Je
door Jessekleinentink Feb 28, 2017 om 00:27
Geldzaken & recht
Flinndal stuurt incassobureau, wat moet ik doen

Hoi,

In december 2016 ben ik gebeld door Flinndal. Ze vroegen of ik gratis vitaminepillen wou. Ik dacht ja doe maar. Dus dat zei ik ook. Later ontvang ik weer een pakket. Ik dacht: dit moet een fout zijn en ik belde Flinndal. Ik gaf aan dat ik niets meer wilde ontvangen en dat ik het pakket terug zou sturen. Dit ben ik echter vergeten.

Inmiddels is het februari 2017 en ik ontvang van een incassobureau een rekening van 80(!) euro. Ik kan me niet voorstellen dat dit bedrag van mij geeist kan worden. In de mails van dit bureau worden allerlei artikelen uit het wetboek aangekaart.

nou heb ik dus vandaag voor het eerst het pakket geopend en daar stond een bedrag van 40 euro in. Ik vind dat Flinndal niet transparant is over zijn prijs en bedoeling met het eerste telefoongesprek. Ik vraag me af of ik op basis hiervan iets kan uithalen. Ik weet namelijk 100% zeker dat dit bedrag nooit is genoemd en dat ik er nooit akkoord mee ben gegaan. Ook tussen mijn e-mails kon ik niets vinden, terwijl de servicemedewerkster zei dat ze mij meerdere betalingsherrinneringen hadden gestuurd.

20 minuten lange telefoongesprekken met Consuwijzer en een hele poos googlen mochten niet baten. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen, terwijl de tijd bij het incassobureau tikt.

Morgen ben ik van plan consuwijzer te bellen met de volgende vragen:
1. Heeft Flinndal de plicht om me te bewijzen dat ik akkoord ging met 40 euro kosten?

2. Kan ik beroep doen op niet transparant zakendoen?

3. Hoe doe ik dat?

Misschien kan iemand op dit forum me ook helpen. Alvast bedankt als je de tijd neemt om te reageren.

Als je nog wat tips hebt in het algemeen, of ervaring met dit soort dingen, laat het dan ook weten.

4033 9 Rapporteer

Wi
door Wil_H - Feb 28, 2017 om 01:00
270 Antwoorden / Vragen

Je bent akkoord gegaan met het aanbod van een bedrijf.
Toen de 2e (ongevraagde) zending kwam heb je te kennen gegeven verder geen interesse te hebben. maar je hebt wel die pillen gehouden.
Nu is de vraag vooral waar je " ja doe maar' op gezegd hebt.
Kan het bedrijf bewijzen dat jij akkoord bent gegaan met meerdere zendingen van die pillen?
Ze kunnen wel maiols sturen met een hoop verwijzingen naar allerlei wetsartikelen maar laat dat je niet van je stuk brengen.
IN Nederland is de regel " Wie stelt, bewijst."
Dus als zij stellen dat zij correct gehandeld hebben dan moeten zij dat ook kunnen bewijzen en bovendien moeten zij kunnen bewijzen dat jij akkoord bent gegaan met een X aantal leveringen van pillen.

TI
door TIWOAWI - Feb 28, 2017 om 01:07
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo,
Indien je telefonisch opgebeld wordt en ze vragen of ze bij ...persoon zijn mag je NOOIT "ja" antwoorden.
Dit wordt opgenomen en zo kunnen ze zogezegd bewijzen dat je toegestemd hebt. Want het is jouw stem die op de tape staat.
Indien ik word opgebeld en ze vragen : ben ik bij mevrouw...(mijn naam) dan vraag ik waarover het gaat en wie ze zijn.
Ik heb dit eens gelezen dat als je "ja" antwoordt, ze zo een bewijs tegen je hebben. Dus , in het vervolg eens aan denken ok ?
Grtjs

marita5
door marita5 - Feb 28, 2017 om 07:33
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo JesseKleinenTink ,

Niet betalen , Flindal zal schriftelijk moeten bewijzen dat ze met u een overeenkomst hebben afgesloten .

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regels .( lees ook de rechter blauwe balk ) .

https://www.consuwijzer.nl/vakantie-vrije-tijd/proefpakket/moet-ik-betalen-voor-ongevraagde-vervolgzendingen

https://www.consuwijzer.nl/thema/ongevraagde-vervolgzendingen-niet-besteld-geef-geen-geld

Laat u niet bang maken / of onder druk zetten door een incassobureau , lees hier : incassobureaus  wat mogen ze wel , wat mogen ze niet ,

http://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/14-11-2016/incassobureaus-1/

edrick3
door edrick3 - Feb 28, 2017 om 09:54
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Tja, al weer iemand die zich laat verleiden door het woordje 'gratis'.
Voor niets gaat de zon op.

Zie de links van marita5

tijger1
door tijger1 - Feb 28, 2017 om 10:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u hebt al 20 minuten met Consuwijzer gebeld, dus u moet op de hoogte zijn wat u moet doen en laten.

Tips in het algemeen? GRATIS bestaat niet. Zulke telefoontjes afkappen met : "Nee, dank u". Gesprek beëindigen.

lo
door lovewinnie - Feb 28, 2017 om 10:03
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Zoals ik goed begrijp heeft u na de gratis zending de 2e zending ook gehouden ipv terug gestuurt. Is is toch het zelfde als akkoord gaan?? U had het meteen moeten terug sturen en bent nu allang over u 14 dg bedenkt tijd heen. Waarom heeft u de 2e zending niet terug gestuurt?? Vergeten is geen logische reden neem ik aan. De manier waarop klopt niet helemaal maar een zending houden zonder te willen betalen ook niet

panter22
door panter22 - Feb 28, 2017 om 11:04
6599 Antwoorden / Vragen

Het gratis proefpakket bestond alleen uit de vitamines en er zaten geen brieven, folders bij waarin stond dat je vervolgpakketjes kreeg? Of heb je die niet gelezen?
Ook al heb je de informatie niet gelezen, dan nog had je volgens de website de mogelijkheid het pakket gratis terug te sturen.
Binnen 30 dagen na ontvangst bellen, dat heb je gedaan en daarna nog 14 dagen om het pakket in de birevenbus te doen.
Je hebt aangegeven niets meer te willen ontvangen, de herhaalservice hiermee stopgezet en afgesproken het pakket terug te sturen, maar je hebt het pakket gehouden.
Daar gaat het hier om, de afspraak die je gemaakt hebt en waaran je je niet hebt gehouden.
Het pakket is niet zoekgeraakt bij de post, je hebt het nog steeds in huis.
Het lijkt mij, dan Flinndal er vanuit mocht gaan, dat je je bedacht hebt en het pakket moet betalen.

Vraag eerst maar eens aan het incassobureau naar de emails die je gekregen hebt met aanmaningen.
Heb je wel gekeken op mijnFlinndal? Je emailadres is bekend, mogelijk staan de brieven daar vermeld.

Po
door Pontiac - Feb 28, 2017 om 13:20
131 Antwoorden / 5 Vragen

Dit ben ik echter vergeten , dat kost u dus geld !

Als je nog wat tips hebt in het algemeen,  laat het dan ook weten : een dure maar wel een goede les, nooit iets via ,over of met een telefoon kopen want dan bent u de Sjaak

Fl
door Flinndal Nederland - Feb 28, 2017 om 15:52
1 Antwoorden / Vragen

Geachte heer Klein Entink,

Graag reageer ik, vanuit Flinndal, op uw bericht. Wat vervelend dat het een en ander mis lijkt te zijn gegaan en het u niet duidelijk was dat u een vervolgzending zou ontvangen na het proefpakket! Mijn excuses hiervoor.

Bij Flinndal communiceren we onze voorwaarden zo duidelijk en transparant mogelijk. Om die reden noemen wij de voorwaarden niet alleen in het telefoongesprek, tijdens de bestelling van het proefpakket, maar ook in de brief die u bij het pakket ontvangt. Daarnaast sturen wij u een aankondiging via de e-mail voordat er een nieuw pakket verzonden wordt, zodat u deze nog kunt stopzetten of wijzigen indien nodig. Ontvangt u toch onverwachts een pakket? Dan mag u deze altijd binnen 30 dagen kosteloos aan ons retourneren!

Volgens onze administratie heeft u inmiddels via de e-mail contact gehad met mijn collega. Ik hoop dat middels dit contact de situatie opgelost is, maar mocht dat niet het geval zijn of mocht u nog vragen hebben dan horen wij dat heel graag.

U kunt ons bereiken via het gratis telefoonnummer 0800-7080 (gratis, weekdagen 09:00-19:00/zaterdag 10:00-16:00) of door te reageren op de e-mail van mijn collega.

Met vriendelijke groet,

Angeli
Klantenservice Flinndal