N.
door N. Windemuller May 10, 2023 om 03:49
Geldzaken & recht

Hallo, Korting op aow uitkering door half jaar wonen in buitenland ?

Ik heb een half jaar voor ontwikkelingssamenwerking in het buitenland gewoond. Word ik daardoor op mijn aow uitkering gekort of geldt dat alleen per jaar ?

met groet nelly

5575 10 Rapporteer
sjjoppy
door sjjoppy - May 10, 2023 om 05:38
7189 Antwoorden / 3 Vragen

Als u zich niet verzekerd hebt zou het kunnen dat u voor een half jaar gekort wordt, u kunt nog navraag doen voor de zekerheid, een half jaar is wel kort.

https://www.svb.nl/nl/contact?pk_campaign=contact&pk_source=brieven&pk_cid=042

Wanneer u in het buitenland werkt, bijvoorbeeld doordat u emigreert, bent u niet meer verzekerd voor de AOW. Voor ieder jaar dat u niet verzekerd bent, wordt uw AOW met 2% gekort. Dit kunt u voorkomen door u vrijwillig te verzekeren voor de AOW.

1paul
door 1paul - May 10, 2023 om 07:36
3148 Antwoorden / 0 Vragen

aanvulling op Sjoppy, misschien dat u hier uw antwoord vind en anders gewoon even contact opnemen met SVB.

https://www.svb.nl/nl/id/u-werkt-buiten-nederland/bekijk-of-u-verzekerd-blijft-in-nederland

mahadma
door mahadma - May 10, 2023 om 07:45
11541 Antwoorden / 51 Vragen

U bouwt 6 maanden geen aow rechten op. Dit kan u ndetdaad aowkorting kosten tzt.

Franske1958
door Franske1958 - May 10, 2023 om 09:38
426 Antwoorden / 2 Vragen

Het ligt er net aan op welke manier U woonde daar in dat buitenland.  Was U echt hier in nederland uitgeschreven geweest op uw woonadres en was U daar officieel ingeschreven of was U gewoon de hele tijd ingeschreven gebleven in Nederland.  Als U hier nooit uitgeschreven bent geweest dan is er  niets aan de hand.  lees  HIER meer over dit onderwerp.  Hier staat ook onder meer dat dit soms wordt gezien als detachering en dan geldt dit korting niet.

wi
door willems123 - May 10, 2023 om 16:32
117 Antwoorden / 16 Vragen

Wees niet bang..... dat de AOW leeftijd inmiddels tot 67 jaar verhoogd is, zelfs als u 2 jaar in buitenland verbijft, krijgt u nog wel 100% AOW.

Ja
door JannyBoe May 10, 2023 om 17:25
515 Antwoorden / Vragen

Is dit een grapje?
Zo werkt het natuurlijk niet.

wi
door willems123 May 10, 2023 om 17:30
117 Antwoorden / 16 Vragen

In  mijn geval wel.... ik kwam naar Nederland toen ik 20 jaar,  in eerste instantie, ben ik 10% gekort, ben ik nu met pensioen, wordt ik slechts 6% gekort! op AOW

rj
door rjw May 10, 2023 om 18:01
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Voor 100% AOW moet je 50 jaar voordat de AOW-uitkering start in Nederland hebben gewoond. Dus voorheen vanaf je 15e, nu vanaf je 17e. Dus als je een half jaar elders hebt gewoond kan je prima 100% van de uitkering krijgen als je die 50 jaar maar hebt volgemaakt. Er staat niet dat je een aansluitend blok van 50 jaar in Nederland moet hebben gewoond.

hutch
door hutch - May 10, 2023 om 17:33
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Als u voor de overheid werkt(e), en daardoor uitgezonden bent geweest, loopt de AOW-opbouw gewoon door.
Daardoor wordt u dan ook niet gekort.

ka
door kama - May 10, 2023 om 17:58
161 Antwoorden / 19 Vragen

Als u gedurende die tijd in dienst was van een Nederlandse organisatie die ook de premies gewoon is blijven afdragen dan wordt voor zover ik weet de AOW niet gekort. Maar het lijkt me goed als u dat even nazoekt.

Be
door Bessel Dekker - May 12, 2023 om 01:21
24 Antwoorden / Vragen

Eerst nog even de opbouw.

Als u in Nederland woont, bouwt u natuurlijk 50 jaar lang AOW op. De begindatum berekent u door uw AOW-datum als uitgangspunt te nemen, en daarvan 50 [jaar] af te trekken. Krijgt u AOW vanaf uw 67e bijvoorbeeld, dan gaat de opbouw dus vanaf uw 17e jaar in, en niet langer vanaf uw 15e.

Afronding.

Mijn ervaring is als volgt. Door verblijf in het buitenland maakt u dus die 50 jaar niet vol. Daardoor ontstaat een lager aantal jaren, maar dat hoeft geen geheel getal op te leveren. In uw geval komen we op 49,5 jaar. Ik heb echter in mijn omgeving meegemaakt dat dit naar boven wordt afgerond op hele jaren.

Dit is al een paar jaar geleden, en het kan veranderd zijn – maar niet dat ik weet.

Als het nog wél zo is, dan zou ik aannemen dat uw 49,5 jaar wordt afgerond op 50 jaar, hetgeen dus het volle AOW-bedrag zou opleveren.

Ik sluit me aan bij het advies om dit gewoon aan de SVB te vragen. Kijkt u eens op de website (www.svb.nl) voor de contactmogelijkheden.