ce
door ceesencorry Feb 12, 2012 om 13:23
Geldzaken & recht

Griffiekosten

na een verzoekschrift tot een vaststelling van partneralimentatie heeft de eiseres dit ingetrokken.
mijn vraag is dus:, is het betaalde griffierecht terug tevorderen.En de gemaakte advocaat kosten te verhalen op de tegenpartij.

3988 13 Rapporteer

vladja
door vladja - Feb 12, 2012 om 13:40
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Wie heeft de griffiekosten betaald? Toch de eiser, die een zaak voor de rechtbank brengt / wil brengen?

Vladja

vladja
door vladja - Feb 12, 2012 om 13:46
8293 Antwoorden / 27 Vragen

De advocaatkosten, die je gemaakt hebt ter voorbereiding op de rechtszaak zijn niet verhaalbaar.

Op welk punt heeft de eiser(es) de zaak afgeblazen?

Vladja

ce
door ceesencorry - Feb 12, 2012 om 13:55
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=vladja schreef op zondag 12 feb 2012, 13:40]Wie heeft de griffiekosten betaald? Toch de eiser, die een zaak voor de rechtbank brengt / wil brengen?

Vladja

ja wij moeten de griffiekosten aan onze advocaat betalen.en die heeft het aan de griffie betaald

ce
door ceesencorry - Feb 12, 2012 om 13:56
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=vladja schreef op zondag 12 feb 2012, 13:46]De advocaatkosten, die je gemaakt hebt ter voorbereiding op de rechtszaak zijn niet verhaalbaar.

Op welk punt heeft de eiser(es) de zaak afgeblazen?

Vladja

géén idee.

vladja
door vladja - Feb 12, 2012 om 14:38
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ik kan het even niet volgen.

Er staan veranderingen in de griffierechten etc. aan te komen. Een van die voorstellen is om ook een tegenpartij griffierecht te laten betalen, maar daar is grote weerstand tegen. Maar die voorstellen liggen nog in de 2e Kamer en zijn nog geen wet en dus niet geldig.

De ex spant een rechtszaak aan om partneralimentatie van je te gaan eisen. De eiser (= degene die de rechtspraak aanspant) is griffierechten verschuldigd. Zolang die niet betaald zijn, geen rechtszaak. De tegenpartij (= gedaagde) hoeft geen griffierechten te betalen en dat ben jij, als ik het goed begrijp.

Lees hier: de officiële site van de rechtbanken, gerechtshoven etc.....

Dus hoe de advocaat griffiekosten in rekening kan brengen is mij een raadsel. Heb je een officiële rekening waarop het woord griffierechten staat, bewaar die goed, want dat is een bewijs dat de advocaat FOUT zit. Heb je een onduidelijke rekening en is er telefonische info/uitleg gegeven, dan heb je het volste recht op een een specificeerde rekening, waarop uren, tijden andere kosten etc., uitgesplitst zijn.

Heb je persoonlijk of in de brievenbus een dagvaarding ontvangen waarop duidelijk is aangegeven dat je op die dag (datum), tijdstip (uur genoemd) bij de rechtbank (met plaatsnaam), rolnr. XXXXX voor het gerecht gedaagd wordt?

Heb je een afschrift van wat de advocaat daar tegenin schriftelijk aan de rechtbank zal gaan / heeft ingediend?

Vladja

vladja
door vladja - Feb 12, 2012 om 15:34
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ik vind het een vaag verhaal van de advocaat. Dat de tegenpartij zomaar de eis heeft ingetrokken.

Vladja

ce
door ceesencorry - Feb 12, 2012 om 15:42
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=vladja schreef op zondag 12 feb 2012, 15:34]Ik vind het een vaag verhaal van de advocaat. Dat de tegenpartij zomaar de eis heeft ingetrokken.

Vladja

ja maar weet je wat het is als we gaan vragen wat de reden is tikt de rekenmachine alweer
vandaar dat we hhet maar zo laten

vladja
door vladja - Feb 12, 2012 om 16:18
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=ceesencorry schreef op zondag 12 feb 2012, 15:42][quote=vladja schreef op zondag 12 feb 2012, 15:34]Ik vind het een vaag verhaal van de advocaat. Dat de tegenpartij zomaar de eis heeft ingetrokken.

Vladja

ja maar weet je wat het is als we gaan vragen wat de reden is tikt de rekenmachine alweer
vandaar dat we hhet maar zo laten

Ga je de griffiekosten betalen of staan die niet exact genoemd op de rekening?

Correctie van de rekening is voor rekening van de advocaat.

Of via een brief van jou, dat kost niets.

'Vladja

re
door rebo - Feb 13, 2012 om 11:24
66 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=vladja schreef op zondag 12 feb 2012, 14:38]Ik kan het even niet volgen.

Er staan veranderingen in de griffierechten etc. aan te komen. Een van die voorstellen is om ook een tegenpartij griffierecht te laten betalen, maar daar is grote weerstand tegen. Maar die voorstellen liggen nog in de 2e Kamer en zijn nog geen wet en dus niet geldig.

Dus hoe de advocaat griffiekosten in rekening kan brengen is mij een raadsel. ...............

Vladja

@Vladja,
Ik was op 11 jan. jl., gedaagvard i.v.m contract breuk van 10 jaar geleden...(die heb ik wel optijd opgezegd) maar...........
Ik moet eeb advacaat nemen bij de rechtbank te verschijnen. Er is griffierechte vab €825,- gevraagd. Moet ik die griffierecht niet betalen??

vladja
door vladja - Feb 13, 2012 om 11:42
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Wat is de uitspraak?

Vladja

vladja
door vladja - Feb 13, 2012 om 12:12
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Er is verschil tussen zaken bij het kantongerecht en de het gerechtshof.

Bij het kantongerecht ben je nog geen griffiekosten verschuldigd als gedaagde. Bij het gerechtshof wel (helaas).

Lees: hier....

Ik neem aan dat jouw advocaat wel gevraagd heeft eiser te veroordelen tot het betalen van jouw kosten (griffierecht, deel advocaatkosten [je krijgt maatreen beetje vergoed]) als de eis wordt afgewezen.

Vladja

vanden bosch
door vanden bosch - Feb 13, 2012 om 22:19
252 Antwoorden / 1 Vragen

Allereerst is het dus geen vaag verhaal. Het komt vaker voor dat een eisende partij voor de zittingsdatum de zaak weer intrekt.

Het griffierecht is onverschuldigd betaald, want niet verschuldigd. Immers is het moment waarop de griffierechten gaan spelen de roldatum. Die is niet doorgegaan en dus moet uw advocaat de griffiekosten weer terug krijgen van de rechtbank en die aan u terugbetalen.

Er is geen zitting geweest en er is dus ook geen kostenveroordeling uitgesproken.

Wat u had kunnen doen is de zitting alsnog doorgang laten vinden, maar daar zit het risico aan dat alsnog de alimentatie door de rechtbank bepaald gaat worden, wat voor u negatief kan uitpakken.

U heeft wel schade geleden en die schade is verhaalbaar op uw ex. Uw advocaat kan u daar verder over informeren.

vladja
door vladja - Feb 13, 2012 om 22:40
8293 Antwoorden / 27 Vragen

vandenbosch,

Er lopen hier twee zaken door elkaar heen.

Vladja