mo
door monza Oct 31, 2010 om 16:03
Geldzaken & recht

Help

Ik ben sinds 8 weken werkeloos bij het taxibedrijf waar ik werkte ,van de een op de andere dag ,werd mij mede gedeeld dat er niet voldoende werk meer was .Daar je bij de taxi niet zo veel verdiend ,maar mijn laatste 4 maanden toch 1300,00 euro was ,dacht ik dat ik nog wel zou kunnen leven ,van de uitkering (w.w ) die ik zou krijgen .Nou nee dus ,ik ben een man van 53 jaar heb 35 jaar gewerkt ,en krijg nu van het u.w.v. 750 ,00 ,en daar moet ik het maar mee doen .Ik vraag me af Hoe ,en of ik nog iets kan doen ???

376 4 Rapporteer

getty
door getty - Oct 31, 2010 om 16:25
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ten eerste is belangrijk als u voorheen een betaling van uw salaris per maand had, de ww uitkering om te rekenen. De ww betaalt namelijk per 4 weken uit.
U kunt dit doen door het bedrag van de uitkering x 13 en en delen door 12. Dan heeft u een inkomen omgerekend naar een maandbedrag. U kunt als het inkomen beneden het minimum ligt, eventueel een toeslagenwet aanvragen. Dit moet u ook bij het uwv doen. Dit wordt in sommige situaties betaald als aanvulling op uw ww. Het hangt ervan af of u alleen of samen woont met een partner. Als u samenwoont en uw partner heeft geen inkomen, dan komt u zeer waarschijnlijk voor een (kleine) aanvulling in aanmerking., Bent u alleen dan schat ik in dat u omgerekend naar een maandinkomen rond het bedrag uitkomt wat ook voor een bijstandsuitkering geldt en dan is er geen aanvulling mogelijk.

akkefiet
door akkefiet - Oct 31, 2010 om 17:53
1075 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=getty schreef op zondag 31 okt 2010, 16:25] Bent u alleen dan schat ik in dat u omgerekend naar een maandinkomen rond het bedrag uitkomt wat ook voor een bijstandsuitkering geldt en dan is er geen aanvulling mogelijk.

Dan kom ik volgens het "13 maal delen door 12" sommetje op 815 euro uit en dat is - afhankelijk van de gemeente - nog een stukje lager dan de bijstandsnorm.

Vrgr. AF
Die hier overigens geen verstand van heeft

akkefiet
door akkefiet - Oct 31, 2010 om 18:10
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Laat u zich (zoals Getty ook impliceert) goed informeren bij het UWV en/of bij de gemeentelijke sociale dienst.

invalide
door invalide - Oct 31, 2010 om 18:11
787 Antwoorden / 5 Vragen

Ik vermoed dat er een contract was en dat er meer gewerkt werd dan afgesproken en dan kun je dit krijgen.
Ze gaan van vaste loon uit en niet van overuren en toeslagen.
Als je kunt aantonen dat je maandelijks dit bedrag had over tenminste 1 jaar, liefst meerdere jaren is de kans dat ze het aanpassen groter.

Ik weet dat vele bij oproep werken en een contract met weinig uren hadden en dan krijg je deze lage uitkeringen.