tj
door tjanssen Mar 6, 2004 om 21:09
Geldzaken & recht

Fortis stort geld niet

Ik heb een tijdje geleden wat verkocht aan iemand. Hij zou geld overmaken naar mijn rekening, maar dit is nog niet gebeurt. Ik heb een foto gezien van zijn afschrift, maar er is niks op mijn rekening gestort. Ik heb ook naar mijn bank gebeld (rabobank), maar die kunnen niks doen. Hij heeft zelf naar zijn zeggen ook contact gehad met zijn bank (fortis) en die zeggen ook niks te kunnen doen. Wat kan ik nu doen, zodat ik toch mijn geld krijg?

593 4 Rapporteer

peterkm
door peterkm - Apr 16, 2004 om 12:58
76 Antwoorden / 0 Vragen

Ik hoop voor je dat je de goederen nog niet verzonden hebt .... immers pas leveren na betaling. De persoon die het geld overgemaakt heeft moet proberen te achterhalen waar het geld gebleven is. Als het bij zijn rekening is afgeschreven dan kan hij zien naar wie en welke rekening, mocht dat uw rekening zijn dan is samen actie ondernemen naar zijn bank en uw bank om de banken het te laten onderzoeken. Zijn bank is degene die moet kunnen aantonen dat het geld weggeschreven is naar fortis (uw bank) dmv van het clearings systeem dat de banken gebruiken, als u daarvan bewijs heeft kunt u pas naar de fortis gaan en vragen waar het geld blijft. Indien uw klant internet bankieren doet en daarmee geld overmaakt en een datum in de toekomst zet, dan kan hij daarvan een print maken en dit aan u laten zien, maar daarna kan hij altijd zijn opdracht nog annuleren bij zijn bank .... Ik hoop voor uw dat u de klant goed kent want anders kunt u wel eens in de maling zijn genomen.

ma
door maupie1 - Apr 16, 2004 om 12:58
17 Antwoorden / 0 Vragen

Ik sluit me aan bij het voorgaande. Als de persoon die vanaf de fortisbank het geld heeft gestort, daadwerkelijk kan aantonen dat die hij het naar de juiste rekening heeft gestort, dan moet de Fortis Bank een onderzoek in stellen. Probleem ligt wellicht bij de Naam/Nummer controle. ik weet niet hoe lang het geleden het is dat de zenden het geld gestort heeft... maar als het niet door de naam nummer/controle heen komt dan kan het soms wel 8 werkdagen duren voor de verzender van het geld, het geld weer op zijn rekening heeft staan.

hugovdb
door hugovdb - Apr 16, 2004 om 12:58
9 Antwoorden / 0 Vragen

De verantwoordelijkheid voor een betaling ligt bij de gene die een betaling doet. Dit is immers de opdrachtgever. Er is juridisch gesproken pas betaald als het geld op uw rekening gestort is. Stel de andere partij in gebreke. Het zoek geraakte geld is, juridisch gesproken, echt zijn probleem.

pe
door pennedol - May 13, 2004 om 20:15
1 Antwoorden / 2 Vragen

elke bank heeft een afdeling reclames (waar klachten worden behandeld over betalingsverkeer) bel naar jouw bank en dien een reclame in en laat degene die jouw betaald heeft bij de Fortis een reclame bij zijn bank indienen. Het is best mogelijk dat degene die geld naar jouw over heeft proberen te maken eerst een afschrijving  heeft gehad en pas later een correctie omdat bijvoorbeeld de naam en het nummer niet overeen kwamen.

Succes