Ni
door Niek64 Nov 10, 2017 om 15:56
Geldzaken & recht

Heffingskorting

hallo,

per 1 jan 2018 stop ik met werken dan krijg ik van 2 verschillende pensioenen een uikering.(worden 2 verschillende pensioen als 1berekend voorloonheffings korting?)
,in augustus2018 krijg ik aow.
ik heb gelezen dat je maar van 1 uikering loonlheffings korting kunt krijgen.
mijn vraag is wat kan ik  het beste doen?

1jan 2019 krijg ik aow +2 pensioen +lijfrente

wat is hier de beste optie voor loonheffingskorting

alvast bedankt     vrgr 64

971 2 Rapporteer

zw
door zwaardvis - Nov 10, 2017 om 16:09
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Loonheffing en dus ook de korting hierop is een voorheffing. Bij het doen van aangifte voor mei 2019 over 2018 wordt alles weer gladgestreken.
U heeft recht op 1x algemene heffingskorting en ouderenkorting. Ook als er geen of 2x of 3x de algemene heff.korting als voorheffing is toegepast. Bij u speelt nog mee dat die heffingskorting in de loop van het jaar verandert, als u AOW gerechtigd wordt. Een ingewikkelde berekening de allemaal bij de aangifte en de daarop volgende aanslag wordt uitgevoerd. Laat dus nu bij een van de twee pensioenen, de hoogste, de heffingskorting toepassen en volgend jaar over de AOW als deze hoger is en niet langer over het pensioen. Of makkelijker: overweeg om de algemene heffingskorting ook in 2018 al alleen op de AOW toe te laten passen. Zoals gezegd, maakt het eigenlijk geen bal uit omdat volgende jaar alles met TWK wordt rechtgetrokken.
Sowieso zult u waarschijnlijk belasting moeten bijbetalen omdat u 4 verschillende uitkeringen heeft, waarvan mogelijk een deel in een hoger tarief gaat vallen. Maar de uitkeringsinstantie weten dat niet van elkaar en passen allemaal het laagste tarief toe. Maar ook dat wordt bij de aangifte allemaal rechtgetrokken.

tijger1
door tijger1 - Nov 10, 2017 om 16:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die twee verschillende pensioenen worden door verschillende instanties uitbetaald. Zij zullen beide aan u vragen of de loonheffingskorting moet worden toegepast, als ze het goed doen.

U kunt dan bij één voor ja kiezen.

Ik heb natuurlijk geen idee hoe hoog die pensioenen in januari zijn, ook niet of de hoogte in autugstus nog wijzigt, maar als de hoogte ongewijzigd blijft, kunt u aan de SVB verzoeken geen rekening te houden met de loonheffingskorting. De SVB doe dat namelijk standaard wel. Of u kunt aan dat pensioenfonds vragen vanaf augustus geen rekening meer te houden met de loonheffingskorting en het van de SVB gewoon te laten lopen.

Wat voor het jaar 2019 handig is, hangt af van de hoogte van uw totale inkomen. Als u dan bijvoorbeeld de loonheffingskorting laat toepassen door de SVB en uw totale inkomen komt boven de ca. € 20.000 uit, moet u een stukje belasting nabetalen.

Maar alles wordt rechtgetrokken met de aangifte.