sc
door schaar_1 Feb 13, 2009 om 16:53
Geldzaken & recht

Heffingskorting niet volledig benut

Dochter (alleenstaande bij mij inwonende tienermoeder met kind) heeft in 2008 een babyuitkering ontvangen van de gemeente (totaalbedrag 3245,=). Er is geen loonbelasting ingehouden.

Na het invullen van het belastingformulier van haar blijkt dat zij recht heeft op de Algemene Heffingskorting (2.074,=) en Alleenstaande ouderkorting (1.459,=) in totaal dus 3.533,=

Na het invullen van haar aangifte is automatisch berekend een maximum in aanmerking te nemen heffingskortingen een bedrag van 1.089,= en blijft het restant dus ongebruikt.

Is fiscaal partnerschap met haar oudste broer (inkomen 18.000,=) wellicht een slimme optie om optimaal van alle heffingskortingen gebruik te maken?

3201 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 13, 2009 om 18:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

We hebben nu wel genoeg van dit soort constucties en partnercombinaties al gehad hier geloof ik....

Misschien moet je de belastingdienst maar eens gaan bellen of de belastingsite gaan doorspitten.........

ve
door verwijderd - Feb 13, 2009 om 19:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Dat gaat niet want beiden moeten ouder dan 27 zijn. En één van de twee mag niet onderhouden worden door de ouder[s].

U kunt met uw huisgenoot kiezen voor fiscaal partnerschap als u aan alle volgende voorwaarden voldoet:

  • U en uw huisgenoot woonden in 2008 meer dan 6 maanden onafgebroken samen en hadden een gezamenlijke huishouding.
  • U en uw huisgenoot waren gedurende die periode meerderjarig.
  • U stond in die periode bij de gemeente steeds op hetzelfde woonadres ingeschreven als uw huisgenoot.
  • Als u in 2008 samenwoonde met uw kind of met uw vader of moeder, dan geldt als voorwaarde dat u allebei op 31 december 2007 27 jaar of ouder was.

Vr.gr. poltol

ve
door verwijderd - Feb 13, 2009 om 19:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

U schrijft oa. het volgende: wellicht een slimme optie

Nee dit is niet slim, het riekt naar fraude.

ve
door verwijderd - Feb 14, 2009 om 14:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Schaar,

Ik vraag me af of dat je dochter ( die bij je inwoont) als alleestaande voor de belastingdienst wordt aangemerkt. Zoja dan zouden de hieronder genoemde optie mogelijk kunnen zijn.

Volgens mij zou dit moeten kunnen mits ze beide ouder zijn dan 18 jaar. Volgens de belastingalmanak van Elsevier is er bij ouders inwonende ongehuwde kinderen sprake van een gezamelijke huishouding. En een gezamelijke huishouding is een van de voorwaarden voor fiscaal partner, verder moeten ze beide ouder zijn als 18 jaar.

Bij fiscaal partner met broer, komt natuurlijk de alleenstaande ouderkorting te vervallen, je dochter voldoet dan nl niet meer aan de eisen voor deze alleenstaande oudertoeslag, (meer als 6 maanden geen fiscaal partner).

P.S. Je hebt wel een fiscaal interessante familie.  Zie ook je eerder gestelde vragen.

Boy

ve
door verwijderd - Feb 14, 2009 om 15:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Eindelijk iemand die de mogelijkheden uitzoekt om zo min mogeljk belasting te betalen en dan riekt het weer naar fraude?? Totaal niet mee eens.

ve
door verwijderd - Feb 15, 2009 om 12:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Ik stel in ale openheid en eerlijkheid deze vraag. Juist om te voorkomen dat ik fraude pleeg. Ik maak hierbij gebruik van de kennis en kunde van de forumbezoekers.

Dat ik zoveel mogelijk probeer te vermijden om te veel belasting te betalen is iets wat voor nederlandse belastingbetalers opgaat.

ve
door verwijderd - Feb 15, 2009 om 17:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Alleenstaande ouderkorting kan sowieso niet.

Voorwaarde is

In die periode had u een huishouding met uitsluitend kinderen die op 31 december 2007 jonger waren dan 27 jaar.

daar voldoet uw dochter niet aan als ze thuiswoont.