Bl
door Bloempje1996 Dec 27, 2022 om 16:13
Geldzaken & recht

Executeur en notaris

De executeur, mailt en belt zoveel en dat al 1 jaar lang voor allerlei vragen en adviezen naar de notaris, die eigenlijk allang opgelost hadden moeten zijn, de kosten zijn momenteel zo hoog dat er niks meer overblijft van de erfenis.De executeur is de schoonzoon van een van de  erfgename.
2 bankrekeningen, 1 getaxeerde auto en  1 getaxeerde camper, waarvan die erfgename nog steeds gebruikt maakt zonder toestemming van de andere erfgename  ( camper staat op priveterrein), er zijn geen schulden!
(tijd rekken)
kan dat allemaal zomaar?, kan ik bij de notaris ook een tussenstand van de kosten opvragen.?
 bvd Bloempje

6568 8 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Dec 27, 2022 om 16:15
11547 Antwoorden / 51 Vragen

Vraag bij de exceuteur een kosten/baten plaatje op en dring aan op een einde oefening datum.

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 27, 2022 om 16:54
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Het is niet zo gek dat de afwikkeling van een nalatenschap een hele tijd kan duren.

https://allesovererven.nl/faq/hoe-lang-duurt-de-afwikkeling-van-een-nalatenschap/

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 27, 2022 om 18:13
16865 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, de afwikkeling kan lang duren. Een executeur moet evenwel wettelijk een volledig overzicht geven van zijn doen en nalen maar in ieder geval mag de executeur niet zonder meer zonder toestemming zaken uit de erfenis zelf benutten (zonder nadere gebruyiksafspraken). Het bliven benutten betekent hoe dan ook waardevermindering in nadeel van de andere erfgenamen. Zie o.a. dit https://www.familie-erfrecht.nl/vraag/wat-zijn-de-rechten-en-verplichtingen-van-een-executeur/   zie ook o.a. dit  https://www.familie-erfrecht.nl/stappenplan-voor-de-executeur/ waar onder meer instaat dat u bij de rechtbank.

Heeft u of andere betrokken erfgenamen een rechtsbijstandsverzekering, schakel; die dan in of zoek via www.juridischloket.nl een hiervoor geschikte advocaat.

Ook kan de executeur in gebreke worden gesteld indien de verplichtingen die hij heeft niet worden nagekomen (o.a.; zonder toestemming gebruik maken van zaken uit de erfenis. https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/  (Ik ben zelf betrokken geweest bij een nalatenschapskwestie waarvan de afwikkeling ruim 10 jaar heeft geduurd).

Ps. Het is ook zinvol om na te gaan of hier wel rechtmatig wordt gehandeld ( zie https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-6/artikel162html, zie de link bij reacties)  Het kan ook zinvol zijn om na vraag te doen of de notaris wel steeds terecht wordt benaderd en de notaris mogelijk alsdan oneigenlijk teveel in rekening brengt. Een notaris heeft (ook) zorgplicht ten opzichte van de andere erfgenamen en mag ook niet ten nadele van hen handelen. De notaris dient waakzaam te zijn of een en ander niet overbodigresp onnodig is en ook aan te geven waar andere infobronnen (gratis) te vinden zijn.    Zie daarvoor o.a. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rechtspraak-en-geschiloplossing/vraag-en-antwoord/hoe-kan-ik-een-klacht-indienen-over-een-notaris

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 27, 2022 om 18:29
16865 Antwoorden / 202 Vragen

Mijn laatste aanvulling gaat niet goed: hier de link https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-6/artikel162onrechtmatig handelen

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 27, 2022 om 18:39
16865 Antwoorden / 202 Vragen

En nog een ps. een executeur mag als al gezegd geen gebruik zonder toestemming geen gebruik maken van (roerende) goederen uit de nalatenschap. Hij dient ze ten gelde te maken tegen marktprijs of ze zelf kopen tegen markprijs. (Of de prijs die de andere erfgenamen aanvaarden.

atlas1302
door atlas1302 - Dec 27, 2022 om 18:48
341 Antwoorden / 13 Vragen

Was er geen testament opgesteld? u bent één van de erfgename , waarom bent u niet aangesteld als executeur? Of de andere erfgename, uw broer of zus?
Nu een schoonzoon, dat vind ik apart. Mag ik dat zeggen? ja, volgens mij wel.

Zolang alles door rolt, blijven de kosten dat ook doen natuurlijk, heeft u het benificair aanvaard?

U kunt een tussenstand opvragen, kost ook geld denk ik. Ik zou eerder gaan onderzoeken of hier wel netjes wordt gespeelt. Als u niet benificair heeft aanvaard kunt u zelfs voor de kosten aansprakelijk worden gehouden, u zegt dat er geen schulden zijn maar is dat ook werkelijk zo?

Het gezegde is, wie schrijft die blijft. En dat is een schoonzoon.

agapon1951
door agapon1951 - Dec 28, 2022 om 11:58
173 Antwoorden / Vragen

Na de taxatie heeft de excecutuur aanspraak op 1% van het getaxeerde vermogen.
Het onheus uitoefenen van de hem/haar toevertrouwde zaken is een geleverde wanprestatie en in strijdt met de wet.
Zie verder bij heremietkreeft hieronder met het in gebreke stellen van de executeur.

wa
door walsum107 - Dec 28, 2022 om 17:32
54 Antwoorden / 0 Vragen

Algemeen. De koude kant van erven wordt als regel niet aangewezen als executeur tenzij de erflater hier anders overdenkt.
Heet nu schoonzoon. Dan springt de andere schoonzoon op en voelt zich tekort gedaan. (begrijp 2 dochters als erfgenamen).
Is er bij testament een executeur aangesteld zeker in dit geval. Er zijn geen schulden, wel een camper waarvan de ene erfgename nog steeds gebruik van maakt. Is het de klager verboden? Dan is er een probleem. De volgende familie valt uiteen. Heet erven en kinnesinne en let wel de familie valt uiteen. De executeur is verplicht u van alle financiële zaken op de hoogte te houden. Ook schoonzoon?

wa
door walsum107 - Dec 28, 2022 om 17:33
54 Antwoorden / 0 Vragen

Algemeen. De koude kant van erven wordt als regel niet aangewezen als executeur tenzij de erflater hier anders overdenkt.
Heet nu schoonzoon. Dan springt de andere schoonzoon op en voelt zich tekort gedaan. (begrijp 2 dochters als erfgenamen).
Is er bij testament een executeur aangesteld zeker in dit geval. Er zijn geen schulden, wel een camper waarvan de ene erfgename nog steeds gebruik van maakt. Is het de klager verboden? Dan is er een probleem. De volgende familie valt uiteen. Heet erven en kinnesinne en let wel de familie valt uiteen. De executeur is verplicht u van alle financiële zaken op de hoogte te houden. Ook schoonzoon?

atlas1302
door atlas1302 - Dec 28, 2022 om 18:04
341 Antwoorden / 13 Vragen

@walsum107, dit doet mij lezen als een vertaalde tekst uit...? Ik begrijp er niets van, sorry.
"De volgende familie valt uiteen. Heet erven en kinnesinne en let wel de familie valt uiteen. De executeur is verplicht u van alle financiële zaken op de hoogte te houden. Ook schoonzoon"

De excuteur is de schoonzoon, dus het is logisch dat hij/zij de familie (de erfgenamen) op de hoogte houdt van de stand van zaken. Maar blijkbaar gebeurt dit niet!
Zolang er geen duidelijkheid is of er een testament bestaat, staat dit alles op losse schroeven en kan alle kanten op gaan. Stel dat die auto en camper in de fik gaan, en 2 bankrekeningen worden leeg gehaald op onverklaarbare wijze. Wat zullen de resultaten daarvan zijn?

TS, kan alleen maar kijken en gefrustreerd toezien, hoe alles verdampt. Jammer dat TS hier niet verder reageerd, er zitten flinke hiaten in heel het topic verhaal, ik kan alleen zeggen..dit gaat niet goed.