li
door lindykarina Oct 17, 2005 om 18:58
Geldzaken & recht

Help!!

Mijn ouders zijn onlangs uit elkaar gegaan. Mijn moeder en ik wonen nu op een ander adres. Zij zijn nog steeds getrouwd in gemeenschap van goederen. Nu is het zo dat mijn vader  schulden voor het leven maakt. Hij heeft ineens allemaal nieuwe spullen, terwijl hij daar het salaris niet voor heeft. Er is ook bekend gemaakt door de advocaat dat er leningen zijn afgesloten. Mijn vraag is dan ook in hoeverre mijn moeder mee moet betalen aan zijn 'koopjes'. Haar advocaat is jammer genoeg niet voldoende betrokken bij deze zaak. En mijn vader heeft een advocaat waar hij goed geld voor betaald. Alvast heel erg bedankt als iemand mijn vraag kan beantwoorden en misschien nog wel handige tips heeft!!

Met vriendelijke groetjes, Lindy

372 4 Rapporteer

askjeeves
door askjeeves - Oct 17, 2005 om 19:29
134 Antwoorden / 3 Vragen

Eerst maar even antwoord op je vraag:

Je moeder is niet verantwoordelijk voor de schulden die je vader maakt. Immers tekent zij nergens voor. In het ergste geval zou hij haar handtekening moeten vervalsen, maar daar gaan we niet van uit.

Verder is het zo dat hij ook een eventuele hypotheek niet kan verhogen omdat deze naar alle waarschijnlijkheid op 2 namen is afgesloten. Mocht een van de twee deze toch willen verhogen dan zal een handtekening van de ander nodig zijn. Mocht de bank akkoord gaan met één handtekening en ze verhogen de hypotheek, dan zit de bank fout, want dit mogen ze niet doen. Dit omdat het onderpand van de hypotheek als eigendom op twee namen gerigistreerd staat.

Dan mijn kantekening:

Ik kan wel een reden bedenken waarom je vader schulden maakt. Hij zal straks allimentatieplichtig zijn naar jullie. Hoe minimaal dat misschien ook is. Maar schulden die zijn ontstaan ten tijde van het huwelijk ( of voor de echtscheiding) worden meegenomen in de allimentatieberekening. De aflossing die je elke maand meot betalen word dan als vaste last meegenomen. Hoe meer vaste lasten, hoe lager het VLTB  (Vrij Te Laten Bedrag) is. Hierdoor is er dus minder voor allimentatie beschikbaar. In het ergste geval kan je vader een schuldsanering aanvragen, waardoor hij 3 jaar op bijstandniveau moet leven. Dit is als hij gescheiden is en allimenatieplichtig is ook ongeveer zoveel. Of je vader zal een modaal tot dermate ruim inkomen hebben dat er genoeg ruimte is voor de allimentatie.

Simpel gezegd denk ik dat ie er op uit is om onder zijn allimentatie uit te komen.

Sterkte!

scroogy
door scroogy - Oct 18, 2005 om 13:19
367 Antwoorden / 20 Vragen

Hoi Lindy,

Zolang een echtpaar in gemeenschap van goederen is gehuwd zijn beide hoofdelijk aansprakelijk voor schulden die gemaakt zijn staande het huwelijk. (zelfs voor de schulden van vóór het huwelijk. Dit uit ervaring).

Uiteraard gaan schuldeisers eerst naar diegene met het meeste inkomen want daar is het meeste kans dat ze hun geld krijgen.

Wellicht kan de advocaat van je moeder een voorlopige voorziening treffen zodat ze niet meer aangesproken kan worden op schulden na datum vertrek. Misschien kan de rechter dit ook regelen in zijn/haar uitspraak.

Sterkte.

vladja
door vladja - Oct 18, 2005 om 13:48
8293 Antwoorden / 27 Vragen

De rechter kan bij een scheiding de schulden toewijzen aan één van de
partners. Dit is dan een overeenkomst tussen de scheidende partners.

De andere overeenkomst tussen de geldgever en geldlener is een andere
overeenkomst, die verder niets te maken heeft met de overeenkomst
tussen de scheidende partners.

Met andere woorden: de schulden die tijdens het huwelijk zijn aangegaan
blijven gewoon bestaan op de oude basis. Beide partners blijven
hoofdelijk aansprakelijk voor het volledige schuldbedrag.

Bij de toewijzing van de schuld bij scheiding kan de ene partners een
vordering krijgen op de andere partner. Dat gebeurt als de partner die
de schuld afbetaalt, niet degene is die de schuld heeft toegewezen
gekregen. De aflossende/betalende partner kan dan zonder verder nieuwe
tussenkomst van de rechter proberen dat geld op die niet betalende
schuldhebbende partner verhalen.

Het zijn deze twee van elkaar losstaande overeenkomsten,

1. de geldlening en 2. de toewijzing bij scheiding.

De geldgever kan dus bij beide partners blijven incasseren tot de
schuld afgelost is. Betaalt de ene niet, dan heeft hij het volste recht
om het bij de andere te halen.

Vladja

pa
door pauline64 - Oct 24, 2005 om 13:54
7 Antwoorden / 0 Vragen

 Beste Lindy De eerste vraag: Ja zolang je vader en moeder nog niet officieel gescheiden zijn, blijft je moeder mede verantwoordelijk voor zijn gemaakte schulden en het is zelfs zo erg, dat als blijkt dat hij zijn verplichtingen niet na kan komen, dat de instanties, incasso's en deurwaarders naar jullie toekomen. Ik kan hierover uit eigen ervaring spreken. Mijn tip is deze, zoek een andere advokaat die wel veel van dit soort zaken afweet. Kun je die niet betalen, vraag dan een toevoeging aan via de Raad van Rechtsbijstand en zoek een advokaat die je echt wil en kan helpen. Het eerste intake gesprek is altijd gratis en je merkt dan snel genoeg of diegene dan ook echt genoeg voor je wil en kan doen. Eeen goede advokaat heeft niets temaken met het geld wat je ervoor betaald, maar hoe betrokken hij of zij is met de zaak. Ook via een toevoeging, krijgen ze namelijk toch hun geld wel en er zijn echt nog wel advokaten die echt voor je vechten ook al heb je zelf niet veel geld. Verder kun je dan de advokaat al een brief laten opstellen zowel naar de vader toe over deze situatie alsmede naar de bedrijven toe. Probeer jullie op zoveel mogelijk manieren zo goed mogelijk in te dekken, anders hangen jullie echt aan de hoogste boom en ik kan het weten, heb dit zelf meegemaakt.

Groetjes pauline