anita1971
door anita1971 Oct 12, 2007 om 09:27
Geldzaken & recht

Geregisteerd partnerschap en belasting.

Beste allemaal.

Vriend en ik willen een samenlevingscontract opstellen of een geregisteerd partnerschap aangaan. Nu is mijn vraag, ben ik, als we een geregisteerd partnerschap automatisch fiscaal partner of kan ik gewoon mijn eigen aangifte blijven doen??

661 5 Rapporteer

vladja
door vladja - Oct 12, 2007 om 11:20
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Wie zijn fiscale partners?

Als u gehuwd was, waren u en uw
echtgenoot voor de belasting automatisch fiscale partners van elkaar (behalve
als u duurzaam gescheiden leefde). Als u ongehuwd samenwoonde met een
huisgenoot, kunt u onder bepaalde voorwaarden kiezen of u fiscale partners wilt
zijn. Een huisgenoot kan iedereen zijn, bijvoorbeeld een vriend of vriendin,
broer of zus, zoon of dochter.

Geregistreerde partner

Waren u en uw huisgenoot in 2006
als partners geregistreerd bij de burgerlijke stand, dan gelden voor u beiden
dezelfde regels als voor gehuwden.

Bij geregistreerd partnerschap ben je dus elkaars fiscale
partner.

Bron:

http://www.belastingdienst.nl/particulier/aangifte2006/aangifte2006-24.html#P336_33194

Vladja

anita1971
door anita1971 - Oct 12, 2007 om 11:21
102 Antwoorden / 5 Vragen

Heel hartelijk dank voor je antwoord Vadja. Stom van me ja, ik had ok gewoon op de belastingsite kunnen kijken :-)

anita1971
door anita1971 - Oct 12, 2007 om 11:22
102 Antwoorden / 5 Vragen

Vladja bedoel ik......

marcel75
door marcel75 - Oct 12, 2007 om 15:57
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Fiscaal partnerschap is niet voor iedereen voordeliger. Ik zou, als ik u was, beide situatie's bekijken en in het achterhoofd houden het een geregistreerd partnerschap in feite hetzelfde is als een huwelijk. Dus dezelfde gevolgen en formaliteiten.

Bij een samenlevingscontract kun je namelijk ieder jaar al dan niet kiezen voor fiscaal partnerschap.

anita1971
door anita1971 - Oct 12, 2007 om 16:11
102 Antwoorden / 5 Vragen

We weten nu dat we geen geregisteerd partnerschap aangaan. We willen belastingen e.d. echt gescheiden houden. Waarom doet er niet toe.

Dus dat word een afspraak bij de notaris maken.

Bedankt allebei voor de antwoorden.