Fr
door French Fries May 20, 2016 om 21:39
Geldzaken & recht

Getekende offerte fout aannemer bij optellen van excl naar incl BTW

Ik heb een offerte getekend van een aannemer; het werk is uitgevoerd naar tevredenheid.

Werk was berekend ex BTW, maar bij optellen van de BTW is er een optel fout gemaakt in de offerte.

Alle bedragen (excl BTW, BTW, incl BTW) stonden in offerte die is getekend.

Voorbeeld: Bedrag excl BTW 1000, BTW 210, Bedrag incl 2210 ip 1210.

De fout heb ik helaas pas geconstateerd toen ik de factuur ontving waar andere bedragen excl BTW en BTW op

worden vermeld. Er was simpelweg teruggerekend vanaf het incl. BTW bedrag.

Welk bedrag is nu rechtsgeldig: het incl. of excl BTW bedrag?

NB. Het bedrag incl. BTW is in mijn nadeel (dus te hoog). Dus excl BTW+BTW is LAGER dan incl. BTW

Mijn inschatting is dat het werk is gecalculeerd en heeft geresulteerd in excl. BTW bedrag en dat het excl. BTW bedrag dus juist is.

De aannemer claimt het te hoge incl. BTW bedrag ...

5937 13 Rapporteer

Topantwoord

uwjurist
door uwjurist - May 20, 2016 om 21:45
1043 Antwoorden / 0 Vragen

U bent consument en hoeft alleen af te gaan op het bedrag inclusief BTW. Maar in dit geval zou dat nadelig voor u zijn (meestal juist niet). Er lijkt sprake te zijn van een schrijffout, kennelijke vergissing.
Welk bedrag is redelijk voor het werk, het hogere of lagere bedrag?

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Fr
door French Fries May 20, 2016 om 23:41
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de reaktie.

Ik denk dat het excl. BTW het juiste bedrag is (o.b.v. een simpele rekensom obv uurloon en uren).

Offerte was vaste prijs, maar uurloon is nl. bekend vanwege apart besproken en overeengekomen meerwerk.

Dus met dat uurloon terugrekenend en rekening houdend met de materialen het lagere bedrag lijkt reeel.

Gerekend vanuit het voorbeeld dus: bedrag excl BTW 1000 + BTW 210 = Bedrag incl BTW 1210

De aannemer stelt nu "u heeft de offerte toch getekend"

Fr
door French Fries - May 20, 2016 om 21:54
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de reaktie.

Ik denk dat het excl. BTW het juiste bedrag is (o.b.v. een simpele rekensom obv uurloon en uren).

Offerte was vaste prijs, maar uurloon is nl. bekend vanwege apart besproken en overeengekomen meerwerk.

Dus met dat uurloon terugrekenend en rekening houdend met de materialen het lagere bedrag lijkt reeel.

Gerekend vanuit het voorbeeld dus: Bedrag excl BTW 1000, BTW 210, = 1210 (en niet 2210).

Aannemer stelt nu "u heeft de offerte toch getekend"

tijger1
door tijger1 - May 20, 2016 om 22:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mijns inziens heeft u gewoon gelijk. Hoewel een particuluer uit moet gaan van een bedrag inclusief btw is er hier sprake van een rekenfout, of schrijffout.

Als dus het bedrag exclusief btw overeenstemt met wat overeengekomen is, dus zeg 10 uur á € 60,00 per uur exclusief btw = € 600, plus 21% btw ( is € 126) maar er wordt een schrijffout gemaakt en er staat € 162. Dan hoeft u uiteraard alleen maar rekening te houden met €126.

Getekend die offerte of niet. Zou die aannemer zo'n schrijffout in zijn nadeel gemaakt hebben, had u het meerdere moeten betalen. Want iedereen kan rekenen en het dus narekenen,

Ma
door Mat Matheij - May 20, 2016 om 22:47
986 Antwoorden / 3 Vragen

Zonder het lezen van enige andere reacties het bedrag exclusief BTW. Vervolgens het BTW percentage dat NIET noodzakelijkerwijs het hoogste tarief behoeft te zijn daar er ter stimulering van de bouw en sommige kleinschalige bedrijfstakken tijdelijk gerekend mag worden met het lagere tarief. U bent neem ik aan particulier kunt uiteraard een offerte krijgen en goedkeuren exclusief BTW maar daar houdt het mee op. BTW berekenen en zo zit dat dan. Anderszins kunt U toch ook rekenen 1000 wordt 1210 en niet 2210 hetgeen evenmin juist is wanneer er wordt uitgegaan van 2000. Wanneer U een offerte heeft van 1000 ex. is de zaak zo klaar als een klontje. Daar valt geen spelt tussen te krijgen om maar in de bekende kreten te vervallen. Mvrgr.

ha
door halex May 20, 2016 om 23:12
1374 Antwoorden / 4 Vragen

U doelt op de tot 1 juli 2015 tijdelijk verlaagde BTW op renovatie-werkzaamheden? Misschien is het toch verstandig om de eerdere reacties en de vraag te lezen. Voorkomt dubbele antwoorden. En onjuiste opmerkingen. Ook daar valt geen graankorrel tussen te krijgen.

Ma
door Mat Matheij May 20, 2016 om 23:15
986 Antwoorden / 3 Vragen

Neemt niet weg dat er een offerte ex. BTW kan worden uitgebracht daarover het geldende BTW tarief kan en mag worden berekend een verder houdt het op. Mvrgr.

ha
door halex May 21, 2016 om 01:00
1374 Antwoorden / 4 Vragen

U bedoelt dat een bedrijf aan een consument een opdracht ex btw mag offreren? Bijzonder.

Ma
door Mat Matheij May 21, 2016 om 01:11
986 Antwoorden / 3 Vragen

Waarom zou dat dan NIET mogen. Het te berekenen BTW percentage moet worden aangegeven maar wat is er vervolgens voor bezwaar. U zo neem ik aan had gelijk met het mogelijk jammer genoeg beëindigen van de populaire lagere renovatieheffingen. Er wordt ook door sommige vraagsteller(s) aangenomen dat zij bij voortduring beschermd worden en niet zelf behoeven na te denken of te (be) rekenen.

uwjurist
door uwjurist May 21, 2016 om 08:24
1043 Antwoorden / 0 Vragen

@matmatheij: u moet de antwoorden eens lezen en u verdiepen in het consumentenrecht. Aan consumenten moet een prijs inclusief BTW worden gegeven. Daarbij/daarnaast mag ook een prijs ex BTW vermeld worden, maar dat hoeft niet.

Cookies
door Cookies May 23, 2016 om 09:50
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@Uwjurist: +1 en waar is je gebruikersnaam gebleven?

tijger1
door tijger1 - May 20, 2016 om 22:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat is er eigenlijk gedaan?

Ma
door Mat Matheij - May 21, 2016 om 00:06
986 Antwoorden / 3 Vragen

@Halex Had het gestelde niet gecheckt maar netjes gecorrigeerd door u. Blijft uiteraard wel dat een offerte mag worden opgesteld exclusief BTW ook bij een particulier maar dat neemt niet weg dat er vervolgens daarover BTW moet worden berekend en niets meer dan dat. Bij het zien van bovenstaande komt het woord geklungel nog als aardig over. Mvrgr.

ph
door philip36 - May 21, 2016 om 00:18
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Als de aannemer nu terugrekent vanaf het incl. BTW bedrag kloppen de vermelde bedragen van ex. Btw en btw op de offerte toch niet meer.
Dan zou de aannemer bij het ex. Btw bedrag en het btw bedrag een typ/schrijffout hebben gemaakt, lijkt niet waarschijnlijk.
Dus gewoon uitgaan van het vermelde ex. Btw bedrag van de offerte.

ha
door halex - May 21, 2016 om 01:06
1374 Antwoorden / 4 Vragen

@Mat Matheij Kunt u mij art 38 van de wet op de omzetbelasting uitleggen in relatie met uw stelling dat een offerte aan een consument ook ex btw opgesteld mag worden?

Ma
door Mat Matheij May 21, 2016 om 05:31
986 Antwoorden / 3 Vragen

Zinloos dit verhaal. Schetste dat een aannemer de offerte kan opstellen ex. BTW het berekende BTW tarief aangeven om vervolgens tot een totaal som inclusief te komen. Ervan uitgaande dat de door vraagsteller aangegeven prijs exclusief juist was komt men daarvan uitgaande op 1210.
Wanneer daar dan staat 2210 is dat geen kennelijke vergissing doch een domme rekenfout die niet in het nadeel van de cliënt mag worden uitgelegd.

uwjurist
door uwjurist May 21, 2016 om 08:26
1043 Antwoorden / 0 Vragen

@matmatheij: u moet de antwoorden eens lezen en u verdiepen in het consumentenrecht. Aan consumenten moet een prijs inclusief BTW worden gegeven. Daarbij/daarnaast mag ook een prijs ex BTW vermeld worden, maar dat hoeft niet. U probeert nu uw antwoorden recht te breien.

Topantwoord

uwjurist
door uwjurist - May 21, 2016 om 08:30
1043 Antwoorden / 0 Vragen

@frenchfries:
Gezien uw antwoorden op mijn vraag over de werkzaamheden (dat 1210 euro daarvoor een redelijke prijs is), kunt u zich naar mijn mening op het standpunt stellen 1210 euro verschuldigd te zijn en niet meer dan dat.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Fr
door French Fries May 22, 2016 om 17:59
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank!

Topantwoord

ph
door philip36 - May 21, 2016 om 11:05
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Vraag de aannemer, u een nieuwe rekening te sturen met de correcte bedragen.
Als hij toch van mening is dat u het hogere bedrag moet betalen, denk ik, weet het niet zeker, u de huidige rekening niet hoeft te betalen.
Laat u niet bang maken.

jo
door jorisw - May 21, 2016 om 11:07
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Je ziet dit soort problemen wel vaker. Het zou goed zijn als men offertes net zo goed zou bestuderen als de uiteindelijke factuur. Ik krijg de indruk dat veel mensen een offerte niet zo heel serieus nemen en pas wakker worden als er daadwerkelijk betaald moet worden.

frtits22
door frtits22 - May 21, 2016 om 12:29
46 Antwoorden / Vragen

Als de berekeningen op de factuur of op een offerte duidelijk niet kloppen, dan is het duidelijk dat er een fout of vergissing is gemaakt.
De vraag blijft dan echter wat er overeengekomen is, want dat is bepalend. Zit de fout in het bedrag ex. BTW of in het bedrag incl. BTW?
Dat kun je van de foutieve factuur of offerte niet aflezen.
Een foutieve factuur dient te worden aangepast aan wat er overeengekomen is. Een offerte kan als ondersteunend bewijs gelden.
Simpel gezegd: TS heeft de offerte getekend en als daar een fout op is gemaakt v.w.b. de BTW-berekening, dan wordt het een enorme strijd aan te tonen wat er nu daadwerkelijk overeen is gekomen. Waar heeft TS voor getekend toen TS de offerte tekende? Het bedrag ex. BTW of het bedrag incl. BTW?
De aannemer heeft een onjuiste offerte gemaakt, maar TS heeft deze zonder goed te kijken ge-accordeerd.
Uitgangspunt: wat is er daadwerkelijk overeengekomen?

Interessante casus. Soms is het zonneklaar waar de fout zit, maar soms ook niet.
Als de aannemer een ZZP-er is of een klein bedrijfje, dan moet je er toch onderling wel een mouw aan kunnen passen lijkt me.
Daar heb je geen juridische poespas voor nodig.

Juridisch zou ik het alsvolgt beoordelen:
Er is een offerte opgesteld waarin de BTW-berekening niet aan de wettelijk gestelde eisen voldoet. Deze offerte is daarmee onwettig en niet rechtsgeldig. Aangezien uitsluitend getekend is voor de offerte is er geen wettig overtuigende overeenkomst tot stand gekomen.
Gezien de publicatie op dit forum is er wel een poging tot overeenkomst gedaan, daar zijn partijen het over eens, maar partijen zijn het niet eens over wat er precies overeen is gekomen. Als rechter zou ik partijen de gang op sturen om het onderling te schikken. Komen ze er onderling niet uit, dan zou ik de consument het voordeel van de twijfel geven. Dat wil zeggen: het bedrag excl. BTW rekenen als betaling incl. BTW. Maar ja, dat ben ik en ik ben geen rechter. Niet elke rechter oordeelt hetzelfde.

Schik het dus maar met de aannemer. Misschien heb je nog een ander klusje voor hem dat hij dan tegen een schappelijk prijsje kan uitvoeren?

uwjurist
door uwjurist May 21, 2016 om 14:40
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Daar klopt juridisch geen hout van.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

ha
door halex May 21, 2016 om 17:15
1374 Antwoorden / 4 Vragen

@Frits22 Ik ben blij dat u geen rechter of juridisch adviseur bent. Zou een mooie warboel worden anders.

frtits22
door frtits22 May 22, 2016 om 22:08
46 Antwoorden / Vragen

Nou brandt maar los hoe het juridisch dan wel zit. Daar worden we dan allemaal wijzer van. @ mr. Monique Doomernik: u bent bekend met de gebruiksregels van dit forum? Reclame is niet toegestaan. U schuurt daar wel erg dicht tegenaan (www.uwjurist.nl).

Cookies
door Cookies May 22, 2016 om 22:22
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......Reclame is niet toegestaan...... Dus doe je daar zelf nog even een schepje boven op. Volkomen logisch.

ha
door halex May 22, 2016 om 22:47
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Hahaha, reclame is niet toegestaan, maar u linkt even fijn door naar www.uwjurist.nl

frtits22
door frtits22 May 22, 2016 om 23:30
46 Antwoorden / Vragen

@carola83 en @halex: zijn jullie echt zo dom en ongeletterd?
Gebruikersnaam @uwjurist ondertekent zelf alles met mr. Monique Doomernik en als je deze mr. opzoekt, dan stuit je meteen op de website uwjurist.nl waar allerlei commerciële activiteiten worden aangeboden door mr. Monique Doomernik. Gek hè dat gebruikersnaam en domeinnaam precies overeenkomen. Nou, en brandt nou maar eens los met je juridische bespiegeling op deze zaak. Daar kan ik dan ook weer wat van leren. Zeggen dat het niet klopt is gemakkelijk, leg maar eens uit hoe het dan wel zit. Niet voor mij, maar vooral voor TS.

uwjurist
door uwjurist May 23, 2016 om 09:25
1043 Antwoorden / 0 Vragen

@frtits22. Ik voldoe al sinds 2006 volledig aan de regels van dit forum. U komt er net kijken en overtreedt ze nu al met uw beledigingen. Waarom bent u zo onbeschoft ("dom en ongeletterd")?
Mijn juridische opinie ten behoeve van vraagsteller heb ik ook al lang gegeven zoals u had kunnen lezen. Desalniettemin: uiteraard is wel sprake van een overeenkomst. Deze is zelfs al uitgevoerd. Meer woorden wil ik niet vuil maken aan uw juridische redenaties.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Cookies
door Cookies May 23, 2016 om 09:55
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@frtits22: 1) Om even antwoord op je vraag te geven: Nee, WIJ zijn niet dom en ongeletterd, maar JIJ, want je begrijpt geen bal van onze opmerkingen. 2) Wauw, als een ware (oude) 007 heb jij iets ontdekt, wat NIEMAND van ons nog wist.

tijger1
door tijger1 - May 22, 2016 om 23:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@frtits22

De Ts heeft de juiste antwoorden al gehad. Dus niemand brandt hier los over uw vraag.