand die kosten moet betalen.
Ik betaal elke maand netjes op tijd.

hereistom
door hereistom - Jul 12, 2012 om 13:29
740 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mousy32 schreef op donderdag 12 jul 2012, 13:20]Ik vind deze kosten nogal veel worden die 2,38. Kost me bijna 30 euro extra per jaar. Ik vind dat ze me op deze manier dwingen tot automatisch incasso terwijl dat bij mijn rekening dus niet kan.
Ja is logisch dat je moet betalen als je zelf moeilijk wilt doen!
Gewoon die blokkering van je rekening opheffen en betalen via Automische Incasso.

tdehond
door tdehond - Jul 12, 2012 om 13:31
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Dat valt m.i. onder: plukken.

=hereistom schreef op donderdag 12 jul 2012, 13:19: €2.38 is nog goedkoop voor acceptgiro kosten, ik ken er ook die 5 euro rekenen

mousy32
door mousy32 - Jul 12, 2012 om 13:34
179 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=hereistom schreef op donderdag 12 jul 2012, 13:29][quote=mousy32 schreef op donderdag 12 jul 2012, 13:20]Ik vind deze kosten nogal veel worden die 2,38. Kost me bijna 30 euro extra per jaar. Ik vind dat ze me op deze manier dwingen tot automatisch incasso terwijl dat bij mijn rekening dus niet kan.
Ja is logisch dat je moet betalen als je zelf moeilijk wilt doen!
Gewoon die blokkering van je rekening opheffen en betalen via Automische Incasso.

Is geen optie. En ik doe niet moeilijk zij doen moeilijk. Ik betaal via internet bankieren dus ze hoeven mij geen accept te sturen heb ik ze ook al verteld maar daar krijg ik geen antwoord op.
Van veel andere bedrijven krijg ik een digitale nota in mn email betaal die en geen extra kosten.

Cookies
door Cookies - Jul 12, 2012 om 13:47
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Is Finbox niks voor je dan? Volgens mij worden hiervoor geen kosten berekend, althans ik zie ze niet op de site staan: KLIK

naitsoezn
door naitsoezn - Jul 12, 2012 om 13:49
842 Antwoorden / 1 Vragen

Je moet van jouw probleem niet hun probleem maken. Jij wilt geen automatische incasso, terwijl dit veruit de makkelijkste en goedkoopste oplossing is. Prima, jouw keus, niets mis mee, maar dan moet je niet gaan verlangen dat anderen kosten gaan maken om jouw dwarsliggen te gaan vergoeden.

mousy32
door mousy32 - Jul 12, 2012 om 13:49
179 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=brainless schreef op donderdag 12 jul 2012, 13:42][quote=mousy32 schreef op donderdag 12 jul 2012, 13:34]
Is geen optie. En ik doe niet moeilijk zij doen moeilijk. Ik betaal via internet bankieren dus ze hoeven mij geen accept te sturen heb ik ze ook al verteld maar daar krijg ik geen antwoord op.
Van veel andere bedrijven krijg ik een digitale nota in mn email betaal die en geen extra kosten.

Je kunt ook bij Essent een digitale nota krijgen!!
http://www.essent.nl/content/particulier/producten/warmte/rekeningbetalen/finbox/index.htmlIk gebruik geen finbox

Dank je wel voor die link ik ga deze optie even verder bekijken.
Anderen ook bedankt voor het meedenken.

brainless
door brainless - Jul 12, 2012 om 13:50
324 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mousy32 schreef op donderdag 12 jul 2012, 13:34]
Is geen optie. En ik doe niet moeilijk zij doen moeilijk. Ik betaal via internet bankieren dus ze hoeven mij geen accept te sturen heb ik ze ook al verteld maar daar krijg ik geen antwoord op.
Van veel andere bedrijven krijg ik een digitale nota in mn email betaal die en geen extra kosten.

Je kunt ook bij Essent een digitale nota krijgen!!
http://www.essent.nl/content/particulier/producten/warmte/rekeningbetalen/finbox/index.html

mousy32
door mousy32 - Jul 12, 2012 om 13:51
179 Antwoorden / 8 Vragen

Mn laatste bericht is verkeerd gegaan er mist een zin. Ik bedoelde dus dat ik nog geen finbox gebruik en zal deze optie eens verder bekijken. bedankt voor het meedenken.

stacey
door stacey - Jul 12, 2012 om 13:56
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=brainless schreef op donderdag 12 jul 2012, 13:42]Je kunt ook bij Essent een digitale nota krijgen!!
http://www.essent.nl/content/particulier/producten/warmte/rekeningbetalen/finbox/index.html

(ook) Niet gratis maar wel goedkoper
--Wanneer u gebruik maakt van FiNBOX, bedragen de kosten hiervoor 1 euro per factuur--info

edrick3
door edrick3 - Jul 12, 2012 om 14:19
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo mousy32,

Bekend probleem.
Lees ook eens hier ter info. En hier.
Ben bang dat je niet onder het betalen van die kosten uitkomt, tenzij je overgaat op automatische incasso.

Met vr.gr.

mousy32
door mousy32 - Jul 12, 2012 om 14:22
179 Antwoorden / 8 Vragen

Dank je voor de links, k heb mij inmiddels aangemeld bij de finbox. Nog steeds kosten maar wel minder dus dit topic kan wat mij betreft gesloten worden.

edrick3
door edrick3 - Jul 12, 2012 om 14:31
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@mousy32,

.....dit topic kan wat mij betreft gesloten worden......

Dat is op deze site (helaas) niet mogelijk.
Als je geen notificaties meer wilt ontvangen moet je even het vinkje voor 'Stel mij op de hoogte als er reacties zijn' weghalen en op Verzenden klikken.

Met vr.gr.

hereistom
door hereistom - Jul 12, 2012 om 18:44
740 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mousy32 schreef op donderdag 12 jul 2012, 13:34]Is geen optie. En ik doe niet moeilijk zij doen moeilijk. Ik betaal via internet bankieren dus ze hoeven mij geen accept te sturen heb ik ze ook al verteld maar daar krijg ik geen antwoord op.
Van veel andere bedrijven krijg ik een digitale nota in mn email betaal die en geen extra kosten.
Automatische Incasso is wel een optie hoor en ook nog de goedkoopste (gratis) en de makkelijkste, dus je doet wel moeilijk en dan moet je dus ook niet klagen dat je ervoor moet betalen!

donna
door donna - Jul 13, 2012 om 12:53
207 Antwoorden / 43 Vragen

Alle energieleveranciers werken op deze manier, ze willen automatisch afschrijven en alleen daarom blijven ze acceptgiro's sturen. Er is niets mis met automatische overschrijving via internetbankieren, dan betaal je op tijd en hou je het zelf in de hand. Het is niet normaal dat elk willekeurig bedrijf bedragen van je rekening schrijft en als je fouten te laat ontdekt kun je fluiten naar je geld, je krijgt het niet terug. Ik heb het zelf meegemaakt met de staatsloterij, had ze een mail gestuurd omdat ik daarmee wilde stoppen en het gevolg was dat ze twee loten in plaats van één lot gingen afschrijven. Het heeft een half jaar geduurd voor het opgelost was, en storneren kon niet. Er zijn overigens meer bedrijven waarvan je niet kunt storneren.
Bovendien zit niet iedereen elke dag op zijn/haar bankrekening te kijken of het wel allemaal klopt.

In de wet staat dat een ruim aanbod van betaalmogelijkheden moet zijn, wie vindt twee een ruim aanbod?

ma
door mahabo - Jul 13, 2012 om 12:59
8 Antwoorden / 7 Vragen

Tot op zekere hoogte ben ik het met de vraagsteller eens; als je toestemt in automatische incasso bij energiebedrijven zijn de maandbedragen wel gelijk maar de eindafrekening niet!
en ook die wordt dan automatisch geïncasseerd! Ook als het een fors hoog bedrag is.
Daarom heb ik wel een automatische incasso voor energie maar ook een incassoblokkade, de incasso mislukt en vervolgens stuurt Essent een briefje met (gratis) acceptgiro. Simpel maar effectief!

pl
door plebpleb - Jul 13, 2012 om 13:41
113 Antwoorden / 60 Vragen

Iedereen adviseerd je om automatische je rekeningen te betalen...
Eigenlijk hebben wij geen vrijheid meer over onze bankrekeningen..
We worden gewoon gedrild door allerlei bedrijven en overheden en zijn helemaal niet meer de baas over onze eigen bankrekeningen...
Democratie is 'n farce en 't klootjesvolk is de dupe van onzinnige regeltjes...

tot15karakters
door tot15karakters - Jul 13, 2012 om 14:04
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Opzeggen Essent en andere aanbieder nemen.

Ook al weet ik dat dit vrijwel overal geld kost.
Maar als vele opzeggen omdat er kosten aan zitten zullen ze voorzichtiger worden omdat het vaste trouwe klanten kost.
Dus neem wraak en stap eens over om die reden en vermeld dat duidelijk.

Er zijn aanbieders die uitsluitend per Auto Incasso werken maar zo laat je de nog wel Acceptgiro versturende wel weten het niet hier mee eens te zijn.
Gewoon klagen helpt niet. weglopen om die reden wel.

or
door orphos - Jul 13, 2012 om 14:26
4 Antwoorden / 1 Vragen

Dat het anders kan blijkt wel bij Eneco. Ik maak geen gebruik van de automatische incasso door Eneco, maar krijg gewoon ieder maand een mail om het maandbedrag via Ideal te betalen. Hetzelfde wordt gedaan door de leverancier van drinkwater.

fotoflex
door fotoflex - Jul 13, 2012 om 14:50
67 Antwoorden / 6 Vragen

Ik krijg ook van mijn energieleverancier een melding dat de nieuwe rekening klaar staat. Ik bevestig die en de rekening is betaald. Je zou kunnen informeren welke leveranciers jou bevallen en op die manier werken.

Overigens ben ik van mening dat het innen van betalingen gewoon bij de bedrijfskosten hoort en dat daarvoor geen kosten in rekening zouden moeten worden gebracht.
Het zal niet meer lang duren voor we ook voor de automatische incasso zullen moeten betalen, het innen daarvan moet ook verwerkt worden en dat kost ook geld. Omdat de prijzen voor energie door de concurrentie zo laag zijn geworden (!) valt daar niets meer op te verdienen, dus brengen de leveranciers nu alle kosten apart in rekening.
Ik verdedig dit niet, ik constateer het alleen en spreek een verwachting uit.

ja
door janlaurey - Jul 13, 2012 om 14:56
1 Antwoorden / 0 Vragen

Het zou bedrijven sieren als de mogelijkheid bieden om een vast bedrag af te kunnen schrijven en niet wat je volgens hun verschuldigd ben. Met een vast bedrag per maand heb ik geen probleem maar wel met een vrijbrief. Het is inderdaad waar dat het terug te draaien is maar je bent je zuur verdiende geld wel eerst kwijt. Dus energiemaatschappijen sta toe dat er een automatische overmaking wordt gemaakt zodat elke maand een bedrag x wordt over gemaakt dan is dat altijd hetzelfde en hoeft de klant ( die toch koning is???) niet elke maand te controleren of het goed is gegaan.

hereistom
door hereistom - Jul 13, 2012 om 14:57
740 Antwoorden / 1 Vragen

Wat een gedoe allemaal, gewoon betalen met Automatische Incasso en het probleem is opgelost en hoeft u ook niet keer bang te zijn dat u te laat betaald!

Redacteur
door Redacteur - Jul 13, 2012 om 16:04
1056 Antwoorden / 62 Vragen

Op verzoek van de topicstarter wordt dit topic gesloten.