famblack
door famblack Feb 1, 2013 om 13:18
Geldzaken & recht

Flexpensioen

Mijn man wordt in maart 60 jaar. Hij kan dan zijn flexpensioen laten uitbetalen. Doet ie dat niet dan wordt zijn pensioen hoger. Hij is van plan full time te blijven werken.
Wat is wijsheid. We weten dat de zorgtoeslag komt te vervallen, de ZVW voor eigen rekening komt en de belastingschijf hoger wordt. Weet iemand of we nog iets vergeten zijn waar we rekening mee moeten houden.
Het is de bedoeling bij uitbetaling het bedrag weg te zetten voor na zijn 65ste of een gedeelte hypotheekschuld af te lossen.

12842 5 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 1, 2013 om 14:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u toch overweegt het bedrag weg te zetten voor na zijn 65ste, kunt u het beter, of net zo goed laten staan tot die datum. Afhankelijk van de hoogte van het inkomen van uw man bent u sowieso 42,65 of tegen de 50% kwijt van dat bedrag bij uitbetalen en niet te vergeten de zorgtoeslag.

Ik weet natuurlijk niet over welk bedrag het gaat, en wie weet wil hij over een jaar of twee jaar wel met flexpensioen. Als hij het laat staan, blijft die mogelijkheid dan bestaan?

famblack
door famblack - Feb 1, 2013 om 14:18
33 Antwoorden / 22 Vragen

Van het netto bedrag van het flexpensioen minus de zorgtoeslag en de extra loonheffing die hij moet betalen houdt hij meer dan 3,5 keer het bedrag over ten opzichte van als hij het op zijn 65ste pas laat uitbetalen. Dit houdt in dat hij pas na 17,5 jaar vanaf zijn 65ste het reeds betaalde bedrag opgesoupeerd zou hebben.
Vandaar dat we erover denken om het flexpensioen toch te laten uitkeren.
Je weet nooit of je de leeftijd van 83 haalt.

tijger1
door tijger1 - Feb 1, 2013 om 14:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er is natuurlijk ook nabestaanden pensioen meeverzekerd, maar inderdaad niemand weet hoe oud hij wordt.

U hebt gelukkig al goed bedacht wat de inhoudingen zullen zijn, dus wordt u niet teleurgesteld door het netto bedrag. Veel mensen staan dan raar te kijken.

Minder schuld is ook prettig. U hebt dan wel minder aftrek, maar ook dat zult u zich gerealiseerd hebben.

Verder zijn er geen consequenties.

famblack
door famblack - Feb 1, 2013 om 14:32
33 Antwoorden / 22 Vragen

Dank je wel voor de moeite. Het is altijd fijn als er iemand met je mee wil denken.

tijger1
door tijger1 - Feb 1, 2013 om 14:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Graag gedaan. Let er wel op dat als u eventueel wilt aflossen, u dat doet voor 31-12, anders telt de uitbetaling ook nog mee voor uw vermogen.