Sa
door Sakema Aug 23, 2022 om 11:51
Geldzaken & recht

Heel veel problemen bij postnl

pakketje van uit het buitenland aangekomen bij de douane/ inklaring
100,00 euro betaald aan inklaring
Na mijn heel lang te laten wachten met steeds het antwoord krijgen het is druk nog even geduld
Krijg ik nu als antwoord dat het pakketje daar niet meer is en dat ik mij maar moet melden bij de verkoper en de vervoerder van de verkoper
post nl kan niks meer voor mij doen zeggen ze dossier gesloten
Zijn nu inmiddels bijna 3 maanden verder en niemand kan of wil mij meer helpen
In Engeland zeggen ze dat ze alleen maar kunnen zien dat het pakketje bij de Nederlandse douane ligt
En post NL zegt wij hebben het niet
Dus ik ben nu mijn aankoop bedrag van 400,00 euro en mijn inklarings kosten van 100,00 euro kwijt
Post Nl komt hier wel heel makkelijk mee weg
Dus mijn vraag is nu wat kan ik nu nog doen om of mijn pakketje te krijgen of mijn geld terug te krijgen

4022 8 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Aug 23, 2022 om 11:59
11590 Antwoorden / 51 Vragen

In basis heeft u uw pakket fysiek NIET ONTVANGEN en dan is m.i. de verzender/verkoper aansprakelijk.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 23, 2022 om 12:00
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Hoe het ook wordt gewendt of gekeert: de verzender is aansprakelijk voor een juiste verzending en goed arriveren en dat geldt ooik voor verzenders in Engeland.

Als men bij post n.l stelt dat het niet bij hen ligt kan dat ook best het geval zijn. Weet u wel zeker dat het vervoer o.a. dan voorwat betreft in Nederland bij post nl ligt. Dat lijkt mij van niet! Iedere vervoerder heeft eigen inklaring/afhandeling en bent u m.i. dus bij PostNl aan het verkeerde adres.

Zie o.a. de uitleg van DHL als vervoerder: https://www.dhlexpress.nl/nl/zakelijk/douane/uitleg

E
rgo: ga na welke vervoerder er is ingeschakeld en de vezender moet dat m.i. moeten . (Zie ook dit van vervoerder UPS https://www.upstoday.com/nl/help-centre/answer/4265 )

Topantwoord

marita5
door marita5 - Aug 23, 2022 om 12:03
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Sakema ,

U moet bij de verzender zijn , deze heeft een overeenkomst met Post.nl , u niet .

Verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid

Om te beginnen: niet de ontvanger maar de verzender van een poststuk is degene die een overeenkomst heeft met de bezorgdienst. De verzender heeft het immers gefrankeerd, en de bezorgdienst de opdracht tot verzending gegeven.

De bezorgdienst is vervolgens verantwoordelijk voor de afhandeling hiervan. Dat wil echter niet per definitie zeggen dat je eventuele schade die ontstaat door het kwijtraken ervan, kunt verhalen op die bezorgdienst.

Is je poststuk 'gewoon' verstuurd, dus niet aangetekend? Dan is de bezorgdienst niet aansprakelijk voor het kwijtraken ervan. Dit staat doorgaans ook vermeld in de algemene voorwaarden.

In het geval van een aangetekende zending is het postbedrijf wel aansprakelijk, zij het in beperkte mate:

  • Voor een brief die aangetekend verstuurd is, is de aansprakelijkheid beperkt tot 50 euro.
  • Voor een pakket dat aangetekend verstuurd is, is de aansprakelijkheid beperkt tot 500 euro.

Met andere woorden: als je aangetekende brief of pakket kwijtraakt in de post, kun je daar maximaal 50, respectievelijk 500 euro voor vergoed krijgen. Voor een zending met een hogere waarde is het dan ook wellicht verstandig om te kiezen voor een verzekerde verzending.

Ongeacht of het een verzekerde, aangetekende of gewone zending is die is kwijtgeraakt, kun je als verzendende partij een klacht indienen, met het verzoek om een onderzoek in te stellen.

Als je de ontvanger bent en dus geen overeenkomst hebt met de bezorgdienst, vraag dan in elk geval de verzender (die dus wel zo'n overeenkomst heeft) om een klacht in te dienen .

Daarnaast kun je zelf (als ontvanger) ook een klacht indienen en daarmee vragen om een onderzoek. Volgens artikel 7 van de Postwet moet het postvervoerbedrijf namelijk een procedure hebben voor de behandeling van klachten van afzenders én ontvangers.

Voorbeeldbrief , klaag als ontvanger , klik op de rode regel .

https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/voorbeeldbrieven/item/poststuk-kwijtgeraakt-klaag-als-ontvanger/

Thecla58
door Thecla58 - Aug 23, 2022 om 12:18
870 Antwoorden / 3 Vragen

Heb jij toentertijd een track & trace-code gehad? Zo ja, dan kun je zien waar het pakket zou moeten zijn. Verder moet je, zoals anderen hier zeggen, de verkoper benaderen en zeggen dat je het pakket niet ontvangen hebt.
De verkoper moet dan zorgen dat het pakket alsnog (opnieuw) verzonden wordt. Hij kan dan PostNL opdracht geven om een onderzoek te starten.

Jij hebt alleen een overeenkomst met de verkoper en verder niets.

Heb je gekozen voor achteraf betalen met een dienst (klarna, afterpay), heb je op AliExpress gekocht of met credit card betaald? Dan kun je die benaderen. Wellicht biedt dat enig soulaas.

Sa
door Sakema - Aug 23, 2022 om 12:19
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat het pakketje bij post nl ligt is wel zeker anders laten ze mij toch geen inklaring kosten betalen en krijg ik op mijn faktuur te zien wat er in het pakketje zit

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 23, 2022 om 13:46
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Begrijp ik nu uit uw nadere reactie dat u van post nl een factuur heeft ontvangen en betaald heeft? Eerst dan een vraag: bent u niet vooraf gebeld zoals uit eerdere vragen hier ook is af te leiden niet eerst gebeld door post.nl?

Dan de tweede vraag: heeft u aantoonbaar bewijs van het hebben betaald aan postnl?
Als u dat kunt zou u inderdaad dan postnl wel aansprakelijk kunnen stellen en doe dat dan schriftelijk. Kijk hier voor een voorbeeldbrief: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/

Zie ook dit waarin wordt aangegeven dat de verzender dan ook postnl dient aan te spreken of kan aanspreken: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/postbezorging/vraag-en-antwoord/hoe-kan-ik-een-klacht-indienen-over-postbezorging

Hoe dan ook is en blijft het wettelijk wel zo dat de verzender aansprakelijk is en maar er er sprake kan zijn van uitzondering als u afdoende kunt bewijzen dat toch in dit geval postnl aansprakelijk is (bijv. d.m.v. het bewijs dat u aan hen heeft betaald).

En zie nu ook: Juridisch advies volgens kassa:

Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

- ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl

Sa
door Sakema Aug 23, 2022 om 16:30
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je antwoord
ik denk dat ik maar eens ga bellen met het juridisch loket
Heb onder tussen al zoveel gemaild naar iedereen die ik maar kan bedenken maar krijg steeds van die standaard mailtje terug net als wat ik hier te horen krijgt
dat ik naar de afzender terug moet
Maar die komt ook niet verder als ik
met mijn track en tracé code in een schema met datums dat het hier in Nederland aan komt bij de douane daarna bij de inklaring en dat ik online netjes mijn inklarings kosten heb betaald en dat post Nl namijn betaling schrijft binnen 4 a 5 dagen word u pakketje bezorgd
Daarna krijg ik steeds als antwoord op mijn mail geduld wij hebben het erg druk  en dan na ongeveer 6 weken krijg je zomaar uit het niets een mail wij hebben het pakketje niet u moet terug naar de afzender
Had deze aankoop gedaan bij eBay maar daar is nu ondertussen mijn terug betalings garantie verlopen
Wat ik nu gewoon niet begrijpt is dat post nl eerst mijn pakketje wel heeft en dat het dan ineens weg

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 23, 2022 om 17:43
16887 Antwoorden / 202 Vragen

? U kreeg als latere antwoord dat op basis van hetgeen u stelt Post.nl wel degelijk de aan te spren organisatie is en verwees u ook naar eventuele hulp hiervoor.

Het is en blijft echter wel een absoluut gegeven dat de verantwoordelijkheid bij de verzender ligt en in feite die dus aktie in uw belang dient te nemen  richting Post.nl. Maar toch nog een keer: oop basis van het bewijs dat u kennelijk heeft kunt u dat ook zelf.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Aug 23, 2022 om 17:54
2119 Antwoorden / Vragen

Dit zou wel eens een juridische kluwe kunnen worden waar niet uit te komen valt. Het is een gegeven dat PostNL nergens voor verantwoordelijk is en in het beste geval betalen ze die invoerkosten en BTW terug omdat u het pakket nooit heeft gekregen maar er is een goede kans dat ze daar niet over gaan maar dat u bij de douane moet zijn. Je leverancier is verantwoordelijk voor het pakket, daar zul je moeten claimen dat je het nooit hebt gehad, maar succes daarmee in Engeland.

sira
door sira - Aug 23, 2022 om 21:23
2380 Antwoorden / 24 Vragen

Omdat u de inklaringskosten ad € 100,- (kosten die Post.nl maakt) reeds aan Post.nl hebt betaald, ben ik van mening dat u vanaf het moment van betalen wel degelijk Post.nl kunt aanspreken en aansprakelijk stellen.
U heeft nu een overeenkomst. U heeft betaald voor hun diensten en had u niet betaald, was het pakket retour afzender gegaan.

Sa
door Sakema Aug 23, 2022 om 22:48
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor je antwoord
Dit is wat ik zelf ook al dacht
Maar ik weet nu niet wat verder te doen
Probeer om een klacht in te dienen via e-mail maar kan nergens een e-mail adres vinden waar ik hem naartoe kan sturen
Ik heb heel veel mail van post nl gehad over deze zaak plus een nota van mijn betaling van de inklarings kosten dus bewijs genoeg dat zij in de eerste instantie het pakketje hebben gehad
Meschien heeft u voor mij een geldig e-mail

sira
door sira Aug 23, 2022 om 23:24
2380 Antwoorden / 24 Vragen

Post.nl adres hoofdkantoor: Stationspostgebouw Waldorpstraat 3, 2521 CA Den Haag

Post Nl, directie klachtzaken, postbus 30250, 2500 GG Den Haag

Klachtenkompas: https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/postnl/details?companyId=981c5cd1-f55e-4f78-8ce8-e80834fa57ae

Op deze pagina kun je ook een klacht indienen: https://www.postnl.nl/klantenservice/probleem-klacht/klacht-indienen/

Ik kan ook geen emailadres vinden op internet, wel dat ze dat blijkbaar niet geven.
Probeer gewoon eens info@post.nl

1) Dien je klacht in op de pagina https://www.postnl.nl/klantenservice/probleem-klacht/klacht-indienen/
2) Kopieer je brief en stuur die naar beide adressen
3) Mail naar info@post.nl

Refereer in je brieven naar welke adressen je ze stuurt + de klachtenpagina van de klantenservice + het mailadres info@post.nl + Klachtenkompas.

Overstelp ze maar met je klacht. Je bent slechts 2 postzegels kwijt en de rest gaat digitaal.

sira
door sira Aug 23, 2022 om 23:26
2380 Antwoorden / 24 Vragen

Geef duidelijk aan in de brief dat je reeds inklaringskosten aan Post.nl hebt moeten overmaken en dat je nu een schadepost hebt van € 500,-, geen pakket en inklaringskosten kwijt. Bewaar alle mails van Post.nl en sluit een kopie van de nota van je betaling van de inklaringskosten bij. Geef ook in de brief aan dat je binnen 15 dagen na datum brief een reactie en een oplossing verwacht van Post.nl. Geef kort, puntsgewijs aan waar het over gaat. To the point blijven en geen bijkomende zaken benoemen. Datum bestelling, datum aankomst douane (als je dat weet), datum nota inklaringskosten, datum overmaking c.q. afschrijving van deze kosten.

Sa
door Sakema Aug 25, 2022 om 21:23
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nou heb de meeste van je tips op gevolgd
een mooie klachten brief op gesteld mee gestuurd de factuur van mijn betaalde inklaringskosten en het schema van de datums van het verloop van pakketje
Heb dit aar 2 adressen gestuurd  wilde ook nog naar het e-mailadres een kopie sturen maar die kwam gelijk terug
Heb ook nog mijn verhaal gedaan bij klachten kompas
Dus nu is het maar afwachten
Ikzelf ben er even klaar mee en probeer het even los te laten want ben hier nu al bijna 2 weken geestelijk dag en nacht mee bezig
Laat je nog wel weten hoe het afloopt vind ik wel zo netjes

sira
door sira Aug 25, 2022 om 21:31
2380 Antwoorden / 24 Vragen

Heb je een termijn gesteld waarbinnen ze moeten reageren?

Ik wens je in ieder geval succes.