Geschil NUON
Hallo,
In april 2013 sloot ik een 3-jarig contract af bij NUON voor zowel stroom als gas. Hierbij werd mij een zogenoemde E-manager beloofd (een apparaat ter waarde van 150 euro). Deze heb ik nooit ontvangen.
Na ruim een half jaar, in het najaar dus van 2013 ben ik hierover gaan bellen. Men vond het vreemd dat ik het apparaat nooit heb gekregen en ze hebben mij een nieuwe code gestuurd om het apparaat te bestellen. Echter, deze code deed het niet op hun website. Na vele telefoontjes en emails groeide mijn ontevredenheid over de service van deze energieleverancier en ben ik me gaan orienteren op een overstap. Dit heb ik vooraf duidelijk gemaakt aan NUON, omdat ik van mening ben dat zij een contractuele overeenkomst van hun kan af niet nakomen. Ik ben uiteindelijk per 1 mei 2014 overgestapt naar een andere leverancier. Hierover kreeg ik een telefoon van NUON, of ik me er van bewust was dat ik wel een opzegboete krijg van in totaal 175 euro. Ik heb naar deze medewerker toe nogmaals geuit dat ik ontevreden ben weggegaan, omdat ik een toegezegd apparaat maar niet kreeg. Om deze ontevredenheid te compenseren heeft zij mij toegezegd dat de opzegboete mij werd kwijtgescholden. Nu komt mijn probleem. Indien ik de opzegboete zou hebben moeten betalen, kreeg ik dat geld retour via de nieuwe leverancier. In feite had ik dus al geen opzegboete. De toegezegde kwijtschelding heeft voor mij dus uiteindelijk geen voordeel. Dit voordeel komt, in deze vorm van afhandeling, in het voordeel van de nieuwe leverancier. Ik heb contact met hen gelegd en de kwestie voorgelegd. Zij adviseerden mij NUON te vragen de opzegboete op de eindafrekening te vermelden en dan bijvoorbeeld die toegezegde 175 euro als korting te geven. Dit heb ik meerdere malen aan NUON uit moeten leggen, zowel via telefoon als via de mail. Helaas komen we er samen niet uit. Inmiddels heb ik de definitieve eindafrekening gehad van NUON (en daarop staat inderdaad geen opzegboete vermeld, maar ook niet het geld wat mij is toegezegd ter compensatie van mijn ontevredenheid en het feit dat zij de contractuele verplichting hunnerzijds niet zijn nagekomen). Een heel verhaal bij elkaar....
Wat kan ik nog doen?
U zou naar de geschillencommissie energie kunnen gaan en dan hopen dat u in het gelijk wordt gesteld. Dat vraag ik me af.
In ruil voor het ongemak heeft men u vrijgescholden van de opzegboete. Om er nu rop te staan dat je die boete wel krijgt om hem dan bij een ander te incasseren, lijkt me wat vergezocht.
Ik denk dat u tevreden moet zijn. U heeft een 3 jarig contract na 1jaar kunnen ontbinden zonder forse kosten als tegemoetkoming van uw klacht. Dit compenseert elkaar. Wat u verder de nieuwe leverancier afspreekt, doet hier niet ter zake. U maakt geen enkele kans met uw klacht.
"In april 2013 sloot ik een 3-jarig contract af bij NUON voor zowel stroom als gas." U heeft de beloofde E manager nooit ontvangen. Ook niet na verschillende acties van uw kant.
"en ben ik me gaan orienteren op een overstap. Dit heb ik vooraf duidelijk gemaakt aan NUON", Ik ben uiteindelijk per 1 mei 2014 overgestapt naar een andere leverancier.
"Hierover kreeg ik een telefoon van NUON, of ik me er van bewust was dat ik wel een opzegboete krijg van in totaal 175 euro". Om deze ontevredenheid te compenseren heeft zij mij toegezegd dat de opzegboete mij werd kwijtgescholden.
Nu komt mijn probleem. Indien ik de opzegboete zou hebben moeten betalen, kreeg ik dat geld retour via de nieuwe leverancier. In feite had ik dus al geen opzegboete. De toegezegde kwijtschelding heeft voor mij dus uiteindelijk geen voordeel.
Wat kan ik nog doen?
U heeft een 3 jarig contract vroegtijdig (na 6 maanden) afgebroken en daarvoor zou u een schadevergoeding moeten betalen, die u wegens het niet leveren van de E manager kwijtgescholden is. Saldo schade is dus € 0,00
Omdat uw bij uw nieuwe leverancier geen schadebedrag kunt bewijzen omdat u het niet heeft en claimen is het logisch dat u ook geen schade bedrag kunt claimen als zijnde "voordeel" zoals u het noemt. U wilt dus eigenlijk een ten onrechte korting die u niet van NUON kreeg op de nieuwe verhalen. Maar u had er ook niets mee opgeschoten als uw "schadebedrag" door de nieuwe leverancier betaald was geworden, want dan had u ook geen "voordeel" gehad. Dus wat wilt u nu eigenlijk claimen?
@zoekster, ik wil de boete niet zo nodig bij een ander claimen, ik wil een vergoeding voor het feit dat mij dat apparaat nooit is verstuurd. Ter compensatie zeggen zij mij eea toe, waarop ik dus via geen enkele weg aanspraak kan maken. Dat zit mij dwars.
@Mahadma, Ik heb het contract na een jaar ontbonden. Als ik de opzegboete in rekening gebracht had gekregen, dan kreeg ik dat geld terug via de nieuwe leverancier. In dat geval was het eindsaldo qua opzegboete 0 geweest. Nu heb ik een compensatie aangeboden gekregen, wat dus niets compenseert. Op deze manier blijft mijn eindsaldo 0, terwijl anderen geld 'in de zak' kunnen houden nav mijn klacht. Uiteindelijk heb ik dus geen compensatie, terwijl mij deze wel is toegezegd. Dat wil ik claimen
Dat u het cadeautje niet ontvangen heeft is geen reden voor opzeggen contract. Na veel stampij van uw kant mag u kosteloos opzeggen, is wel netjes toch. Eigenlijk wilt u dat de NUON gaat frauderen met de opzegboete zodat u van de nieuwe leverancier centen kan ontvangen, dat gaat hem niet worden want er is geen sprake van een opzegboete die is u immers kwijtgescholden.
Uiteindelijk heb ik dus geen compensatie, terwijl mij deze wel is toegezegd. Dat wil ik claimen
De compensatie heeft u ontvangen d.m.v. het feit dat u de afkoopsom niet heeft hoeven te betalen is glad, ik zie nog steeds niet wat er "te claimen" valt. Succes met je klachten bij welke commissie dan ook.
@Ron, om te voorkomen dat men denkt dat ik geld van de derde partij wil hebben: Nee, dat is niet het geval. NUON hoeft dan ook absoluut niet te frauderen. Dat dit zo wordt opgevat vind ik jammer. NUON is een contractuele verplichting niet nagekomen, namelijk het verzenden van die E-manager. Dit willen zij compenseren met een compensatie die geen compensatie is. Dat is toch vreemd???
Je kan één compensatie maar één keer inzetten en geen twee keer. Anders gezegd: de afkoop contract staat voor compensatie van de niet ontvangen E manager. Welke compensatie ziet u dan nog meer?
Heeft u geen welkomstpremie bedongen bij de nieuwe leverancier? Dat heeft u toch wel uitgezocht, mag ik aannemen?
Mijns inziens is de E-manager geen onderdeel van het gesloten contract, u krijgt de E-manager er gratis bij. Zoals zoekster al aangeeft zal u wel een welkomstpremie gaan ontvangen want u bent wel slim denk ik. Nu ook nog gecompenseerd willen worden voor een toevoeging die ook de reden is om het contract éénzijdig te ontbinden verdient geen schoonheidsprijs.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kwantum vloer
Hallo,
Enkele weken geleden een nieuwe vloer incl leggen bij Kwantum aangeschaft voor mijn nieuwe appartement ondanks dat de geadverteerde prijs niet helemaal overeen kwam met waar voor werd geadverteerd.
Er kwamen namelijk nog een boel extra kosten bij zoals twee ondervloeren, tape etc. Kwaliteit en garantie waren de magic woorden en anders zou het niet gelegd worden. Want zonde
...
Lees meer
Kan een bedrijf mij na 2,5 jaar nog een factuur sturen?
Beste mensen van "Vraag & Beantwoord",
Ik zit met het volgende probleem: begin van het jaar 2022 tm 6 april 2022 heb ik een verbouwing gehad thuis. Hierbij is onder andere de badkamer vernieuwd. Het probleem gaat over de douchecabine die ik daarvoor gekocht heb.
Op donderdag 12 september 2024 (dus zo'n 2 jaar en 5 maanden nadat mijn verbouwing voltooid was) ontving ik ee
...
Lees meer
(On)bereikbaarheid Postnl voor bezorgklachten
Waarom is Postnl onbereikbaar voor klachten van mensen met een visuele handicap?
Mijn alleenwonende zwager (68 jaar) is visueel gehandicapt en zeer slecht ter been. Hij heeft daarom geen internet of mobiel. Hij heeft klachtenover de bezorging van zijn post. Die kunnen alleen via een chatbox worden ingediend.
Wij proberen hem te helpen, door te vragen of Postnl heb kan bellen hierover, ma
...
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer