ke
door kenner545 Jul 30, 2013 om 09:01
Geldzaken & recht

Gratis overstappen door fouten bank?

Hallo,

Ik zit bij de ABN AMro en los, mede door de lage spaarrenten, af op mijn hypothecaire lening. Sinds ik dit doe maakt de Bank al fouten in de verwerking. Aflossingen worden over het hoofd gezien en ik moet er steeds achteraan.

Nu heb ik mede door het slechte verwerken van de bank te veel afgelost en krijg ik ineens boeten (dit doen ze weleens op tijd).

Ik had gevraagd hoeveel ik mocht aflossen en dit was 10% op jaarbasis. Overal wordt 1 hypotheekbedrag genoemd maar nu zegt de bank hij bestaat uit 2 delen (kapitaal en aflosvrije).

Mijn vraag, omdat de bank de aflossingen slecht verwerkt heb ik het recht om kosteloos over te stappen? In principe handelen zij steeds niet conform en als je dit bij de aangaan van het contract wist dan was ik er niet mee in zee gegaan.

Andersom werkt het natuurlijk dat als ik geen rente zou betalen de bank mijn huis zou kunnen veilen en dus het contract kan ontbinden.

De looptijd is nu nog 60 maanden tegen 5,65%... een andere reden waarom een overstap heel aantrekkelijk voor mij is.

Of moet hier iets omtrent in het contract staan?

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

P.s. ik heb ook een juridische rechtsbijstandsverzekering (niet arbeidsconflicten) zou ik daar ook deze vraag kunnen droppen? Ik kan het ze altijd vragen natuurlijk.

Ik heb veel mailcontact van de ABN bewaard, hierin komen ook verkeerde namen e.d. naar voren (teken hoe professioneel ze met klachten omgaan).

Als ik alles bij elkaar optel zou ik nooit meer met de ABN in zee gaan, ze waren toen ter tijd ook nog eens niet eens de goedkoopste zelfs.

3439 19 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 30, 2013 om 09:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt altijd overstappen, maar dat is zeker niet kosteloos. Dat een bank fouten maakt is daarvoor geen gegronde reden.

Als u echt aantoonbaar door fouten van de bank nu boete moet betalen, kunt u daar een klacht over indienen en daar kunt u natuurlijk uw rechtsbijstandverzekering voor inschakelen.

Normaal gesproken mag men op een hypotheek die verbonden is met een verzekering ook 10% boetevrij aflossen, vaak is dat niet verstandig, maar ik ken uiteraard de inhoud van uw hypotheekacte niet.

Dus schakel u rechtsbijstandverzekering in.

Overstappen en boete betalen is vaak zeer onverstandig, dus niet zo maar doen.

sw
door swat1500 - Jul 30, 2013 om 10:00
3857 Antwoorden / 0 Vragen

Het ligt er een beetje aan waarmee u wilt overstappen. Wilt u met u bankrekening(en) overstappen naar een andere bank of wilt u met uw hypothe(e)k(en) overstappen naar een andere hypotheekverstrekker. Wellicht wilt u wel beide.

Het overstappen met uw bankrekening(en) naar een andere bank mag niet zo'n probleem zijn behalve dat u wel tijdig iedereen waarschuwt die geld stort op uw rekeningen.

Het kosteloos overstappen met de hypothe(e)k(en) vanwege de slechte dienstverlening kunt u wel vergeten. Lees de hypotheekovereenkomst maar eens goed na en u zult zien dat dit geen grond is om de hypotheek te beëindigen.

Uiteraard kunt er voor kiezen uw hypotheek vervroegd af te lossen met een nieuwe hypotheek elders maar gezien de looptijd van de huidige moet u rekening houden met een boete. Ook dat kunt u in de overeenkomst terug lezen. Om die boete terug te verdienen moet u bij de nieuwe hypotheekverstrekker toch wel een stuk lagere rente gaan krijgen.

Uiteraard heeft u al bij de bank geklaagd over de trage verwerkingen van uw betalingen.

U had er verstandig aan gedaan eerst te informeren bij de bank over hoe u de extra aflossingen had moeten overmaken en moeten verifiëren tot hoever u boetevrij had kunnen aflossen.
Niet uit te sluiten is dat door een onjuiste wijze van betalen de bank niet direct kan zien waartoe de betalingen gedaan werden en dat dit uitzoeken en juist bestemmen van de betalingen veel tijd kost.
Als u betaald met de omschrijving "Aflossing hypotheek A. Jansen" dan kunt u zich voorstellen dat het uitzoeken van welke hypotheek van welke Jansen wat tijd zal vergen.

U kunt zich niet beroepen op het "niet weten dat de hypotheek uit twee delen bestond", u was immers bij het afsluiten van de hypotheek aanwezig en hebt dus bewuste keuzes gemaakt.

tot15karakters
door tot15karakters - Jul 30, 2013 om 11:03
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Als je verplicht bent beide rekeningen bij 1 bank te hebben is het mogelijk wegens bewezen fouten de normale dagelijkse bank rekening toch te stoppen wegens niet voldoen aan de normale zorg plicht.

De hypo verplaatsen is wel duur dus een andere bank rekening mag.
Wel moet je dan op tijd via automatische opdracht het zelf regelen.
Elders was er een bank die 0,3% korting op Hypo rente gaf als je zowel de dagelijkse waar je salaris binnenkomt rekening waarmee je de hypo betaalde bij hun had dus vaak is de rente op de Hypo gekoppeld via korting die bij betalen via andere bank dan zou kunnen vervallen...

Dus voor je overstap, kijk eerst goed de Hypo voorwaarden na of er een korting in zit als je alles bij 1 bank hebt.
Soms is naast de betaal rekening ook de verzekering zo geregeld en zit je dan 30 jaren vast met zowel de betaal rekening als je verzekeringen...

Het mag met rente korting dus zo houden ze ondanks de verboden koppeling de klant toch vast omdat anders je hypo duurder word.

Dus niet zomaar overstappen maar informeer eerst met schriftelijke bevestiging als ze zeggen dat er geen koppeling of korting in zit.

mebo
door mebo - Jul 30, 2013 om 11:31
153 Antwoorden / 40 Vragen

Overstappen geeft niet altijd het gewenste resultaat, overal kunnen zaken foutlopen.
Veel banken zitten ook niet te wachten om (complexe) hypotheken over te nemen.
Bij het tussentijds beëindigen van een hypotheek moet ook rekening worden gehouden met de boeterente clausule, u zult een behoorlijk lagere rente moeten krijgen om dat bedrag terug te verdienen. En natuurlijk weet u dat uw hypotheek uit twee delen bestaat, dat kan geen verrassing voor u zijn. Mogelijk heeft u niet de juiste procedure gevolgd bij het vervroegd aflossen.

In dit geval lijkt het verstandig om in een persoonlijk onderhoud met een financieel adviseur van de bank alle fout gelopen zaken een goed op een rij te zetten en om vervolgens gezamelijk tot een goed eindresultaat te komen. Dit soort zaken zijn te complex om via e.mail correspondentie te worden afgewikkeld. Zorg er wel voor dat u al uw betalingsgegevens, actueel, bijdehand heeft in dit gesprek.

mebo
door mebo - Jul 30, 2013 om 11:35
153 Antwoorden / 40 Vragen

Nog een aanvulling op mijn eerdere reactie:

Mogelijk komt het aflossingsvrije deel van uw hypotheek in het gedrang vanwege die nieuwe wetgeving m.b.t. de renteaftrek.

me
door mein33 - Jul 30, 2013 om 11:45
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=mebo schreef op dinsdag 30 jul 2013, 11:35]Nog een aanvulling op mijn eerdere reactie:

Mogelijk komt het aflossingsvrije deel van uw hypotheek in het gedrang vanwege die nieuwe wetgeving m.b.t. de renteaftrek.

Een aflossingsvrije hypotheek mag onder dezelfde voorwaarden worden overgesloten als de hypotheek voor 1 januari 2013 is gevestigd.

ge
door gerboe - Jul 30, 2013 om 11:48
806 Antwoorden / 0 Vragen

Het feit dat een bank fouten maakt geeft u nog niet het recht om kostenloos naar een voordeligere hypotheek over te stappen.
Wel kunt u de bank aanpakken, zoals hierboven ook al gesuggereerd, op aantoonbare fouten waar u last van gehad hebt.

ma
door manwijf - Aug 1, 2013 om 10:43
574 Antwoorden / 1 Vragen

Om te beginnen is het een erg onduidelijk gestelde vraag in heel slecht Nederlands.
Je mag jaarlijks een bepaald percentage van de restschuld boetevrij aflossen. Bij mijn bank is dat 20%. Het meest overzichtelijk is het, wanneer je die aflossing in een keer doet. Vermoedelijk heb jij dat niet gedaan. Maar goed al doe je steeds kleine bedragen, opgeteld mag het niet meer zijn dan die 10% in jouw geval. Het aflosvrije deel moet je daarbij niet meerekenen. Die kun je immers op elk gewenst moment helemaal aflossen.

De verwerking van extra aflossingen blijkt voor banken geen eenvoudige klus te zijn. Slechte zaak! Bij mij, ik zit bij de ING, ging het ook een keer grandioos fout. Ik ben daar een half jaar mee bezig geweest.

Vergeet het maar dat je om deze reden op kunt stappen. Als het om banken gaat, weet iedereen wel een horrorverhaal. Overstappen naar een andere hypotheekverstrekker kan pas aan het einde van de looptijd. Daar heb je voor getekend. Begin eens met je polis door te lezen.

me
door mein33 - Aug 1, 2013 om 11:32
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=manwijf schreef op donderdag 1 aug 2013, 10:43]Om te beginnen is het een erg onduidelijk gestelde vraag in heel slecht Nederlands.
Je mag jaarlijks een bepaald percentage van de restschuld boetevrij aflossen. Bij mijn bank is dat 20%. Het meest overzichtelijk is het, wanneer je die aflossing in een keer doet. Vermoedelijk heb jij dat niet gedaan. Maar goed al doe je steeds kleine bedragen, opgeteld mag het niet meer zijn dan die 10% in jouw geval. Het aflosvrije deel moet je daarbij niet meerekenen. Die kun je immers op elk gewenst moment helemaal aflossen.

De verwerking van extra aflossingen blijkt voor banken geen eenvoudige klus te zijn. Slechte zaak! Bij mij, ik zit bij de ING, ging het ook een keer grandioos fout. Ik ben daar een half jaar mee bezig geweest.

Vergeet het maar dat je om deze reden op kunt stappen. Als het om banken gaat, weet iedereen wel een horrorverhaal. Overstappen naar een andere hypotheekverstrekker kan pas aan het einde van de looptijd. Daar heb je voor getekend. Begin eens met je polis door te lezen.

@manwijf,

Dat de vraag in slecht Nederlands is gesteld is niet relevant. Uiteindelijk heeft niet iedereen Nederlands gestudeerd. Zelf bent u, net als ik, ook niet foutloos.
Bij de ING is 10% extra aflossing per kalenderjaar standaard toegestaan.
Als het specifiek in de hypotheekakte is opgenomen is extra aflossen tot 20% per kalenderjaar toegestaan.

ma
door manwijf - Aug 1, 2013 om 12:21
574 Antwoorden / 1 Vragen

@mein33
Niemand is zonder fouten, dat is zeker waar. Maar we hebben het hier wel over het spreken en schrijven van je moerstaal. Komt nog bij dat er wel een verschil is tussen hier en daar een foutje of het bol staan van de fouten.

me
door mein33 - Aug 1, 2013 om 12:50
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=manwijf schreef op donderdag 1 aug 2013, 12:21]@mein33
Niemand is zonder fouten, dat is zeker waar. Maar we hebben het hier wel over het spreken en schrijven van je moerstaal. Komt nog bij dat er wel een verschil is tussen hier en daar een foutje of het bol staan van de fouten.

@manwijf,

Deze site is gelukkig zeer laagdrempelig en voor iedereen toegangkelijk, ook als men z'n "moerstaal" in woord en geschrift minder goed beheerst en dat moet zo blijven.
Het gaat om de inhoud van de vraag en niet over de wijze waarop die op schrift is gesteld.
Natuurlijk mag u zich ergeren aan slecht taalgebruik, maar uw kritiek op iemands taalgebruik kan voor betrokkene(n) zeer grievend zijn en dat zal, naar ik mag aannemen, uw intentie niet zijn.

tijger1
door tijger1 - Aug 1, 2013 om 14:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@manwijf

Het is zeker niet zo dat op een aflossingsvrije hypotheek onbeperkt boetevrij mag worden afgelost. Ook daar zijn voorwaarden bij.

Overstappen naar een andere hypotheek kan altijd, kost alleen veel geld, als dat niet op de vervaldag van de renteperiode gebeurt.

ma
door manwijf - Aug 2, 2013 om 11:00
574 Antwoorden / 1 Vragen

@mein33
Je hebt gelijk dat het goed is dat het laagdrempelig is en dat dat ook zo moet blijven. [edit redactie]

Iedereen die werkt, weet dat er overal wel eens iets fout kan gaan en als je niets doet, kun je ook geen fouten maken. Neemt uiteraard niet weg dat je kritisch mag zijn.

Verder vind ik het gewoon jammer dat de Nederlandse taal voortdurend verkracht wordt. Ouderen doen het over het algemeen heel goed trouwens. Het is dan ook redelijk eenvoudig om een goede schatting te maken van iemands leeftijd.

@tijger1 Ik was even uit gegaan van mijn eigen hypotheek. Deze was opgebouwd uit verschillende delen. Het aflosvrije deel kon naar believen worden afgelost. De 20% maximale aflos per jaar gold voor de andere delen. Helemaal aflosvrije hypotheken zijn dus niet zo aflosvrij als je het zo wilt zien :)

tijger1
door tijger1 - Aug 2, 2013 om 11:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@manwijf

Het woord aflossingsvrij ten aanzien van een hypotheek slaat niet op de mogelijkheid om (onbeperkt) boetevrij te mogen of kunnen aflossen, maar op het feit dat men niet VERPLICHT is af te lossen.

di
door digioma - Aug 2, 2013 om 12:18
646 Antwoorden / 29 Vragen

Het taalgebruik van vraagsteller valt nogal mee; mij is duidelijk wat hij bedoelt.
Er zijn wel vragen gesteld waarvan ik werkelijk niet begreep wat werd geschreven.

Redacteur
door Redacteur - Aug 2, 2013 om 13:53
1075 Antwoorden / 62 Vragen

Dames en heren, graag ontopic reageren. Dankuwel.

ma
door manwijf - Aug 3, 2013 om 12:23
574 Antwoorden / 1 Vragen

tijger1
Klopt hoor! Vandaar mijn toevoeging "als je het zo wilt zien :)"

ke
door kenner545 - Aug 16, 2013 om 11:50
2 Antwoorden / 4 Vragen

Dank voor de reacties tot zover.

Mijn probleem is dus: ik betaal netjes hypo en los af (terwijl dit niet verplicht is). De aflossingen worden niet juist verwerkt.

Aan begin heb ik gevraagd naar wat ik af mag lossen en ik kreeg een bedrag van 10% van de hoofdsom te horen. Dus dit gedaan.... nu komt de bank met een reactie en verwijst naar de voorwaarden. Logisch die zijn bepalend, maar als ik als leek een vraag stel mag je ervan uitgaan dat de bank de juiste expertise heeft om het te beantwoorden en vooraf erop te wijzen.

Mijn betoog:
1) aflossingen niet juist verwerkt
2) info ingewonnen en krijg fout antwoord (arrest Geldnet/Kwantum? Verantwoordelijk voor inlenen hulppersoneel).

Dus dat aangevoerd en krijg nu een reactie waarin al die argumenten niet beantwoord worden alleen de voorwaarden.

Opmerking over informeren hoe ik moest aflossen. uiteraard gedaan en info gekregen. In mijn overeenkomst (waar de bank over moppert) staat niet per hoeveelheden ik af moet lossen. Dus dit mag in theorie 0,01 euro per keer zijn.....

Dus ik ben helemaal klaar met deze bank. En door de lagere hypotheekrentes zou ik ook graag kosteloos wegwillen.

Tussentijds met boete kost 12.000 euro heb ik laten berekenen (zit tegen 6% aan momenteel).
Dus dat is geen optie voor resterende periode van exact 5 jaar.

Tuurlijk kan het bij meer banken misgaan, maar t lijkt me niet dat het bij 9 van de 10 aflossingen misgaat. Om de bank te pesten heb ik besloten om een jaarlang elke dag 1/365e deel van de jaaraflossing te gaan aflossen. Ja gemeen en kinderachtig maar mss zijn ze dan wel eens bereidt om het beter te gaan afhandelen.

Ben helemaal klaar met deze bank.

Maar idd ben bang dat dit contractueel niet genoeg is om weg te stappen. Van de zotte eigenlijk de particulier wordt niet in bescherming genomen maar de geldschieter. Terwijl we het hier over aflossen ofwel vermindering van de schuld hebben.....

Enfin c'est la vie. T gaat gelukkig om slechts 1.000 aan boetes die fiscaal aftrekbaar zijn. Maar toch.

Overstappen van spaarrekeningen niet handig, nu nl 1 tiende procentpunt korting wegens aanhouden betaalrekening en is ook verplicht dat op een rekening van de ABN het salaris binnenkomt.

tijger1
door tijger1 - Aug 16, 2013 om 12:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een spaarrekening is niet hetzelfde als een betaalrekening. Zij kunnen u verplichten een betaalrekening aan te houden, maar niet de spaarrekeningen.

Als u op deze manier gaat aflossen, wordt het helemaal een zooitje. Staat er niets in de voorwaarden of de hoogte van het minimale bedrag aan aflossing?

Normaal gesproken mag op elke hypotheek, dus dat deel dat door een verzekering gedekt wordt en het aflossingsvrije gedeelte 10% worden afgelost. Ik zou uw hypotheek acte er nog maar eens op nalezen.