de
door dente Oct 6, 2010 om 22:29
Geldzaken & recht

Gebruik naambadge op werk

Hallo,

Op mijn werk (zelfbedieningswinkel) worden we verpicht om een naambadge te dragen.
Op zich geen probleem!
Echter moet ook onze achternaam op de badge vermeld worden.
Daar zit bij vele van ons het probleem omdat we in een kleine gemeenschap wonen.
Het is dan ook voorgekomen dat we "gegoogled" worden en daardoor later een bericht op een van de sociale netwerken tegen komen.
Wij vinden dat daarmee, en dankzij deze badge onze privacy word aangetast.

Mag een werkgever ons deze badge met achternaam verplichten?

11049 7 Rapporteer

druifje01
door druifje01 - Oct 7, 2010 om 00:31
1712 Antwoorden / 140 Vragen

U zult moeten uitvinden waarom de achternaam te lezen moet zijn. Tegenwoordig spreekt haast iedereen elkaar met "jij" aan als ik het wel heb. (Natuurlijk is er een grens en bestaat eer nog eerbied).
Ik zou een en ander aan de chef voorleggen en vragen of het nu echt nodig is dat de achternaam vermeld staat op de badge.

vladja
door vladja - Oct 7, 2010 om 01:30
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=druifje01 schreef op donderdag 7 okt 2010, 00:31]U zult moeten uitvinden waarom de achternaam te lezen moet zijn. Tegenwoordig spreekt haast iedereen elkaar met "jij" aan als ik het wel heb. (Natuurlijk is er een grens en bestaat eer nog eerbied).
Ik zou een en ander aan de chef voorleggen en vragen of het nu echt nodig is dat de achternaam vermeld staat op de badge.

De vraag is: Mag een werkgever ons deze badge met achternaam verplichten?

Dus het gaat niet om het waarom de achternaam erop staat, dat is duidelijk, dat wordt door het bedrijf/chef voorgeschreven. De vraag is of dat mag. Filosofie over het waarom is hier niet aan de orde en dus volstrekt irrelevant.

LEZEN van de vraag is nog steeds een apart vak.

Vladja

nb
door nbw - Oct 7, 2010 om 01:42
521 Antwoorden / 24 Vragen

Hoi vind het een rare vraag,

Blijkbaar google je zelf ook op deze sites. Bovendien woon je al in een kleine gemeenschap waar ze allemaal al weten hoe je van achteren heet. Tot slot je werkt ook nog eens voor je geld. En dat weten ze ook allemaal.

Kan me heel goed voorstellen dat een klant het prettig vind dat het personeel herkenbaar is en een naam heeft.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 7, 2010 om 02:53
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag dente,

Wanneer het een zelfbedieningswinkel uit een landelijke keten betreft en geen franchise formule, dan zou er een centrale OR moeten zijn die hier een stem in het kapittel heeft. Vraag de voorzitter van de OR om raad. Ook kan een vakbond hier licht in brengen.

Bij Aldi heeft men ook de vóór- én achternaam op de opgenaaide badge staan. Bij Lidl alleen de voornaam. Voor mij is dat voldoende.

Hardware ERror MAN.

freya
door freya - Oct 7, 2010 om 09:50
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo dente,

Opzich kan ik mij jouw standpunt wel indenken, maar aan de andere kant denk ik dan. Het is blijkbaar géén probleem dat je hele naam op een 'sociaal netwerk' staat en blijkbaar voor iedereen ter wereld te vinden is en in je eigen kleine gemeenschap wil je 'anoniem' blijven? Een beetje hinken op twee gedachten. Zelf zou ik er niet zo'n probleem mee hebben om met een naambordje met volledige naam te moeten lopen (in de winkel dan). Ik heb er méér problemen mee dat ik door iedereen op een 'sociaal netwerk' gevonden zou kunnen worden, dus mij vind je daar dus ook niet.....

m.vr.gr. Freya

jscholtes
door jscholtes - Oct 7, 2010 om 10:24
777 Antwoorden / 31 Vragen

Als ouder van dochters die bij een landelijke grootgrutter werken naast hun schooltijd heb ik hier wel commentaar op.
Ik vind het volslagen irrelevant dat er een achternaam op de naambatches staat.
Door het tonen van een achternaam (afhankelijk van veelvoorkomend of niet) worden die mensen opeens ook voor iedereen opvraagbaar op sociale media en worden ze opeens vindbaar.
Uiteraard hebben ze zelf gezorgd voor hun profiel/verschijnen op die sociale media. Deze worden echter gebruikt voor het onderhouden/communiceren met hun vrienden. Het nadeel van die sociale netwerken is dat ze open van structuur zijn.

Wat is nu het probleem? Winkels worden gehouden aan bijvoorbeeld overheidsmaatregelen rondom de verkoop van alcohol. Aan de kassa wordt mensen om legitimatie gevraagd (dat wekt bij sommigen al voldoende ergernis) of wordt het kopen van die alcoholhoudende drank geweigerd.

Doordat mensen door deze maatregel gefrustreerd worden worden mensen bedreigd, gestalkt etc. Je hoeft niet te weten wie zij zijn (geen legitimatie betekent geen alcohol verkoop) maar zij weten jou naam en zoeken in no time alle informatie over jou op en vallen je vervolgens lastig.

Daarom begrijp ik de vraag heel goed en ben ik ook heel benieuwd naar wat het antwoord hierop is.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 7, 2010 om 11:19
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ dente:

Het enige argument dat ik kan vinden om de achternaam erbij te zetten is wanneer er meer personen met dezelfde voornaam in dezelfde vestiging werken. Dat zal niet veel voorkomen, maar tóch.
Dat zou de vestigingsleider op kunnen lossen door een cijfer of letter achter de(zelfde) voornaam te plaatsen.

H.