den vrijdenker
door den vrijdenker Oct 31, 2018 om 13:17
Geldzaken & recht

Geen pensioenverhoging?

Als de minister zo moeilijk doet over het geld van de pensionadas dan kan de AOW toch wel omhoog?

2040 11 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Oct 31, 2018 om 13:18
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Zou wel leuk zijn, maar dat geld moet natuurlijk wel ergens vandaan komen.

ja
door janf43 Nov 1, 2018 om 00:14
733 Antwoorden / 0 Vragen

Dat geld is er, maar door de belachelijke lage rekenrente, mag dat niet worden uitgegeven.

edrick3
door edrick3 Nov 1, 2018 om 10:16
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@janf43: maar dan heb je het over de pensioenen en niet over de AOW.

tijger1
door tijger1 - Oct 31, 2018 om 13:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De AOW wordt standaard twee keer per jaar verhoogd.

tenormin
door tenormin - Oct 31, 2018 om 13:30
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Tuurlijk kan de AOW worden verhoogd. Alleen, we moeten het allemaal wel "samen" opbrengen.

bi
door bigale50 Oct 31, 2018 om 14:46
25 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, maar we hebben al 43 jaar AOW premie betaald en nog een hoop pensioenpremie ook.
Nu hebben 2 miljard "over", gaat het nog niet naar de ouderen. Zo kan ik ook bezuinigen, als je even in het tabelletje van Tijger1 kijkt, hebben ze gewoon even € 800 gesneden.

tijger1
door tijger1 Oct 31, 2018 om 15:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@bigale50

€ 800 gesneden? Waarin.

tijger1
door tijger1 - Oct 31, 2018 om 13:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kijk eens hier.

Bruto AOW vanaf 1 januari 2019 ten opzichte van 1 juli 2018

WieBruto AOW bedrag januari 2019Bruto AOW bedrag juli 2018
Alleenstaand € 1.197 € 1.181,36
Getrouwd of samenwonen met partner zonder partnertoeslag € 825 € 814,74
Getrouwd of samenwonend met partner jonger dan 65 en met recht op volledige partnertoeslag € 1.625 € 1.604,55
Getrouwd of samenwonend met partner jonger dan 65 en met recht op een partnertoeslag minus 10% (90% toeslag) € 1.545 € 1.525,57

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 31, 2018 om 13:58
16875 Antwoorden / 202 Vragen

Als al gemeld, de AOW gaat halfjaarlijks omhoog op basis van inflatiecorrectie.
U doelt waarschijnlijk op andere pensioenen en daar speelt voor een deel wel landerlijke regelgeving m.b.t. het hebben van een buffer een rol.
Of daar sprake is van verhoging is ook afhankelijk van de pensioenovereenkomst met u en vooral ook of er sprake is van rendement.
Er zijn pensioenfondsen waar wel verhoging is toegepast, recent, maar vooral bij de grotere zoals ABP en de Metaalfondsen is het meer 'zorgelijk'.

Th
door Theawaalen Oct 31, 2018 om 14:43
113 Antwoorden / 5 Vragen

Het bedrag wat hierboven staat aangegeven zijn bruto bedragen. De inkomsten belasting gaat er dus nog vanaf.

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 31, 2018 om 14:45
16875 Antwoorden / 202 Vragen

Deze reactie behoort bij de reactie van @TIJGER1

tijger1
door tijger1 Oct 31, 2018 om 15:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@thea
Als de AOW uw enige inkomen is, betaslt u helemaal geen belasting.

Th
door Theawaalen Oct 31, 2018 om 16:17
113 Antwoorden / 5 Vragen

Jawel hhor alleen is het niet veel. Er gaat altijd nog iets vanaf

tijger1
door tijger1 Oct 31, 2018 om 16:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@thea. Dat is onjuist. U betaalt alleen premie ZVW maar geen belasting

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 31, 2018 om 16:34
16875 Antwoorden / 202 Vragen
ja
door janf43 Nov 1, 2018 om 00:11
733 Antwoorden / 0 Vragen

AOW gaat niet omhoog door een inflatiecorrectie, maar door een koppeling aan het minimumloon. We worden er in januari weer rijk van. Gelukkig wordt dat weer gecorrigeerd door de verhoging van de inkomensafhankelijke bijdrage voor de zorgverzekeringswet.

tijger1
door tijger1 Nov 1, 2018 om 00:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En waarom gaat het minimumloon omhoog? Door een correctie ivm de inflatie.

Cookies
door Cookies - Oct 31, 2018 om 14:16
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Waarom zou de AOW (nog meer) omhoog moeten? Als ik zo eens naar de bedragen kijkt, lijkt het mij meer dan voldoende.

bi
door bigale50 Oct 31, 2018 om 14:48
25 Antwoorden / 1 Vragen

Jij bent al geindoctrineerd, vindt een tiny house ook meer dan genoeg zeker.

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 31, 2018 om 14:51
16875 Antwoorden / 202 Vragen

Laat ik vooral voor u hopen @NETFLIXFAN dat u voorlopig nog niet AOW gerechtigd bent en dat u alsdan wel ook inkomen uit andere bronnen kunt genereren. AOW is en blijft een basisuitkering waar wij notabene allemaal aan meebetalen resp. aan hebben meebetaald. Zelfs met de verhogingen zoals die jaarlijks plaatsvinden vindt toch nog steeds een achteruitgang plaats in het besteedbaarinkomen.
Daarbij geldt bovendien dat er aanvankelijk ook sprake was van een aanvullende toeslag maar dat is ingaande een bepaalde datum voor AOW gerechtigden na een bepaalde datum vervallen. En dat betekent voor toch best veel mensen armoede of redelijke armoede.

tijger1
door tijger1 Oct 31, 2018 om 15:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerrit
U bedoelt zeker de toeslag voor een niet werkende partner?
Afgezien daarvan is de AOW hoger dan een bijstanduitkering en vergeet de toeslagen en kwijtscheldingen niet voor iemand die alleen AOW heeft.

Th
door Theawaalen Oct 31, 2018 om 16:19
113 Antwoorden / 5 Vragen

Die hebben ze ook wel nodig. Als men een huis of appartement huurt dan ben je al snel de helft van het geld kwijt tel daar het gas/water/licht bij op dan blijft er niet veel meer over.

tijger1
door tijger1 Oct 31, 2018 om 16:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nooit van huurtoeslag of zorgtoeslag gehoord?

wi
door wilhelmina59 Oct 31, 2018 om 19:41
516 Antwoorden / 0 Vragen

Een enkele AOW is geen vetpot.Toeslagen zijn niet altijd toereikend en veel ouderen hebben extra kosten die niet aftrekbaar zijn bij de Belasting. En voor de goede orde de huur en energie vormen samen vaak meer dan de helft van het inkomen en dan blijft er niet zo heel veel over om van te leven.

Cookies
door Cookies Oct 31, 2018 om 22:48
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@ bigale50 Niks mis met een tiny house. Hoef je ook minder schoon te maken en je huis wordt geen opslagplaats van overbodige zooi.

tijger1
door tijger1 Nov 1, 2018 om 00:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, ja, altijd die zogenaamde extra kosten die niet aftrekbaar zijn.  Nou, ik kom ze niet tegen.

jo
door jorisw - Oct 31, 2018 om 14:35
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het zou mooi zijn als werkenden ook een inflatiecorrectie krijgen. Die moeten maar hopen dat er goede afspraken worden gemaakt tussen werkgevers en werknemers. Voor gepensioneerden is het in de wet vastgelegd dat er inflatiecorrectie wordt toegepast. Maar vooral blijven klagen. Wij gaan wel meer premie betalen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 31, 2018 om 14:54
16875 Antwoorden / 202 Vragen

Voor de werkenden geldt dat daar nu juist onder meer sterke vakorganisaties voor nodig zijn die tot een goede CAO komen.
(Zeg ik zowel als oud vakbondsvertegenwoordiger als oud werkgever en werkgeversvertegenwoordiger bij een aantal CAO onderhandelingen)

tenormin
door tenormin - Oct 31, 2018 om 16:29
16840 Antwoorden / 108 Vragen

@den denker, zoals al gesteld: de AOW gaat ieder jaar een pietsie omhoog. Ik maak me meer zorgen om niet geïndexeerde pensioenen, sinds 2008. Want ik heb pensioen van de Metaal, Wonen, ABP plus is mijn Engels pensioen door £ ernstig naar beneden gegaan t.o.v. de €. En zo ziet (voelt) een ieder het anders. Had ik die pensioentjes niet: kwam ik overal voor in aanmerking; huursubsidie enz. En zou ik beter af zijn.

tijger1
door tijger1 Nov 1, 2018 om 00:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Huursubsidie bestaat allang niet meer, het is nu huurtoeslag. En als u daarvoor niet in aanmerking komt, hebt u als alleenstaande oudere dit jaar in ieder geval een bruto inkomen van meer dan € 22.375. Maar u kunt dan nog steeds recht hebben op zorgtoeslag.

Dus of u met alleen AOW beter af zou zijn waag ik ernstig te betwijfelen. En als u niet in aanmerking zou komen voor zorgtoeslag, moet uw inkomen hoger zijn dan € 28.720. Dus niets te klagen.

me
door mein33 - Oct 31, 2018 om 16:30
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Laat die zelfde minister nou toevallig ook de AOW in zijn portefeuille hebben. ????

Essie_V
door Essie_V - Oct 31, 2018 om 16:31
25 Antwoorden / 2 Vragen

U kunt wel 43 jaar premie betaald hebben, maar u betaalt niet voor uw eigen AOW. U heeft betaald voor de AOW'tjes van een ieder die op dat moment van zijn/haar oude dag genoot. Uw AOW komt ter laste van uw werkende medemensen. Het is dus helaas niet zo simpel 'even omhoog', want er zijn nog vele zaken die 'even omhoog' geschoten zijn in kosten de afgelopen jaren. En vergeet u ook niet dat ik wellicht tot 70+ jaar door zal moeten werken.

Ik gun ouderen een heerlijke oude dag, maar 'dan kan de AOW toch wel omhoog' is echt te kort door de bocht.

aurora1
door aurora1 - Nov 1, 2018 om 12:45
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U kunt zich maar beter eerst vooraf informeren voordat u een vraag stelt waar u het antwoord van kunt en zou moeten weten......