door witte roos Aug 2, 2017 om 14:51
Geldzaken & recht

Garage van buren aangebouwd aan mijn hoekhuis.

Ongeveer 10 jaar geleden heeft de buurman aan de andere kant een garage tegen mijn hoekhuis geplaatst, waarbij hij mijn muur gebruikte als achterwand.
De grond was al van hem.
Ik heb hem toen gezegt dat ik dan wel eerste koper wilde zijn als hij de garage zou gaan verkopen.
Hij antwoorde dat hij nooit zou verkopen.
Buurman is overleden, buurvrouw weet van niets en de kinderen ook niet.
Ik wil de garage wel graag kopen tegen een normale prijs.
Wat is mijn recht?

3012 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 2, 2017 om 14:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt geen recht.

hansje klein
door hansje klein - Aug 2, 2017 om 14:56
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Uw rechten (afspraak) staan niet op papier ... maar u kunt  misschien uw naakte muur opeisen.

Vraag eens of de buurvrouw interesse aan een verkoop heeft i.p.v. forumleden een raadsel voor te leggen.

Cookies
door Cookies - Aug 2, 2017 om 15:01
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nada, niets, noppes als er niets zwart op wit staat.

Wat is mijn recht?

edrick3
door edrick3 - Aug 2, 2017 om 15:06
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Wat is mijn recht?
Geen.

costnix
door costnix Aug 3, 2017 om 08:31
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien wel het aanrecht :-)

ne
door neodutchio - Aug 2, 2017 om 15:24
5246 Antwoorden / 12 Vragen

Dus omdat de buurman overleden is denkt u recht te hebben op de koop van de garage? Het enige recht dat u heeft is een bod uitbrengen op het moment dat het te koop komt te staan. Maar daarvoor zal eerst een splitingsaktie opgemaakt moeten worden aangezien er een gedeelte van het perceel van uw buren verkocht wordt.
Maar nergens lees ik dat de buren over verkoop praten, dus is dat ook niet aan de orde.

Naar mijn mening ook niet echt netjes om direct na een overleiden over een garage te beginnen.

me
door mein33 - Aug 2, 2017 om 15:29
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@witte roos,

U hebt geen enkel recht als er niets is vastgelegd.
Het enige dat u blijft is in overleg treden met uw buurvrouw en bekijken of zij de garage wel wil verkopen en zo ja, tegen welke prijs.
U kunt altijd, in overleg met de buurvrouw, een taxatierapport laten maken als richtlijn om tot een acceptabele aankoopprijs te komen.
Houdt ook rekening met de taxatie-, notaris- en kadasterkosten.

boppe1943
door boppe1943 - Aug 2, 2017 om 16:04
1129 Antwoorden / 98 Vragen

U heeft geen enkel recht (meer). 10 jaar geleden had u nog kunnen uitzoeken of de betreffende muur mandelig is of privé. In het laatste geval had buurman niet zomaar een garage tegen uw muur aan mogen bouwen, maar daarover bestaat verschil van mening in de rechtspraak. Na 10 jaar gaat de regel "gewoonterecht" in. Destijds had u misschien een (schriftelijke) overeenkomst kunnen treffen met de buurman, maar aangezien hij toen al gezegd heeft dat hij nooit zou verkopen staat u met lege handen. Uw kansen waren toen al nihil.

getty
door getty - Aug 2, 2017 om 18:03
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ze zouden wel gek zijn om het aan u te verkopen. Als buurvrouw wil gaan verhuizen en het huis te koop gezet wordt, is dit verkoopbaarder met garage natuurlijk.  U kan nergens aanspraak op maken.

aurora1
door aurora1 - Aug 2, 2017 om 20:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Geen.

aurora1
door aurora1 - Aug 2, 2017 om 23:33
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Raar ook dat u dat zomaar aan de weduwe en de kinderen durft te vragen. Alsof de hele familie alleen uit vader bestond.

Sc
door Scumbo - Aug 3, 2017 om 15:52
4 Antwoorden / 1 Vragen

Als er niets op papier staat, geen recht. De vraag is of de garage zomaar tegen de muur aangebouwd had mogen worden, maar om daar nu naar 10 jaar nog een probleem van te maken ?