BM
door BMW325TI Aug 9, 2023 om 16:00
Geldzaken & recht

Garagebox met Vve, kan ik zonder Vve kopen?

Ben van plan een garagebox kopen met Vve. Kan ik het zonder Vve kopen?

Volgens verkoper ( handelt in garageboxen) kan het niet, reden hiervan?

Dank je wel voor jullie hulp.

4676 10 Rapporteer

Topantwoord

mahadma
door mahadma - Aug 9, 2023 om 16:11
11547 Antwoorden / 51 Vragen

Ik denk dat de eigenaar, vve, het daar niet mee eens is. Tenzij de algemene vergadering groen licht geeft na stemming.

me
door mein33 Aug 9, 2023 om 17:32
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De VVE is niet de eigenaar, maar de vertegenwoordiger van de gezamenlijke eigenaren van een een wooncomplex.

hereistom
door hereistom Aug 9, 2023 om 17:51
736 Antwoorden / 1 Vragen

Maar de VvE kan wel eisen stellen bij verkoop/aankoop, zoals bijv. dat u in de VvE moet wonen om een garagebox te kunnen kopen en dat de box alleen mag worden gebruikt om uw auto te parkeren en niet als opslag of werkplaats mag worden gebruikt.

Iv
door Ivo W Aug 9, 2023 om 19:05
729 Antwoorden / Vragen

De Vereniging is wel degelijk de juridische eigenaar van de onroerende zaken die zich op het perceel van de VVE bevinden.

rj
door rjw Aug 9, 2023 om 19:13
3268 Antwoorden / 5 Vragen

@mein33: De leden van de vve zijn de eigenaar. De vve is geen vertegenwoordiger van de eigenaren. Alle leden beslissen inmers over wat gedaan moet worden. Maar misschien bedoel je het VVE bestuur. Die vertegenwoordigen de leden maar hebben uiteindelijk niets te vertellen. De leden zijn de baas.

Iv
door Ivo W Aug 9, 2023 om 20:02
729 Antwoorden / Vragen

De Vereniging is de eigenaar van het onroerend goed.
De leden zijn eigenaar van een gebruiksrecht (appartementsrecht) voor een specifiek deel van het onroerend goed wat in bezit is van de VvE. Met het bezit van dat appartementsrecht bezitten de leden ook automatisch hun lidmaatschap én een aandeel binnen de vereniging. Dat aandeel vertegenwoordigd ook de waarde van de stemmen binnen de VvE.

Het bestuur en de eventuele externe VVE beheerder vertegenwoordigen de vereniging, namens alle leden met stemrecht (ook wel 'de vergadering' genoemd).

BM
door BMW325TI Aug 10, 2023 om 20:07
7 Antwoorden / 3 Vragen

Dank je wel allemaal.

Het is idd een rij garageboxen.
Ze staan los achter appartementen.

Ik heb de verkoper ( handelaar) gevraagd, hij zegt ik kan verkopen aan wie ik maar wil.

Die garage is helemaal niet van  mij als ik het koop?
Dus ik koop alleen steengedeelte, maar de grond is van eigenaar, wie is die eigenaar dan?

Dank je wel voor jullie goede hulp.

1paul
door 1paul Aug 11, 2023 om 09:05
3161 Antwoorden / 0 Vragen

Ivow, de VvE is GEEN eigenaar, de VvE zijn de gezamenlijke leden vertegenwoordigd in de club.

de eigenaar is degeen die het appartementsrecht koopt, de VvE vertegenwoordigt wel de eigenaars gezamenlijk en doen dit meestal bij monde van een afvaardiging genoemd "bestuur VvE'

het enigste wat zo een bestuur mag doen is de besluiten van de gezamenlijke eigenaars uitvoeren in principe!!

Topantwoord

va
door vanlotjegetikt - Aug 9, 2023 om 17:13
809 Antwoorden / Vragen

Is het een losstaande box of een onderdeel van een rij boxen.

BM
door BMW325TI Aug 10, 2023 om 20:07
7 Antwoorden / 3 Vragen

Dank je wel allemaal.

Het is idd een rij garageboxen.
Ze staan los achter appartementen.

Ik heb de verkoper ( handelaar) gevraagd, hij zegt ik kan verkopen aan wie ik maar wil.

Die garage is helemaal niet van  mij als ik het koop?
Dus ik koop alleen steengedeelte, maar de grond is van eigenaar, wie is die eigenaar dan?

Dank je wel voor jullie goede hulp.

1paul
door 1paul Aug 11, 2023 om 09:06
3161 Antwoorden / 0 Vragen

jij word de eigenaar van dat deel wat je koopt oftewel het eigenaarsbelang!!

Topantwoord

ro
door ronny530 - Aug 9, 2023 om 17:26
2786 Antwoorden / 41 Vragen

De verkoper heeft gelijk als het een gebouw met meerdere garageboxen betreft.
De reden is vrij simpel uit te leggen, u koopt een lege ruimte maar het gebouw er om heen niet want die is gezamelijk eigendom van alle eigenaren en omdat zo'n gebouw ook collectief opstal verzekerd en onderhouden dient te worden wordt er een VvE in het leven geroepen.
Als er brand uitbreekt en het gebouw gaat compleet verloren dan dient dat gebouw ook weer opnieuw gebouwd te worden en kan het niet zo zijn dat als enige geen lid bent en dus ook niet aan de opstalverzekering mee betaald buiten schot blijft.
Zelfstandig een opstalverzekering afsluiten gaat hem ook niet worden omdat het geen zelfstandige ruimte betreft maar van deel eigendom sprake is.

mahadma
door mahadma Aug 9, 2023 om 17:32
11547 Antwoorden / 51 Vragen

Bedoel je het "apartements recht"? Dan heb je alleen gebruikrecht maar ben je geen eigenaar. Ooit was er een rijdende rechter uitspraak.

BM
door BMW325TI Aug 10, 2023 om 20:07
7 Antwoorden / 3 Vragen

Dank je wel allemaal.

Het is idd een rij garageboxen.
Ze staan los achter appartementen.

Ik heb de verkoper ( handelaar) gevraagd, hij zegt ik kan verkopen aan wie ik maar wil.

Die garage is helemaal niet van  mij als ik het koop?
Dus ik koop alleen steengedeelte, maar de grond is van eigenaar, wie is die eigenaar dan?

Dank je wel voor jullie goede hulp.

Topantwoord

sw
door swat1500 - Aug 9, 2023 om 17:33
3791 Antwoorden / 0 Vragen

Als het complex met garageboxen is waarbij een VVE de eigenaar is van het complex, kunt u alleen een garagebox in dat complex kopen als u lid van die VVE wordt.
U wordt dan deeleigenaar van het gehele complex met het recht een specifiek aangewezen deel van dat complex, uw garagebox, te mogen gebruiken.
U koopt dus een recht en niet de fysieke garagebox.
U kunt als niet lid van de VVE hoogstens een garagebox in het complex huren van een lid van die VVE.

BM
door BMW325TI Aug 10, 2023 om 20:07
7 Antwoorden / 3 Vragen

Dank je wel allemaal.

Het is idd een rij garageboxen.
Ze staan los achter appartementen.

Ik heb de verkoper ( handelaar) gevraagd, hij zegt ik kan verkopen aan wie ik maar wil.

Die garage is helemaal niet van  mij als ik het koop?
Dus ik koop alleen steengedeelte, maar de grond is van eigenaar, wie is die eigenaar dan?

Dank je wel voor jullie goede hulp.

sw
door swat1500 Aug 11, 2023 om 12:50
3791 Antwoorden / 0 Vragen

Nee u koopt alleen een recht om een bepaalde garagebox te mogen gebruiken. U wordt dus geen eigenaar van de stenenn waarmee de box is gemaakt en ook geen eigenaar van de grond waarop de box staat.
De fysieke eigenaar van dit alles is de VVE. Als u het recht koopt wordt u lid van die VVE en daarmee voor een bepaald percentage medeiegenaar van het complex.
In de splitsingsakte die is opgesteld bij het vormen van de VVE staat wat een eigenaar van het appartementsrecht wel en niet mag doen met "zijn" deel van het complex.
Er kan ook een huishoudelijk reglement zijn waarin aanvullende verplichtingen kunnen staan.

Als u al wilt gaan kopen zult u bij de betreffende VVE moeten controleren of u daadwerkelijk dat recht kunt kopen en daarnaast of het door u beoogde gebruik van de garage ook volgens de regels van de VVE is toegestaan.

Topantwoord

hereistom
door hereistom - Aug 9, 2023 om 17:57
736 Antwoorden / 1 Vragen

Een VvE is een Vereniging van Eigenaren, dit kan voor een groep boxen zijn om zo samen het onderhoud te regelen, maar het kan ook van een appartementencomplex of wooneenheid zijn waar de garageboxen bij horen.
Dus om uw vraag te beantwoorden, nee u kan het niet zonder VvE kopen/huren.
Sterker nog de VvE kan eisen stellen, zoals bijv. dat u in het wooncomplex van de VvE moet wonen of in de buurt en dat u de garagebox alleen voor het parkeren van u auto mag gebruiken en niet bijv. voor opslag of als werkplaats gebruiken, ook mag je vaak niet onder verhuren.
Dus lees u goed in op de VvE regels voordat u koopt of huurt.

BM
door BMW325TI Aug 10, 2023 om 20:08
7 Antwoorden / 3 Vragen

Dank je wel allemaal.

Het is idd een rij garageboxen.
Ze staan los achter appartementen.

Ik heb de verkoper ( handelaar) gevraagd, hij zegt ik kan verkopen aan wie ik maar wil.

Die garage is helemaal niet van  mij als ik het koop?
Dus ik koop alleen steengedeelte, maar de grond is van eigenaar, wie is die eigenaar dan?

Dank je wel voor jullie goede hulp.

hereistom
door hereistom Aug 10, 2023 om 21:12
736 Antwoorden / 1 Vragen

Het ligt aan de splisingsakte van de VvE, maar de binnenkant is van de koper en de buitenkant van de VvE en meestal is de grond van de VvE.
Als u koopt wordt u ook onderdeel van de VvE, alle eigenaren van de garageboxen en de evt. appartementen/huizen vormen de VvE.
U kan dan d.m.v. de VvE vergadering mee beslissen over bijv. onderhoudt aan de buitenkant. Vraag de verkoper naar kopieën van de VvE papieren, zoals begroting, kasboek, splitsingsakte, huishoudelijk reglement en notulen van de vergaderingen, dan kun u zien hoe het er bij de VvE voorstaat.

BM
door BMW325TI Aug 10, 2023 om 21:53
7 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb wat vragen gesteld.

Hij zegt maakt deel uit van de appartementencomplex.
En hij zegt grond is dan is dan van mij.

1paul
door 1paul Aug 11, 2023 om 09:08
3161 Antwoorden / 0 Vragen

VvE mag geen eisen stellen ten aanzien van verkoop en aan wie je iets verkoopt, hebben ze helemaal niets over te zeggen!!

hereistom
door hereistom Aug 11, 2023 om 11:56
736 Antwoorden / 1 Vragen

@1paul.

Als in de Splitsingsakte een artikel is opgenomen waarin staat dat (het appartementsrecht van) een garagebox alleen mag worden verkocht aan iemand die een appartementsrecht op een woning heeft. Met andere woorden: verkoop van de garage aan iemand die geen lid is van de VVE met een woning is dan niet toegestaan.

Mabelle
door Mabelle Aug 11, 2023 om 12:10
427 Antwoorden / 1 Vragen

@1paul: ook met je geliefde uitroeptekens blijft je antwoord 100% fout!!!!!

Topantwoord

Iv
door Ivo W - Aug 9, 2023 om 19:03
729 Antwoorden / Vragen

Als de garagebox onderdeel is van een groter kadastraal complex, dan kunt u niet zonder VVE kopen zolang die box onderdeel uitmaakt van dat kadastrale complex. Sterker nog: zolang de garagebox onderdeel is van de VVE is, kunt u die garagebox helemaal niet kopen. U kunt dan slechts het appartementsrecht kopen waarmee u het exclusieve gebruik van de garagebox verwerft. Maar de VVE zal juridisch gezien de eigenaar van het fysieke gebouw zijn en blijven.

Als het garageboxen zijn zonder boven- en ondergelegen bouwlagen, dan kan het in theorie wel om een afzonderlijke box écht te kopen, buiten de VVE. Want dan zou het perceel waarop de garageboxen staan kadastraal gesplitst kunnen worden. MAAR: dat kadastraal splitsen kan alléén met goedkeuring van de VVE die nu juridisch gezien eigenaar is van de box. Want pas na splitsing kan de huidige VVE het kadastraal eigendom van de afzonderlijke garagebox overdragen aan een andere juridisch eigenaar.

BM
door BMW325TI Aug 10, 2023 om 20:08
7 Antwoorden / 3 Vragen

Dank je wel allemaal.

Het is idd een rij garageboxen.
Ze staan los achter appartementen.

Ik heb de verkoper ( handelaar) gevraagd, hij zegt ik kan verkopen aan wie ik maar wil.

Die garage is helemaal niet van  mij als ik het koop?
Dus ik koop alleen steengedeelte, maar de grond is van eigenaar, wie is die eigenaar dan?

Dank je wel voor jullie goede hulp.

Topantwoord

1paul
door 1paul - Aug 11, 2023 om 09:01
3161 Antwoorden / 0 Vragen

nee dat kan niet, als een box, lees appartementsrecht, onderdeel van een VvE is dan blijft dit ook zo, voordeel is wel dat onderhoud ook door de VvE gedaan moet worden in ieder geval de buitenkant zoals de deur!!!!

je betaalt wel een maandelijkse bijdrage hiervoor....

Topantwoord

mo
door mof - Aug 11, 2023 om 13:16
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Kunt u niet het lidmaatschap van de VVE opzeggen nadat u het heeft gekocht? VAn elke vereniging kan het lidmaatschap worden opgezegd. Vraag de statuten van de VVE op, dan vindt u ook wat de gevolgen daarvan zouden kunnen zijn.

1paul
door 1paul Aug 12, 2023 om 07:38
3161 Antwoorden / 0 Vragen

nee dit kan niet, van rechtswege ben en blijf je lid!!

Iv
door Ivo W Aug 12, 2023 om 13:39
729 Antwoorden / Vragen

Uiteraard is elk lidmaatschap te beëindigen.

Bij een VVE is daar echter maar één mogelijkheid voor: zorgen dat je niet meer in bezit bent van een appartementsrecht dat onder de VVE valt.
Dat betekent dus je appartementsrecht verkopen.

Of wanneer het om een losstaande garagebox gaat de VVE zover zien te krijgen dat het perceel kadastraal wordt gesplitst waarbij na splitsing de garage/garagebox die aan jouw appartementsrecht is toegewezen een eigen kadastraal perceel wordt en geen onderdeel meer uitmaakt van de VVE. Kosten zijn daarvoor wel duizenden euro's.

1paul
door 1paul Aug 12, 2023 om 15:13
3161 Antwoorden / 0 Vragen

los maken uit een vve is niet mogelijk zover als mijn kennis strekt.

Iv
door Ivo W Aug 12, 2023 om 17:55
729 Antwoorden / Vragen

In praktijk gebeurt dat los maken uit een VVE zelden, maar het kan wel degelijk als het om een zelfstandige eenheid van het gebouw gaat zonder boven- en onderburen.

Er zijn aardig wat appartementencomplexen waar het bijbehorende rijtje garage boxen los staat van het gebouw waarin de appartementen zich bevinden. In theorie zou men dan één of meerdere garageboxen kunnen afsplitsen van de VvE.
Alleen dat is zo veel werk en gedoe, plus dat je dan meestal voor het bereiken van de boxen een recht van overpad op het resterende terrein van de VvE zou moeten vestigen om de box bereikbaar te houden.

Alles bij elkaar wordt dat meer gedoe dan de jaarlijkse VVE vergadering en de maandelijkse bijdrage.

Topantwoord

il
door iljaha - Aug 11, 2023 om 16:23
179 Antwoorden / 3 Vragen

Ligt er helemaal aan of de garagebox een eigen kadastraal nummer heeft of met een deelnummer (meestal een A-cijfer wat staat voor appartementsrecht nummer zoveel). Appartementsrecht is hier geen flatwoning maar een appart onderdeel binnen een kadastraal object. Dus als het om een appartementsrecht gaat is de eigenaar ook deel van de VvE.

BM
door BMW325TI - Aug 12, 2023 om 22:00
7 Antwoorden / 3 Vragen

Dank je voor jullie hulp allemaal, ik waardeer het met oprecht.

Ik heb de garagebox gekocht, ik zal dan vve per maand en gemeente belastingen er jaar moeten betalen.
Ik laat jullie het nog weten zodra, notaris werk is gedaan.

Dank je wel.

BM
door BMW325TI Aug 16, 2023 om 18:23
7 Antwoorden / 3 Vragen

Dit heb gekregen van notaris. Dus ik ben degelijk de eigenaar? Het complex is gesplitst in appartementsrechten. Een splitsing in appartementsrechten houdt in dat een gebouw wordt gesplitst in verschillende aandelen. Ieder aandeel geeft recht op het uitsluitende gebruik van een bepaald gedeelte van het gebouw. Het aandeel dat u hebt gekocht geeft recht op het uitsluitende gebruik van garagebox nummer 22. U bent na de aankoop dus de enige die gebruik mag maken van deze garagebox. Het bijzondere aan een appartementsrecht is wel dat u ook automatisch mede-eigenaar wordt van het gehele complex. Samen met alle andere mede-eigenaren bent u verantwoordelijk voor bijvoorbeeld het onderhoud van het complex. Omdat het lastig is om dit met alle mede-eigenaren gezamenlijk te regelen, is er een Vereniging van Eigenaren (VvE). Alle mede-eigenaren zijn verplicht lid van de VvE. De VvE zorgt vervolgens voor zaken zoals het onderhoud en het verzekeren van het complex.