door 1970alberto Oct 28, 2005 om 22:40
Geldzaken & recht

Geldlening

Ik heb enige tijd geleden [2 jaar] en later nogmaals geld geleend aan goede bekende .Nu heb ik naar veel bellen en schrijven nog steeds niets terug gezien plus dat ze telkens met een andere smoes komen ,dan dit dan dat .Weten jullie mischien wat ik deze moet doen en welke stappen zou ik kunnen bewandelen om mijn geld terug te kunnen krijgen .[ps ik heb in deze alleen een mondelinge toezegging ,dus niet schriftelijk].Zouden julie mij advies kunnen geven.het gaat om veel geld .

766 4 Rapporteer

je
door jessicaorl - Oct 28, 2005 om 22:44
36 Antwoorden / 3 Vragen

Ik denk, dat je echt een probleem zult hebben, om dat geld terug te krijgen. Juliie hebben in feite een mondelinge overeenkomst gesloten (geld lenen en terugbetalen bijv. in termijnen).

Maar hoe kun je bewijzen, dat je die goede bekende geld geleend hebt. Het is haar woord tegen dat van jou. Helaas is het niet te bewijzen.

Klote dat je dit overkomt, maar het was beter geweest om het op een officiële manier te regelen, zodat je nu bewijs in handen zou hebben van die lening. Dan zou je inderdaad stappen hebben kunnen ondernemen.

Jammer, dat mensen, die bereid zijn een andere te helpen, belazerd worden.

Jesse.

aj
door ajtr - Oct 29, 2005 om 02:05
46 Antwoorden / 7 Vragen

Je hebt geld aan een goede bekend geleend zonder dit op papier te zetten.Had dat maar gedaan dan was het een stuk gemakkelijker geweest om het terug te krijgen.Maar dit is niet gebeurd en jij zit er mee.Ga het volgende doen.Ze geven toe dat ze geld van je hebben geleend anders reageerden ze niet met iedere keer weer een andere smoes te bedenken om het jouw terug te betalen. Dit is al een plus punt voor jouw.Spreek een termijn af om alles of in gedeelten het totaal geleende bedrag terug te betalen en zet dit op papier. Stuur dit aangetekend naar de persoon toe en noem een termijn waarin de goede bekende bezwaar kan maken als hij het er niet mee eens is. Maak deze termijn zo kort mogelijk b.v binnen 8 dagen. Als hij geen bezwaar indient bij jouw binnen de door jouw gestelde termijn dan pas kun je als je wil gerechtelijke stappen ondernemen. Een andere mogelijk heid is om via een telf.gesprek gewoon te praten over het geleende geld die je aan die goede bekende hebt geleend hoe hij dit het liefst terug zou betalen.Gaat hij je een voorstel doen neem het gesprek van beging tot eind op band op en hij zal later nooit meer kunnen ontkennen dat hij dit of dat niet gezecht zou hebben want jij hebt  nu immers het bewijs op band staan en zo sta je sterk want een bandopname is rechtsgeldig als je er een rechtzaak van wil maken.Leuk is het niet dat geef ik toe maar zoals jij iemand helpt en niet jouw eigen geld terug kunt krijgen vind ik een treurige zaak. Het zal je goede bekende op deze wijze dan wel niet blijven maar dat is een keuze die je zelf bepaald.Ja te goede trouw zijn kan soms verkeerd aflopen

ba
door bankje - Oct 29, 2005 om 16:29
4 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een paar aanvullende vragen - opmerkingen:

Allereerst om welk bedrag ging het - het waren twee bedragen. Is dat geld contant uitbetaald of is dat via de bank overgemaakt? Wat was de omschrijving bij de overboeking? Als dit lening of iets dergelijks was dan heeft u ook bewijs. Indien het contant is uitbetaald, heeft u het dan opgenomen van uw rekening? Wat heeft degene met het geld gedaan wat u heeft uitgeleend? Stel een auto gekocht - dan is eventueel aan te tonen dat uw geldopname in verband kan worden gebracht met de aanschaf van de auto.

zijn er ook brieven verstuurd om terugbetaling en of aflossing te vragen. Heeft u daarop schriftelijke reacties gekregen?

Afhankelijk van het bedrag en de antwoorden op deze vragen kan het dan zinvol zijn om een advocaat in te schakelen.

Indien iemand absoluut in gebreke blijft en u verder geen bewijs heeft kunt u altijd overwegen aangifte te doen bij de politie. Dreigen hiermee kan misschien ook helpen. Een brief sturen met: Dit is gebeurd - op die datum dit uitgeleend, op die datum dat uitgeleend. De mondelinge afspraken waren ..............

Wij stellen vast dat u onze mondelinge afspraken niet nakomt. Wij verwachten van u alsnog een schriftelijke reactie waarin u aangeeft dat de hiervoor verwoorde afspraken door ons zijn gemaakt en u bereid bent tot terugbetaling. Over de wijze en termijn zullen wij dan nog nader overleg voeren. Voor uw gemak nemen wij genoegen met het ondertekenen voor accoord van bijgesloten kopie. Wij verwachten van u een schriftelijke reactie binnen twee weken na dagtekening van deze brief.

Indien wij geen reactie van u ontvangen zullen wij gereachtelijke stappen ondernemen. Hierin past het doen van aangifte bij de politie.

Wellicht heeft u wat aan mijn reactie.

Veel succes.

Bankje

ju
door juramax - Oct 31, 2005 om 14:29
24 Antwoorden / 1 Vragen

Aangifte doen bij de politie lijkt mij niet terzake, omdat dit geen strafbaar feit is, doch een civelrechtelijke overeenkomst waartgen u bij de rechter zelf kunt opkomen. Bovendien zegt uw goede bekende niet dat het geld niet zal worden terugbetaald, doch wijst telkens op in uw ogen onwaarschijnlijke redenen die dat verhinderen. Als die goede bekende dat schriftelijk heeft gedaan hebt u een begin van bewijs van de lening, maar hoge verwachtingen heb ik er niet van.

Succes JM