mh
door mharten Aug 15, 2018 om 00:53
Geldzaken & recht

Fraude bij Afterpay

Beste dames, heren,

Ik stel u deze vraag omdat ik me ontzettend schuldig voel en iets heel erg verwerpelijks heb gedaan. Ik heb op de website, de haarshop artikelen besteld, het factuuradres van iemand anders ingevuld, hem laten betalen via afterpay en mijn eigen adres als afleveradres ingevuld. Tot mijn grote verbazing werd deze constructie bij de haarshop geaccepteerd en zijn bij mij de bestelde spullen geleverd en bij het andere adres, de nota... Ik schaam mij erg, ik kan de artikelen echter niet meer retourneren, aangezien ik ze al gebruikt heb... Nou is mijn vraag, er is terecht aangifte van fraude bij Afterpay gedaan. Mijn vraag is wat hier de gevolgen van kunnen zijn?

Ik hoop op een snel antwoord.. Met dank, M. Harten

14965 10 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Aug 15, 2018 om 01:22
16933 Antwoorden / 108 Vragen

Zo snel mogelijk degene die u gedupeert heeft betalen en hopen dat de gedupeerde er geen rechtzaak van maakt. Wat u heeft gedaan is, zo als u zelf schrijft, zeer verwerperlijk. Probeer dit zo snel als mogelijk op te lossen, zonder de Rechter, dit onderling  op, te lossen met degene die u heeft belazerd, besodemietert, etc. Enig lichpuntje wat ik lees dat u zelf ziet hoe slecht u bezig bent geweest; als dit bericht al op waarheid berust.

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 15, 2018 om 05:34
7358 Antwoorden / 3 Vragen

Als u nog onder bewindvoering staat zal uw bewindvoerder u kunnen vertellen wat de gevolgen voor u kunnen zijn.
Begrijpelijk dat u wel eens iets voor u onbetaalbaars wilt hebben maar dat dit niet de goede manier is hebt al begrepen.
Hopelijk kan er met de benadeelde een schikking getroffen worden.

diumenge
door diumenge - Aug 15, 2018 om 07:07
11969 Antwoorden / 15 Vragen

De gevolgen zullen in ieder geval zijn dat er wordt vastgesteld dat die spullen niet door de ander zijn besteld en hij/zij de rekening dus niet hoeft te betalen. Dan ontvang jij de rekening dus alsnog. Als je onder bewind staat vanwege de WSNP dan loopt dat traject nu gevaar. Redelijk absurd dat zoiets mogelijk is overigens.

tijger1
door tijger1 - Aug 15, 2018 om 08:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wie heeft er dan aangifte van fraude gedaan?

sw
door swat1500 - Aug 15, 2018 om 09:03
3855 Antwoorden / 0 Vragen

Als u ook de naam van die ander hebt gebruikt om de bestelling te doen, heeft u naast oplichting ook identiteitsfraude gepleegd.
De leverancier van de producten kan aangifte doen van oplichting (artikel 326 Wetboek van Strafrecht) en de persoon wiens gegevens u heeft misbruikt kan aangifte doen van identiteitsfraude (artikel 231b Wetboek van Strafrecht). Ik begrijp dat er inmiddels al een aangifte is gedaan  U zult waarschijnlijk door de politie uitgenodigd worden voor een verhoor. Als u verder geen strafblad heeft kunt u rekenen op een taakstraf + het vergoeden van de schade.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 15, 2018 om 10:03
16959 Antwoorden / 202 Vragen

Klaarblijkelijk is er al aangifte gedaan wegens het plegen van een strafbaar feit.
Ge gevolgen zullen dus waarschijnlijk een dagvaarding zijn voor een zitting bij de rechtbank.
Ik begrijp alleen niet hoe iemand anders kan betalen via afterpay zonder diens toestemming. Dat wil zeggen, hoe was u bekend met de betaalgegevens?

panter22
door panter22 - Aug 15, 2018 om 10:20
6599 Antwoorden / Vragen

Ik neem aan dat het een kennis was op wiens naam je spullen hebt besteld.

Ben je al naar die persoon geweest en heb je je excuus aangeboden?
Is hij  bereid de aangifte in te trekken als je hem gaat betalen?
Kun je het geld wel terugbetalen? Je schrijft dat je artikelen hebt besteld en de spullen die je daar koopt zijn duur.
Een paar jaar gelden had je een bewindvoerder en je moest rondkomen met €50 per week.
Is dat nog steeds zo en is er kans dat je schulden binnenkort afgelost zijn?
Wat je gedaan hebt, kan natuurlijk niet. En is ook niet slim, dit komt altijd uit.
Waarom heb je dit gedaan?

sw
door swat1500 Aug 15, 2018 om 13:01
3855 Antwoorden / 0 Vragen

Een aangifte kan niet worden ingetrokken. Hoogstens kan de officier van justitie gevraagd worden geen vervolging in te stellen omdat bijvoorbeeld de schade al is geregeld. De officier van justitie kan echter besluiten toch te vervolgen

panter22
door panter22 Aug 15, 2018 om 13:15
6599 Antwoorden / Vragen

Goed dat je het zegt, wist ik niet,Met een beetje geluk kan het nog opgelost worden.

emcede
door emcede - Aug 15, 2018 om 10:49
961 Antwoorden / 4 Vragen

Je vroeg er niet om maar je krijgt toch dit antwoord: het meest verwerpelijke is nog wel dat je je pas schuldig bent gaan voelen toen er aangifte is gedaan van fraude. Als je je werkelijk schuldig had gevoeld, dan had je de spullen na ontvangst direct ongebruikt geretourneerd. Grote twijfel dus aan de genoemde schaamte...

gerbera
door gerbera - Aug 15, 2018 om 11:40
7459 Antwoorden / 14 Vragen

U heeft hier in elk geval een schuldbekentenis neergeschreven. Wel zo prettig voor de tegenpartij.
En uw verbazing zal wel mee vallen, logisch dat men de spullen naar het afleveradres sturen.
En dat u zich nu pas schuldig voelt, had u moeten bedenken toen u de boel bestelde. Het klink cru maar in dit geval hoop ik dat het tot een rechtzaak komt, het zal je als onwetend persoon maar overkomen. Uiteindelijk krijgt die de ellende over zich heen om aan te tonen dat deze de bestelling niet heeft gedaan en maar moet zien zijn geld terug krijgt als er betaald is. De haarshop zal niet terugbetalen want die heeft geleverd en wie dat betaald zal hen een zorg zijn.
Zo het een rechtzaak wordt moet u er rekening mee houden dat het een zeer dure bestelling gaat worden.

sira
door sira - Aug 15, 2018 om 17:16
2531 Antwoorden / 24 Vragen

Ook hier geldt, berouw komt altijd na de zonde.
Tijdens het bestellen, heeft u willens en wetens onjuiste gegevens ingevoerd. Bij betalingen middels AfterPay moet u zelfs de geboortedatum en het telefoonnummer invoeren van de persoon waaraan gefactureerd moet worden.

Als ik u was zou ik héél héél snel contact opnemen met AfterPay (020-7230270) en vragen of u het bedrag alsnog direct aan hun mag overmaken, zodat zij het kunnen terugstorten naar de gedupeerde. Alhoewel ik zelf denk dat schikken niet meer mogelijk is, dit is een te ernstig vergrijp.

Ook dient u er rekening mee te houden dat uw gegevens inmiddels bekend zijn bij AfterPay. Dit vragen ze namelijk op bij de Haarshop.

De gevolgen hiervan? Naar alle waarschijnlijkheid zult u een dezer dagen politie aan de deur krijgen.