bu
door burger1962 Nov 8, 2010 om 21:02
Geldzaken & recht

Gemeentelijke kosten

Bij verlies of diefstal van je documenten als rijbewijs of identiteitskaart eisen de gemeenten een extra bedrag tussen de 15 en meer dan 30 euro per document.
Dus voor een gemeente is de meest winstgevende optie om elke controle op zakkenrollerij te elimineren zodat er zoveel mogelijk van deze documenten gestolen kunnen worden.
Wat vindt u van dit gegeven?
- Is dit flessentrekkerij want de gemeente voert geen enkele extra actie uit of het nu een nieuw of verloren/gestolen document betreft? Immers, in beide gevallen moet worden vastgesteld of het een legale aanvraag betreft.
- Geeft dit aanleiding om wetsovertreding (diefstal) zo veel mogelijk te negeren aangezien dit de directe inkomsten van de handhavers (gemeentepolitie) ten goede komt?
- Moet, gezien het feit dat de rijksoverheid duidelijk voorstaat zo veel mogelijk marktwerking te krijgen voor nutsbedrijven, de gemeente niet ook maar eens geprivatiseerd worden?

586 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 8, 2010 om 21:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Van alle privatiseringen in de afgelopen jaren, zijn alleen de aandeelhouders / directeuren (bonussen) / etc. beter geworden en niet de consument. Slechtere dienstverlening tegen een hogere prijs!

Dus privatisering lijkt mij de slechtste oplossing.

Vladja

ve
door verwijderd - Nov 8, 2010 om 21:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hmm ... daar kan ik niets tegen inbrengen :) Maar het principe blijft geldig, ik wil graag in Weesp mijn gestolen documenten laten vervangen in plaats van Arnhem (om even twee totaal willekeurige voorbeelden te geven) ;)

ve
door verwijderd - Nov 8, 2010 om 21:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik moet je teleurstellen als je denkt dat een gemeente rijk wordt van paspoort uitgiftes.
De extra toeslag die gemeente berekenen bij verlies of diefstal is echt niet kostendekkend.

Er zijn ook gemeentes die overwegen deze toeslag niet meer te hanteren.
In mijn gemeente is dat dus het geval. Er is enkel nog een politieke hobbel.

Als de toeslag (een soort boete) vervalt, kan dat misschien een verkeerdsignaal afgeven. Ach ik kan mij n paspoort niet vinden........ff aangifte doen en hopsa weer een nieuwe.....en laten we het dan nog even niet over opzet hebben.

ve
door verwijderd - Nov 9, 2010 om 18:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een vreemd argument! Een dergelijk pasje kost vaak sowieso tussen de 40 en 50 euro. Foto's maken, naar de gemeente gaan. Dat is inderdaad veel makkelijker dan zoeken. Maar vanwege die boete van 30 euro opeens toch maar niet?

En in geval van opzet is die extra 30 euro "inkoopprijs" natuurlijk ook de dealbreaker?

En inderdaad, kostendekkend is het niet, het is pure winst. De "boete" komt BOVENOP de torenhoge prijs voor het document zelf terwijl er geen aanwijsbaar extra werk gedaan wordt.

ve
door verwijderd - Nov 9, 2010 om 22:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind sowieso dat een paspoort/ID kaart bij eerste afgifte of na verlies van geldigheid gratis verstrekt dient te worden.
Ik denk namelijk als de overheid het betaald de kosten opeens een stuk omlaag kunnen.

Indien je het paspoort/ID kwijtraakt moet je een vervangend exemplaar aanvragen met betaling van de(gemiddelde) kosten 50 euro oid.

Ook moet het dan geregistreerd staan dat 1e afgifte niet meer geldig is. Bij een officiele controle (grens, id controle politie) komt het naar boven dat een paspoort niet meer geldig is en kunnen er maatregelen worden genomen.

ve
door verwijderd - Nov 10, 2010 om 18:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik was een paar maanden geleden mijn rijbewijs kwijt. Eigen schuld,dikke bult. Kosten €44. Geen probleem Maar de €40 vermissingsvergoeding (Amsterdam). Dit is toch wel van de gekke....

ve
door verwijderd - Nov 10, 2010 om 18:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geld genereren dat is het.
Men moet op de kleintjes letten is het toch!!
Dat doet de overheid dus ook(vallen de gemeentes ook onder)
Helaas is het een geld maatschappij en kijkt men niet verder.
Dit is heel gemakkelijk geld binnen halen voor de staats/gemeente kas.
Denk er om ,kom daar niet aan.

T