kl
door klavergerard Mar 6, 2023 om 17:55
Geldzaken & recht

Gebruik maken koopwoning ouder

Mijn moeder zal waarschijnlijk binnenkort opgenomen moeten worden in een verzorgingstehuis.
Zij heeft een ernstige vorm van altzeimer en is weduwe. Er geldt de afspraak dat ik als zoon haar huis ga betrekken.
Heb een zuster die daarmee heeft ingestemd. Zelf heb ik een huurhuis.
Via o.a. de Consumentenbond het Juridisch loket, heb ik geprobeert te achterhalen welke stappen ik moet ondernemen om dit eventueel via een document hoe en vast te kunnen leggen. Is hiervoor een advocaat nodig?

2675 11 Rapporteer

getty
door getty - Mar 6, 2023 om 18:00
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Zijn de zaken mbt het huis en de dementie van uw moeder officieel geregeld?

sira
door sira - Mar 6, 2023 om 18:11
2345 Antwoorden / 24 Vragen

Ik denk dat je ook vooruit moet kijken. Nu wil je de woning gaan bewonen en je moeder gaat naar een tehuis, maar er komt een moment dar er prake is van een erfenis en dat betekent dat je je zuster moet uitkopen. Ik weet niet hoe de relatie met je zuster is.

Dit artikel gaat weliswaar over erven https://www.eigenhuis.nl/wonen/woonsituatie-verandert/huis-erven , maar er komt een moment dat dit het geval is.

Waarschijnlijk kan een notaris (is een jurist) ook advies geven of neem contact op met een jurist van Vereniging Eigen Huis.

kl
door klavergerard Mar 6, 2023 om 18:47
21 Antwoorden / 8 Vragen

Op mijn vraag had ik al aangegeven dat mijn zuster en ik hierover een afspraak hebben.
Uiteraard zal ik mijn zuster "uit moeten kopen". Er geldt een algemene erfenis.
Wat betreft het vooruitkijken: Dit probeer ik dus nu te doen.
Zal uw link openen en misschien krijg in informatie voor vervogstappen.
Bedankt @SIRA. Mijn moeder leeft nog steeds. De link geeft aan dat er al iemand is overleden. In ons geval gelukkig nog niet.

sira
door sira Mar 6, 2023 om 18:57
2345 Antwoorden / 24 Vragen

U kunt ook eens langsgaan bij een notariskantoor, die hebben vaak in de wachtkamer hele handige (gratis) boekjes over diverse onderwerpen, misschien ook hierover.

Franske1958
door Franske1958 - Mar 6, 2023 om 18:39
428 Antwoorden / 2 Vragen

Zorg wel voor goede informatie hierover. Ook wil ik U de tip geven om ook goed na te denken wat U doet als uw moeder ooit eens komt te overlijden.
Als U dan daar wilt blijven wonen dan zal U uw zus moeten uitkopen. Laat daarom ook eens narekenen of U hier financieel gezien toe in staat bent.
En reken dan niet alleen de prijs van die woning, maar vergeet ook niet om de eventueel door U gewenste verbouwingen of renovaties of gasloos maken mee te rekenen. Ikzelf zat ruim een jaar geleden ongeveer in dezelfde situatie, echter met dat verschil dat mijn vader nog wel thuis kon blijven wonen met veel hulp van mij en andere familie leden. Uit berekeningen van mijn bank bleek dat ik niet in staat was om mijn broer uit te kopen, dus na zijn overlijden hebben wij dat huis verkocht en ik ben gewoon in mijn huurwoning blijven wonen.

kl
door klavergerard Mar 6, 2023 om 18:55
21 Antwoorden / 8 Vragen

Gelukkig heb ik, mijn zuster en mijn moeder op voorhand al mondeling een afspraak gemaakt i.v.m. het gaan wonen om haar adres. Ben in staat om al een bepaald bedrag aan haar te geven.

Irene Reydon
door Irene Reydon - Mar 6, 2023 om 18:55
3 Antwoorden / Vragen

Wie het weet mag het mij ook zeggen. Ik heb op verzoek van mijn moeder een aantal jaren feleden de overdracht van gaar koophuis vast laten leggen bij de notaris. Daarna werd de belastingsystemqtiek drastisch gewijzigd en werd de box 3 tariefstelling met enorme oercentages ingevoerd. Ik woon ook in een huurhuis, maar miet nu zo'n 6000 a 7000 euro betalen aan IB. Yerwijl ik niet eens in haar huis woon en in de Mantelzorg mijnmoeder wekelijks bij gaar huis op alle gebieden verzorg. Ik weet niet welke financieel persoon mij jan.heloen..ik heb een inkomen uit oensioen net boven bijstandsniveau. Over 5 jaar heb ik geen spoargeld neer aks get zo door gaat..

getty
door getty Mar 6, 2023 om 18:56
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Huis verkopen dus.
Dat lijkt mij het beste

Franske1958
door Franske1958 Mar 6, 2023 om 20:11
428 Antwoorden / 2 Vragen

"miet nu zo'n 6000 a 7000 euro betalen aan IB. Yerwijl ik niet eens in haar huis woon en.."  Het klopt dat een huis wat U wel (gedeeltelijk) bezit maar waar U niet in woont dat dat in box 3 valt. Dat heb ik ook gemerkt. Omdat mijn vader gestorven was in December 2021 en wij volledig accoord zijn gegaan met de erfenis was ik op 1 Januari 2022 dus voor de helft eigenaar van zijn huis en al zijn rekeningen en mijn broer was toen dus eigenaar van de andere helft. Hetgeen een paar dagen geleden resulteerde in een behoorlijk complexe belastingaangifte.  Ik moest dus de helft van die WOZ waarde opgeven als tweede woning. ook als ik een huurwoning heb was dat mijn tweede woning volgens de telefonische uitleg van de belastingdienst en diverse websites.  en ook moest ik de helft opgeven in box 3 van al zijn rekeningen, En de erfrechtbelasting ging daar weer vanaf, etc    Echter ik zag die bui al aankomen dus heb de afgelopen maanden flink zitten Googlen.  Het eindresultaat van die belasting aangifte viel iegenlijk best wel mee, zeker gezien het feit dat vorig voorjaar dat huis goed is verkocht.

getty
door getty - Mar 6, 2023 om 18:58
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Uw moeder is niet meer handelingsbekwaam, is dit vooraf wel allemaal goed geregeld ?

kl
door klavergerard Mar 6, 2023 om 19:14
21 Antwoorden / 8 Vragen

Voor zover mogelijk wel. Zij krijgt dagelijks op dit moment 2 maal per dag 's morgens en 's avonds via thuiszorg. Ook 1 maal per week een hulp voor 3,5 uur in de huishouding.
Voor zover deze informatie. Ook heb ik en mijn zuster een mantelzorg.

getty
door getty Mar 6, 2023 om 19:41
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik doel op juridisch geregeld Dus afspraken vastgelegd bij notaris mbt koophuis en financiën

rj
door rjw - Mar 6, 2023 om 19:00
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Het beste is om te gaan praten met een notaris die gespecialiseerd is in familierecht/erfrecht.

kl
door klavergerard - Mar 7, 2023 om 15:17
21 Antwoorden / 8 Vragen

Aan alle leden die een reactie hebben gegeven: Hartelijk dank daarvoor.
Zal proberen om op mijn vraag wat extra toelichtingen te geven.
Via mijn moeder en mijn zuster zijn duidelijke afspraken genomen.
Voordat mijn moeder altzeimerverscheinselen kreeg was haar uitdrukkelijke wens dat ik als haar zoon haar huidige woning kan betrekken. Mijn zuster gaf aan dat zij dit ook wenste. Uitdrukkelijk ook na haar overlijden.
Over de erfenis hebben ik en mijn zuster al afspraken gemaakt.
Dit is niet officieel geregeld. Is dit noodzakelijk, of is een zelfgeschreven document voldoende?
Uiteraard getekend door mijn moeder en zuster?
Zolang mijn moeder nog leeft, kan ik mijn huidige huurwoning eventueel aanhouden met als thuisadres.
Helaas moet ik dus steeds huur blijven betalen.
Je zou verwachten dat onze onderlinge afspaak zonder bemoeienis van derden gewoon kan plaatsvinden.
Hierbij geef ik aan dat er wel degelijk vooruitgekeken is.
Zie hieronder een reactie van een advocatenkantoor:

Indien u van uw moeder in de woning mag wonen dan kunt u het beste samen met uw moeder en eventueel uw zus het beste een papier opstellen waarin de afspraak en eventuele andere afspraken bevestigd worden en deze alledrie ondertekenen voor akkoord.

Wat betreft het nalaten van de woning als zijnde een erfenis. Dit zal via een testament bij de notaris moeten worden geregeld.

Het beste kunt u hierover contact opnemen met een notaris en vragen om een informatiegesprk. Over het algemen is het eerste gesprek meestal gratis.

getty
door getty - Mar 7, 2023 om 15:38
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U had deze afspraken zeker moeten
 vastleggen! Omdat uw moeder inmiddels handelingsonbekwaam is, wordt dit erg lastig. U kan afspreken wat u wil, maar zodra uw zus na overlijden moeder begint tegen te sputteren heeft u een probleem

Maak samen  een afspraak met een notaris om hier meer info over te krijgen en gevolgen van het wonen in het huis voor en na moeders overlijden.

kl
door klavergerard Mar 7, 2023 om 16:51
21 Antwoorden / 8 Vragen

Mijn zuster zal zeker niet tegensputteren. Zij respecteert alle voorgaande afspraken!
Wat betreft de latenschap hebben we onderling al afspraken lopen.
Misschien deze toch op papier laten zetten en vastleggen.
Er zullen waarschijnlijk geen standaardbrieven zijn.
Dus maar proberen om deze zodanig op te stellen zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan.

getty
door getty Mar 7, 2023 om 17:10
4179 Antwoorden / 10 Vragen

dit kan dus niet meer omdat uw moeder dementerend is! Het is haar nalatenschap en zij moet aangeven wat ze wil.

wi
door willems123 - Mar 7, 2023 om 18:57
117 Antwoorden / 16 Vragen

LET OP.... Als uw moeder  in een verzorgingstehuis opgenomen moeten worden, moet ze eigen bijdrage betalen. De hoogte van de eigen bijdrage wordt vastgesteld door te kijken naar het inkomen en het vermogen van degene die wordt opgenomen. Zo moet je als je wordt opgenomen een gedeelte van bijvoorbeeld jouw spaargeld of na verkoop de overwaarde van jouw woning gebruiken om de eigen bijdrage te betalen.

kl
door klavergerard Mar 9, 2023 om 18:10
21 Antwoorden / 8 Vragen

Via een site deze reactie ontvangen.
Als u in een verpleeghuis wordt opgenomen, moet u iedere maand een eigen bijdrage betalen. De eerste vier maanden geldt een lage eigen bijdrage. Deze is in 2023 minimaal 184 euro en maximaal 966,60 euro per maand. Daarna gaat voor alleenstaanden de hoge eigen bijdrage gelden, die is maximaal 2.652,40 euro per maand. Hetzelfde geldt voor alleenstaanden met een eigen huis dat te koop staat. Ze kunnen eventueel in aanmerking komen voor een betalingsregeling. Heeft u nog een partner thuis wonen? Dan blijft u ook na vier maanden de lage eigen bijdrage betalen.

Ga broberen om een zodanig document op te stellen met de afgesproken familiedeals. Heeft iemand suggesties?

getty
door getty Mar 9, 2023 om 18:23
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Als u er gaat wonen is dit kansloos.
u bent geen partner.

Nigmaals zoek de juiste hulp hierbij via notaris en niet op een forum.
En regel bewindvoerderschap voor uw moeder

Mabelle
door Mabelle Mar 9, 2023 om 18:44
427 Antwoorden / 1 Vragen

Wat jullie onderling met elkaar hebben afgesproken, is juridisch 0,0 waard. Voordat je moeder ging dementeren had e.e.a. bij de notaris moeten worden vastgelegd. Daar is het nu dus te laat voor.

1paul
door 1paul - Mar 8, 2023 om 09:40
3153 Antwoorden / 0 Vragen

kijk nu al of u e woning kunt kopen van uw moeder en kijk vooral ook waar de ander mee accoord gaat, bijvoorbeeld u koopt huis in bewoonde of verhuurde staat (als u er woont is dit zo) maar kan ook zijn dat uw zus niet accoord gaat.

kijk goed hoelang de polsstok is en wat er kan, ga eventueel langs een notaris om de in en outs te bespreken, als u nu uw huurhuis opzegt en over 1 jaar weer terug moet heeft u een lange wachtlijst voor u!

getty
door getty Mar 8, 2023 om 11:05
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Moeder is nu handelingsonbekwaam en er kan nu dus niet maar zo meer verkocht worden.

1paul
door 1paul Mar 9, 2023 om 08:10
3153 Antwoorden / 0 Vragen

wel als zij een ander gemachtigd heeft voor bepaalde zaken, als dit eronder valt kan dit dus wel.

wat ik hierboven lees is dat ts de woning NA het overlijden kan betrekken, wat in dit document niet is meegenomen is wat te doen als moeder een behoorlijke eigen bijdrage moet gaan betalen!

wat als de woning, uit noodzaak, verkocht moet gaan worden, hoe dan te handelen?

document wat getekend is is trouwens gewoon rechtsgeldig maar......hierin staat duidelijk, NA de dood van moeder.

dit laatste is van belang, NA betekend dan ook NA en niet eerder, mocht het nu zo zijn dat de eigen bijdrage zodanig is dat huis verkocht MOET worden om deze te kunnen voldoen dan mag TS met zusterlief om tafel om alsnog de woning eerder te kopen.

met dit in het achterhoofd is het slimmer om nu al naar een notaris toe te stappen en daar inlichtingen hieromtrent in te winnen, als ik TS was zou ik samen met zijn zuster deze weg bewandelen....

Iv
door Ivo W - Mar 9, 2023 om 21:29
729 Antwoorden / Vragen

Aangezien u en uw zuster over het bezit van iemand die (waarschijnlijk) handelingsonbekwaam is willen beslissen, zijn daar inderdaad juridische stappen voor nodig.

Allereerst zal er bewind aangevraagd moeten worden. Daarvoor moet u naar de kantonrechter. Bewindvoerders mogen in het belang van degene die zij vertegenwoordigen tot op zekere hoogte financiële (en ook medische) beslissingen nemen voor die persoon, in dit geval uw moeder. Beslissingen over de woning vallen hier ook onder.

Maar let op: een bewindvoerder mag die bezittingen niet voor eigen gewin inzetten. Als bewindvoerder mag u dus niet voor uzelf gaan winkelen met de bankpas van uw moeder. En ook mag u niet gratis de woning gaan bewonen. U zult een marktconforme huur moeten betalen. Denk daarbij aan minstens 2/3e van de maximale huurprijs op basis van de huurpunten-telling voor sociale huurwoningen.
Ook mag een bewindvoerder geen grote onomkeerbare beslissingen nemen zonder goedkeuring van de rechtbank. U mag als bewindvoerder zonder tussenkomst van de rechtbank dus ook niet de woning verhuren voor onbepaalde tijd (ook niet aan uzelf of uw zuster) of verkopen aan uzelf, uw zuster of anderen.