ka
door kama Apr 12, 2013 om 16:50
Geldzaken & recht

Heb ik een Nulurencontract of niet?

Nu in het sociaal akkoord wordt gesproken over het afschaffen van nulurencontracten vraag ik me af of ik al dan niet onder die regeling zou vallen.

Ik sta op de loonlijst van een bureau dat detachering en payroll en dergelijke doet. Ik ben freelancer/zelfstandige zonder onderneming. Ik zorg zelf voor mijn opdrachten, als ik een opdracht heb gevonden sluit dit bureau een contract af met de opdrachtgever voor wie ik ga werken en regelt hij de facturering en de salariëring inclusief de afdracht van sociale premies en belasting.

Ik heb dus geen vaste inkomsten, die hangen helemaal af van de opdrachten en die variëren qua omvang van 0 - 100 uur per maand.

Er werd vaak gesproken over een nulurencontract in de wandelgangen omdat er ook maanden zijn waarin ik 0 uur werk.

Deze manier van werken bevalt me uitstekend. Ik kan helemaal mijn eigen maximale werkdruk bepalen. Ik heb er bewust voor gekozen geen onderneming te starten. Dat geeft mij te veel rompslomp.

Mijn vraag is dus: hoe heet deze manier van werken formeel en zou het kunnen zijn dat dat straks niet meer kan vanwege het nieuwe sociaal akkoord? Ik zou daar veel moeite mee hebben en vraag me af wat ik dan zou moeten.