fr
door fred_a Oct 12, 2012 om 22:35
Geldzaken & recht

Getrapte aangifte erfbelasting

Tot besluit van mijn case een derde serie vragen, over het getrapt aangifte doen. Eerst nog even de situatie: eind 2011 is mijn vader overleden en begin 2012 mijn moeder.

Als ik er voor het gemak van uitga dat het gemeenschappelijk vermogen € 900 bedraagt, dat is de nalatenschap van mijn vader € 450. Dit wordt verdeeld onder mijn moeder, mij en mijn zus, dus ieder € 150. Echter, de delen van mij en mijn zus gaan vooralsnog naar mijn moeder, zodat mijn moeder een overbedelingsschuld van € 300 aan ons heeft. Van die € 300 plukt mijn moeder de vruchten in de vorm van rente, zodat – voor de erfbelasting – die schuld minder waard wordt. Dit vruchtgebruik bedraagt 6% (rentepercentage successiewet) x 4 (leeftijdsfactor 82 jaar) x € 300 = € 72, dus de waarde van de schuld is € 228.

Dat brengt mij op de nalatenschap van mijn moeder. Na ‘verrekening’ van de schuld bedraagt deze € 450 (+ geringe vermogenstoename i.v.m. korte tijd tussen de overlijdensmomenten, laat ik even buiten beschouwing) + € 150 (erfdeel van vader) = € 600, die onder mij en mijn zus verdeeld wordt, dus ieder € 300.

De vraag is nu of het een goed idee is om alsnog aangifte erfbelasting voor mijn vader te doen. De belastingdienst heeft geen aangiftebiljet gestuurd omdat zij er terecht van uitgaat dat er vanwege de hoge partnervrijstelling geen erfbelasting geheven zou worden. Toch lijkt mij aangifte verstandig, om zo een bewijsstuk (beschikking) te krijgen t.a.v. de hoogte van de overbedelingsschuld, die immers voor de aangifte voor de erfbelasting van moeder van belang is. Je kan deze schuld ook zelf berekenen, maar dan heb je geen bewijsstuk.

Mijn tweede vraag betreft de ‘verrekening’ van de schuld: welk bedrag moet bij de aangifte voor mijn moeder m.b.t. de overbedelingsschuld opgegeven moet worden, de nominale waarde (€ 300) of de contante waarde (€ 228).

2551 7 Rapporteer

rb
door rb - Oct 13, 2012 om 14:05
65 Antwoorden / 0 Vragen

Bij overlijden langstlevende moeder moet het nominale bedrag worden aangegeven als een schuld van moeder aan de kinderen.

Het is wijs inzake nalatenschap vader aangifte te doen (alleen indien deze belast is)
Wanneer de belastingdienst ziet dat 1e overlijden belast is krijg je toch een aangifte van vader, indien overlijden korter dan 3 jaar geleden is

fr
door fred_a - Oct 15, 2012 om 22:50
124 Antwoorden / 20 Vragen

Ik begrijp dat aangifte niet nodig is, omdat in dit geval er geen erfbelasting over de nalatenschap van mijn vader geheven zal worden. Ook voor de waarde van de overbedelingsschuld is aangifte niet nodig. Wel moet natuurlijk de nalatenschap van vader goed geadministreerd worden, zodat dit als bewijs dient.

fr
door fred_a - Oct 15, 2012 om 23:36
124 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=rb schreef op zaterdag 13 okt 2012, 14:05]Bij overlijden langstlevende moeder moet het nominale bedrag worden aangegeven als een schuld van moeder aan de kinderen.

Dit is dus die 300. Maar moet hier ook nog wettelijke rente bijgeteld worden over de periode tussen beide overlijdenstijdstippen? En waar komt die rente dan vandaan?

fr
door fred_a - Oct 17, 2012 om 22:16
124 Antwoorden / 20 Vragen

Volgens mijn informatie is het zo dat de hoeveelheid rente die bij de schuld komt bij overlijden van de langstlevende, bepaald in het testament, of als er geen testament is, geldt wat hierover is vastgelegd in de 'wettelijke verdeling', nl. 6%- de wettelijke rente op dat moment. De wettelijke rente is (al een hele tijd) lager dan 6%, dus dat betekent geen rentebijschrijving. In mijn geval is er geen testament, dus volgens mij is bij het overlijden van mijn moeder de schuld 300 + 0% = 300. Die 288 is alleen relevant voor de erfbelasting.

Zie ik dit goed?

fr
door fred_a - Oct 22, 2012 om 21:32
124 Antwoorden / 20 Vragen

Het blijkt dus inderdaad zo te zijn, dat als de wettelijke verdeling van toepassing is en de wettelijke rente is lager dan 6%, er geen rentebijschrijving plaatsvindt.

Samengevat: geen aangifte doen, wel alles administratief bijhouden; bij de aangifte voor mijn moeder m.b.t. de overbedelingsschuld de nominale waarde vermelden.

fr
door fred_a - Oct 30, 2012 om 00:10
124 Antwoorden / 20 Vragen

Ik ben in mijn beschrijving vanuit gegaan dat de bedragen binnen en buiten de erfbelasting hetzelfde zijn. In de praktijk zal dit niet zo zijn, omdat voor de erfbelasting andere zaken meetellen of juist niet dan buiten de erfbelasting. Voor de erfbelasting zal dus in het algemeen een ander bedrag voor het vermogen gelden dan daarbuiten. Dit is ook zo voor de overbedelingsschuld.

Dat betekent volgens mij dat bij de aangifte erfbelasting voor de langstlevende, hierbij als schuld het bedrag overbedelingsschuld vermeld moet worden dat voor de erfbelasting gold, bij het ontstaan van deze schuld, en niet daadwerkelijke bedrag. Als voor de eerstoverledene geen aangifte erfbelasting gedaan wordt, zal dus de overbedelingsschuld berekent moeten worden, zoals die voor de belasting geldt.

Is dit correct geredeneerd?

fr
door fred_a - Nov 2, 2012 om 23:41
124 Antwoorden / 20 Vragen

Graag reactie op het volgende: bij de aangifte erfbelasting voor de langstlevende, moet hierbij als schuld hetzelfde nominale bedrag overbedelingsschuld vermeld worden dat voor de erfbelasting gold bij het ontstaan van deze schuld, dus bij aangifte eerstoverledene, en niet het daadwerkelijke bedrag.

Is dit correct geredeneerd?