Ju
door Julian.Aalbersberg Apr 10, 2020 om 12:48
Geldzaken & recht

Geen geld terug na schriftelijke overeenkomst van kosteloos annuleren

Ik zou met vrienden naar een festival gaan, welke geannuleerd is vanwege het coronavirus. We hebben een schriftelijke overeenkomst dat we onze volledige boekingskosten terug krijgen, maar krijgen nu de melding dat er wordt gekeken naar een passende compensatie. Na meermaals aandringen hebben we nog geen positieve reactie gehad. Gezien de schritelijke overeenkomst staan wij mijn inziens volledig in ons recht om hier aan vast te houden. Welke juridische stappen kunnen wij nemen om toch ons geld te krijgen mocht dit zo ver komen?

1813 7 Rapporteer

ne
door neodutchio - Apr 10, 2020 om 12:57
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Gelukkig werken de rechters nu ook niet. Stel je voor dat ze nu allerlei zaken moeten gaan behandelen die voortvloeien uit deze uitzonderlijke tijd. Recht hebben wil in deze tijd niet zeggen dat u het recht ook krijgt of zou moeten halen.

Stap 1 is nu wachten tot we het leven weer kunnen oppakken. Dan kunnen er ook weer plannen gemaakt worden en kan er gekeken worden welke impact Corona gehad heeft.

Het festival heeft al diverse kosten moeten maken, zij hebben dus geen 100% meer in kas. Als iedereen nu zijn geld wil terug hebben weet u zeker dat er nooit meer een ander festival zal gaan komen.

Gewoon even afwachten tot er meer bekend is.

alfatrion
door alfatrion Apr 10, 2020 om 20:05
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb op drie april nog een uitspraak ontvangen. Er wordt duidelijk wel gewerkt.

ne
door neodutchio Apr 10, 2020 om 20:20
5165 Antwoorden / 12 Vragen

U zult tijdens de coronacrisis niet in een rechtzaal geweest zijn. Het doen van een uitspraak en deze naar u sturen hoeft niet in een rechtszaal te gebeuren.

alfatrion
door alfatrion Apr 11, 2020 om 03:32
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Je stelling is: "er wordt niet gewerkt". Die stelling is onjuist.

Tijdelijke regeling rolzaken Kanton rechtbank

- Er wordt gevraagd om mondeling te reageren per telefoon, e-mail of brief;
- De rolzitting vindt schriftelijk plaatst;
- Processtukken kunnen op de gebruikelijke manier worden ingediend;
- Er worden geen mondelinge behandeling in aanwezigheid van partijen meer gehouden;
- Reeds geplande mondelinge behandelingen worden aangehouden, partijen worden verzocht om in te stemmen met een schriftelijke procedure.

ne
door neodutchio Apr 11, 2020 om 07:55
5165 Antwoorden / 12 Vragen

En u zegt dat vouchers onwettig zijn. Gelukkig is de discussie over rechters al gevoerd,

alfatrion
door alfatrion Apr 11, 2020 om 08:57
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Ik 'zeg' dat rechtsers gelukkig wel werken.

rj
door rjw Apr 11, 2020 om 09:15
3279 Antwoorden / 5 Vragen

Gelukkig zeg dat er rechters werken. Dan kunnen we lekker alle ondernemers die het nu al moeilijk hebben kapot procederen. Alfatrion zal wel zeggen dat het allemaal ondernemersrisico is.

ne
door neodutchio Apr 11, 2020 om 09:31
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Elke week blijven nu 5000 rechtszaken liggen. Als ze allemaal aan het werk waren bleef er niets liggen.

tijger1
door tijger1 - Apr 10, 2020 om 13:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Direct de rechterlijke macht inschakelen. Misschien bent u voor het eind van het jaar nog aan de beurt met die rechtszaak.

Ju
door Julian.Aalbersberg Apr 10, 2020 om 14:28
Antwoorden / 1 Vragen

waarvoor zou ik daar het beste terecht kunnen?

tijger1
door tijger1 Apr 10, 2020 om 14:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Volg het advies van Neodutchio op. Tussen recht hebben, en recht krijgen zit een verschil en helemaal nu.

panter22
door panter22 Apr 11, 2020 om 09:12
6599 Antwoorden / Vragen

Dacht je dat je gratis naar de rechter zou kunnen?
Kijk voor de kosten:
https://www.rechtspraak.nl/Naar-de-rechter/Kosten-rechtszaak

Topantwoord

marita5
door marita5 - Apr 10, 2020 om 13:57
11532 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Julian.Aalberg ,

Mijn evenement is afgelast in verband met corona. Waar heb ik recht op?

U hebt recht op uw geld terug als uw concert, voorstelling of ander evenement niet doorgaat. Vanwege de coronacrisis is er mogelijk sprake van overmacht. De ondernemer hoeft dan andere kosten niet te vergoeden. U krijgt dan geen geld terug voor bijvoorbeeld het treinkaartje dat u al had gekocht of de hotelovernachting die u al had geboekt.

Ik krijg een tegoedbon of voucher aangeboden. Moet ik die accepteren?

Wettelijk gezien hebt u recht op uw geld terug. U hoeft de tegoedbon dus niet te accepteren, maar het kan wel verstandig en redelijk zijn. Het accepteren van de tegoedbon helpt de evenementenbranche in deze uitzonderlijke tijd. U kunt de tegoedbon gebruiken om later alsnog naar een (ander) evenement te gaan. Uw tegoedbon blijft tot 12 maanden na uitgifte geldig.

De evenementenbranche heeft toegezegd dat consumenten een tegoedbon krijgen voor het hele bedrag. Ook voor de gemaakte servicekosten. Daarnaast heeft de branche toegezegd dat u uw recht op geld terug houdt als u geen tegoedbon wilt. Kiest u voor uw geld terug? Laat het dan zo snel mogelijk aan de organisator weten. U krijgt u uw geld binnen 3 maanden terugbetaald als het gaat om een afgelast evenement. Is het evenement verplaatst? Dan krijgt u uw geld binnen 1 maand na de datum van het verplaatste evenement terug.

Let op! Kijk goed naar de voorwaarden van de tegoedbon die u aangeboden krijgt. Deze kunnen anders zijn. De voorwaarden van een tegoedbon mogen uw recht op geld terug niet ontzeggen.

Ook veel culturele evenementen, zoals concerten, theatervoorstellingen en festivals, gaan vanwege corona niet door. Je kaartje blijft geldig tot de nieuwe datum. Wat als je op de alternatieve datum niet kunt, heb je dan recht op je geld terug?

Als je kaartjes hebt geboekt en het concert of optreden wordt verplaatst, kun je dat aanbod accepteren. Of je festivalkaartje blijft bijvoorbeeld geldig voor de editie van  volgend jaar. Blijk je die alternatieve dag niet te kunnen, dan heb je recht op geld terug.

Lees ook dit , klik op de rode regel .

https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/steun-de-culturele-sector-bewaar-je-ticket-geniet-later/

diumenge
door diumenge - Apr 10, 2020 om 14:57
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Heb je dat, reeds uitgegeven, geld dan nu direct zo hard nodig?

aurora1
door aurora1 - Apr 10, 2020 om 17:56
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Maar volgt u het nieuws helemaal niet?

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 10, 2020 om 17:57
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Strikt formeel kunt u de organisatie in gebreke stellen en ik geef u daarvoor zo enkele verwijzingen. Als al aangegeven maar dan in iets anderebewoordingen zal, indien het werkelijk tot een gerechtelijke procedure kijken een rechter toch de aspecten overmacht m.b.t. niet nakomen van een overeenkomst en billijkheid in zijn beslissiing meenemen en zal gelet op de bijzondere situatie de uitkomst ongewis zijn. Daarbi geldt ook dat een vorderingsprocedure onder op de plank zal belanden. U kunt evenwel beginnen met een brief en bij voor u ongewenst resultaat een deurwaarder inschakelen. Let wel op dat indien de festivalorganisatie voor behandeling failliet gaat er mogelijk niets meer te halen zal zijn en de vraag is of u dat wenst. Zie: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/  en http://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/  m.b.t. de procedure als antwoord op de vraag welke juridische stappen jullie kunnen ondernemen.

Topantwoord

alfatrion
door alfatrion - Apr 10, 2020 om 20:07
1659 Antwoorden / 1 Vragen

U heeft twee mogelijkheden: 1. U kunt een incassobureau in schakelen; en 2. U kunt naar de kantonrechter, al dan niet vertegenwoordigd door een jurist. In het laatste geval heeft u wel een deurwaarder nodig om een dagvaarding te bezorgen.

justmeagain
door justmeagain Apr 10, 2020 om 23:30
623 Antwoorden / 8 Vragen

@neodutchio.alfa heeft schijnbaar als enige Nederlander aandelen in de rechtbank.
Dit advies geeft hij bij wijze van spreken al bij een pak melk wat over datum is.

alfatrion
door alfatrion Apr 11, 2020 om 15:06
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Ik geef geen advies. TS vraagt naar zijn mogelijkheden. Ik geef antwoord op die vraag, niets meer en niets minder. Ik voel er niets voor om te doen alsof deze mogelijkheden er niet zijn, enkel en alleen omdat de leden hier erop tegen zijn dat een vraagsteller daar gebruik van maakt. Dat laatste vind ik een niet integere manier van handelen.

ne
door neodutchio Apr 11, 2020 om 18:10
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Alfatrion, zodra de rechtbanken weer op volle kracht werken ben ik benieuwd hoeveel corona gerelateerde zaken er behandeld gaan worden en wat de uitkomst zal zijn. Niets is zo zwart wil als u steeds laat voorkomen. Een rechter zal altijd naar de situatie kijken. En die situatie is nog niet bekend, laat staan voorbij.

Uw eerste stap is nagenoeg altijd het melden van de mogelijkheid van de rechtbank. Mag een bedrijf eerst de kans krijgen om zaken helder te krijgen, mogen ze de kans krijgen om zaken te regelen? Of moeten ze van u meteen terecht gesteld worden?

In het geval van het festival. Deze is voor nu geannuleerd. Wellicht wordt er gekeken of het op een ander moment alsnog kan. Wellicht wordt gekeken of er geld terug te halen is. En zo ja, hoe snel zou dat kunnen? Wellicht een andere optie. Sowieso moeten er een hoop zaken geregeld worden om de annulering goed te laten verlopen. Het bestaat niet alleen uit kaartjes verkopen, er is wel meer werk dat gedaan is en dat nu opgelost moet worden. Geen enkel bedrijf is niet getroffen door corona, dus met een onderbezetting en strakke regels moeten nu zaken opgelost worden. Denkt u dat er nu dan tijd is om alle klanten individueel te gaan behandelen?

Daarom blijf ik alle corona gerelateerde topics beantwoorden dat mensen eerst geduld moeten hebben. Niemand heeft er wat aan om het voor een ander moeilijk te maken. Er is simpelweg te weinig werktijd en mankracht nu waarin een hoop meer werk gedaan moet worden.

Dit staat los van een gang naar de rechter. Maar als u adviseert om nu al naar de rechtbank te gaan, voordat het bedrijf een oplossing heeft kunnen geven, wat voor nut heeft dat? En wat als er ondertussen wel een bevredigende oplossing komt, de boel maar weer gaan afblazen?

Een dag heeft maar 24 uur en daarin moet meer werk verricht worden door minder mensen. Het lijkt er sterk op dat u dat niet snapt. Gun mensen de tijd om tot een oplossing te komen. En die oplossing is niet meteen het geld terug geven, want dat geld is er simpelweg niet.