ne
door nelieb Jan 31, 2013 om 21:13
Geldzaken & recht

Garantie op prothese

Bij een Tandprotheticus heb ik twee jaar geleden een Frame of wel een gedeelte van mijn onder gebit gekregen.
Maar dit gaat steeds stuk op de zelfde plaats en na een jaar nog een nieuwe gekregen maar ook deze gaat op de zelfde plaats stuk hoe lang heb ik hier garantie op?

12036 22 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Jan 31, 2013 om 21:30
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Aha, nu weet ik waar die frame op slaat. Tja, dat is wat anders. Heeft u er al met de tandprotheticus over gesproken? Wat ik u verder aanraad is inlichtingen in te winnen bij het Tandheelkundig informatiepunt (tip)
0900 20 25 012 (maandag tot en met vrijdag tussen 9:00 en 12:00 uur. Op dinsdag en donderdag kunt u ook bellen tussen 14.00 en 16.00 uur.)

tijger1
door tijger1 - Jan 31, 2013 om 23:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als het steeds op dezelfde plaats kapot gaat, is er iets niet mee in orde. De tandproteticus, zal dat een keer kosteloos afdoende moeten herstellen

aurora1
door aurora1 - Jan 31, 2013 om 23:19
15645 Antwoorden / 6 Vragen

In je andere vraag spreek je o.a. over drukknop, waaruit ik begrijp dat het (ook) om een implantaat gaat. Ben je dan wel terug naar de tandarts/orthodontoloog geweest met dit probleem? Vooral ook omdat het frame steeds op dezelfde plaats stuk gaat.

lo
door loekoek - Feb 1, 2013 om 14:06
30 Antwoorden / 5 Vragen

In mei 2011 heb ik in de onderkaak 2 nieuwe kronen, naast 4 kronen middenvoor, laten plaatsen waaraan een frame werd gehangen. Regelmatig kwamen de kronen los zodat de tandarts i.o.m. de tandtechnieker besloot een ander systeem toe te passen. De tanden waarop de kronen zaten werden verder afgeslepen en er werden implantaten in het wortelkanaal geplaatst (begin 2012). Ook dit heeft tot voor enkele weken problemen gegeven. Regelmatig brak het frame t.h.v. een implantaat of het implantaat kwam mee met het frame. Uiteindelijk ben ik verleden week weer spontaan naar de tandtechnieker gegaan voor reparatie van het frame; na reparatie verwees hij mij terug naar de tandarts nadat gesteld was dat mijn frame door een onjuiste beet al voor een groot deel versleten zou zijn.
Mijn tandarts reageerde niet op het verhaal inzake slijtage. Wel heeft hij, op mijn verzoek, een boventand enigszins afgeslepen en het metalen frame in de bovenkaak iets bijgewerkt c.q. metaal afgeslepen.
Ik heb de tandarts zowel als de tandtechnieker verteld dat ik niet geloof in verhalen van een verkeerde beet of zo; zij zijn de specialisten en daar worden ze goed voor betaald. Indien iemand die geestelijke of lichamelijke problemen kent in de tandartsstoel wordt geplaatst dan dient er ook een oplossing gezocht te worden.
Wat mij opvalt in deze is dat ik ondanks dat ik in een kleine 2 jaar tientallen visites aan tandarts en technieker, toch (soms was het coulance) nog rekeningen heb gekregen voor o.a. reparatie van het frame en andere schade in mijn mond bijv. nieuw schildje op voortanden boven.
De verzekeraar betaalt een deeltje via de aanvullende verzekering maar ikzelf het meest. Je kunt natuurlijk moeilijk zeggen, als je kosten krijgt, laat maar zitten. Vroeger onder het Ziekenfonds of de particuliere verzekering kon je daar klagen en werd er een kostenonderzoek ingesteld.Nu heeft de verzekeraar geen enkel belang meer.
Voor het moment gaat het goed en heb ik de idee dat ik gelukkig weer normaal kan eten. Het is dus afwachten of het goed blijft gaan.
Nelieb succes bij het oplossen van uw probleem en ik denk dat contact zoals gesuggereerd met het tip niet zo gek is

tenormin
door tenormin - Feb 1, 2013 om 15:25
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Nu schrijft u over tandtechnicus en eerder tandprotheticus (wat een para-medisch beroep is). De technicus werkt meestal samen met tandarts, d.w.z. die maakt de prothese op aanwijzing van hem/haar. Dus weet even niet wie het in orde zou moeten maken.

zoekster
door zoekster - Feb 1, 2013 om 15:47
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 1 feb 2013, 15:25]Nu schrijft u over tandtechnicus en eerder tandprotheticus (wat een para-medisch beroep is).
Komt omdat nelieb en loekoek twee verschillende personen zijn.

cl
door clyde1 - Feb 1, 2013 om 15:48
11 Antwoorden / 4 Vragen

De beet kan in de loop van maanden veranderen, waardoor het drukpunt verschuift.
Als het frame steeds op dezelfde plaats breekt, is de beet niet (meer) goed en moet dit door de tandarts in samenspraak met de tandtechniker worden veranderd.
Dus is het niet altijd af te wentelen op de behandelaar.
Dring aan op contact met beide behandelaars!

tenormin
door tenormin - Feb 1, 2013 om 16:28
16847 Antwoorden / 108 Vragen

@zoekster, ben dan per ongeluk door aurora op verkeerde been gezet en heb, zoals gewoonlijk, niet naar de naam van de TWEE T.S. sen gekeken.

tot15karakters
door tot15karakters - Feb 1, 2013 om 17:19
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Vraag eens bij een andere firma of zij willen kijken.
Dan weet je of het fout is gemaakt en of zij het wel degelijk kunnen herstellen.

Sommige mensen bijten gewoon te hard in een zwakke constructie en soms is de rest van de tanden
weghalen en volledige prothese beter.
Maar dat kan alleen een vakman na zelf kijken beoordelen.

anglo
door anglo - Feb 2, 2013 om 14:47
95 Antwoorden / 22 Vragen

beste nelieb,
ik heb hetzelfde gehad
ben naar een andere tandtechnikus gegaan
met de gebroken frame
en die heeft op die plaats waar de breuk steeds weerkwam
er een metalen beugeltje in meegesmolten
en dat houd het al 3 jaar
over je vraag op garantie heb ik dus geen antwoord
maar ik was 75 euro kwijt en van de ellende af
als je in de buurt van Leeuwarden woont
kan ik jou het adres van deze tandprotetikus wel geven

holiday
door holiday - Aug 2, 2014 om 10:23
102 Antwoorden / 12 Vragen

Een nieuwe vraag, zelfde onderwerp.

Ik heb boven en onder een nieuw gebit genomen.
Boven zit hij goed, maar met het ondergebit heb ik na 8 maanden nog steeds problemen.

Het gebit lag los in mijn mond. Volgens de tandarts was dit normaal voor een ondergebit.
Daar moet je maar aan wennen volgens de tandarts.

Ik moest het eerst een paar maanden dragen, daarna zou ik een rebase kunnen krijgen, mogelijk een tweede.
Alle handelingen zouden onder de garantie vallen.

Met het spul van de rebase, zat het ondergebit als gegoten, ik kon alles eten zelfs suiker kwam niet onder het gebit, ik kon er ook gewoon mee slapen.
Toen ik het gebit voor de rebase naar het tandtechnisch laboratorium bracht en ik aangaf dat ik het jammer vond dat mijn tanden niet zichtbaar waren en ik mijn mond overdreven dicht moest doen om de tanden op elkaar te krijgen is hij gaan meten en vertelde mij dat het gebit met 9 mm opgehoogd zou moeten worden.

Toen het gebit terug kwam van het tandtechnisch laboratorium, klopte er helemaal niets meer van.
De voorkant was niet meer rond maar loopt gewoon recht, de rand was ook helemaal rond gemaakt waardoor het gebit niet meer op de kaak aansloot maar drukte tussen mijn kaak en mijn lippen. Volgens de tandtechnieker was de rebase goed gedaan alleen de 9 mm verhoging was niet gedaan, omdat de tandarts het daar niet mee eens was.
Ik ben toen weer terug gegaan naar de tandarts, deze heeft allerlei drukpunten weggehaald en nu ligt het gebit weer helemaal los in mijn mond net zoals voor de rebase.
Met als resultaat, slecht kunnen praten, moeilijk kunnen eten, tijdens het eten gaat er constant wat onder het gebit zitten en probeer je het met je tong eruit te krijgen, bij visite of uit eten moet je steeds naar het toilet om het gebit schoon te spoelen, volgens de tandarts mag je met het gebit ook niet slapen, kort gezegd het is een ramp en laat die tandarts nu toevallig ook Ramp heten.
De tandarts wil er verder niets meer aan doen.
Ik heb een klacht ingediend en ga nu een andere tandarts zoeken om een second opinion te laten maken en wat de garantie betreft, na drie maanden mag de tandarts alle handelingen gewoon weer in rekening brengen, daarom zal hij een rebase altijd verschuiven naar drie maanden, dit kost mij dan weer de eigen bijdrage van 25%.

Wordt vervolgd.
.

aurora1
door aurora1 - Aug 2, 2014 om 17:04
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U had beter zelf een nieuw topic kunnen starten i.p.v. dat van een ander te gebruiken. Ik zou zeggen, probeer eens een beetje kleefpasta. Ultradent o.i.d. van bijv. het Kruidvat.

lo
door loekoek - Aug 2, 2014 om 20:42
30 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=aurora1 schreef op zaterdag 2 aug 2014, 17:04]U had beter zelf een nieuw topic kunnen starten i.p.v. dat van een ander te gebruiken. Ik zou zeggen, probeer eens een beetje kleefpasta. Ultradent o.i.d. van bijv. het Kruidvat.
Beste Aurora,
Niet zo kinderachtig s.v.p. Het gaat immers om nagenoeg hetzelfde tandheelkundig probleem. Niet iedereen voelt aan wat u wilt.
Overigens ten vervolge op mijn reactie van 1 februari 2013. We zijn inmiddels ruim 1 jaar verder. In arren moede heb ik in oktober 2013 de resterende tanden/kiezen uit het ondergebit (8 stuks) in het ziekenhuis laten trekken. Ook de kronen zijn dus foetsie. De problemen bleven zodat ik uiteindelijk, mede op advies van de afdeling in het ziekenhuis nu ook tanden en kiezen (7 stuks) inclusief kronen van het bovengebit heb laten trekken. Nu een tandeloos smoeltje maar de boven en onder noodgebitten werken redelijk. Ik hoop begin volgend jaar een volledige nieuwe prothese boven en onder te hebben. Typisch genoeg zou ik onder eerst twee implantaten krijgen maar later werd dit afgemeld door het ziekenhuis omdat de zorgverzekeraar er tegen was. Na enige duizenden euro's maak ik me daar niet echt druk meer over. Garantie tot de deur is in het nieuwe zorgsysteem bijna een 100% zekerheid. We zien dus wel waar het schip strandt. Misschien voel ik me volgend jaar, na weer de nodige kosten, wel een tevreden mens. En zo hoort het toch.

tijger1
door tijger1 - Aug 2, 2014 om 21:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@lorkoek

U krijgt dan wel hetzelfde probleem als @Holiday zonder die twee implantaten onder. En wel een losliggend ondergebit.

Nu was het natuurlijk nog helemaal niet een zelfde kwestie.

aurora1
door aurora1 - Aug 2, 2014 om 23:01
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zijn er nu 3 vraagstellers die hun problemen voorleggen? Nelieb, loekoek en holiday? Ik haak af.

tijger1
door tijger1 - Aug 2, 2014 om 23:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=aurora1 schreef op zaterdag 2 aug 2014, 23:01]Zijn er nu 3 vraagstellers die hun problemen voorleggen? Nelieb, loekoek en holiday? Ik haak af.

Inderdaad.

holiday
door holiday - Aug 3, 2014 om 00:34
102 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=aurora1 schreef op zaterdag 2 aug 2014, 17:04]U had beter zelf een nieuw topic kunnen starten i.p.v. dat van een ander te gebruiken. Ik zou zeggen, probeer eens een beetje kleefpasta. Ultradent o.i.d. van bijv. het Kruidvat.

Beste mensen, Ik zag het ook zo als Loekoek al schrijft, bijna een jaar geen reactie meer, nu alles weer opnieuw onder de aandacht met een nieuw onderwerp.
Als de redactie vind dat het een nieuwe topic moet worden, kunnen zij hem zo verplaatsen.

tijger1
door tijger1 - Aug 3, 2014 om 00:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat doet de redactie niet.

Het is verstandige een eigen probleem in een nieuw topic te starten.

door 1953 - Aug 3, 2014 om 03:04
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=holiday schreef op zaterdag 2 aug 2014, 10:23]Een nieuwe vraag, zelfde onderwerp.

Ik heb boven en onder een nieuw gebit genomen.
Boven zit hij goed, maar met het ondergebit heb ik na 8 maanden nog steeds problemen.

Het gebit lag los in mijn mond. Volgens de tandarts was dit normaal voor een ondergebit.
Daar moet je maar aan wennen volgens de tandarts.

Ik moest het eerst een paar maanden dragen, daarna zou ik een rebase kunnen krijgen, mogelijk een tweede.
Alle handelingen zouden onder de garantie vallen.

Met het spul van de rebase, zat het ondergebit als gegoten, ik kon alles eten zelfs suiker kwam niet onder het gebit, ik kon er ook gewoon mee slapen.
Toen ik het gebit voor de rebase naar het tandtechnisch laboratorium bracht en ik aangaf dat ik het jammer vond dat mijn tanden niet zichtbaar waren en ik mijn mond overdreven dicht moest doen om de tanden op elkaar te krijgen is hij gaan meten en vertelde mij dat het gebit met 9 mm opgehoogd zou moeten worden.

Toen het gebit terug kwam van het tandtechnisch laboratorium, klopte er helemaal niets meer van.
De voorkant was niet meer rond maar loopt gewoon recht, de rand was ook helemaal rond gemaakt waardoor het gebit niet meer op de kaak aansloot maar drukte tussen mijn kaak en mijn lippen. Volgens de tandtechnieker was de rebase goed gedaan alleen de 9 mm verhoging was niet gedaan, omdat de tandarts het daar niet mee eens was.
Ik ben toen weer terug gegaan naar de tandarts, deze heeft allerlei drukpunten weggehaald en nu ligt het gebit weer helemaal los in mijn mond net zoals voor de rebase.
Met als resultaat, slecht kunnen praten, moeilijk kunnen eten, tijdens het eten gaat er constant wat onder het gebit zitten en probeer je het met je tong eruit te krijgen, bij visite of uit eten moet je steeds naar het toilet om het gebit schoon te spoelen, volgens de tandarts mag je met het gebit ook niet slapen, kort gezegd het is een ramp en laat die tandarts nu toevallig ook Ramp heten.
De tandarts wil er verder niets meer aan doen.
Ik heb een klacht ingediend en ga nu een andere tandarts zoeken om een second opinion te laten maken en wat de garantie betreft, na drie maanden mag de tandarts alle handelingen gewoon weer in rekening brengen, daarom zal hij een rebase altijd verschuiven naar drie maanden, dit kost mij dan weer de eigen bijdrage van 25%.

Wordt vervolgd.
.

Deze topic is wel meer dan 18 maanden oud!

Vermoedelijk is het probleem van topicstarter na deze anderhalfjaar wel opgelost..

aurora1
door aurora1 - Aug 3, 2014 om 14:01
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@loekloek, het heeft niets met kinderachtigheid te maken maar met e.e.a. overzichtelijk houden en n.m.m. ook met fatsoen.
Dat verwarring ontstaat als mensen in/bij de vraag van een ander inbreken (het wordt ook wel topic kapen genoemd) met een ander eigen probleem en met een lang verhaal blijkt al uit de reactie van @tenormin.
Niet ik zette haar op het verkeerde been maar u deed dat. Zij dacht immers, naar ik heb begrepen, dat uw verhaal van @neblieb komt.
Dat geldt ook voor @holiday. Het betreft ook niet een ruim anderhalf jaar oud probleem dat vermoedelijk al lang opgelost is onder de aandacht brengen, want dat is zinloos, en het is geen vervolg van de vraagsteller zelf. Er worden 2 nieuwe eigen problemen aangebracht door verschillende mensen in lange verhalen.
Moeten wij dan maar steeds opnieuw die verhalen doorlezen en uitzoeken welk verhaal van wie is? U reageert met uw verhaal toch niet op de vraag van @nelieb? Wat is er zo moeilijk aan om zelf een topic te starten voor een eigen probleem?
Het is zoals @1953 zegt, het probleem van TS zal vermoedelijk na al die tijd allang opgelost zijn.

holiday
door holiday - Aug 3, 2014 om 16:23
102 Antwoorden / 12 Vragen

Mijn excuus voor degene die niet begrepen hebben dat het een nieuw onderwerp was op het gebied van tandartsen. Ik begrijp dat het wel verwarrend kan zijn daarom ga ik de vraag opnieuw indienen in een nieuwe topic.

lo
door loekoek - Aug 4, 2014 om 08:42
30 Antwoorden / 5 Vragen

@Aurora1 en anderen. In navolging van holiday mijn excuses indien ik zaken niet conform protocol heb bezien en verwerkt. Omdat ik in 2013 had gereageerd, onlangs een mailbericht kreeg dat er een reactie was, meende ik dat het vervolg ook bij dit topic geplaatst diende te worden. Fijne dag verder.