ma
door mayo04 Jan 12, 2017 om 13:50
Geldzaken & recht

Heeft de bank meldingsplicht naar cliënten als er hoge bedragen worden afgeboekt

In hoeverre is de bank verplicht de rekeninghouder te informeren als er ineens in kort tijdsbestek extreem hoge bedragen worden afgeboekt? Het gaat in dit geval om internetfraude en de bank legt de schuld bij de rekeninghouder. Er is in 4 dagen tijd de rekening geplunderd en er zijn in die dagen dus extreem hoge overboekingen gedaan. 
Heeft de bank dan de plicht om dit te signaleren en te melden aan de rekeninghouder? En zo ja, is dit bij wet geregeld of zijn dit regels die door de banken zelrf zijn opgesteld? En vanaf welk bedrag horen zij dit dan te melden?

Ik hoop hierover wat informatie te krijgen....


56442 22 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

ne
door neodutchio - Jan 12, 2017 om 14:16
5157 Antwoorden / 12 Vragen
0

Er zijn een hoop zaken die een bank horen te melden, maar bij een 'simpele' overboeking geldt dit niet. Alleen contante bedragen/stortingen, of gokken in een casino wordt bekeken vanaf een bedrag van €15.000. 
Zaak blijft dat fraudeurs met uw gegevens aan de haal zijn gegaan. Belangrijker is om te onderzoeken hoe dat gedaan is en of dat vergoed wordt door de bank. Tja, en als de schuld bij u zou liggen is er weeg wet of bank die u in bescherming neemt.

Wi
door Wil_H - Jan 12, 2017 om 14:22
270 Antwoorden / Vragen
1

Nee, de bank heeft alleen een meldplicht naar de overheid bij verdachte transacties en grote overboekingen. (Wwft)
Ik mag toch wel hopen dat je die rekening nu hebt laten blokkeren en dat je inmiddels aangifte hebt gedaan bij de politie?
Hoe het vervolgtraject er uit gaat zien is afhankelijk van de bank.
Als jij kunt aantonen dat alle afschrijvingen frauduleus zijn dan heb je een kans dat je het geld terug krijgt, maar wat ik zo lees op de diverse websites is de ene bank daarin een stuk coulanter en meegaander dan de andere bank.

Hier nog een link waar je misschien wat nuttige informatie kunt vinden: http://financieel.infonu.nl/geld/102773-geld-van-bankrekening-verdwenen-en-bank-weigert-vergoeding.html

hansje klein
door hansje klein - Jan 12, 2017 om 14:31
3037 Antwoorden / 62 Vragen
0

Het scheelt veel naspeurwerk wanneer u de naam van de betreffende bank ook vermeldt.....

Ik heb zelf bij het afboeken van grote bedragen (niet pinnen dus) nog nooit een terugvragen van de SNS-Bank of ING-Bank meegemaakt, maar heb ook geen afspraken gemaakt.

Bij de Rabo-Bank, bij voorbeeld, kunt u preventief zèlf een limiet instellen. HIER

Gerry1969
door Gerry1969 - Jan 12, 2017 om 14:36
3449 Antwoorden / 25 Vragen
1

[Edit internetredactie: Houd het vriendelijk.]

Normaal zet je geld op je spaarrekening en die kan alleen naar de normale lopende rekening overschrijven.  Op de normale rekening zo weinig mogelijk houden.

En wat is er voorafgaand aan deze fraude gebeurd? Ze moeten via via toegang tot uw rekening hebben gekregen, misschien een linkje aangeklikt? Dit kan echt niet zomaar met alleen een rekeningnummer.

racingweirdo
door racingweirdo Jan 12, 2017 om 17:23
23 Antwoorden / 6 Vragen

Geld overboeken van mijn sns spaarrekening naar sns betaalekening duurt via internetbankieren hooguit een par seconden.

is dus niet veiliger.

Gerry1969
door Gerry1969 Jan 12, 2017 om 18:49
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Dan moet de hacker of wie dan ook zowel toegang tot je spaarrekening hebben als wel de gewone rekening.
Duidelijk is dat dit geld op een gewoon rekening stond. Daarom hebben wij normale rekening bij bank A en spaargeld bij bank B overboeking duurt dan gewoonlijk een dag.

jo
door jorisw - Jan 12, 2017 om 14:51
4340 Antwoorden / 1 Vragen
0

Hoeveel geld stond er dan op de betaalrekening als er in korte tijd een paar keer extreem hoge bedragen konden worden afgeboekt? Als ik de boel zou analyseren en ik zie dat iemand 20.000 euro op z'n betaalrekening zet, waar vervolgens een paar keer 5000 euro wordt afgeboekt (zomaar een voorbeeld) zou ik dat niet opeens een verdachte transactie vinden. Zo'n hoog bedrag zal met een reden op die rekening zijn gezet. Dat soort transacties heb je ook als je bijvoorbeeld een verbouwing doet.

tijger1
door tijger1 - Jan 12, 2017 om 15:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen
2

Ik weet niet wat u extreem hoog vindt, maar waarom zou de bank daar op moeten letten? Zou wat moois zijn als de bank zich daarmee gaat bemoeien.

Bij de ING kan men maximaal per dag € 5000 overboeken, voor meer moet men zelf de limiet aanpassen en daar zit dan ook nog een wachttijd tussen. En die limiet wordt, als je verder niets doet, dan de volgende dag weer automatisch lager.

En over wat voor internetfraude hebt u het dan?

diumenge
door diumenge - Jan 12, 2017 om 17:44
11969 Antwoorden / 15 Vragen
3

In plaats van je te concentreren op de vermeende inlichtingenplicht kan je je beter concentreren op hoe de fraude heeft plaatsgevonden en of de bank daar ergens in te verwijten is. Maar ik denk dat ik het antwoord daarop al weet.

ha
door halex - Jan 12, 2017 om 18:37
1374 Antwoorden / 4 Vragen
1

Mijn bank, Rabobank, meldt elke afschrijving direct aan mij. Via de app zie ik realtime wat er gebeurt.

tijger1
door tijger1 - Jan 12, 2017 om 18:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen
1

En bij ING moeten niet alleen je inlogcodes gepikt worden, maar ook nog je mobiel waar je de tancode op ontvangt.

zoekster1
door zoekster1 Jan 12, 2017 om 19:02
1583 Antwoorden / 3 Vragen

tancodes worden ook via papier verstrekt.

tijger1
door tijger1 Jan 12, 2017 om 19:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard, maar de Ts heeft het over "internetfraude". Jammer zonder verdere toelichting.

ge
door gewicht Jan 13, 2017 om 19:09
170 Antwoorden / 1 Vragen

Verder kan je bij de ING ook nog een limiet instellen voor simpele overschrijvingen.  Die limiet kan je altijd,als je het nodig vind, verhogen voor 1 of meerdere dagen.  Met andere woorden,zie het niet als een terechtwijzing, het had voorkomen kunnen worden als u tenminste bij de ING zit. 

tijger1
door tijger1 Jan 13, 2017 om 19:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat heb ik gister om 15.11 uur al geschreven.

di
door diversion - Jan 13, 2017 om 12:45
103 Antwoorden / 7 Vragen
0

Het zou op zich wel handig zijn als de bank dit zou doen. Bij credicards wordt er bijvoorbeeld wel contact opgenomen als ze "verdachte" transacties waarnemen, zodat ze tijdig kunnen ingrijpen. Maar ik ben het met andere reageerders eens dat het ook niet handig is om "extreem hoge bedragen" op je betaalrekening te lagen staan. Je kunt het beter op je spaarrekening laten staan en kort voordat je het nodig hebt naar je betaalrekening overboeken. Met telebankieren gaat dat tegenwoordig razendsnel.

lo
door loekoek - Jan 13, 2017 om 12:58
30 Antwoorden / 5 Vragen
0

Vermoedelijk weet vraagsteller echt wel wat er aan zijn kant fout is gegaan. Maar het gaat er denk ik om te weten of de bank in deze desondanks een zorgplicht heeft naar de consument. Ik vermoed dat die zorgplicht niet zover gaat.

ja
door janf43 - Jan 13, 2017 om 13:02
733 Antwoorden / 0 Vragen
0

Natuurlijk hebben ze een meldingsplicht. En welke bank geeft er dan niet dagelijks online een overzicht van de transacties van de vorige dag? Incasso's worden een keer per dag bijgewerkt. Online transacties zoals pinnen, geldopnames en overschrijven realtime.

tijger1
door tijger1 Jan 13, 2017 om 14:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Natuurlijk hebben ze die plicht helemaal niet.

ja
door janf43 Jan 13, 2017 om 15:11
733 Antwoorden / 0 Vragen

Die meldingsplicht hebben ze wel, iedere mutatie moeten ze doorgeven. De rekeninghouder heeft de plicht deze mutaties te controleren. Maar TS vertelt waarschijnlijk maar een half verhaal en reageert daarom maar niet meer.

tijger1
door tijger1 Jan 13, 2017 om 18:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

"Elke mutatie doorgeven" Hoe komt u op het idee en aan wie moet dat dan wel worden doorgegeven?. Sprookjes.

ja
door janf43 Jan 13, 2017 om 18:57
733 Antwoorden / 0 Vragen

Krijgt u geen overzicht van bij- en afschrijvingen op papier of digitaal?

tijger1
door tijger1 Jan 13, 2017 om 19:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Natuurlijk, maar het gaat hier over een ander soort "meldingsplicht".

ja
door janf43 Jan 13, 2017 om 21:56
733 Antwoorden / 0 Vragen

Dat begrijp ik natuurlijk ook. Maar TS legt de verantwoordelijkheid al te eenzijdig bij de andere partij. Een van de typen die altijd rechten denkt te hebben, maar vergeet dat daar plichten tegenover horen te staan.

corrie burgers
door corrie burgers - Jan 13, 2017 om 13:06
5 Antwoorden / 0 Vragen
0

Er werd via mijn credit card een ongewoon hoog bedrag geclaim. Mijn creditcard werd onmiddelijk geblokkeerd en ik kreeg via mijn bankapp het verzoek contact met de ING op te nemen. Ik ga er vanuit dat hackers geen toegang hebben tot mijn bankapp, ik kon het telefoonnummer controleren. De afschrijving van terecht, dat kon ik snel rechtzetten. Ik was er blij mee dat de bank zo correct was om dat te controleren. De leveranciers zal er nauwelijks erg in hebben gehad dat de betaling wat meer tijd in beslag nam. Los daarvan beveiligd de bank zichzelf ook door het te controleren.
Via gewone afschrijvingen van mijn rekening heb ik dat nog niet meegemaakt. U zou die moeten kunnen stoneren, geld terug claimen. Als iemand beweerd een automatische machtiging van u te hebben behoord de bank dat te controleren. Als ze dat niet doen is de schade voor de bank lijkt mij.

ne
door neodutchio Jan 13, 2017 om 13:55
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Bij creditcards gelden andere regels dan bij normale bankrekeningen. Daarnaast kan je alleen storneren als het om een automatische incasso gaat. Een handmatige overboeking kan je niet terug halen.

billieboy
door billieboy - Jan 13, 2017 om 13:07
84 Antwoorden / 29 Vragen
0

Ik voorkom dit doordat ik een daglimiet van €200,00 heb ingesteld. Als ik grote uitgaven ga doen verhoog ik vooraf mijn daglimiet. Op mijn mobiel app heb ik een daglimiet van €50,00 ingesteld. Verder check ik mijn rekening iedere dag.
Kortom ik denk niet dat de verantwoordelijkheid bij de bank ligt mede omdat je zelf dit soort calamiteiten kan voorkomen. 

Maar jammer dat jou dit is overkomen

tot15karakters
door tot15karakters - Jan 13, 2017 om 13:40
2189 Antwoorden / 14 Vragen
0

Als ik een groot bedrag van spaar naar betaal rekening overboek, en de pin verhoog koop is meestal enkele dagen later een auto of gelijkwaardige uitgave.
Niets mis mee en gebeurde regelmatig.

Als ik zoekende ben en niets vind gaat het weer terug maar soms duurde het zoeken naar goede auto enkele weken.
Dan staat er veel geld op en plotseling pin of overboeken.
Pin moet ik 24 uur vooraf verhoging aanvragen en vele accepteren normale overboeken.
Dan doe ik het via overboeken, en daar is niets mis mee.

Als ik mijn afgelopen 5 jaren 8x boven €10.000,- over boekte waar niets mis mee was, hoe moeten ze Uw gedrag dan controleren?
Gewoon zorgen dat er niet teveel op staat en alleen een veilige verbinding gebruiken op een goed beveiligde computer.

ji
door jingle - Jan 13, 2017 om 13:45
36 Antwoorden / 0 Vragen
0

Lijkt me door de  bank simpel op te lossen....
Als er een hoog bedrag wordt afgeboekt dan, buiten de normale codes etc.., ook een link naar je emailadres (heb je immers opgegeven bij je bank). En nadat de link bevestigd wordt (vanuit je email).. dan pas wordt het geld overgeboekt..

Mischien kan dit dan op een beter beveilgde manier.. maar iets dergelijks..

diumenge
door diumenge Jan 13, 2017 om 15:58
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Oja, en hoe werkt dat dan met het feit dat de bank nooit mails (met links) stuurt? Als ze zo'n systeem instellen, dan wordt daar gegarandeerd misbruik van gemaakt. En juist de types waarvoor het nodig is, die trappen er dan in... Gewoon je computer up-to-date houden en geen codes en andere zaken met vreemden delen, niet over de telefoon, mail, whatsapp etc.

tijger1
door tijger1 Jan 13, 2017 om 18:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@diumenge. Inderdaad. +1.

koekeloer
door koekeloer - Jan 13, 2017 om 14:56
562 Antwoorden / 18 Vragen
0

Om welke bedragen gaat het  hier dan ?

ri
door rikkert - Jan 13, 2017 om 15:52
4 Antwoorden / 3 Vragen
0

Er is wel een bank die dat aan je bekend maakt. Ik weet dat KNAB zelfs bij een opname in het buitenland meteen een melding geeft dat er geld opgenomen is. Ook kan je meerdere meldingen opgeven zodat je meteen info krijgt als er op je rekeningen een bepaald bedrag gestort of opgenomen wordt.

ma
door manwijf - Jan 13, 2017 om 18:18
574 Antwoorden / 1 Vragen
3

Waarom wordt er steeds gesproken over "een bepaald bedrag" of een "extreem hoog bedrag"? Noem gewoon een bedrag, dat lijkt met wel zo duidelijk. Voor de een is 500 euro al een grote afschrijving, voor de ander is 30.000 redelijk gewoon. Voor de bank zijn particuliere transacties slechts peanuts.

1paul
door 1paul - Jan 14, 2017 om 09:14
3156 Antwoorden / 0 Vragen
1

om op de vraag terug te komen, NEE, de bank heeft geen meldingsPLICHT...

diumenge
door diumenge - Jan 14, 2017 om 13:58
11969 Antwoorden / 15 Vragen
0

En mayo04, kan je wat met de verkregen informatie?

ma
door manwijf - Jan 15, 2017 om 10:30
574 Antwoorden / 1 Vragen
1

@Duimenge Zou er niet op rekenen dat er nog een terugmelding komt. De ervaring leert, dat des te meer pretenties de TS heeft, des te kleiner de kans is, dat het netjes afgehandeld wordt. Verontwaardigd zijn dat ze geen rechten hebben na verwijtbare stompzinnigheid en veel bleriehoera over hoe een ander zich moet gedragen etc. maar naar zichzelf kijken ho maar. Even melden hoe het is afgelopen is nog teveel moeite.

Je hoeft echt niet na iedere reactie te reageren. Dat je onnozel bent kun je niets aan doen, maar ik ben eerlijk gezegd wel een beetje klaar met die onbeschofte vragenstellers.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Fr
Fred Kuperus - Apr 29, 2024 om 18:18
Huishouden & energie

Instelling WTW unit

De WTW unit is geplaatst naast een cv die de vloerverwarming en het tapwater verzorgt. We hebben een huurwoning sinds 5 jaar en al net zo lang problemen met de atmosfeer in huis, Het stinkt heel vaak; het is vaak kurkdroog; het tocht; het ene moment is het koud en dan weer warm. Wie kan mij helpen, via de woning stichting en de installateur wordt ik het bos in gestuurd. Het gaat om een Zehnder wtw ... Lees meer

Ke
Kees Velker - May 3, 2024 om 17:47
Auto & vervoer
Audi etron... dure auto... maar.. kwalitatief uitermate teleurstellend

Audi etron... dure auto... maar.. kwalitatief uitermate teleurstellend

Dure EV gekocht. Audi RS Etron GT, Leuke auto, maar veel problemen. Na problemen met de verwarming (in de winter viel de verwarming uit, helaas geen verwarming, handschoenen aan om zonder bevroren vingers te sturen) nu recent drie keer achter elkaar is de auto volledig stilgevallen. Tijdens het inhalen op de snelweg tijdens de drukke avondspits, viel de auto gewoon volledig uit. Via gevaarlijke ma ... Lees meer

Pe
Pedro Harmsen - May 3, 2024 om 17:16
Garantie & verzekeringen

Niet geïndexeerde begrafenisverzekering

Onlangs ontdekt: heb een begraf.verzek. van €908 (=2000 gulden) Stopgezet per 1-9-1970. Dus destijds door ouders bijeen gespaard met zuur verdiende centjes. De afgelopen 54! jaar hebben de diverse verzekeringsmaatschappijen hier gigantisch geld mee verdiend. Zie ik daar helemaal niets van terug? Allemaal misschien volgens de regeltjes, maar t blijft bizar! Is daar nog iets aan te doen, want ik v ... Lees meer