de eelco
door de eelco Jan 3, 2012 om 13:46
Geldzaken & recht

Hoe kan je scheiden zonder advocaat

een broer van me wil gaan scheiden.heeft een koopwoning met overwaarden en 2 kinderen.wil gaan scheiden zonder rechter en/of advocaat.heeft nog een goede verstand houding met zijn vrouw en ze willen er samen uit komen zonder juridische hulp is dat mogelijk en hij wil alles zwart op wit hebben moet dat via een notaris?.zij heeft een uitkering van 700 euro en hij heeft een uitkering van 1700 euro hoe zal dat gaan met eventuelen allementatie.ze willen de koopwoning verlopig behouden daar gaat zij met de kinderen verlopig in wonen.word dat verrekent met de allementatie of heeft dat er niks mee temaken..me broer gaat op zoek naar een kamer of appartement.wie heeft er raad???????

4643 33 Rapporteer

godefrieda
door godefrieda - Jan 3, 2012 om 13:51
195 Antwoorden / 12 Vragen

Als partijen zelf onderling uit zijn qua verdeling boedel e.d. dan is een advocaat niet noodzakelijk.

de eelco
door de eelco - Jan 3, 2012 om 14:03
607 Antwoorden / 92 Vragen

maar hoe zit het dan met alles zwart op wit tezetten..kunnen ze dat zelf doen of moet dat via een notaris.en als ze het zelf doen waar moeten ze dan op letten en is dat dan juridisch sterk

vladja
door vladja - Jan 3, 2012 om 14:22
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Scheiden zonder advocaat of rechter is niet mogelijk.

Als men alles zelf onderling regelt en op papier vastlegt, een zogenaamd convenant, dan zal dat convenant door een advocaat bij de rechtbank ingediend moeten worden, waarna de rechter de scheiding uitspreekt. Daarna volgt inschrijving bij de burgerlijke stand.

Vladja

de eelco
door de eelco - Jan 3, 2012 om 14:34
607 Antwoorden / 92 Vragen

dank je wel naitsoezn en vladja..helder en duidelijk.kan dus niet zonder rechter en advocaat.ga het door geven aan me broer en jullie horen nog wel hoe het af looopt.

vladja
door vladja - Jan 3, 2012 om 14:37
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Je kunt een heleboel zaken onderling afspreken en regelen en op papier zetten. Maar er zitten altijd wel een paar haken en ogen aan vast, die je over het hoofd ziet of waarvan je het bestaan niet weet. Of je spreekt dingen af, die wettelijk niet mogelijk zijn. Daarom is het beter als voorlaatste stap op de scheiding gezamenlijk een advocaat te raadplegen om de puntje op de "i" te laten zetten en de afspraken juridisch correct op papier te laten zetten.

Het convenant wordt dan ingediend bij het scheidingsverzoek en bekrachtigd bij scheiding, zodat daar later rechten aan ontleend kunnen worden.

Gezien de financiële situatie wordt het een moeilijke zaak om daarvan 2 huishoudens met twee onderkomens te kunnen betalen.

Vladja

naitsoezn
door naitsoezn - Jan 3, 2012 om 14:38
842 Antwoorden / 1 Vragen

Ehm, voor een scheiding is toch een procedure bij de rechtbank nodig, die in gang gezet moet worden door een advocaat? Het hoeft niet altijd uit te monden in een zitting als partijen er onderling uitkomen, maar die procedure bij de rechtbank is niet te vermijden?

vladja
door vladja - Jan 3, 2012 om 14:50
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Het is mogelijk om goedkoop via internet een scheiding te regelen.

Paul de Gier, bestuurslid van de vereniging van Familierecht Advocaten en Scheidingsmediators, zegt er het volgende over:

Een scheiding bestaat uit vijf heel lastige onderdelen. De echtscheiding zelf, de kinderen, de alimentatie, de verdeling van het vermogen en het pensioen. Je moet van alle keuzes die gemaakt kunnen worden, op ieder van die vijf onderwerpen wel op de hoogte zijn, wil je de scheiding goed doen. Bij een goedkope internetscheiding komen die keuzes niet eens aan de orde. Partners doen zichzelf daarmee tekort, zie artikel in Trouw...

Vladja

de eelco
door de eelco - Jan 3, 2012 om 15:00
607 Antwoorden / 92 Vragen

oke vladja.en hoe zit het nu met de kosten van de rechtbank want er was toch spraken van dat de werkelijke kosten moesten betaald worden{griffier kosten}..

vladja
door vladja - Jan 3, 2012 om 16:30
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Er ligt een aangepast wetsvoorstel, dat omstreeks 31.10.2011 naar de Tweede Kamer gestuurd is. Als dat zonder wijzigingen doorgang vindt, worden de griffiekosten afhankelijk van inkomen per 1 juli 2012: deze tabel, zie Zaken betreffende het personen- en familierecht....

Nu is dat nog € 267,-- en voor min/onvermogenden € 73,--.

Vladja

marcel75
door marcel75 - Jan 3, 2012 om 20:17
5124 Antwoorden / 4 Vragen

En ten slotte is er nog een notaris nodig om de woning te verdelen en te kijken of de testamenten aangepast moeten worden.

st
door streamer1947 - Jan 4, 2012 om 11:22
2 Antwoorden / 0 Vragen

nou ik ben zins 23 noverber 2011 gescheiden maar ik heb geen rechter gezien.
ik weet niet hoe het met kleine kinderen gaat,maar scheiden kan zo geregeld worden.
ik zou wel een advokaat-mediater nemen die weten veel meer
daar er over een uitkering word gesproken heb je de kans dat u dus veel minder betaald dan normaal,want er zit dan subsidie op ik heb dus tot nu toe maar €130 betaald

1paul
door 1paul - Jan 4, 2012 om 11:55
3175 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn scheidingsbemiddelaars die alles voor u op papier zetten en met oplossingen komen waar u soms nog niet eens aan gedacht heeft...

Als u van te voren uw wensen en overeenkomsten op papier zet kijken zij of dit wettelijk haalbaar is en of er niet een beter alternatief is voor beide partijen aanvaardbaar is...

Bovendien weet u van te voren vaak al wat het u gaat kosten om gebruik te maken van hun diensten omdat ze met vaste tarieven werken...

Veel succes gewenst aan uw broer en zijn ega...

jantje7
door jantje7 - Jan 4, 2012 om 11:57
1459 Antwoorden / 23 Vragen

[quote=streamer1947 schreef op woensdag 4 jan 2012, 11:22]nou ik ben zins 23 noverber 2011 gescheiden maar ik heb geen rechter gezien.
ik weet niet hoe het met kleine kinderen gaat,maar scheiden kan zo geregeld worden.
ik zou wel een advokaat-mediater nemen die weten veel meer
daar er over een uitkering word gesproken heb je de kans dat u dus veel minder betaald dan normaal,want er zit dan subsidie op ik heb dus tot nu toe maar €130 betaald

Dat u geen rechter heeft gezien klopt wel, maar een beschikking van de rechtbank van het district waar uw woonplaats onder valt heeft u wel gekregen. Ook is dit document naar uw gemeente gestuurd. En ja als er niets is om over te bekvechten kan het natuurlijk wel op deze manier, al hoop ik dat uw pensioen op de hoogte gesteld is.

Jantje

marcel75
door marcel75 - Jan 4, 2012 om 11:57
5124 Antwoorden / 4 Vragen

streamer,
Het verzoek tot echtscheiding is tegenwoordig een verzoekschriftprocedure. Tenzij er redenen voor zijn, zie je als scheider geen rechter meer, maar is dat een administratieve afwikkeling.

marcel75
door marcel75 - Jan 4, 2012 om 11:58
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Nog even voor de goede orde: de rechter moet er dus nog wel steeds aan te pas komen maar er komt geen zitting meer.

muzicaro
door muzicaro - Jan 4, 2012 om 12:20
53 Antwoorden / 15 Vragen

Je kan heel veel zelf op papier zetten, maar de details moeten toch juridisch gecontroleerd worden. Ik raad aan om naar een echtscheidingsburo te gaan. Ze kunnen daar samen heen. Zo'n buro kan controleren of ze alles goed op papier gezet hebben. Zo'n buro is ook veel goedkoper dan een advocaat. Meestal wordt van te voren een prijsafspraak gemaakt. Dat was in ieder geval zo bij het buro waar ik zelf ben geweest.

Een rechter is altijd nodig, omdat de scheiding officieel uitgesproken moet worden door een rechter. Daar hoeven ze zelf niet bij te zijn. Het is een formaliteit.

Ze hebben een koopwoning. Die zal op naam van de ene partner gezet moeten worden die in het huis blijft wonen. De andere partner zal uitgekocht moeten worden, want er moet verdeeld worden. Misschien is daarvoor extra hypotheek nodig. Op naam zetten kan alleen door een notaris gedaan worden (dat geldt ook voor een extra hypotheek als er uitgekocht moet worden). Ze kunnen dus niet zonder notaris. Ook dat brengt veel kosten met zich mee. Misschien moeten er ook testamenten gewijzigd worden. Dat kan ook alleen een notaris doen.

Het huis moet getaxeerd worden voor de verdeling. De gemeentetaxatie voor de WOZ is niet voldoende. Dit kost ook weer extra geld.

Ze hebben ook kinderen. Dat maakt het ook wat ingewikkelder omdat ze verplicht zijn een ouderschapsplan te maken. Hierin wordt (verplicht!!) vastgelegd hoe de omgang met de kinderen wordt geregeld, welke alimentatie betaald zal moeten worden enz. Zeker als je nog goed met elkaar overweg kan lijkt zo'n plan onzinning, maar het is toch verplicht om alles vast te leggen. Dit is wettelijk vastgelegd.

Vergeet ook de pensioenen niet. Als ze lang getrouwd zijn moeten de pensioenen ook verdeeld worden. Dat is ook geen gemakkelijke zaak.

Ook al hebben ze een goede verstandhouding met elkaar (had ik ook toen ik ging scheiden), dan nog is het juridisch een ingewikkelde zaak die je niet gemakkelijk zelf kan regelen.
Al met al kost scheiden veel geld. Mijn ervaring is dat de notariskosten de hoogste kosten waren. Maar veel van die kosten zijn later weer af te trekken van de belasting.
Omdat ze allebei van een uitkering leven is het misschien mogelijk een tegemoetkoming van de gemeente te krijgen of naar een rechtsbijstandburo te gaan.

enrique
door enrique - Jan 4, 2012 om 12:25
68 Antwoorden / 17 Vragen

Ik ben ook gescheiden, maar dat is al lang geleden. Ik was en ben lid van DAS.
Bij DAS kun je als je lid word kiezen uit heel veel verschillende paketten, o.a. familierecht.
Toen wij gingen scheiden (op goede voet trouwens) heeft Das alles geregeld tot en met de rechter toe.
We hebben ieder een afzonderlijke brief thuisgekregen en moesten die aangetekend naar de rechtbank terug sturen. Dat is alles wat we hebben moeten doen. Natuurlijk is er een juridisch adviseur van DAS bij ons thuis geweest, maar daar waren we dus ook voor verzekerd.
Zo kan het dus ook.

ho
door honza23 - Jan 4, 2012 om 13:30
262 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb hetzelfde gedaan voor m'n broer: in A'dam zat een internet scheidingsadvocaat, deze heeft een standaard convenant opgestuurd, dat heb ik voor m'n broer en z'n vrouw aangepast, advocaat heeft dit nagekeken, zaak bij de rechtbank aangemeld, wij hebben 750 euro betaald en scheiding is uitgesproken en ingeschreven.
Enige punt van aandacht: ook zij hadden (3) kinderen en als die ouder dan 12 jaar zijn moeten die officieel gehoord worden, dit is ook afgehandeld zonder fysieke afspraak. Ging heel snel allemaal.

vlindertje98
door vlindertje98 - Jan 4, 2012 om 14:21
3 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo, ik ben zelf begin dit vorig jaar gescheiden,ook wij hebben een koopwoning waar ik ben blijven wonen,heb ook een uitkering, maar mijn ex is hoofdelijk aansprakelijk omdat hij meer verdient dan ik.Wij hebben scheiden via internet gedaan omdat we het ook over alles eens waren en nog een heel goed contact hebben,het heel snel gaat en het niet zo duur is .
Wij hebben in het totaal €650 betaald, dit omdat er toch een koopwoning is!
We hebben zelf een convenant opgemaakt die je ook beiden moet ondertekenen.
Alles gaat via de post, jullie hoeven zelf nergens te komen wel moet je allerlei uittreksels hebben.
Als je op de site kijkt ( snelle scheiding) kun je alle info vinden,ook over pensioen,allimentatie enz.!!
Hoop dat je broer hier iets aan heeft.

Veel sterkte voor hen beiden!
Patricia

de eelco
door de eelco - Jan 4, 2012 om 14:30
607 Antwoorden / 92 Vragen

mijn broer is jullie zeer dankbaar.hij weet ongeveer waar hij aan toe is..hij moet er nog over nadenken wat voor hem het beste is maar met jullie adviesen kom hij zeker al een heel eind..nogmaals hartelijk bedankt namens mijn broer

marcel75
door marcel75 - Jan 4, 2012 om 14:33
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Tja, en dan maar hopen dat er later toch niet iets over het hoofd is gezien. Ik zeg niet dat je niet veel via internet zou kunnen regelen, maar je mist dan toch een behoorlijk stuk voorlichting en ziet bepaalde mogelijkheden en/of problemen daardoor niet meteen.

Wat gaat er nu bijvoorbeeld met de woning gebeuren? Gaat die in de verkoop? Zolang de woning niet is verdeeld en je ex niet ontslagen uit de hoofdelijke aansprakelijkheid zal hij geen nieuwe hypotheek kunnen krijgen en blijft hij wel aansprakelijk. Juridisch ben je dan wel gescheiden, maar financiel ben je nog tot elkaar veroordeeld. Zou je ex zich bijvoorbeeld in de schulden steken en de hypotheek niet meer kunnen betalen, dan sta ook jij op straat.

Het is dus maar net waar je voor kiest, maar ook de consequenties van zal moeten dragen.

vlindertje98
door vlindertje98 - Jan 4, 2012 om 14:54
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ja Marcel wat dat betreft heb je natuurlijk gelijk maar in onze situatie ligt het anders door omstandigheden die ik hier niet vertel!!
Mijn ex kan geen woning meer kopen,heeft hij de leeftijd niet meer voor dus geen 2e hypotheek.
De hypotheek betaal ik zelf.
Als laatste heeft mijn ex nog nooit schulden gehad en heeft daar ook een grote hekel aan dus daar ben ik niet bang voor maar uiteraard ligt dat voor iedereen anders en daar had ik even geen rekening mee gehouden dus goed dat je daar meteen op reageerde!!
Patricia

marcel75
door marcel75 - Jan 4, 2012 om 15:36
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Vlindertje,
Als je ex al op leeftijd is, moet je ook letten op wie zijn erfgenamen zijn. Nu ben je, biljkbaar, nog samen met hem eigenaar van de woning. Op het moment dat hij overlijdt, ben je dat samen met zijn erfgenamen. Zijn erfgenamen moeten dan ook erfbelasting betalen over de helft van de waarde van de woning en dat vervolgens ieder jaar opgeven in box 3.

Als de erfgenamen dat beu zijn, kunnen ze aansturen op verkoop van de woning of via de rechter verdeling vorderen. Doet een erfgenaam dat niet, dan kan een schuldeiser van een erfgenaam daar ook op aandringen.

pa
door patricia60 - Jan 5, 2012 om 11:11
4 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Marcel,dank je wel voor het meedenken maar dit is hebben we ook goed geregeld want ik ben zijn enige erfgenaam,dit staat ook in mijn testament en uh zo oud is mijn ex gelukkig nog niet.
We zijn wel van plan om het huis te verkopen "als" er weer betere tijden aanbreken!
Patricia

we
door weethet - Jan 5, 2012 om 11:13
107 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ben ook gescheiden. De goedkope adviezen (internet) lijken mij uiteindelijk duurkoop. Juridisch advies over alle consequenties lijkt me voor de toekomst veel beter. Er is sprake van kinderen en gewone alimentatie, pensioenrecht, erfenis en het eigen huis wat onverdeeld blijft. Dat kan zoals marcel75 opmerkt je later dus tonnen gaan kosten. Alimentatie berekeningen zijn bijzonder ingewikkeld en worden door de rechter bepaald.
Zet zelf wel op papier wat jullie willen afspreken en laat het door advocaat/mediator bekijken. Die kunnen het met de correcte juridische terminologie indienen. Nmm is dat op termijn veel goedkoper. DAS is een mooie tip. Als het je niet lukt, kan ik je het kader van mijn Haarlemse advocaat geven die ook een adv/mediator op kantoor heeft. Ze doen ook toevoeging dus als de uitkeringsgerechtigde aanvraagt spaart dat miss wel geld maar het huis wordt ook al vermogen geteld! veel suc6 en mooi dat ze als vrienden uit elkaar gaan.
Daar Julie heten zijn zal het niet veel meer kosten dan 3000 en dat is een koopje als het goed geregeld is! Stel dat je spijt krijgt van en regeling, merkt dat de alimentatie te laag of te hoog is om dat je inkomen veranderd is, omstandigheden wijs en je moet opnieuw procederen ben je veel duurder uit. Mijn advies kortom, NIET zelf doen.

vlindertje98
door vlindertje98 - Jan 5, 2012 om 11:33
3 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry Marcel,had de verkeerde inlognaam maar neem aan dat je wel begrijpt dat ik het was haha
Patricia

de eelco
door de eelco - Jan 5, 2012 om 11:49
607 Antwoorden / 92 Vragen

prachtige adviesen.daar heeft me broer wel wat aan.hij is verzekert bij das maar weet niet precies waarvoor en dat gaat hij nu uitzoeken.hartelijke groeten en veel dank namens mijn broer.

de eelco
door de eelco - Jan 8, 2012 om 13:46
607 Antwoorden / 92 Vragen

beste mensen..eventjes een vraagje..als de vrouw van mijn broer een andere vriend krijgt is dat van invloed op eventuelen aliementatie of heeft dat er niks mee temaken..

marcel75
door marcel75 - Jan 8, 2012 om 13:55
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Nee, dat is niet meteen van invloed op de partneralimentatie. Pas op het moment dat ze daar duurzaam mee gaat samenwonen, kan je broer een verzoek tot herziening indienen. Let wel: voor kinderalimentatie maakt het niets uit.

vladja
door vladja - Jan 8, 2012 om 14:11
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=patricia60 schreef op donderdag 5 jan 2012, 11:11]Hallo Marcel,dank je wel voor het meedenken maar dit is hebben we ook goed geregeld want ik ben zijn enige erfgenaam,dit staat ook in mijn testament en uh zo oud is mijn ex gelukkig nog niet.
We zijn wel van plan om het huis te verkopen "als" er weer betere tijden aanbreken!
Patricia

Patricia,

Hoe staat dat beschreven in het testament?

- aan mijn vrouw (partner), ... naam .... (is erfgenaam)
- aan .... naam ..... zonder nadere duiding

In het eerste geval is het testament niet meer geldig, omdat door scheiding jij ZIJN vrouw niet meer bent (en omgekeerd).

Vladja

marcel75
door marcel75 - Jan 8, 2012 om 14:17
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Vladja,
Er is inmiddels nog een nuancering in de wet opgenomen. Zelfs als je functie (echtgenoot) niet vermeld staat, erf je in beginsel niet meer van elkaar als je gescheiden bent. Dat is echter op basis van de uitleg van het testament. Wil je zekerheid: dan laat je het testament aanpassen.

Kun je ook meteen regelen dat je ex niet via de kinderen alsnog aan jouw erfenis kan komen.

vladja
door vladja - Jan 8, 2012 om 14:46
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=marcel75 schreef op zondag 8 jan 2012, 14:17]Vladja,
Er is inmiddels nog een nuancering in de wet opgenomen. Zelfs als je functie (echtgenoot) niet vermeld staat, erf je in beginsel niet meer van elkaar als je gescheiden bent. Dat is echter op basis van de uitleg van het testament. Wil je zekerheid: dan laat je het testament aanpassen.

Kun je ook meteen regelen dat je ex niet via de kinderen alsnog aan jouw erfenis kan komen.

Marcel, daar heb ik het helemaal niet over.

Veel testamenten zijn voor de scheiding opgesteld en worden niet aangepast. Ik waarschuw alleen voor die specifieke benoeming in een oud testament.

Vladja

marcel75
door marcel75 - Jan 8, 2012 om 14:55
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Vladja,
Vandaar mijn advies ook om het testament wel aan te laten passen. Ik kijk alleen naar de heersende leer in de rechtspraak en die wijst een claim van een ex op dit moment vaak af. Maar er zijn ook uitspraken waaruit bleek dat het nog steeds de bedoeling was dat men wel van elkaar zou erven. Is dus erg casuïstisch. Dus ook als je wel wilt dat je ex nog van je erft en je hebt een testament van voor of tijdens het huwelijk, dan ook nog maar een nieuw testament laten opstellen om zekerheid te verschaffen.