ma
door martinaa Feb 28, 2024 om 10:24
Geldzaken & recht

Gezamenlijke rekeningen

Hallo,

Graag wil ik jullie iets vragen en ik hoop dat er mensen zijn die de antwoorden weten.

Als mensen getrouwd zijn met uitsluiting van elke gemeenschap van goederen door huwelijkse voorwaarden, worden hun persoonlijke bankrekeningen uitgesloten van de gemeenschap van goederen. Wat gebeurt er met de gezamenlijke rekeningen die op naam van beide partners staan?

-Als u getrouwd bent met uitsluiting van gemeenschap van goederen, betekent dit dan dat uw gezamenlijke rekening ook is uitgesloten van de gemeenschap van goederen OF valt deze nog steeds in de gemeenschap van goederen omdat de namen van beide echtgenoten op de rekening staan?

-Als de gezamenlijke rekening nog steeds in gemeenschap van goederen valt, hebben beide echtgenoten dan evenveel recht om het saldo op hun gezamenlijke rekening te gebruiken?

Bij voorbaat dank voor uw hulp.

Met vriendelijke groeten.

6951 14 Rapporteer
Thecla58
door Thecla58 - Feb 28, 2024 om 10:33
857 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zeg, bel je bank die kunnen waarschijnlijk beter antwoord geven. Maar wellicht zijn er personen hier die dat weten.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 28, 2024 om 10:42
16870 Antwoorden / 202 Vragen

Mijn anwoiord op uw vraag is ja. Dat betreft evenwel de ervaring die ik heb met mijn bank en derhalve: stel  deze vraag bij uw bank en men zal daar het juiste antwoord geven.

mahadma
door mahadma - Feb 28, 2024 om 10:49
11548 Antwoorden / 51 Vragen

Wat zegt UW bank? Google het tel nummer en u weet het.

ma
door martinaa Feb 28, 2024 om 11:03
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ze zeggen dat je de rekening gelijk kunt gebruiken, maar we weten niet of huwelijkse voorwaarden de rekening uitsluiten van de gemeenschap van goederen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 28, 2024 om 10:53
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Martinaa,

Mijn ervaring is bij een zogenaamde "en-/-of-bankrekening".

Bij een en-/-of bankrekening mogen beide rekeninghouders over het geld beschikken.

Als men uit elkaar gaat ,kan de ene partner bij onenigheid geld terug eisen van de andere partner via de rechtbank.

ma
door martinaa Feb 28, 2024 om 11:05
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt. ja, en-/of-bankrekening.
Stel dat slechts één persoon (man) inkomen heeft en dit komt op de gezamenlijke rekening.  Als gezamenlijke rekeningen ook zijn uitgesloten van de gemeenschap van goederen, betekent dit dan dat de vrouw schulden heeft bij haar man als zij het saldo van hun gezamenlijke rekening om haar persoonlijke behoeften te kopen? (zoals  kleding, uitgaan, kapper, treinkaartjes, boeken enz.)

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 28, 2024 om 12:08
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Martinaa,

Ik vind het wel erg gemeen van de echtgenoot als hij zijn ex-vrouw zo zou behandelen.

De echtgenoot zal alles via een advocaat moeten terugvorderen.

De rechter bepaalt hoever de rechter hiermee meegaat.....

ma
door martinaa Feb 28, 2024 om 13:10
1 Antwoorden / 1 Vragen

ja, helaas kunnen sommige mensen heel gemeen zijn.

ma
door martinaa - Feb 28, 2024 om 11:02
1 Antwoorden / 1 Vragen

De bank zegt dat je de rekening (normaal gesproken ) gelijkwaardig kunt gebruiken, maar we weten niet of huwelijkse voorwaarden de rekening ook uitsluiten van de gemeenschap van goederen.  Dus de vraag is, als het is uitgesloten, wat dan? Heb je dan schulden bij je man als je jullie gezamenlijke rekening gebruikt?

Thecla58
door Thecla58 Feb 28, 2024 om 11:33
857 Antwoorden / 3 Vragen

Als de bank je niet voldoende kan zeggen hoe of wat, bel dan een notaris of iemand een financieel adviseur.

Lees dit eens. Is een link naar de site van de consumentenbond. Als ik het goed lees is e.e.a. afhankelijk wanneer de huwelijkse voorwaarden gesloten zijn.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 28, 2024 om 12:12
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Martinaa,

De echtgenoot moet via een advocaat het geld terugvorderen van zijn ex bij de rechtbank.

Thecla58
door Thecla58 - Feb 28, 2024 om 11:34
857 Antwoorden / 3 Vragen

Edit op mijn eerste reactie

Als de bank je niet voldoende kan zeggen hoe of wat, bel dan een notaris of iemand een financieel adviseur.

Lees dit eens. Is een link naar de site van de consumentenbond. Als ik het goed lees is e.e.a. afhankelijk wanneer de huwelijkse voorwaarden gesloten zijn.

ma
door martinaa Feb 28, 2024 om 12:35
1 Antwoorden / 1 Vragen

huwelijkse voorwaarden zijn gesloten voor 2018.

marita5
door marita5 - Feb 28, 2024 om 11:52
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Martinaa ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.notaris.nl/nieuws/vraag-van-de-week-en-of-rekening

ma
door martinaa Feb 28, 2024 om 12:37
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Maritas,
Bedankt. Deze website geeft goede informatie.

Er staat dat 'als de partners dan beiden hun salaris op de rekening laten storten, behoort het saldo wél voor de helft aan ieder toe.'

Behoort het saldo wél voor de helft aan ieder toe als slechts één person salaris heeft?

marita5
door marita5 Feb 28, 2024 om 12:50
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Behoort het saldo wél voor de helft aan ieder toe als slechts één person salaris heeft ? Het ligt eraan wat u heeft afgesproken in de huwelijkse voorwaarden :  Heeft u geen afspraken gemaakt over de en/of-rekening, dan is dat geld niet gemeenschappelijk maar blijft het geld van wie het afkomstig is (of voor wie het op de rekening is gestort

ma
door martinaa Feb 28, 2024 om 13:22
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, geen afspraken gemaakt over de wie de eigenaar is van het geld op de gezamenlijke rekening tijdens de huwelijk.  Maar, als je een gezamenlijke rekening op beide namen hebt, betekent dat dan niet dat het saldo van jullie beiden is, ongeacht wie het geld erop stort?

Er is maar één afpraak dat we het saldo op onze gezamenlijke rekening delen 50-(50-50 )als we gaan scheiden.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 28, 2024 om 19:34
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Martinaa,

Uw beredenering klopt niet.

Ik raad u aan om te wachten totdat u een dagvaarding krijgt van de advocaat van uw ex-man.

Om welk bedrag gaat het?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Feb 28, 2024 om 20:40
2074 Antwoorden / Vragen

Wat gebeurt er met de gezamenlijke rekeningen die op naam van beide partners staan?

Niets, die kunt u dus beiden gebruiken.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 28, 2024 om 21:52
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Henk,

Leest u de antwoorden van de andere forumleden wel goed?

TS zit in een scheiding.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Feb 29, 2024 om 01:15
2074 Antwoorden / Vragen

Dat lees ik niet in het verhaal en ik heb extra gezocht en ik zie het absoluut niet staan. Overigens lijkt de gemeenschappelijke rekening mij ook in dat geval geen probleem. Trouwen op huwelijkse voorwaarden doe je als er echt geld in het spel is en je ook jaarlijks de verschillende rekeningen opmaakt. Je verdeelt gewoon het saldo op de gemeenschappelijke rekening die immers gemeenschappelijk bezit is en de verschillende niet gedeelde bezittingen staan zwart op wit.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 29, 2024 om 01:29
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Henk,

U begrijpt de problematiek van dit topic niet.

TS zit in een scheiding en was onder huwelijkse voorwaarden getrouwd.

TS had zelf geen inkomen.

Nu eist de ex-man zijn geld terug.

Er was dus nooit sprake van "gemeenschappelijk bezit".

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Feb 29, 2024 om 02:22
2074 Antwoorden / Vragen

Waar staat dit "TS zit in een scheiding "? Ik lees het nergens.
Natuurlijk is er sprake van gemeenschappelijk bezit, alles dat niet expliciet te boek staat als bezit van één van beiden is gemeenschappelijk bezit.

ma
door martinaa Feb 29, 2024 om 10:01
1 Antwoorden / 1 Vragen

ja,gaan we scheiden.

ma
door martinaa Feb 29, 2024 om 10:05
1 Antwoorden / 1 Vragen

@henk de zevende
Ik heb gehoord dat dit alleen kan als er een periodieke verrekeningbeding in je huwelijkse voorwaarden staat. Klopt dat of niet?
Wij hebben die artikel niet in onze huwelijkse voorwaarden, dus mijn man heeft het saldo van onze gezamenlijke rekening niet jaarlijks of maandelijk tussen ons verdeel.   Dus de vraag is, heb ik het recht om onze gezamenlijke rekening gelijk te gebruiken tijdens het huwelijk of behoort het geld toe aan degene die het verdient?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Feb 29, 2024 om 10:12
2074 Antwoorden / Vragen

Ik ben geen advokaat maar wat mij betreft zegt gemeenschappelijk alles.

ma
door martinaa Feb 29, 2024 om 11:29
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik dacht dat het zo was, maar de wet zegt iets anders.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Feb 29, 2024 om 11:46
2074 Antwoorden / Vragen

Welke wet bedoel je?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Feb 29, 2024 om 11:56
2074 Antwoorden / Vragen

Als je trouwens in een scheiding zit heb je toch een advocaat, die kan je echt wel vertellen hoe de boedel dan verdeeld wordt.

1paul
door 1paul - Feb 29, 2024 om 09:21
3161 Antwoorden / 0 Vragen

samen is samen, ook als je onder voorwaarden getrouwd bent, samen koop je een bank of samen koop je een tafel dan is deze ook echt van jullie samen, zo is het dus ook met een gezamenlijke rekening mits.......je ook echt allebei geld op deze rekening stort, is er slechts een partner die geld stort op deze rekening is het geld van die partner!!

ma
door martinaa Feb 29, 2024 om 10:12
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ze vallen onder de gemeenschap van inboedel, bankrekening is gemeenschap van goederen.
Sommigen zeggen dat het van beide personen is, ongeacht wie het geld verdient als het op de gezamenlijke rekening wordt gestort in huwelijk, sommigen zeggen dat het wel uitmaakt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 29, 2024 om 10:40
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte 1 Paul,

Uw beredenering klopt niet.

TS had niet accoord moeten gaan met een huwelijk onder huwelijkse voorwaarden.

De ex vertrouwende TS dus niet 100 %.

Een relatie is een kwestie van evenwicht.

TS had gewoon moeten blijven samenwonen en zelf een eigen baan moeten houden.

1paul
door 1paul Feb 29, 2024 om 14:58
3161 Antwoorden / 0 Vragen

oke zal het iets verduidelijken, als je samen iets aankoopt, bank of een tafel dan moet je de bon hiervan goed bewaren en hierop vermelden dat het samen aangekocht is en niet door 1 van de partners, let ook goed op de vraagstelling waarin duidelijk vermeld word met uitsluiting van elke gemeenschappelijkheid van goederen!!

dat is hier van belang, betekend dat elk goed van diegene is en blijft die het inbrengt.

voor de gemeenschappelijke rekening betekend dit dat op het moment dat nog slechts 1 van de partners geld inlegd op deze rekening en de ander niet meer dit geld ook enkel en alleen nog van deze partner is!!

het is zelfs zo dat eigenlijk ieder jaar een verrekening plaats moet vinden van deze rekening, is er een positief saldo dan wel negatiev, beidde kan, moet dit verrekend worden naar rato van de inleg, bij 50/50 verdeel je het ook zo maar bij bijv. 60/40 word dat de verdeelsleutel..

ergo, word er door 1 van de partners niets ingelegd dan is de verdeelsleutel 0/100!! oftewel, de niet inleggende partner mag nergens aankomen..

Franske1958
door Franske1958 Feb 29, 2024 om 15:57
429 Antwoorden / 2 Vragen

"als je samen iets aankoopt, bank of een tafel dan moet je de bon hiervan goed bewaren en hierop vermelden dat het samen aangekocht is en niet door 1 van de partners"    Helaas zijn er ook partners die al jaren van te voren bij een grote dure aankoop tegen een verkoper als antwoord op de vraag: "Welke naam moet ik er boven zetten?" iedere keer hun eigen naam vertellen.  Met als gevolg dat als ze uit elkaar gaan dat ze een aankoop bewijs hebben met hun eigen naam erop en dat het dus geen gezamelijke aankoop was maar een aankoop van die persoon en dat dit dus geen gezamelijk eigendom betreft.

1paul
door 1paul Mar 1, 2024 om 08:13
3161 Antwoorden / 0 Vragen

dat ga ik niet bestrijden ik zet enkel neer hoe het zit en hoort te zijn, dat is antwoord op de vraag, de rest is ruis wat mij betreft!!

Franske1958
door Franske1958 - Feb 29, 2024 om 09:52
429 Antwoorden / 2 Vragen

Een bekende van mij die wilde ook onder die voorwaarden gaan trouwen en die kreeg de tip om in totaal 3 rekeningen te hebben.
Een voor haar prive, een voor hem prive en een gezamelijke, En dan op die gezamelijke rekening beide per maand een bedrag
storten voor de gezamelijke uitgaven omdat het geld op die rekenig echt van allebei samen is en ze beide dara over kunnen
beschikken, Echter ze kregen er ook het advies bij om hier ook heel erg goed over na te gaan denken of dat wel de goede oplossing
is voor hun.  Hun werd verteld dat iemand best van hele goede wil kan zijn om zijn of haar helft te willen betalen, maar als een van
beide om wat voor reden dan ook niet meer kan werken dat is de kans heel groot dat die geen uitkering krijgt vanwege het feit dat de
partner nog wel een inkomen heeft.  Het is immers niet zo dat men een eventuele bijstand uitkering veilig kan stellen door onder
huwelijkse voorwaarden te gaan trouwen. Daarvoor wordt gekeken naar het totale inkomen van beide. Het blijft dus heeeel erg lastig
om wel te trouwen maar maar de eigen vermogens  en inkomens veilig te stellen in geval van wegvallen van het inkomen van de partner.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 29, 2024 om 10:31
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Franske 1958,

Men moet gewoon niet trouwen onder huwelijkse voorwaarden.

De ex van TS vertrouwde haar dus niet 100 %.

Dus van echte liefde was geen sprake.

Blijf dan gewoon samenwonen en geef elkaar af en toe wat mooie cadeautjes....

ma
door martinaa Feb 29, 2024 om 11:35
1 Antwoorden / 1 Vragen

@FRANSKE 1958,

Hartelijk dank FRANSKE1958,  om dit te delen.    Dus, betekent dit dat zelfs als u getrouwd bent met uitsluiting van gemeenschap van goederen, jullie rekening nog steeds in gemeenschap van goederen valt omdat de gezamenlijke bankrekening de namen van beide echtgenoten bevat?

We hebben ook drie accounts.Hoewel er geen artikel in onze huwelijkse voorwaarden staat, is ons door de notaris verteld dat we aan het eind van de maand het saldo op onze gezamenlijke rekening gaan delen om te sparen op onze privérekeningen. (dit is niet gebeurd. Hij spaarde het op zijn eigen privérekening)  Staat deze artikel niet in onze huwelijkse voorwaaarden omdat het geld op de gezamenlijke rekening al van ons beiden is en we gelijke rechten hebben om het te gebruiken?

Franske1958
door Franske1958 Feb 29, 2024 om 15:23
429 Antwoorden / 2 Vragen

Helaas komt het ook voor dat iemand meer verliefd is op een ander zijn bankrekening dan op die persoon zelf.

ma
door martinaa Feb 29, 2024 om 18:43
1 Antwoorden / 1 Vragen

Sory?

Thijs12
door Thijs12 - Feb 29, 2024 om 10:48
546 Antwoorden / Vragen

GA je hoeft TS niet te vertellen wat ze verkeerd heeft gedaan en wat ze niet of wel moet doen. Ze heeft een duidelijke vraag. Als je daar een duidelijke antwoord op hebt laat dan de rest weg. Dit is niet de geëigende plaats om iemand de maat te nemen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 29, 2024 om 13:12
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Thijs12,

U gaat nu zelf offtopic....

Het dringt TS niet door,dat zij geen rechten heeft over de en-/-of-bankrekening.

Ja
door JanNimwegen - Mar 1, 2024 om 19:36
7 Antwoorden / Vragen

Een gezamenlijke rekening staat los van het huwelijkscontract.
Beide rekeninghouders kunnen los van elkaar over de gehele bankrekening beschikken, dit kunnen b.v. ook 2 bestuursleden van een vereniging zijn, of b.v. vader en dochter.

Als je in gemeenschap van goederen gehuwd bent, maar je hebt geen gezamenlijke rekening (en ook geen volmacht) dan kun je niet over de bankrekening van je echtgenoot beschikken.

Het zijn juridisch verschillende vormen.

Be
door Bessel Dekker - Mar 1, 2024 om 20:37
24 Antwoorden / Vragen

Ik zou de link hierboven nog eens aandachtig herlezen. (https://www.notaris.nl/nieuws/vraag-van-de-week-en-of-rekening) Zijn er afspraken gemaakt over enerzijds een verband tussen de herkomst van de bedragen en anderzijds de gebruiksmogelijkheden? Dit lijkt een deskundig stuk, terwijl ikzelf althans op sommige van de reacties hier niet graag zou blindvaren.