To
door Ton 1960 Jul 17, 2020 om 16:08
Geldzaken & recht

Gemeentelijke begravenis

Ik heb een broer zonder begravenisverzekering of bezittingen ik ben zijn enige erfgenaam als ik de ervenis weiger en kies voor een gemeentelijke begravenis draai ik dan voor de kosten op of gaat de rekening naar de gemeente?

3119 12 Rapporteer

audb
door audb - Jul 17, 2020 om 16:12
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Het gaat naar de gemeente maar die mogen wel bepalen waar uw broer begraven wordt.

Als u verder geen familie heeft dan kan u ook kiezen om uw broer te laten cremeren dat is ook een stuk goedkoper.

Echter bij begraven mag u aanwezig zijn en bij een crematie kan het zijn dat u er niet bij mag zijn maar dat is per gemeente verschillend.

tijger1
door tijger1 - Jul 17, 2020 om 16:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u de erfenis weigert, mag u zich helemaal nergens mee bemoeien, dan regelt de gemeente dat.

Zolang u geen opdracht geeft voor een uitvaart, hoeft u die niet te betalen.

marita5
door marita5 - Jul 17, 2020 om 16:21
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Ton 1960 ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://uitvaartpolis-online.com/gemeente-begrafenis/

ro
door ron503 - Jul 17, 2020 om 16:58
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De gemeente dient de wet op de lijkbezorging uit te voeren en zal de kosten er in eerste instantie voor dragen. In een later stadium worden de erfgenamen u dus aangesproken om tot betaling over te gaan en pas dan kunt u de ervenis verwerpen maar dat dient door een rechtbank gedaan te worden.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 17, 2020 om 17:10
16870 Antwoorden / 202 Vragen

Nee, nee, in ieder geval is het aan te bevelen om direct aan te geven dat u de nalatenschap verwerpt. Als al gezegd, bij verwerpen bepaalt men bij de betrokken Gemeente hoe de ter aarde bestelling  wordt afgehandeld en ook geheel op kasten van die Gemeente. Zo u er zich op enigerlei wijze toch mee zou bemoeten kan dat worden gezien als het wel aanvaarden van de nalatenschap en wordt u alsnog aangesproken op de kosten.
Indien u dat nog niet heeft gedaan, benader snel een notaris.

ma
door malty Jul 17, 2020 om 17:33
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@heremietkreeft Waarom een notaris benaderen bij verwerping.
Kun je gewoon zelf doen, formulier downloaden van de rechtbank, invullen, benodigde documenten erbij en naar de rechtbank in de regio van de overledene sturen. Notaris kost alleen maar geld, het verwerpen alleen al kost €130. (per formulier)
De Ts moet wel zorgen dat zijn eventuele kinderen ook verwerpen, kan op hetzelfde formulier.

ro
door ron503 Jul 17, 2020 om 18:14
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan nog simpeler, als de broer overlijdt dan worden de nabestaanden voor zo ver bekend aangeschreven. Als de nabestaanden niet reageren dan wordt de overledene in aanwezigheid van twee gemeente ambtenaren zonder enig respect onder de grond gestopt of gecremeerd. Alle eigendommen en geld bedragen vervallen aan de gemeente die daarna probeert een nabestaande zover te krijgen om tot betaling van de kosten over te gaan. Heel hard maar als niemand die kosten op zich wil nemen is het voor de gemeente einde oefening. De vraag blijft wel of je dat als nabestaande wil laten gebeuren enkel en alleen omdat de broer geen verzekering heeft.

ma
door malty - Jul 17, 2020 om 17:12
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Als niet u, maar de gemeente opdracht geeft voor de begrafenis hoeft u niet te betalen maar de gemeente kan wel bij u aankloppen om de rekening te betalen.
Zou wat zijn dat de gemeenschap op moet draaien voor de kosten als er familie is die het gewoon kan betalen.

tijger1
door tijger1 - Jul 17, 2020 om 19:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Broers en zusters kunnen door de gemeente niet aangesproken worden voor de kosten van de uitvaart.

De gemeente kijkt eerst of er wellicht nog een verzekering is of andere middelen, maar zij betalen verder (het restant).

lo
door lovewinnie - Jul 18, 2020 om 08:13
1210 Antwoorden / 1 Vragen

gecondoleerd. Weet niet wat u contact was met u broer?. Maar zou er persoonlijk zelf alles aan doen om basic begrafenis of crematie te geven. Dus puur crematie en later as ophalen . Vraag wat bedrijven om de kosten . Weet dat tante van mijn man ook geen verzekering had en ze waren 3000 euro kwijt. Dan kun je wel persoonlijk afscheid nemen en bepaald zelf wat er met u broer gebeurd kwa as.
Kijk of er wat te regelen is met overige familie. U heeft anders echt nergens recht op. Mag nog geen foto uit zijn huis halen .
Meeste gemeente hebben hiervoor een protocol en dat is vaak begraven en nummer er op. Geen familie er bij. Wel 2 ambtenaren ivm getuigen .
Ze zullen kijken of er geld te halen valt met de boedel , lopende rekening etc om kosten te verhalen. Daarna zullen ze familie aanspreken maar u kunt dat gewoon negeren.

Sterkte

1paul
door 1paul - Jul 18, 2020 om 08:42
3161 Antwoorden / 0 Vragen

Gemeente, maar let op, je mag ook niets meenemen uit zijn huis behalve wat foto's e.d.

lo
door lovewinnie Jul 18, 2020 om 19:13
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Je mag ook geen foto's uit huis halen. Haal je ietst uit het huis of geeft opdracht tot opruimen dan ben je automatisch erfgenaam en accepteer je de erfenis.  Pas daar dus goed mee op. De volgende stappen zijn noodzakelijk  .pas Na verwerpen en pas na schriftelijke toestemming van verhuurder
mag je het huis leeg halen en enkel dingen zonder waarde. ( Is indd foto album ) .

  1. Het verwerpen van de erfenis bij de rechtbank. Dit kan zij zelf regelen zonder advocaat of notaris.
  2. Daarna aan de verhuurder vragen of zij het huis mag leeghalen, ondanks het verwerpen van de erfenis.
  3. De afspraken met de verhuurder bevestigen per e-mail, zodat ze hierover later geen gedoe krijgt.
  4. Het op de foto zetten van de hele inboedel voordat ze iets meeneemt, zodat zij later aan de schuldeisers kan laten zien dat het niks waard was.
  5. En pas daarna het huis leeghalen.

Ka
door Kassagebruiker Jul 18, 2020 om 19:25
683 Antwoorden / 5 Vragen

Al neem je maar één foto/lijstje mee of één theelepeltje dan aanvaard je de erfenis in zijn geheel. Ver werpen heet niet voor niets NIET ACCEPTEREN,

1paul
door 1paul Jul 19, 2020 om 08:15
3161 Antwoorden / 0 Vragen

NEE, als je dingen meeneemt die GEEN economische waarde hebben, zoals een foto of foto album aanvaard je niet en kunnen ze dit ook niet aanrekenen als aanvaarden....

informeer jezelf voor je zoiets neerpent!!!!

https://verklaringvanerfrechtservice.nl/gedragingen-die-leiden-tot-zuivere-aanvaarding/

Ka
door Kassagebruiker Jul 19, 2020 om 11:31
683 Antwoorden / 5 Vragen

@1Paul,

regels kunnen wijzigen, klopt. Maar neem nu niet een (bijzondere)foto en of een (zilveren of gouden)fotolijstje MET economische waarde mee of een uniek theelepeltje .............

1paul
door 1paul Jul 20, 2020 om 08:43
3161 Antwoorden / 0 Vragen

ik had het over foto's  in eerste instantie en heb dit aangevuld met GEEN economische waarden, nergens zeg ik iets over gouden lijstjes of iets dergelijks!!!!

tijger1
door tijger1 - Jul 18, 2020 om 20:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Onzin, dat is tegenwoordig niet meer zo streng.