Co
door Coco Chanel Feb 14, 2016 om 20:34
Geldzaken & recht

(hippisch) Geld terug bij per directe opzegging door staleigenaar van stalhuur + inbewaringname?

este meneer/mevrouw,

Ik heb een stal gehuurd voor de periode 01-01-2016 t/m 31-03-2016.
Echter is er na de eerste week al overeen gekomen mondeling ( en per app schriftelijk) dat ik zou weggaan per 29-02-2016.

Naarmate de tijd vorderde waren er steeds meer problemen. Zowel in de verzorging alsook in de omgang.
Ik kreeg bijv nooit mijn sleutel & slot voor mijn zadelkast. ( schriftelijk in contract vastgelegd). Om een voorbeeld te noemen qua verzorging vond ik een groot vleesmes bij mijn paard in de stal, zat in het hooi, en werd zich niet aan het voerschema gehouden waardoor ik het zelf ben gaan klaarzetten.

Dat terzijde, heb ik vandaag medegedeeld dat mijn paard per 20-02-2016 zou verhuizen ivm logistieke redenen en gevraagd of haar paspoort en de borgsom ( 100 stal 50 zadelkast) dan klaar zouden gemaakt kunnen worden voor de dag van vertrek.

mevr in questie gaf hier al aan dat ik kon fluiten naar mijn borgsom omdat er dingen kapot waren.

Het enigste dat er kapot is gegaan is een gat van +- 5 x8 cm. Dat volgens het contract in orde gemaakt dient te worden door mij. Ik heb de spullen klaarstaan ( een plankje) om eroverheen te schroeven zoals alle andere beschadigde plekken in de boxen ook hersteld zijn door anderen.
contract zegt: Bij beeindiging van de overeenkomst dient de klant de paardenbox te herstellen en op te leveren in de oorspronkelijk staat. ( dit is helaas niet mogelijk omdat de hele wand er dan uitmoet.) Dus ik kan het nog begrijpen als mevr de 100,- brogsom voor de stal niet wil terug betalen.

Echter eist mevr ook nog les geld van mij, voor niet genomen lessen. In het contract staat : deze overeenkomst houdt tevens deelname in aan 1 individuele les per +- 2 week/maand.
in Januari is les betaald en in februari ook 1x. Volgens mij heb ik hieraan dus voldaan. aangezien er +- 2 staat en niet de volle 2.

Nu is mijn vraag aangezien ik per direct moet vertrekken, heb ik recht op het resterende bedrag van de maand februari? En heb ik niet zowiezo recht op minimaal 50,- van de borgsom van de zadelkast ( onbeschadigd in orginele staat). En hoe zit het met de borgsom van 100,- voor de stal als deze gerepareerd is.

* het gaat hier niet puur om een huurcontract van een stalbox maar dus ook met verzorging van de staleigenaar. ( in bewaring name) Volgens mij geldt hier dus ook een andere recht als dat er geldt bij een huurovereenkomst waarbij het alleen gaat om een blanco huur van een ruimte.

** Het contract is dus ( 14-02-2016) mondeling en per app opgezegd door de Stalbazin met de woorden dat ik morgen 15-02 voor 17u vertrokken moet zijn en dat er geen geldovergave zal zijn.?
Bedankt alvast voor u hulp.

4680 4 Rapporteer

1paul
door 1paul - Feb 15, 2016 om 16:33
3161 Antwoorden / 0 Vragen

als zij de huur opzegt, vraag dit op schrift, dan heb je recht op geld over de periode dat je er niet meer mag staan als dit al betaald is, recht hebben en krijgen is wel iets anders...

ri
door rietje328 - Feb 15, 2016 om 17:00
27 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben hier niet bepaald in thuis, maar ik doe een poging:

Staat er in het contract iets over hoe dit dient te worden opgezegd? (Zowel vanuit u als vanuit de verhuurder?) Een e-mail wordt tegenwoordig beschouwd als schriftelijk, maar een contract beëindigen per app lijkt me sowieso niet geoorloofd.

Mijns inziens heb je in ieder geval recht op de €50 borg voor de zadelkast. Is er een hogere organisatie waarbij je een klacht kunt indienen over dat vleesmes in de stal? Dat slaat natuurlijk alles!! Waarvoor zou men überhaupt een vleesmes nodig hebben in een stal?

Misschien kom je op deze website verder: link

Co
door Coco Chanel Feb 15, 2016 om 17:08
1 Antwoorden / 1 Vragen

ze heeft het mondeling opgezegd en per app kwam erachteraan dat het vandaag voor 17u moest, dat trouwens om middernacht werd veranderd in voor 9uur met de tekst regel dat maar, op dit late tijdstip.

Verder is er niks opgenomen hierover in het contract hoe en op welke manier iets beeindigd dient te worden.

reactie op vleesmes: ooh dat is het mes dat ik allang kwijt was bij het hooi...... ( persoonlijk zou ik het dan zoeken als ik iets scherps kwijtraak bij het hooi maargoed wie ben ik).

Co
door Coco Chanel - Feb 15, 2016 om 17:05
1 Antwoorden / 1 Vragen

bedankt.

@1Paul uiteraard gaf ze daar niks schriftelijk meer. Waarschijnlijk had ze er niet op gerekend dat ik zomaar akkoord zou gaan.

Verder het paard is inmiddels veilig naar huis. Na een hoop gedoe eer mevr in questie het paspoort terug gaf. Naar mijn centen op ieder gebied kon ik uiteraard fluiten. Ik ga nakijken hoe en wat maar weet ik nog niet of ik daar nog wel zin in heb.

Als zij dit gedrag vertoond incl alle opmerkingen en acties van haar ('volle kruiwagen omgooien wat ik aan het opruimen was, omdat via haar kruiwagen niks meer vervoerd werd' etc.) zegt dit immers meer over haar als over mij.

Ik ben blij dat het paard niks mankeert en dat ze weer veilig thuis staat.

1paul
door 1paul - Feb 17, 2016 om 10:21
3161 Antwoorden / 0 Vragen

zie het als een goede les, voortaan gewoon alles op papier en anders geen deal...

om nu voor die paar centen te gaan procederen is ook weer zo wat, dat het paard er goed afkomt is immers het belangrijkste voor nu...