tvdeem
door tvdeem May 14, 2010 om 19:38
Geldzaken & recht

[Expert] Heb ik nog recht op enige garantie?

2,5 jaar geleden hebben we bij de expert een vaatwasser en een wasmachine gekocht.
In éérste instantie hadden we een goedkopere wasmachine op het oog, maar er werd ons door Expert dringent verzocht toch naar een iets duurder apparaat te kijken, waarop de AEG aangewezen werd.

De wasmachine zou namelijk volgens hen een veel langere levensduur hebben, dan de sterk afgeprijsde wasmachine die we eigenlijk op het oog hadden.

Uit vertrouwen zijn we toen dus gegaan voor de duurdere wasmachine, maar precies een half jaar na de garantieperiode van 2 jaar krijgen we stukken. De trommel draait niet meer.

Nou heb ik contact opgenomen met Expert, maar ik zou de reparatiekosten voor mijn eigen rekening krijgen. Ik vind dit erg teleurstellend, gezien ik juist op deze vaatwasser werd gewezen doordat deze zo'n lange levensduur zou hebben.

Nou is mijn vraag, wat zijn in deze situatie nou mijn rechten?
Moet ik deze kosten gewoon accepteren voor een wasmachine van ruim €500,- euro?

3119 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 14, 2010 om 19:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

tvdeem

Je hebt uiteraard geen recht meer op de fabrieksgarantie. Die is namelijk verlopen. Je hebt echter als consument wél recht op wettelijke bescherming in het gemiddelde gebruikstermijn van het produkt. In deze prijsklasse zal die gemiddelde levensduur zo rond de 5 jaar liggen en dat houdt dan in, dat jij als koper 2/5de deel van de reparatiekosten moet betalen en de verkoper het resterende 3/5de deel. Zo zijn in dit land nu eenmaal de wettelijke regels.

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - May 14, 2010 om 20:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hartelijk bedankt voor uw snelle reactie.
Heeft u ook ergens een site, waarop ik deze regeling terug kan lezen, zodat ik deze aan Expert kan laten zien?

Dus als zij de rekening sturen, dan kan ik daar 2/5e van betalen?
Want als ik dit van tevoren aan ga geven, dan heb ik natuurlijk ook kans dat ik een extra dure rekening gepresenteerd krijg.

(al heb ik wel aangegeven dat ik deze situatie ernstig betreur, daar ik nu dus wel spijt heb dat ik niet de veel goedkopere wasmachine heb gekocht, d.m.v. hun aanraden.)

ve
door verwijderd - May 14, 2010 om 23:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

jscholtes

Die verwisseling is mij ook opgevallen. Voor de zaak zelf is dat niet zo relevant. Het gaat in elk geval over één van de twee produkten.

Met collegiale groet, ReadAC/Ton.

ve
door verwijderd - May 15, 2010 om 00:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vreemd dat je het af en toe over een wasmachine hebt en dan weer over een vaatwas met trommel. Ook expert geeft je de mogelijkheid een aanvullende verzekering te sluiten voor 5 of 6 jaar. Advies is dat een volgende keer zeker te kopen samen met een nieuwe machine. Tijdens de koop onderhandel je dan eerst over de korting en vervolgens sluit je er een onderhoudsovereenkomst bij. Als je niet direct een super aanbieding hebt lukt het vaak om zo'n overeenkomst af te sluiten zonder enige bijbetaling op de oorspronkelijke prijs.....

ve
door verwijderd - May 15, 2010 om 10:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

jscholtes schreef op vrijdag 14 mei 2010, 22:51: Vreemd dat je het af en toe over een wasmachine hebt en dan weer over een vaatwas met trommel. Ook expert geeft je de mogelijkheid een aanvullende verzekering te sluiten voor 5 of 6 jaar. Advies is dat een volgende keer zeker te kopen samen met een nieuwe machine. Tijdens de koop onderhandel je dan eerst over de korting en vervolgens sluit je er een onderhoudsovereenkomst bij. Als je niet direct een super aanbieding hebt lukt het vaak om zo'n overeenkomst af te sluiten zonder enige bijbetaling op de oorspronkelijke prijs.....
Sorry, ipv qoute heb ik op topantwoord geklikt, dat was niet mijn bedoeling.

Een vaatwasser heeft geen trommel, ik heb mij daar dus vergist, en dit moest dus uiteraard gewoon de wasmachine zijn.

Expert heeft mij uberhaupt niet op de hoogte gebracht dat het mogelijk was een verzekering af te sluiten.

Wij zijn bezig met een verbouwing, en moeten straks dus verschillende dingen opnieuw afschaffen, maar één ding is duidelijk, er komt géén volgende keer bij expert!

Garantieperiode is garantieperiode, dat weet ik.
Maar zoals hier ook gezegt werd, mag je er toch wel vanuit gaan dat zo'n product de eerste 5jaar toch wel mee gaat.
Als ik de hele situatie ook nog eens uitleg aan Expert, en er word totaal geen rekening mee gehouden, dan zeg ik: ik vind dat geen service. Zij hebben me een duurdere vaatwasser aangesmeert, en dat gevoel komt nu dus heel sterk naar boven.

ve
door verwijderd - May 15, 2010 om 10:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

tvdeem

Het probleem bij de naar rato regeling is, dat het zo niet woordelijk in het BW7 staat. Wel is er zo her en der jurisprudentie (vaak te vinden bij bijvoorbeeld Jurofoon). Consuwijzer en de Consumentenbond zijn ook van mening dat bij het levensduurprincipe, een deel door de koper en het resterende deel door de verkoper betaald moet worden. Hieronder vermeld ik nog wat relevante leesstuf:

Volgens de richtijn 99/44/EG van het Europees Parlement en de Raad zou er in het Burgelijk Wetboek (boek 7) inderdaad moeten staan dat de wettelijke bescherming die de fabrikant en/of verkoper geeft, twee jaar is. Echter, in de nieuwe wet Koop en Garantie die op 1 mei 2003 is ingegaan is deze specifieke richtlijn niet overgenomen door de Nederlandse wetgever. De Nederlandse wetgeving gaat verder en heeft de wettelijke bescherming uitgebreid tot de economische levensduur van het produkt. De rechten van de consument op wettelijke bescherming zijn dus in feite overgenomen én in de Nederlandse consumnentenwetgeving uitgebreid (17BW7*). De wettelijke bescherming (dus niet de fabrieks- of verkopergarantie) omvat de periode van de economische levensduur (ook wel de gemiddelde gebruiksduur bij normaal gebruik genoemd) die de consument in redelijkheid van het produkt mag verwachten. Die periode kan enkele jaren (bijv. een waterkoker), vijf of tien jaar (bijv. bij een wasmachine) of zelfs levenslang zijn (bijvoorbeeld een verrekijker).
De fabrikant/producent zelf is nog steeds vrij om bijvoorbeeld één jaar fabrieksgarantie te hanteren. In principe zelfs 0 jaar, maar dat zou erg dom zijn want dan verkoopt hij zijn produkt niet. Gelukkig geven steeds meer fabrikanten en/of verkopers de laatste tijd twee jaar fabrieksgarantie. De fabrikant en/of de verkoper geeft dan de koper extra garantie , bovenop de wettelijke bescherminghsrechten. Een garantiebewijs van de fabrikant kan de wettelijke rechten van de koper echter niet inperken. Als het garantiebewijs bijvoorbeeld vermeldt dat het product gedurende slechts één jaar na aanschaf gratis wordt gerepareerd, ontneemt dit de koper niet het recht om reparatie of vervanging van het product te eisen nadat dat jaar verstreken is en de verwachte economische levensduur van het produkt redelijkerwijs bijv. vijf jaar is. De verkoper dient dan een evenredig deel van de herstelkosten voor zijn rekening te nemen.
*) Een produkt moet volgens artikel 17 van boek 7 van het Burgerlijk Wetboek die kwaliteiten hebben die je ervan mag verwachten en alle reclame-uitingen en/of beweringen van een verkoper met betrekking tot dat produkt tellen wat dat betreft mee. Gaat het produkt dat volgens de verkoper minimaal 5 jaar moet meegaan dus na 3 jaar kapot, dan kun je altijd verhaal halen bij de leverancier (= verkoper). Werkt de verkoper niet mee, dan kun je hem in rechte betrekken (dagvaarden).

http://www.st-ab.nl/wetten/0059_Boek_7_Burgerlijk_Wetboek_BW.htm

BW7:6a BW7:17 BW7:18 BW7:21 BW7:22

http://www.consuwijzer.nl/Uitgelicht/Garantie

http://www.klachtenbond.nl/Garantie.htm

[url]http://www.trosradar.nl/index.php?id=84&no_cache=1&tx_alternethulpbrief_pi1[showUid]=36[/url]

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - May 15, 2010 om 10:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

@read, Hartelijk bedankt voor de zorgvuldige uitleg!

ve
door verwijderd - May 15, 2010 om 20:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

tvdeem

Graag gedaan! en sukses.

ReadAC.

ve
door verwijderd - Nov 18, 2013 om 13:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

tvdeem schreef op vrijdag 14 mei 2010, 19:38: 2,5 jaar geleden hebben we bij de expert een vaatwasser en een wasmachine gekocht.
In éérste instantie hadden we een goedkopere wasmachine op het oog, maar er werd ons door Expert dringent verzocht toch naar een iets duurder apparaat te kijken, waarop de AEG aangewezen werd.

De wasmachine zou namelijk volgens hen een veel langere levensduur hebben, dan de sterk afgeprijsde wasmachine die we eigenlijk op het oog hadden.

Uit vertrouwen zijn we toen dus gegaan voor de duurdere wasmachine, maar precies een half jaar na de garantieperiode van 2 jaar krijgen we stukken. De trommel draait niet meer.

Nou heb ik contact opgenomen met Expert, maar ik zou de reparatiekosten voor mijn eigen rekening krijgen. Ik vind dit erg teleurstellend, gezien ik juist op deze vaatwasser werd gewezen doordat deze zo'n lange levensduur zou hebben.

Nou is mijn vraag, wat zijn in deze situatie nou mijn rechten?
Moet ik deze kosten gewoon accepteren voor een wasmachine van ruim €500,- euro?