Ve
door Vermaat_1 Apr 16, 2016 om 11:52
Geldzaken & recht

Geen geld uit ING betaalautomaat, wel afgeschreven!

Op 22 december 2015 wilde ik geld pinnen bij de ING automaat op de Dierenselaan in Den Haag. Het bedrag is NIET uit de automaat gekomen, maar is wel afgeschreven. De uitbetaalklep van de automaat is niet eens open geweest! Vervolgens vroeg de automaat weer om de pas in te voeren. Ik ging er van uit dat er een storing was geweest en voerde opnieuw m'n pas in. Dit keer kreeg ik de melding dat het maximale limiet gebruikt was. Erg vreemd, want ik had helemaal geen geld ontvangen. Ik heb nog aan de klep gevoeld om zeker te zijn dat er niets mee gedaan was, daar was echter geen beweging in te krijgen. Ik heb direct de spoedlijn van de ING gebeld en mij werd verteld dat dit vaker voorkwam; het bedrag werd meestal binnen enkele dagen weer teruggeboekt. Helaas gebeurde dit niet. Van de ING kreeg ik te horen dat het bedrag volgens de logrol wel was uitbetaald. Ik weet echter, voor de volle 100% zeker, dat dit NIET is gebeurd. Ik heb schriftelijk bezwaar gemaakt en heb aangifte gedaan bij de politie. De politie heeft m'n melding geregistreerd, omdat aangifte niet mogelijk was omdat er geen verdachte was (dat is dan toch de ING???) Op het bureau kreeg ik echter al te horen dat dit vaker voorkwam, maar dat de ING nooit toe zal geven dat de automaten (soms) niet correct werken. Het antwoord op m'n bezwaar was negatief. Op de logrol staat namelijk dat het bedrag is uitbetaald (dit is dus echt niet waar) en er was geen kasverschil. Toch is mijn geld niet uit de automaat gekomen, hier ben ik 100% zeker van!!! Waar is m’n geld dan wel gebleven? Heeft iemand anders teveel gekregen, is het ergens blijven hangen, is er toch fraude gepleegd? Ik heb gevraagd om de camerabeelden te mogen bekijken, dit mag/kan niet. Als op de logrol vermeld staat hoe laat het geld uit de machine is gekomen, dan moeten ze dat moment toch op de camera terug kunnen vinden? Ze zullen dan zien dat er op dat moment geen geld werd uitbetaald. Als klant en in dit geval ook gedupeerde sta je letterlijk in je hemd. Er is mogelijk bewijsmateriaal, maar je mag/kan dit niet gebruiken. Na dit voorval heb ik veel soortgelijke reacties op internet gelezen en heb ik met andere gedupeerden contact gezocht. Iedereen vertelde vrijwel hetzelfde verhaal! Hier moet echt iets aan gedaan worden! Ik ging er zelf altijd van uit dat pinnen betrouwbaar was, maar weet nu zeker dat dit NIET zo is. Een medewerker van de ING heeft me verteld dat het normaal is dat er een verschil van 0,3% in de automaten zit. De automaten zijn dus niet 100% betrouwbaar en dat is een kwalijke zaak. Het kan gewoonweg iedereen overkomen en de ING doet niets! Ik hoop dat de waarheid snel boven tafel komt. We hebben deze klacht nu bij het KIFID ingediend en hopen dat deze instantie wel z'n verantwoordelijkheid neemt en het probleem serieus gaat bekijken. Het kan toch niet zo zijn dat de ING hier mee weg komt? Het ergste is nog dat ze in hun brief zetten dat wij het geld wel hebben ontvangen, terwijl het tegendeel waar is! Wij zijn juist bestolen! Iemand nog een tip om bijvoorbeeld alsnog de camerabeelden te mogen/kunnen bekijken? We zien jullie reacties graag tegemoet. Alvast bedankt!

14775 11 Rapporteer

Topantwoord

zoekster1
door zoekster1 - Apr 16, 2016 om 11:59
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Zet het ook op de Facebook site van ING. Dit is toch wel waardeloos dat ze de camera niet willen nakijken. Als er een terrorist of ander geboefte bij een pinautomaat staat, dan kunnen ze het ook terugkijken. Zou niet weten waarom bij u niet.
Doe het niet aan de zijkant van FB, maar onder een of andere foto, dan blijft u langer in beeld. En beeld is waar het om gaat tenslotte ;-)

Het zou ook nog kunnen dat crimielen er iets overheen hebben geplaatst, waardoor het geld er wel uitkwam, maar niet voor u zichtbaar. Maar ook dat is voor rekening van ING.

Ve
door Vermaat_1 Apr 16, 2016 om 19:35
Antwoorden / 1 Vragen

Goede tip; we gaan het verhaal zeker op FB zetten. Volgens de bank is het een (nieuwe) automaat waar geen plakstrip op geplakt kan worden.

Topantwoord

hansje klein
door hansje klein - Apr 16, 2016 om 12:14
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Lijkt op een criminele handeling, waarbij de klep door derden verspert is, terwijl het geld wèl werd uitgeworpen. Zoiets als een opzetstuk, dat criminelen weer verwijderen zodra de klant weg is. Dit zou dus op beelden vastgehouden moeten zijn. Uw verhaal klinkt geloofwaardig en de ING lijkt de boot af te willen houden. Vraag de redactie (onderaan de site) of uw verhaal in de volgende nieuwsbrief geplaatst kan worden zodat hier meer ruchtbaarheid aan gegeven wordt.....(trommelen).

Voorstel: Zoek meer slachtoffers en doe (sàmen) een melding bij Kassa-TV resp. de Belbus! waarbij èn de ING èn de politie aangesproken worden. Beide kunnen/moeten tenslotte de beelden bekijken om een mogelijke misdaad te ontsluieren.

Dien verder een officiële klacht in bij de politie, waardoor uw verhaal met 'een geschiedenis' opgebouwd kan worden, ook juridisch. Kifid alléén is géén garantie voor een objectieve behandeling, want die gebruiken voornamelijk de gegevens van de ING en het gegeven antwoord van de ING op uw ingediende klacht. De meeste klachten worden, statistische gezien,  overigens tégen  particulieren uitgesproken......!!

Ve
door Vermaat_1 Apr 16, 2016 om 23:27
Antwoorden / 1 Vragen

Hartelijk dank voor uw antwoord!
Volgens de bank is de betreffende automaat beveiligd tegen het plaatsen van afdekplaatjes en/of plakstips, dit lijkt me dan ook uitgesloten. Ik ga er zelf van uit dat het om een mechanisch- of softwarematig probeem gaat, omdat ik de automaat ook niet heb horen tellen. Daarentegen was het op dat moment wel erg druk bij de automaat. Ik was ook in de veronderstelling dat de meneer voor me ook geen geld kreeg, daar hij 'mopperend en gebarend' weg liep. Of is dit toch een afleidingsmanoeuvre geweest? De bank heb ik hier ook over geïnformeerd.
Wij zijn inmiddels begonnen met het benaderen van andere gedupeerden en een aantal hebben hun verhaal inmiddels naar Kassa gestuurd. Ik zal ook zeker vragen om het verhaal in de nieuwsbrief te plaatsen, wellicht dat er nog meer reacties op komen. Nogmaals bedankt voor uw reactie!

Cookies
door Cookies - Apr 16, 2016 om 12:27
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@hansjeklein: opzetstukken worden nauwelijks nog gebruikt. Tegenwoordig worden plakstrips gebruikt. Dan wordt het geld dus inderdaad wel uitgegeven, maar niet ontvangen door degene die heeft gepind. Gezien de wijk waar TS het over heeft, zou het me niet verbazen dat er inderdaad een plakstrip zat.

https://www.fraudehelpdesk.nl/alerts/politie-wees-alert-op-plakstrip-bij-pinautomaat/

Ve
door Vermaat_1 Apr 16, 2016 om 23:33
Antwoorden / 1 Vragen

Hartelijk dank voor uw antwoord. Volgens de bank is de betreffende automaat beveiligd tegen opzetstukken en plakstrips. Ik heb overigens ook nog gevoeld of er iets op zat, maar er was geen beweging in te krijgen. Daar ik de machine ook niet heb horen tellen, ga ik er van uit dat er een andere oorzaak is.

Topantwoord

ja
door jackyh - Apr 16, 2016 om 12:39
953 Antwoorden / 4 Vragen

Dit is volgens mij een hopeloze zaak. Op de foto zie je waarschijnlijk alleen het hoofd maar niet de handen bij de geldklep. Zpu aandringen op een coulance regeling bij ING. Sterkte.

hansje klein
door hansje klein Apr 16, 2016 om 12:43
3037 Antwoorden / 62 Vragen

TS kan zèlf helemaal niets bewijzen. Criminologen kunnen de beelden professioneel duiden en bijdragen tot een schikking tussen TS en de ING. Bij coulance laat je de beslissing aan de ING over........die mogelijk allang hebben kunnen zien wat er gebeurd is!

ja
door jackyh Apr 16, 2016 om 12:55
953 Antwoorden / 4 Vragen

In het Buitenland "verliezen" heel veel mensen hun GSM, Laptop etc.  Dit is ook niet te bewijzen ook al heb je een procesverbaal. Je kunt liegen zo hard je wilt. Dit is ook zo'n geval. Bewijs is er niet maar de ING  kan ook het voordeel van de twijfel toepassen zeker als men allang klant is.

zoekster1
door zoekster1 Apr 16, 2016 om 13:08
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Als ING nog 'dacht' aan coulance dan zou dat natuurlijk allang zijn gebeurd. Het ligt inmiddels bij het Kifid en dat kan alleen maar als er al officieel geklaagd is bij ING en er een officiele afwijzing op is gevolgd.  Dan komt er daarna echt geen coulance meer. Duidelijk wil ING niets weten van een voordeel van de twijfel.

Topantwoord

fr
door frans56 - Apr 16, 2016 om 13:05
230 Antwoorden / 9 Vragen

Dit is nu de reden dat ik alleen maar pin bij een binnenautomaat als mijn bank echt open is, dus als er echt iemand achter de balie zit.
Mocht er zich dan iets voordoen kan ik tenminste iemand erbij halen.  De reden is dat ik die dingen helemaal niet vertrouw, en daarom zo weinig mogelijk gebruik maak van een geld automaat.  En als ik toch moet pinnen.  Dan toch maar een iets hoger bedrag en ook nog alleen bij dat ene filiaal in mijn eigen dorp.  nooit of te nimmer een andere bank of andere automaat.    Verder vrees ik dat het lastig word om gelijk te krijgen.  maar doe in ieder geval aangifte
als is het maar om aan te geven dat de betreffende automaat mogelijk gesaboteerd of defect is geweest.

Ve
door Vermaat_1 Apr 16, 2016 om 23:42
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor uw reactie! Ik zal zelf ook nooit meer buiten pinnen; ik roep er voortaan ook altijd iemand bij.

Cookies
door Cookies - Apr 16, 2016 om 13:06
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Kun je je herinneren of er op dat moment andere mensen in de buurt van de pinautomaat stonden? Ik zie dat je je klacht al op diverse sites hebt geplaatst. Dat heeft verder nog niets opgeleverd?

Ve
door Vermaat_1 Apr 16, 2016 om 23:54
Antwoorden / 1 Vragen

Tijdens de pintransactie was het erg druk bij de automaat. De meneer die voor me stond had ook problemen met de automaat; hij liep vervolgens 'mopperend en gebarend' weg. Achter me werden de mensen ongeduldig, maar ik stond natuurlijk erg lang op m'n geld te wachten (dat niet kwam). Hierna heb ik nog een 2e keer bij dezelfde automaat geprobeerd te pinnen en daarna nog een 3e keer bij de naastliggende automaat, maar zonder succes (maximaal limiet). Ik heb de klacht inderdaad op meerdere sites geplaatst en veel soortgelijke reacties gehad. Echter komt het er in de meeste gevallen op neer dat alleen de gang naar de rechter nog gemaakt kan worden en hier haken de meeste op af.

tijger1
door tijger1 - Apr 16, 2016 om 13:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Is wel het precieze bedrag afgeschreven wat u gepind had? U schrijft dat bij de tweede poging het apparaat aangaf dat de limiet was bereikt, en zou dat kunnen gezien het eerste "gepinde" bedrag? Hebt u bij die pinautomaat meteen gebeld of later?

edit

Ik lees dat u € 1.000 had gepind. En ja, dat kan een tweede keer niet.

Ve
door Vermaat_1 Apr 17, 2016 om 00:23
Antwoorden / 1 Vragen

Ja, dit klopt inderdaad. we wilden € 1.000,00 pinnen, hetgeen voor ons overigens geen gewoonte is. Op 20 december waren wij 50 jaar getrouwd en in de kerstvakantie zouden wij ter gelegenheid hiervan 'leuke' dingen met de kinderen en kleinkinderen gaan doen en we wilden extra geld voor de feestdagen in huis hebben. Dit maakt het daarom allemaal nog eens extra zuur, omdat het echt om heel veel geld gaat. Als het een lager bedrag was geweest, was het ook erg geweest, maar dan kan je je er wel eerder overheen zetten. We hebben overigens nog wel een leuke tijd gehad, maar toen gingen we er nog van uit dat het allemaal nog goed zou komen. Door de bank was gezegd dat het geld meestal na 10 dagen weer op de rekening staat. Pas in januari kregen we bericht dat het geld niet werd teruggestort.
Ik heb 2 x in de betreffende machine m'n pas ingevoerd en een 3e keer in de naastliggende machine. Toen ik daar ook geen geld kreeg, maar wel de melding "maximaal dagelijks limiet", was ik in eerste instantie bang dat m'n hele rekening leeg was. Ik ben het naastliggende winkeltje (boekenhandel) ingelopen, maar daar vertelde ze me dat ze geen bemoeienis met de ING hebben. Vervolgens ben ik naar huis gesneld en heb m'n saldo gechecked. "Gelukkig" bleek alleen deze € 1.000,00 afgeschreven te zijn. Ik heb hierna gelijk de ING spoedlijn gebeld; dit was zo'n 10 minuten nadat ik had geprobeerd te pinnen.

tijger1
door tijger1 - Apr 16, 2016 om 13:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Op Klachtenkompas staan meerdere klachten over die automaat.

Cookies
door Cookies Apr 16, 2016 om 13:59
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Twee klachten toch maar? Waarvan 1 klacht van TS.

tijger1
door tijger1 Apr 16, 2016 om 14:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Inderdaad,, met neus gekeken. :-)

Ve
door Vermaat_1 Apr 17, 2016 om 01:22
Antwoorden / 1 Vragen

Klopt, ik heb ook op klachtenkompas gelezen (en dit ook aan ING gemeld) dat ca. 3 weken na mij op exact dezelfde automaat te weinig geld is uitbetaald (hier is de uitbetaalklep in tegentelling tot bij mij wel open geweest, maar is er te weinig uitbetaald). De ING reageerde hierop dat dit mogelijk is en dat dit onder de 0.3% afwijking valt. Ik heb geprobeerd om met de betrokkenen in contact te komen, maar heb hier (helaas) nog geen reactie op gehad. Ik weet dan ook niet hoe dit uiteindelijk is afgelopen. Ik heb nog wel aan de ING gevraagd of er iets mis kon zijn met de telmachine (deze heb ik namelijk helemaal niet gehoord en er is dus ook een keer te weinig uitbetaald). Deze vraag is verder niet door ING beantwoord. De ING gaat na wat er op de logrol staat en heeft gekeken of er kasverschil was, verdere onderzoeken hebben naar mijn weten niet plaatsgevonden. We hebben deze vraag ook aan "Betaalverkeer Nederland" gesteld, omdat we ervanuit gingen dat deze instantie zich bezig hield met de certificering en controle van betaalautomaten in Nederland, maar zij konden hier ook niets in betekenen (we hoopte op een grondig onderzoek/inspectie van de automaat). Het is als 'leek' zo moeilijk om de juiste instanties en/of de te begane weg daarheen te vinden.

sw
door swat1500 - Apr 16, 2016 om 18:44
3795 Antwoorden / 0 Vragen

De meeste geldautomaten van de ING zijn niet voorzien van een camera. Grote kans dus dat deze automaat ook geen camera had. Inderdaad is het mogelijk dat de volgende pinner een mazzeltje had, echter bewijzen kan je dit niet. Het zal dus uitermate moeilijk gaan worden om de gegevens van de ING te weerleggen.

hansje klein
door hansje klein Apr 16, 2016 om 23:58
3037 Antwoorden / 62 Vragen

....tenzij er meerdere slachtoffers opgetrommeld kunnen worden, wat nu dus ook geprobeerd wordt!

zoekster1
door zoekster1 Apr 17, 2016 om 00:41
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik herinner me ineens dat ik daar ook 1000 euro had gepind! (beetje melig)

Ri
door Rikw - May 8, 2016 om 14:14
1 Antwoorden / Vragen

Herkenbaar verhaal !!

Geachte heer/mevrouw,

Bij deze wil ik u mededelen, dat ik zeer teleurgesteld ben in de afwikkeling van het incident op 15 november 2015 waarbij ik te weinig geld uitgekeerd heb gekregen uit de geldautomaat in Dedemsvaart. Degene die bij mij was en het incident vanuit de auto heeft meegemaakt en mijn onvrede  heeft opgemerkt,  zou eventueel dit kunnen aantonen. Om persoonlijke redenen wil hij op in dit stadium niet in de zaak gemengd worden en ik wil hem daar dan nu ook niet mee lastigvallen. Dit is tussen de ING en mijzelf. Het is voor mij nu ook een  principiële  kwestie geworden.

Gezien uw reactie is het dus heel riskant om bij uw geldautomaten te pinnen. Eigenlijk zou je bij elke pin transactie moeten vragen of iemand het gebeuren wilt filmen om het bewijs te hebben voor het geval een geldautomaat niet functioneert. En wanneer je dit bewijs niet hebt, dan ben je als consument de pineut. Ik voel me net David die het tegen Goliath moet opnemen.

Het vertrouwen in uw bank is eigenlijk al zo ver heen, dat ik heb besloten om een rekening te gaan openen bij een andere bank en dat ik in de toekomst geen gebruik meer wil maken van uw diensten.  Ergens hoop ik nog op een goede afloop. Reden waarom ik u nogmaals op mijn kant van het verhaal wil wijzen. Ik ben er eigenlijk ook van overtuigd dat ik niet de enige ben die op deze manier gedupeerd wordt en zal bij mijn volgende stap de sociale media gebruiken om te kijken of ik hierin gelijk heb.

Geachte heer/mevrouw,

Na weer een in mijn ogen teleurstellende brief van de ING te hebben ontvangen en mijn klacht blijkbaar niet naar tevredenheid opgelost kan worden, gaat mijn klacht openbaar. De ING blijft vasthouden aan de logrol van de geldmachine en gaat er schijnbaar vanuit dat deze niet kunnen haperen of weigeren uit te betalen zonder dat dit geregistreerd wordt zoals in mijn geval. En blijkbaar gunt de ING ook de klant niet het voordeel van de twijfel en twijfelt bovendien aan mijn oprechtheid. In plaats van contact op te nemen met mij om dit onderling mondeling te bespreken, krijg ik een brief met de verwijzing om elders mijn klacht in te dienen. Dit voelt voor mij als het afschuiven van het probleem. Ik kan u vertellen dat dit hele geval mij een hoop ergernis en stress bezorgd heeft met het niet willen accepteren dat in mijn geval de geld machine niet correct heeft gewerkt. Ik kan mij niet voorstellen dat ik de enige ben die met dit probleem te maken heeft gehad. Reden dat ik dit probleem op diverse fora op internet zal plaatsen en wellicht later nog op de zaak terug kom, als het blijkt dat dit vaker voorkomt. Tevens een waarschuwing dat dit iedereen kan overkomen. Hoogachtend, Rik ......

ch
door charley60 - Feb 3, 2017 om 00:24
1 Antwoorden / Vragen

Hallo Vermaat,

Mij ook overkomen VSbank maart 1996 Bijlmerplein
op een maandag ochtend 9.30 u  alle 3x de pinautomaten gaven geen geld later nog maals in de ochtend 11.30  u 2 x gepind nog niets

Afschrift week later bleek 5x 250 gld afgeschreven waarvan een correctie van 250 gld dus 1x terug geboekt
Zondag meteen bij politie aangifte gedaan dat liep op niets uit mogen niet inmengen
Geschillen commissie bankzaken in  Utrecht een lachertje woordvoerder VSB loog de boel bijelkaar dat alles in orde was.commissie 2 handen op een buik.
Veel later een ex-bank medewerkster uit Diemen die ik tegen kwam zei dat de bank een vies spelletje met mij gedaan had.
Maar dat wist ik allang
Dit wou ik nog steeds kwijt naar al die jaren

ph
door philip36 Feb 3, 2017 om 00:32
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Waarom bent u de bank niet binnen gegaan om te vragen wat er aan de hand was?